شناسهٔ خبر: 49262809 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

در پیچ و خم‌های ثبت جهانی اوسک

اوسک؛ سازمان جهانی مردم نهادِ در حال ثبت در وزارت کشور است که با هدف مدیریت قیمت جهانی زعفران و ایجاد ثبات در بازار روی کار آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زعفران ادویه‌ای است که از کلاله خشک شده گل آن به دست می‌آید، این محصول در طول تاریخ بشر جزء گرانترین گیاهان طبیعی بوده‌ و همواره به عنوان ادویه، رنگ، عطر و دارو مورد استفاده قرار می‌گرفته است و ریشه و نژاد اصلی آن را آسیای جنوب غربی می‌دانند، بر این اساس در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان به‌شمار می‌آید و نزدیک به نه دهم زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود.

همانطور که می‌دا‌نیم تا به حال تحقیقات و مقالات زیادی درباره زعفران نوشته شده است که با جستجویی ساده می‌توان به آن دست یافت که هدف از نوشتن این گزارش ارائه و دست یابی به اطلاعات در حوزه تاریخچه و خواص زعفران نیست.

 با رشد و گسترش زعفران در ایران و به خصوص در خراسان بزرگ مجموعه هایی با اهداف مختلف شکل گرفته ،که یکی از آنها سازمانی جهانی به نام اوسک است که با الگو پذیری از اوپک مطرح شده است.

اوسک به پیشنهاد سید احسان مصطفوی دارنده یک برند معروف زعفران در خراسان رضوی و با الگو گرفتن از اوپک از سال  ۹۸ مطرح شده و این طرح با هدف رساندن زعفران به جایگاه واقعی و هماهنگی بین کشور‌های صادر کننده روی کار آمده که با توجه به قدمت طلای سرخ در کشور عزیزمان ایران در حال ثبت است.

اوسک چیست؟

سید احسان مصطفوی طراح اوسک در تاریخ ۲۰ اسفند سال ۹۸  در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها، در مورد این که آیا ایده تشکیل سازمان اوسک در جایی ثبت شده است، می‌گوید: فعلا اوسک به عنوان یک سازمان مردم نهاد در وزارت کشور در حال ثبت است و مرحله بعدی این است که این ایده را به ثبت جهانی هم برسانیم.

او با بیان این موضوع که  برای اجرایی شدن  این طرح در حال گرفتن مجوز‌ها و الزامات قانونی آن هستیم می افزاید: این سازمان هنوز ثبت نشده  و فقط به‌عنوان یک سازمان مردم نهاد در حال ثبت است.

مهم ترین اهداف اوسک چیست؟

طراح اوسک ادامه می‌دهد: یکی از مهمترین اقداماتی که در زمینه کشاورزان باید مد نظر باشد توجه به معیشت زعفران کاران است، در این طرح به عنوان یک واسطه محصول کشاورز را گرفته، عیار سنجی کرده و نسبت به کیفیتی که داشته باشد با نام همان کشاورز بسته بندی و جهت صادرات آماده می شود.

بیشتر بخوانید

او تصریح می‌کند: با همکاری یک شرکت دانش بنیان و با استفاده از تکنیک یادگیری عمیق در هوش مصنوعی درحال ساخت دستگاه آنالیز زعفران هستیم.

ثبت روز ملی زعفران

او با بیان اینکه پیشنهاد ثبت روز زعفران با اقبال وزیر پیشین جهاد کشاورزی رو به رو شده است تصریح می‌کند: وزیر کشاورزی در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار ثبت این روز در تقویم و به پشتوانه آن ثبت جهانی شده است.

همچنین برای روشن شدن ابعاد مختلف این طرح از نظرات صادرکنندگان و برخی اعضای شورای ملی زعفران نیز بهره گرفتیم.

از حرف تا عمل!

علی شریعتی مقدم بنیان‌گذار و مدیر عامل نوین زعفران در مورد اهمیت طرح اوسک به خبرنگار ما می‌گوید: لازمه رسیدن به مقام بالای تولید و ارزش افزوده زعفران ایرانی  در جهان، تعهد ارزی لازم است.

در پیچ و خم‌های ثبت جهانی اوسک/ قیمت طلای سرخ ایران چند است؟

او می افزاید: در بخش خصوصی رقابت در حوزه زعفران زیاد است و مجریان طرحی همچون اوسک باید کمک کنند تا انسجام و هماهنگی بین صادرکنندگان صورت بگیرد، لذا طرح دادن  و ایده پردازی اوسک به تنهایی کافی نیست.

بنیان‌گذار و مدیر عامل نوین زعفران با بیان اینکه اوسک طرحی دهان پُرکن و پر طمطراق است، ادامه می‌دهد: سهم تولید کننده زعفران  بین ۸۰ تا ۸۵ درصد است که با نوسانات ارزی تغییر می‌کند.

تشکیل اوسک عملی نیست

امید گیلان پور معاون وزارت جهاد کشاورزی نیز در مورد سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران (اوسک) به خبرنگار ما می‌گوید: تولید و صادرات زعفران در دهه گذشته در کشورمان رشد قابل توجهی داشته است.

صادرات زعفران

او با اشاره به اینکه با رشد تولید زعفران تشکل‌هایی همچون شورای ملی زعفران و اتحادیه ملی صادرکنندگان زعفران نقش بسیار موثری دارند می‌افزاید: با توجه به اینکه دولت‌ها نمی‌توانند در مالکیت محصول زعفران مداخله‌ای داشته باشند، فقط در امر سیاست‌گذاری و مدیریتی نقش تسهیل‌گر و حمایت کننده دارند.

معاون وزارت جهاد کشاورزی ادامه می‌دهد: بر این اساس تشکیل اوسک عملی نیست و تشکل‌هایی که به آن‌ها اشاره شد با چنین پیشنهادی موافق نیستند.

اوسک؛ طرح ایده ای، در پیچ و خم های ثبت جهانی

اوسک بدون جنبه علمی و اجرایی

محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه شورای ملی زعفران هیچ اطلاعی از طرح اوسک که فاقد جنبه علمی است و قابلیت اجرایی شدن ندارد، به خبرنگار ما می‌گوید: بهتر آن است به جای مطرح کردن چنین تشکل هایی مثل اوسک در زمینه مدیریت بازار و بازاریابی تمرکز کنیم تا به عنوان تولید کننده برتر دنیا بتوانیم به نفع کشاورزان زحمتکش زعفرانکار، تعیین کننده قیمت زعفران ایران باشیم.

او می‌افزاید: با برند سازی و جایگاه یابی زعفران ایران می‌توانیم به ساماندهی بازار زعفران در داخل کشور بپردازیم.

فرهاد سحر خیز صادرکننده زعفران نیز به خبرنگار ما می‌گوید: شرکت مصطفوی، متشکل از آشنایان نزدیک اقدام به ثبت اوسک برای ایجاد روابط با بخش دولتی و مجلسی ها شکل گرفته تا اثر بخش باشد.

او می‌افزاید: حال اگر در جهت تشکل نشان دادن این برند تجاری(اوسک)، در آینده‌ای نزدیک افرادی باید به عنوان هیئت موسس و هیئت مدیره انتخاب شوند که تخصص داشته باشند دور از ذهن نیست.

این صادر کننده زعفران ادامه می‌دهد: وقتی ایشان هنوز نتوانسته منافع مشترکی برای همکاران خود در اوسک تعریف کند، چگونه و با چه روشی میخواهد همه زعفرانی ها در سطح بین المللی را دور یک میز بنشاند؟

گره کور طرح اوسک چگونه باز می‌شود؟

بر این اساس به نظر می‌رسد اوسک اگر طرح و ایده خوبی هم باشد اما برای عملی شدن آن می بایست متناسب با روشهای درستی گام بردارد.

یکی از روشهای درستی که مراحل اجرایی شدن طرح اوسک را پیش می‌برد به اجماع گذاشتن آن است و بر این اساس؛ دولت، صادر کنندگان و شرکت های بخش خصوصی پیشرو باید طرح اوسک را بپذیرند و همراهی کنند، تا هسته اولیه مناسب جهت اجرایی شدن این طرح بوجود بیاید.

گزارشگر:سارا عباس نژاد

نظر شما