شناسهٔ خبر: 49253706 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

آخرین نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان خارج شدند

پایان جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان

حضور نظامی آمریکا پس از ۲۰ سال جنگ در افغانستان رسما پایان یافت. پنتاگون اعلام کرد آخرین نیروهای این کشور از افغانستان خارج شدند. آمریکا پیش از خروج نیروهای خود بسیاری از ادوات جنگی مستقر در کابل را امحا کرد.

صاحب‌خبر -

ارتش آمریکا پس از ۲۰ سال به استقرار خود در افغانستان پایان داد. آخرین هواپیمای نظامی آمریکا از فرودگاه کابل به پرواز درآمد و ماموریت تخلیه نظامی نیز به پایان رسید.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دستور خروج کامل نیروهای خود را تا ۸ شهریور (۳۱ اوت) صادر کرده بود.
به گزارش دویچه وله، خبر خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را ژنرال فرانک مک کنزی، فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده (سنتکام) رسما اعلام کرد و گفت راس ویلسون، سفیر موقت آمریکا در کابل نیز جزو افرادی بوده که با آخرین پرواز سی-۱۷ افغانستان را ترک کرده است.
نیروهای آمریکایی ساعاتی پیش از خروج خود تعداد زیادی هواپیما و خودروهای زرهی و همچنین سیستم دفاع موشکی فرودگاه کابل را «غیرفعال» کردند تا در دست طالبان یا دیگر گروه‌ها قرار نگیرند.
ژنرال فرانک مک کنزی، فرمانده سنتکام (ستاد فرماندهی کل نیروهای ارتش آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا) اعلام کرد ۲۷ فروند خودروی هاموی و ۷۰ خودروی زرهی MRAP که هر یک تا یک میلیون دلار ارزش داشت، امحا شده است.
آمریکا سیستم دفاع موشکی C-RAM را هم که برای محافظت از فرودگاه کابل در برابر حملات موشکی استفاده می‌شد، «غیرفعال» کرد. به کمک این سیستم دفاعی حملات موشکی داعش به فرودگاه دفع شده بود.
مک کنزی تاکید کرد: «ما تصمیم گرفتیم این سیستم‌ها را تا آخرین دقیقه قبل از پرواز آخرین هواپیمای آمریکایی فعال نگه داریم. برچیدن این سیستم‌ها یک فرایند پیچیده و زمانبر است. بنابراین ما آنها را « غیرنظامی» کردیم تا دیگر هرگز مورد استفاده قرار نگیرند. »
این ژنرال آمریکایی همچنین افزود در مجموع ۷۳ هواپیما که قبلاً در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی مستقر بودند، توسط نیروهای آمریکایی امحا شدند.
از آغاز عملیات خروج نیروهای آمریکایی و ناتو و همکاران محلی، فعالان مدنی و مدافعین حقوق زنان حدود ۱۲۰ هزار نفر از افغانستان خارج شدند.
خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان بر ساس توافق آمریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر در سال ۲۰۲۰ انجام گرفته است. پس از این توافقنامه نیروهای آمریکایی و ناتو روند خروج خود از افغانستان را شروع کردند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در سال ۲۰۲۰ توافقنامه‌ای را با طالبان امضا کرد که در آن تاریخ خروج نیروهای بین‌المللی اول ماه مه ۲۰۲۱ ذکر شده بود، اما جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا این تاریخ را به ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ به تاخیر انداخت و این عملیات رسما روز سه‌شنبه ۸ شهریور (۳۱ اوت) به پایان رسید.

آمریکا حضور دیپلماتیک خود را در کابل به حالت تعلیق درآورد

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در پی اعلام رسمی پایان خروج نیروهای این کشور از افغانستان گفت از وزیر خارجه خود خواسته به هماهنگی با شرکای بین‌المللی امریکا ادامه بدهد تا از خروج ایمن تمامی آمریکایی‌ها و یا شرکای افغان باقیمانده در افغانستان که خواستار ترک این کشورند، اطمینان پیدا کند.
به گزارش بی‌بی سی، رییس جمهوری آمریکا گفته است این کار شامل تلاش برای تقویت و توسعه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود تا پیام روشنی را از توقعات جامعه بین‌الملل به طالبان برساند.
بایدن وعده داده است که فردا، سه شنبه دلایل خود برای عدم تمدید حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را برای مردم این کشور توضیح دهد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بعد از رییس جمهوری آمریکا در سخنانی جداگانه گفت آمریکا تنها در صورتی که در جهت منافع حیاتی ملی‌اش باشد با دولت طالبان گفتگو می‌کند.
بلینکن گفت آمریکا با طالبان بر اساس «اعتماد و باور» نخواهد بود بلکه بر اساس رفتار طالبان در قبال تعهداتش به سفر آزادانه افغان‌ها، دفاع از حقوق گروه‌های مختلف از جمله زنان و همچنین جلوگیری از استقرار گروه‌های تروریستی.
وزیر امور خارجه امریکا گفت طالبان باید مشروعیتش را به دست بیاورد.
بلینکن گفته است اگرچه آمریکا حضور دیپلماتیک خود را در کابل به حالت تعلیق درآورده و آن را به دوحه منتقل کرده است، به تلاش‌های بی‌امان خود در کمک به آمریکایی‌ها و افغان‌هایی که گذرنامه آمریکا دارند ادامه خواهد داد.
این در حالی است که سازمان فدرال هوانوردی آمریکا اعلام کرده است که از این پس هواپیماهای غیرنظامی آمریکا اجازه پرواز بر بخش عمده‌ای از افغانستان را نخواهند داشت. این سازمان دلیل این ممنوعیت را عدم حضور نظامی آمریکا در افغانستان خوانده است و افزوده نبود یک اداره کارآمد هواپیمایی و مدیریت ترافیک فضایی در کنار نگرانی‌های امنیتی فعلی باعث این تصمیم شده است.
این سازمان گفته است هر خلبانی که بخواهد در ارتفاعات بلند مرزهای شرقی پرواز کند باید پیشاپیش مجوزی برای این کار کسب کند.

طالبان: می‌خواهیم روابط خوبی با آمریکا و جهان داشته باشیم

طالبان کنترل فرودگاه بین‌المللی کابل را که اکنون دیگر خبری از شلوغی روزهای گذشته در آن نیست، به کنترل کامل خود درآوردند.
بامداد سه‌شنبه خودروهای حامل طالبان در امتداد تنها باند فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی و در ضلع شمالی آن که بخش نظامی است، رفت و آمد می‌کردند.
نیروهای طالبان از پیش از طلوع آفتاب در برابر آشیانه‌ها عبور می‌کردند. آنها همچنین در برابر چند فروند از ۷ بالگرد «سی‌اچ ۴۶» آمریکایی ظاهر شدند. ارتش ایالات متحده پیش از این، از این بالگردها برای انتقال نیروهای خود استفاده کرده و سپس آنها را از کار انداخته است.
پس از آن رهبران طالبان در حالی که نیروهای ویژه بدری آنها را اسکورت می‌کردند، به طور نمادین در مسیر باند پرواز حرکت کردند تا پیروزی خود را به نمایش بگذارند.
گروه طالبان می‌گوید به دنبال روابط خوب با آمریکاست.
به گزارش یورونیوز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان که بامداد سه‌شنبه در فرودگاه کابل حضور یافته بود، با تبریک «پیروزی» این گروه پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت که این پیروزی متعلق به «همه» افغان‌هاست.
مجاهد گفت: «به افغانستان تبریک می‌گویم… این پیروزی از آن ماست.»
سخنگوی طالبان افزود: «شکست آمریکا درس بزرگی برای سایر اشغالگران است.»
وی درباره رابطه با آمریکا نیز گفت: «ما می‌خواهیم روابط خوبی با آمریکا و جهان داشته باشیم.»
طرفداران طالبان پس از خروج آخرین هواپیمای آمریکایی از کابل با شلیک تیر هوایی، به شادی پرداختند.

در ۲۰ سال گذشته در افغانستان هر پنج ساعت یک کودک کشته یا معلول شده است

سازمان نجات کودکان هم‌زمان با خروج آخرین سربازان آمریکایی از کابل اعلام کرد که در طی ۲۰ سال جنگ در افغانستان حدود ۳۳ هزار کودک کشته یا معلول شده‌اند.
این رقم به این معناست که به طور متوسط در هر ۵ ساعت یک کودک کشته یا نقص عضو شده است.
به گزارش بی‌بی سی، سازمان امداد بین‌المللی نجات کودکان این آمار را «بازتابی تکان‌دهنده از بهای جنگ برای کودکان» خوانده است.
این سازمان گفته آمار واقعی کودکانی که در جنگ آسیب دیده‌اند بسیار بالاتر است و موارد مرگ بر اثر گرسنگی، فقر و بیماری در این آمار لحاظ نشده است.
سازمان نجات کودکان گفته است که حتی قبل از رخدادهای اخیر، حدود نیمی از جمعیت افغانستان شامل ده میلیون کودک به دلیل خشکسالی، موج سوم شیوع کرونا و درگیری‌هایی که کشور را در بحران فرو برده بود، نیازمند کمک‌های انسانی بودند.
حسن نور، مدیر حوزه آسیا در سازمان نجات کودکان، می‌گوید: «در حالی که آخرین پروازهای نظامی کابل را ترک می‌کنند، واقعیت تلخ این است که همراه این هواپیماها، پوشش بین‌المللی و توجه و حمایتی که افغانستان طی چند هفته گذشته داشت هم احتمالا محو می‌شود. اما همچنان که بقیه جهان به کار خود مشغول هستند، میلیون‌ها کودک افغان امشب گرسنه، اندوهگین و نامطمئن از آینده سر به بالین می‌گذارند.»
نور می‌گوید آنچه بعد از ۲۰ سال به جا مانده نسلی از کودکانی است که تمام عمرشان با مصایب جنگ همراه بوده است. او شدت رنج انسانی در دهه گذشته را «خارج از حد تصور» توصیف می‌کند.
سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرد که حدود ۶۰ درصد بیجاشدگان در افغانستان در سه ماه اخیر، کودک بوده‌اند.
پیش از آن هم یونیسف گفته بود که در مقطعی در جریان پیشروی‌های طالبان، تنها ظرف ۷۲ ساعت، حدود ۳۰ کودک در جریان خشونت‌ها جان باختند.

---
 
* زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان با خروج آخرین دسته از نیروهای امریکایی از کابل، در تویترش نوشته است که جنگ کشورش در افغانستان پایان یافت. خلیل‌زاد می‌گوید: «طالبان حالا با آزمونی روبه‌رو اند. آیا آن‌ها خواهند توانست تا کشورشان را به یک آینده مصون و مرفه برسانند که در آن تمام شهروندان، زنان و مردان، مجال دست‌یابی به توانایی‌های شان را داشته باشند؟ افغانستان خواهد توانست زیبایی و قوت کثرت فرهنگی، تاریخی و سنت‌هایش را به جهان ارائه کند؟» / افغان نیوز
 

* واشنگتن پست نوشت: درآستانه سقوط کابل، طالبان به آمریکایی‌ها پیشنهاد کرده بودند تا امنیت شهر کابل را برعهده بگیرند ولی آمریکایی‌ها نپذیرفتند. / واشنگتن پست

* محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان پس از ۲۰ سال حضور نظامی واشنگتن در این کشور را «لحظه‌ای تاریخی برای ما و برای همه مردم» توصیف کرد. / الجزیره

* شورای امنیت سازمان ملل متحده به قطعنامه‌ای رای داد که در آن از طالبان خواسته شده است تا به تعهدش مبنی بر تامین امنیت غیرنظامیانی که به دنبال خروج از افغانستان هستند عمل کند. در این قطعنامه به ایجاد «منطقه امن» که جزو درخواست فرانسه بود اشاره‌ای نشده است. / یورونیوز

 

نظر شما