شناسهٔ خبر: 49258465 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها مطرح کرد:

ساماندهی امور مربوط به دانشجویان خارجی تحت مدیریت وزیر علوم

رستمی با اشاره به مشکلات و چالش‌های دانشجویان خارجی، ساماندهی امور مربوط به این طیف را صرفا متوجه وزیر علوم دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلیمن مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در جلسه مشترک با وزرای کشور به منظور آشنایی با فعالیت ها و نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در جایگاه نهاد سیاست گذاری علم و فرهنگ کشور که ظهر امروز نهم شهریور در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: وزیر علوم و وزیر بهداشت در دوران ریاست خود اهل تامل بودند و افکار انقلابی داشتند.

او افزود: وزرای علوم، بهداشت، ورزش و ارشاد مهم ترین مسئولیت ها و اختیارات را برعهده دارند و مجموع آنچه که نظام باید به سمتش حرکت کند در دست آن هاست.

رستمی تصریح کرد: مجموعه مطالبات رهبری در حوزه های وزرا به نوعی است که اقدام در آن ها به دست وزرا می تواند موثر باشد. یکی از شوراهای تخصصی که به نوعی شورای ویژه مراکز آموزش عالی کشور است با عنوان شورای اسلامی شدن دانشگاه ها شناخته می شود و وزیر علوم در زمان رای اعتماد مدیریت آن را بر عهده گرفتند.

او ادامه داد: برای اسلامی شدن دانشگاه ها شورای آموزش، پژوهش، مدیریت و فرهنگ دانشگاه ها مدنظر است که در حال حاضر در شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر وزرای علوم، بهداشت و آموزش پرورش؛ رئیس دانشگاه آزاد و مجموعه های درگیر در آموزش عالی کشور مطرح هستند و فرصت های بزرگی در اختیار آن ها قرار دارد.

رئیس نماد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها بیان کرد: خیلی از مشکلاتی که وزرا در مجلس شورای اسلامی برای محقق کردن مطالباتشان با آن درگیر می شوند در مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تفاهم محقق می شود.

رستمی اضافه کرد: شورای سیاست گذاری کلان دانشجویان خارجی هم باید به  وزیر علوم واگذار شود و او هم  نیاز به بازسازی ساختار علم و فرهنگ را در این اشتراکات حوزه های عملیاتی و ماموریتی اولویت قرار دهد. موضوع دانشجویان خارجی مقیم داخل از شناسایی و پذیرش تا حوزه آموزش و فرهنگ و بعد فارغ التحصیلی باید تحت مدیریت وزیر علوم باشد.

او ادامه داد: مشکلاتی که خیلی اوقات دانشجویان خارجی با آن مواجه هستند در سپاه قدس، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه جمع می شوند که با تصمیم گیری های سریع و دقیق رفع خواهد شد.

رئیسی نماد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها گفت: موضوع نخبگان علمی و اتفاقاتی که در آن حوزه می افتد، یکی از دیگر مشکلات ماست و جلسات زیادی برای تصمیم گیری های کلان آن ها برگزار می شوند که امیدوارم نتیجه دوره مسئولیت و ماموریت وزرای فعلی کشور موفقیت به همراه داشته باشد.

آموزش و پرورش،  مرجعیت مهمی در فرهنگ قرآنی

در ادامه سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هفته آینده ۱۶ شهریور ماه اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست جناب آقای دکتر رئیسی برگزار خواهد شد.

او افزود: جلسه امروز برنامه مقدماتی با وزرایی که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یا عضو ستاد‌های هماهنگی بخش‌های مختلف هستند، بود تا با ظرفیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولیت‌های موجود آشنایی بیشتر انجام شود. به عنوان مثال، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وزیر علوم و وزرای دیگر ریاست شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها را بر عهده دارند.

عاملی تصریح کرد: برنامه‌های مورد نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امروز صورت گرفت و مرور گسترده‌ای در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه‌های ستاد جامع علمی کشور و سند آموزش و پرورش صورت گرفت تا در برنامه‌های پنجم هفت ساله یا برنامه‌های هفتم پنج ساله انجام شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نکته کلیدی این است که نیازمند به اقدام انقلابی در بازسازی نظام فرهنگی مدیریت کشور هستیم که معنای این موضوع ساماندهی نظام فرهنگی کشور و ماموریت گرایی نظام فرهنگی کشور و جهت گیری‌های روشن و موثر در جلوگیری از کار‌های موازی در حوزه فرهنگ است.

عاملی بیان کرد: وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش در این موضوع همراه ما هستند. موضوع قرآنی یکی از بحث‌های جلسه امروز بود که به هر حال در این حوزه کوتاهی‌های زیادی داریم و به نظر می‌آید فرهنگ قرآنی یک مرجعیت مهم آن آموزش و پرورش کشور است.

او افزود: ایجاد یک باز مهندسی در مدیریت فرهنگ قرآنی مورد نظر است که امیدواریم در دوران جدید بتواند اتفاق بیفتد. موضوع پیشران‌های علم و فناوری مانند هوش مصنوعی، فناوری‌های بالغ، حوزه الگوریتم، حوزه کوانتوم و قلمرو‌هایی که در حوزه علم و فناوری می‌توانند نقش آفرینی کنند برای اینکه یک جهتی در حوزه علم و فناوری و تحولات دانش بنیان و خدمات اتفاق بیفتد اقداماتی است که در دوره شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه است. امیدوارم هستم که در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه تحولی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حوزه علم و فناوری و هم در حوزه فرهنگ اتفاق بیفتد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: رئیس جمهور پذیرفتند که جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور به ریاست ایشان برگزار شود و در آن جلسه ۱۲ برنامه مهم در دستور کار است که تصویب آن‌ها می‌تواند مسیری را برای علم و فناوری کشور فراهم کند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظر شما