شناسهٔ خبر: 49260236 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عبدالملکی: اصل اداره وزارت کار در دوره جدید فکر و ایده نخبگان است

تهران- ایرنا- حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از روز پنجشنبه بخشی در سایت اصلی این وزارتخانه فعال می شود تا مردم ایده ها و پیشنهادهای خود را درخصوص حوزه فعالیت ما بارگذاری کنند، گفت: اصل اداره وزارت کار در دوره جدید فکر و ایده نخبگان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عبدالملکی سه‌شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با عنوان "از حقوق کارگران و برنامه‌های اشتغال تا مشکلات صندوق‌های بازنشستگی" به تشریح برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم پرداخت.

وی در آغاز با بیان اینکه وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارتخانه ای بزرگ است و یکی از بزرگ‌ترین کارهای آن موضوع اشتغال است، گفت: ما نام این وزارتخانه را وزارت مردم گذاشتیم زیرا فقط در بخش تامین اجتماعی آن بیش از ۴۲ میلیون نفر بیمه شده حضور دارند و در بخش بازنشستگی کشوری بیش از ۲ میلیون نفر تحت پوشش هستند.

او ادامه داد: همچنین در حوزه بهزیستی ۶.۵ میلیون نفر از هموطنان عزیز ما تحت حمایت هستند و در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای صدها هزار نفر یا آموزش دیده‌اند یا مخاطب ما هستند و نیز در مجموعه اقتصادی هم صدها هزار نفر فعالیت دارند و از خدمات استفاده می‌کنند و در هر بخش با مردم سر وکار داریم.

عبدالملکی در ادامه درخصوص هدف‌گذاری برای ایجاد شغل، افزود: اشتغال در حوزه تولید است و تولید در گردشگری و کشاوزی و آی‌تی معنا پیدا می کند. تولید در این بخش‌ها شکل می‌گیرد و متولی آنها وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی است اما اشتغال در کشور ما یک ستاد فرماندهی دارد که فرمانده آن رئیس جمهوری است که عملا این فرماندهی تفویض می‌شود به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به همین جهت ما مسئولیت حاکمیتی داریم.

وی با بیان اینکه ما قرارگاه فرماندهی اشتغال کشور را ایجاد می‌کنیم، گفت: در این قرارگاه غیر از اینکه دستگاه‌های اصلی که مسوولیت ایجاد اشتغال در کشور را دارند عضو می‌شوند، بقیه ذینفعان مانند نهادهای انقلابی و تشکل‌های مردمی همگی حضور دارند.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به اینکه ما نقشه اشتغال را فراهم و روی آن نظارت می‌کنیم و به اینکه چرخ دنده‌های صنعت درست بچرخد کمک می‌کنیم، افزود: اگر بستر مناسبی فراهم شود واقعا تحقق هدف ایجاد یک میلیون شغل در سال کاملا شدنی است و ما به عنوان جانشین فرمانده این قرارگاه که شخص رئیس جمهوری است، این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین به بخش تعاون اشاره کرد و گفت: در جریان ادغام ۳ وزارتخانه، بخش تعاون از قرار گرفتن در کنار حوزه رفاه و کار می‌توانست پیشرفت کند اما نکرد و وعده دادیم در این حوزه برنامه‌ی خاصی داریم و کارهای اساسی انجام می دهیم تا بخش تعاون بالا بیاید و البته ادعا نمی‌کنم در ۴ سال می‌توانیم به ۲۵ درصد برسیم.

عبدالملکی افزود: کلیات سند تعاون بسیار عالی است که ما آن را در بحث تامین مالی و تقویت فرهنگ تعاون حتی کمک گرفتن از بازار سرمایه برای کمک به بخش تعاونی به جد پیگیری می کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این دوره با دوره‌های دیگر کاملا متفاوت است، گفت: اول از این جهت که شخص رئیس جمهوری که وعده یک میلیون شغل در سال را دادند در این موضوع مستقیم حضور دارند و پشت ما گرم است و دومین نکته مثبت بحث هماهنگی بسیار بالای تیم اقتصادی است که به نظر من بی سابقه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ۲۰ سال گذشته را که من به یاد دارم، در این دوره هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی را در دولت داریم و به همین دلیل انتظار داریم تعاملات بین بانک مرکزی و وزارتخانه‌ها برقرار شود تا در آینده‌ نزدیک خبرهای خوبی برای مردم داشته باشیم.

وی در ادامه با تاکید براینکه اگر نظام تامین مالی و بانکی همراهی نکند مشکل اساسی پیش می آید و اشتغال آن طور که باید شکل نمی‌گیرد، گفت: این را همه‌ اعضای دولت درک کردند، به عنوان مثال در حوزه نظام بانکی وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی دقیقا با این نگاه دارند وارد موضوع اصلاح نظام بانکی می‌شوند و سیستمی که بتواند با روش‌های آسان‌تر منابع بیشتری در اختیار کارهای خرد، متوسط و کوچک قرار دهد در حال طراحی است.

عبدالملکی ادامه داد: همچنین اصلاحاتی که در بازار سرمایه دارد دنبال می‌شود و امیدوار هستیم در آینده خوب خود را نشان دهد، بخش زیادی از نیازمندان به منابع مالی بزرگ مثل شرکت‌های بزرگ را روانه بازار سرمایه می‌کند تا در سیستم بانکی جا برای کسب‌ و کار های خرد باز شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دنیا عمده‌ منابع بازار سرمایه به مصرف کسب‌ و کارها و شرکت‌های بزرگ می‌رسد و این کوچک‌ترها هستند که برای دریافت وام به سراغ سیستم بانکی می‌روند اما متاسفانه در کشور این مساله تا به حال برعکس بوده است چرا که شرکت‌های بزرگ می‌آمدند و منابع بانکی را می‌بلعیدند.

وی در ادامه این برنامه به تعریف زنجیره‌ ارزش پرداخت و افزود: وقتی تولید می‌خواهد شکل بگیرد و منشا اشتغال است، عوامل مختلفی باید کنار هم قرار بگیرند تا ما بتوانیم تحول در حوزه اشتغال ایجاد کنیم.

عبدالملکی با بیان اینکه فقط یک بعد از این عوامل، بحث آموزش است، گفت: بعد دیگر تامین مواد اولیه و بعدی تامین سرمایه است همچنین بازاریابی و فروش و حسابداری و مسائل مربوط به آن هم از عوامل دیگر این زنجیره هستند که اگر هرکدام از این عوامل نباشند شغل و تولید شکل نمی‌گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: من همین جا به سراغ آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای می‌روم چرا که این حوزه با ارزش ظرفیت‌های بسیار عالی دارد و ما می خواهیم آن را فعال کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر مساله مهارت یکی از حلقه‌های مفقوده است، گفت: اکنون نمی‌توانیم به هیچ وجه نیروی کار ماهری را پیدا کنیم که بیکار باشد که حتی اگر هم بیکار باشد، این بیکاری موقتی است.

او ادامه داد: بر اساس تجربه ای که در کمیته امداد داشتیم، به افراد تحت حمایت آموزش‌های مختلف مثل جوشکاری و غیره می دادیم تا مهارت بیاموزند و پس از آن  این عزیزان را روی دست می‌بردند و مشغول به کار می شدند.

عبدالملکی با تاکید براینکه اگر ما آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در استان‌ها به خصوص با نگاه به بازار ارائه دهیم، مشکل بیکاری بخش زیادی حل می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی که ما انجام داده ایم، این است که بیاییم آموزش‌ها را بازار محور کنیم چرا که بعضی از آموزش‌ها سنتی هستند و کاربرد ندارند و در این صورت است که یک تحول جدی در نظام آموزش فنی حرفه‌ای خواهیم داشت.

او ادامه داد: ما باید ببینیم در هر منطقه چه مهارتی نیاز است و بیاییم بر اساس آن آموزش دهیم، حتی گفتیم که ۳۵۰ تا از واحدهای آموزش‌های فنی و حرفه ای را به واحدهای کارآفرینی ارتقا دهیم به این معنا که این‌ها روی زنجیره ارزش کار کنند و کسی که آموزش می‌بیند را در تامین مالی و بازاریابی کمک کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این کار یک انقلاب در زمینه آموزش است و با انجام آن بخش بزرگی از مشکل بیکاری حل خواهد شد.

عبدالملکی در ادامه با طرح درخواستی از همه مردم، گفت: از پس‌ فردا (پنجشنبه) در سایت اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک لینک فعال می‌شود با عنوان پیشنهادات و ایده‌ها و من از همه‌ عزیزان درخواست می‌کنم در هر حوزه‌ای که مربوط به این وزارتخانه است ایده، طرح، تجربه‌، پیشنهاد و نکات موفقی دارند اطلاع دهند و اگر فایلی دارند در هر حوزه‌ای چه اشتغال و چه صندوق‌ها و چه بهزیستی می‌توانند آن را بارگذاری کنند.

وی با تاکید براینکه اصل اداره وزارت کار در دوره جدید فکر و ایده نخبگان و آحاد مردم است، افزود: ما برای مردم عادی حتی یک خانمی که در خانه است و یک ایده دارد، این فرصت را ایجاد کردیم تا با کمک همه‌ مردم این وزارت‌خانه بسیار بزرگ را اداره کنیم.

عبدالملکی در ادامه درباره برنامه خود برای افزایش بهره‌وری در صندوق روستاییان سازمان تامین اجتماعی شستا نیز گفت: اینها متعلق است به آن‌هایی که حق بیمه پرداخت کرده‌ و متعلق به کارگرها و کارمندان است، یعنی این‌ها واحدهایی است که برای خود مردم است و ما در این جا هیچ چیز دولتی نداریم.

وی همچنین درباره تعارض منافع هم افزود: در همه‌ ارکان دولت باید با تعارض منافع مبارزه شود و فقط به اوضاع اقتصادی نیست.

او ادامه داد: من درخواست کردم که دو کمیته را بلافاصله تشکیل دهیم، یک کمیته مقررات‌زدایی و تمرکز زدایی که معتقدیم بخش زیادی از مقرراتی که در حوزه اشتغال، تعاون، صندوق‌ها و امثال آن وجود دارد زائد است و کمیته دوم که مهمتر است کمیته مبارزه با مفاسد و تعارض منافع است که هر کدام از این همکاران بررسی کنند مجرای هرچیزی چیست و از کجا نشات می‌گیرد.

وی افزود: پس از آن ما حتما اطلاع رسانی می‌کنیم اما اینکه حالا در این سیاست‌ اطلاع رسانی ما آیا کیس‌ها مشخصا اعلام شوند یا کلیات گفته شود باید سیاست رسانه‌ای را مشخص کنیم، اما حتما به مردم اطلاع می‌دهیم.

عبدالملکی در ادامه با تاکید براینکه من معتقدم اگر شخص رئیس جمهوری پای مبارزه با فساد باشد حتما اتفاق می‌افتد و جریانان هایی هم که هستند و پول و قدرت دارند، قدرت‌های پوشالی هستند، گفت: همچنین من این وعده را می‌دهم که ظرف چند ماه آینده ما پالایش اساسی را انجام خواهیم داد و مدیران کارآمد حتما ارتقا پیدا می‌کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با بیان اینکه بیشتر همکاران ما پاکدست و با تقوا هستند، افزود: افرادی که تعداد آنها کم نیست در این وزارتخانه نفوذ کرده اند و ما به صورت جدی مبارزه با فساد را آغاز کرده ایم.

او ادامه داد: در چند روز گذشته، برخی مدیران برکنار شده اند و به هیچ عنوان با مسأله فساد مماشات نمی‌کنیم و برای برخورد قضائی با این افراد، دوستان دیگری کارها را پیگیری می‌کنند.

عبدالملکی گفت: ده ‌ها نفر که در ستادهای انتخاباتی دوره‌های گذشته حضور داشتند در مسئولیت‌های اقتصادی قرار داده شده اند که شناختی از آن بخش ندارند و بخشی از ناکارآمدی نیز به دلیل انتصاب این افراد است.

وی تصریح کرد: چه دلیلی دارد فردی که در ستاد انتخاباتی فعال بوده است مدیر عامل یا رئیس هیأت مدیره بخشی باشد که هیچ درکی از آن موضوع اقتصادی ندارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با بیان اینکه در دولت قبل تفکرات اقتصادی بسیار متناقض بود، افزود: اما در این دولت تدبیر رئیس جمهوری این بود که همه متعلق به یک جریان فکری باشند، جریان کارآمد اقتصاد مقاومتی مبتنی بر نظریه اقتصادی اسلامی و ایرانی که واقعیت اقتصادی را بشناسد.

او ادامه داد: بنابریان در تیم اقتصادی دولت فردی که لیبرال فکر می‌کند نداریم و همه متعلق به یک جریان فکری هستند و به لحاظ فکری، عاطفی و ذهنی این تیم خیلی به هم نزدیک هستند و امیدوارم خروجی این هماهنگی تیم اقتصادی دولت منجر به بهتر شدن شرایط اقتصادی مردم شود.

عبدالملکی در ادامه این برنامه به سامانه پایگاه رفاهی ایرانیان اشاره کرد و در این باره گفت: این سامانه جزو کارهای خوبی است که در دولت گذشته شروع شد و در ارتباط با تحلیل وضع رفاهی خانوارها و دهک بندی آن‌ها خوب پیش رفت، اما هنوز کامل نیست.

او ادامه داد: فکر می‌کنم در این دولت بتوانیم پایگاه داده رفاهی ایرانیان را تکمیل کنیم و اگر این کار در سه سال گذشته انجام می‌شد مثلاً در ارتباط با موضوع کرونا کارآمدتر عمل می‌کردیم.

وی همچنین با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها به صورت کامل اجرا نشد، چون اطلاعات رفاهی مردم را نداریم، درباره زمان بندی برای تکمیل شدن این سامانه‌ها، افزود: این سامانه‌ها همیشه در حال کامل‌تر شدن هستند البته سامانه داده رفاهی ایرانیان در حال حاضر کاربرد دارد به عنوان مثال کمیته امداد امام خمینی (ره) زمانی که بنا دارد خانواده‌های بیشتری را تحت حمایت قرار دهد به این سامانه مراجعه می‌کند.

عبدالملکی گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده بنا داریم در طول یکسال، سامانه داده رفاهی ایرانیان را به یک بلوغ برسانیم تا بتوانیم بیشتر سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های را با اطمینان بالای ۹۶ درصد مبتنی بر این سامانه انجام دهیم.

وی همچنین درباره موضوع یارانه‌های نقدی نیز افزود: ​هدفمند کردن یارانه یعنی افرادی نباید یارانه بگیرند، افرادی کمتر و افرادی هم بیشتر دریافت کنند که عمده این اتفاق معطل بانک جامع اطلاعات رفاهی است ولی اینکه چقدر می‌شود یارانه‌ها را افزایش داد طبیعتاً وابسته به تغییر منابع دولتی و منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها است. ما این جهت گیری را داریم تا افرادی که نیازمندتر هستند و مشکلات بیشتری دارند یارانه بشتری بگیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه درباره تراز کردن صندوق‌ها هم گفت: دولت بدهی سنگین به صندوق بازنشستگی کشوری دارد چون از ابتدا سهم خود را به میزان واقعی پرداخت نکرده است و طبق قواعد صندوق بازنشستگی کشوری باید از بودجه عمومی کشور استفاده شود.

عبدالملکی افزود: سازمان تامین اجتماعی که به نوعی بزرگترین صندوق بیمه ما می‌باشد وضع متفاوتی دارد، کارفرماها سهم خود را پرداخت کرده اند که در اینجا بازهم دولت بخشی از سهم خود را پرداخت نکرده و بدهکار است و دولت باید برنامه ریزی کند تا بدهی خود به این صندوق‌ها را پرداخت کند.

او ادامه داد: در این موضوع دو کار باید انجام دهیم، اول باید در دولت همفکری کنیم که بدهی دولت به صندوق‌ها پرداخت شود و دوم افزایش بازدهی اقتصادی شرکت‌های زیرمجموعه همین صندوق‌ها هستند که دریایی از ثروت در اینجا قرار دارد و فکر می‌کنم اگر روش شرکت داری تغییر کند شرایط متفاوت خواهد بود. واقعیت این است که این شرکت‌ها هیچ کدام دولتی نیستند اما به سبک دولتی مدیریت می‌شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بخش قابل ملاحظه‌ای از مساله فساد و رانت در صندوق‌ها و شرکت هاست و درخواست دارم فرصت دو تا سه ماه به ما داده شود تا برای مردم توضیح دهیم که در ارتباط با صندوق‌ها چه کارهایی انجام داده ایم.

عبدالملکی در ادامه همچنین به ارتباط بین کارگر و کارفرما اشاره کرد و گفت: سعی می‌کنیم ارتباط عادلانه‌ای بین کارگر و کارفرما برقرار کنیم و در همین راستا دو محور مهار تورم و بهبود فضای کسب و کار را پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مسئول تنظیم روابط کار، وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، افزود: در کشور حدود ۱۳ میلیون کارگر و صدها هزار کارفرما که بار اقتصاد کشور را به دوش دارند مشغول به فعالیت هستند.

او ادامه داد: همیشه تلاش بر این بوده که یک حد عادلانه‌ای از دستمزد و حقوق در نظر گرفته شود به طوری که هم رفاه کارگران تامین شود و هم کارفرما متضرر نشود؛ بخش قابل ملاحظه‌ای از هزینه‌های کارفرما، حقوق و دستمزد پرداختی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارگران ما نگران کارفرماها هستند که این یک فرهنگ خوب کارگری است چون معتقدند اگر کارگاه تعطیل شود من هم امکان اشتغال ندارم، پس تشکل‌های کارگری از ما درخواست دارند که به کارفرماها کمک کنیم.

عبدالملکی کمک به کارفرما توسط وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد و افزود: اینجا تعامل بین دستگاهی و وزارتخانه‌ای اهمیت پیدا می‌کند؛ وزارت اقتصاد، وزارت صمت و مابقی دستگاه‌های دیگر برنامه‌ای جدی برای مانع زدایی از مسیر تولید دارند.

او گفت: موضوع ضابطه زدایی در وزارت اقتصاد در هفته‌های آینده فعال خواهد شد که بخش زیادی از هزینه‌های اضافی کارفرما را کم می‌کند و سودآوری آن‌ها را بالا می‌برد که اگر این اتفاق بیفتد ما می‌توانیم از کارفرما درخواست کنیم با توجه به بهبود فضای کسب و کار به کارگران رسیدگی بهتری داشته باشند.

عبدالملکی در پایان افزود: یک کار دیگری که در تیم اقتصادی دولت با جدیت پیگیری می‌شود موضوع مهار تورم است چرا که یکی از فشارهایی که هم به کارگر و کارفرما وارد می‌شود تورم است که اگر در سطح کلان اقتصادی تورم را کنترل کنیم فشار بر کارگر و کارفرما کمتر می‌شود.

نظر شما