شناسهٔ خبر: 49250542 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مخالفت دمشق با فرصت طولانی‌مدت به تروریست‌ها در «درعا»

کمیته امنیتی وابسته به دمشق با درخواست آتش‌بس ۷۲ ساعته گروه‌های تروریستی مخالفت کرد و آن را با اهداف تقویت استحکامات جنگی این تروریست‌ها دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، برخی منابع به الوطن اعلام کردند که سرشناسان و بزرگان درعا وابسته به مخالفان خواستار دیدار با کمیته‌های امنیتی و نظامی به منظور میانجی‌گری و حل و فصل اوضاع شدند و این از سوی کمیته امنیتی مورد استقبال قرار گرفت اما خیلی زود مشخص شد که خواسته‌های آنها غیرقابل قبول است.

این منابع بیان کردند: بزرگان درعا وابسته به مخالفان، خواستار آتش‌بس 48 تا 72 ساعته شدند که کمیته‌های امنیتی با اعطای این مهلت مخالفت کردند زیرا ده‌ها مهلت به تروریست‌ها داده شده و فایده‌ای نداشته است.

منابع مذکور تأکید کردند: مهلت چند ساعته به آنها برای ورود به درعا البلد و میانجی‌گری داده شد که آنها ـ یعنی بزرگان و سرشناسان وابسته به مخالفان ـ با آن مخالفت کردند.

منابع سوری اعلام کردند: مهلت طولانی با هدف میانجی‌گری نیست بلکه با هدف گرفتن فرصت بیشتر به منظور تحکیم استحکامات داعش در داخل درعا البلد به ویژه پس از ضربات مهلک ارتش سوریه به آنها طی ساعات گذشته است که این از سوی کمیته امنیتی وابسته به ارتش سوریه مورد قبول قرار نگرفت.

این منابع بیان کردند: کمیته امنیتی امکان یکسره کردن و فیصله دادن به اوضاع را دارد اما رفتارش همانند پدری دلسوز با فرزند گمراه شده است، اما به نظر می‌رسد که این گروه‌های مسلح تصمیم‌گیرنده نیستند و دستورات از خارج به آنها دیکته می‌شود.

منابع سوری افزودند: گروه‌های تروریستی خواستار برافراشته شدن پرچم سوریه و ورود ارتش سوریه به منطقه نیستند و همچنین خواستار حفظ سلاح خود هستند. مشخص شده است که آنها سلاح سنگین هم دارند زیرا با آن مواضع ارتش سوریه و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند.

این در حالی است که روز گذشته یک منبع امنیتی سوری که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دمشق، گفت: «هدف ارتش این است که به سیطره تروریسم بر سرنوشت اهالی درعا پایان دهد؛ کسانی که گروه‌های تروریستی از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند».

ارتش سوریه به دنبال پایان دادن به سیطره تروریسم بر درعا/ اختصاصی

کشته شدن 4 سرباز ارتش سوریه در حمله تروریست‌ها در درعا

رسانه‌های سوریه روز گذشته از آغاز عملیات ارتش این کشور برای پایان دادن به حملات گاه و بی‌گاه تروریست‌ها در درعا خبر دادند. حملات تروریست‌هایی که طی روزهای اخیر منجر به جان باختن شماری از غیرنظامیان در این استان شده است.

یادآور می‌شود که از چند هفته قبل تاکنون، سلسله جلساتی میان مسلّحین حاضر در استان درعا و ارتش سوریه با میانجیگری روس‌ها برگزار شد و مقرر گردید تا آتش‌بس در مناطقی در این استان اجرا شود و با حضور نیروهای نظامی روسی در محله درعا البلد، تعدادی از اعضای مسلحین به شمال سوریه منتقل شوند. با ورود نیروهای روسی به درعا البلد و شروع عملیات انتقال اعضای مسلحین با اتوبوس‌های سبز به مناطق شمالی سوریه، درگیری‌های پراکنده‌ای در نقاط مختلف استان درعا آغاز گردید و این موضوع توافق آتش‌بس را به کلی متوقف کرد.

پس از شدت گرفتن درگیری‌ها و ایجاد تلفات در میان مسلحین و ارتش سوریه، روس‌ها با میانجیگری مجدد خواستار کاهش تنش‌ها در استان درعا شدند و طرفین درگیری را به جلساتی دعوت کردند.

اعضای کمیته مرکزی درعا (وابسته به مسلحین) که در این جلسه حضور داشتند، شروط ارتش سوریه را نپذیرفته و پس از پایان جلسه در بیانیه‌ای با تهدید دولت سوریه اعلام کردند که اگر ارتش سوریه به محاصره و حمله خود به درعا البلد و سایر نقاط استان درعا پایان ندهد، این کمیته اعلان جنگ خواهند کرد.

پس از بی‌نتیجه ماندن جلسات میان ارتش سوریه و مسلحین در استان درعا، حملات ارتش سوریه به مواضع مسلحین در مناطق مختلف این استان خصوصاً محله درعا البلد از سر گرفته شده است. مسلحین نیز یکی از ایست‌های بازرسی ارتش سوریه در حومه غربی درعا را با راکت RPG هدف قرار دادند و یکی از عوامل اطلاعات نیروی هوایی سوریه را در شهر «نوی» ترور کردند.

آنچه مشخص است، گروه‌های تروریستی هیچ تمایلی برای خروج از درعا و انتقال به مناطق شمالی سوریه ندارند و بر حضور در استان درعا و ادامه درگیری‌ها با ارتش سوریه اصرار دارند. موضوعی که با توجه به موقعیت مکانی و اهمیت استراتژیک استان درعا به هیچ عنوان قابل پذیرش برای دولت سوریه نمی‌باشد و به همین دلیل در صورت شکست کامل مذاکرات میان ارتش سوریه و مسلحین، باید منتظر عملیات‌های‌ کوبنده ارتش سوریه در مناطق مختلف استان درعا جهت پاک‌سازی این مناطق باشیم.

انتهای پیام/؛

نظر شما