شناسهٔ خبر: 49261642 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

پرونده زندانبانان خاطی روی میز دادگاه

اشاره: ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه در نخستین نشست خبری خود مطالب متنوعی را در ارتباط با فیلم‌های منتشرشده از زندان اوین کلاه‌برداری از طریق فروش واکسن، بازداشت و احضار 8 نفر در ارتباط با بدرفتاری با زندانیان و احضار افشا کنندگان فایل صوتی ظریف و ... را مطرح کرد که در ادامه می‌آید.

صاحب‌خبر -

سخنگوی قوه قضاییه گفت: معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا منصوب شدند.
به گزارش میزان - ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به انتصاباتی که اخیراً در قوه قضاییه صورت گرفت، گفت: با حکم ریاست قوه قضاییه، آقای محمدباقر الفت به عنوان معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه منصوب شد. وی سابقه دادستانی مرکز استان، رئیس کلی دادگستری استان خوزستان و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه را در کارنامه خود دارد. همچنین آقای محمدکاظمی فرد به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه منصوب شد که وی نیز قبل از این معاون همین مرکز بوده و عضو هیئت‌علمی دانشگاه است.

بازداشت 8 نفر در رابطه با پرونده شرکت آب و فاضلاب خوزستان
خداییان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه طبق اعلام دادستان عمومی اهواز شش مدیر حوزه آب در خوزستان به اتهام فساد مالی بازداشت شدند، گفت: حدود هشت نفر به اتهام تشکیل شبکه اختلاس، ارتشان و کلاه‌برداری تحت تعقیب قرار گرفتند. جریان این پرونده به این شکل است که حسب گزارش اداره کل بازرسی استان خوزستان و اداره کل اطلاعات، سوءاستفاده‌هایی در ارتباط با قرارداد‌هایی که شرکت آب‌ها با پیمانکار داشته، صورت گرفته است. وی گفت: ازجمله این پروژه‌ها، پروژه خرید تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت آب‌ها و پروژه مناقصه احداث تصفیه‌خانه برای شهر‌های آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان و بندر امام خمینی (ره) است که در این پروژه حدود ۴۶ میلیون دلار در سال ۹۴ برای احداث این تصفیه‌خانه‌ها اختصاص داده‌شده و قرار بوده ظرف سه سال پیمانکار این تصفیه‌خانه‌ها را به اتمام برساند؛ اما باوجوداینکه تمام اعتبار تخصیصی با تهیه صورت حساب‌هایی که واقعی نبوده در اختیار پیمانکار گذاشته‌شده و حتی از محل‌های دیگر اعتباراتی به این امر اختصاص داده‌شده، اما متأسفانه بعد از شش سال هنوز به اتمام نرسیده و بخشی از این پول‌ها و ارز‌هایی که اختصاص داده‌شده، مورد سوءاستفاده قرارگرفته است. خداییان تصریح کرد: در این خصوص حدود هشت نفر بازداشت شدند که برخی با قرار تأمین آزاد شدند و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.
آخرین وضعیت پرونده‌های 
واکسن تقلبی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی در مورد پرونده واکسن‌های تقلبی تصریح کرد: در خصوص تهیه و توزیع واکسن‌های تقلبی در دادسرای تهران سه پرونده تشکیل‌شده که در یک پرونده دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و اعتراف کردند که با تهیه واکسن‌های تقلبی به حدود ۳۰ نفر تزریق انجام داده‌اند. وی بیان داشت: در پرونده دیگری دو نفر دیگر تحت تعقیب قرار گرفتند و در یک پرونده هم یک نفر تحت تعقیب است. روش کار به این شکل بوده که پوکه‌های واکسن را از طرق مختلف و با کمک بعضی از کارکنان مراکز درمانی و داروخانه‌ها تهیه و با تزریق داروی تقلبی، سعی می‌کردند مبالغی را به ازای هر تزریق بین دو تا سه میلیون از افراد اخذ کنند. خداییان ادامه داد: در دادسرای البرز هم پرونده‌ای تشکیل‌شده که ۴۹ نفر شاکی دارد و افراد از طریق کلاه‌برداری و تهیه و توزیع واکسن‌های تقلبی، حدود ۴۷۰ میلیون تومان از مردم اخذ کرده‌اند.

روند رسیدگی به ماجرای فیلم‌های ندامتگاه اوین
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون روند رسیدگی به ماجرای فیلم‌های ندامتگاه اوین گفت: صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود، مغایر قانون بوده و به هیچ‌وجه قابل‌قبول و قابل توجیه نیست. بر این اساس قوه قضاییه اصرار بر برخورد با متخلفین دارد و از سوی ریاست قوه نیز در ابتدای امر دادستان کل کشور مسئول و مأمور پیگیری این موضوع شد تا نسبت به شناسایی مس ببین این قضیه اقدام کند. وی نیز اکیپی را مأمور کرد و حدود سه روز در زندان اوین بودند و موضوع را بررسی کردند که بر این اساس شش نفر شناسایی شدند. چهار نفر به دادسرای نظامی و دو نفر به دادسرای عمومی و انقلاب تهران معرفی شدند که برخی از آن‌ها با قرار تأمین در بازداشت هستند. دستور احضار دو نفر دیگر صادرشده است و با برخی از متخلفین هم در زمان خودش برخورد شده است.

سرانجام پرونده نماینده مجلس که با مأمور راهور درگیر شده بود
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی پیرامون جزئیات و سرانجام پرونده عنابستانی، نماینده مجلس که با مأمور راهور درگیری پیداکرده بود، گفت: همان‌طور که استحضار دارید در این خصوص پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تحت عنوان تمرد از دستور مأمور انتظامی و ایراد ضرب نسبت به مأمور تشکیل شد. این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. دادگاه در خصوص برخی اتهامات حکم برائت متهم را صادر کرد. در موردایراد ضرب بدون آثار، حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین، پرونده به مرجع تجدیدنظر ارجاع شد. در مرحله تجدیدنظر، شاکی نسبت به شکایت خود اعلام گذشت کرد و هم‌اکنون پرونده در مرجع تجدیدنظر قرار دارد و منتظر تصمیم این مرجع هستیم.

جزئیات پرونده افشای فایل صوتی ظریف
خداییان در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون آخرین جزئیات پرونده افشای فایل صوتی ظریف اظهار داشت: در خصوص انتشار این فایل صوتی، پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد. جهت مستندسازی پرونده و جمع‌آوری دلایل و مدارک مبنی بر توجه اتهامات به متهمان، تعداد زیادی از افراد که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم دسترسی به این فایل صوتی داشتند (شاید بیش از ۲۰ نفر) به عنوان مطلع احضار شدند و از آن‌ها تحقیق به عمل آمد. بر همین اساس دلایل و مدارکی جمع‌آوری شد و پرونده آماده طی مراحل بعدی است و طبق سؤالی که از دادسرای تهران داشتم طی روز‌های آتی نسبت به احضار متهم یا متهمان پرونده اقدام خواهد شد.

نظر شما