شناسهٔ خبر: 49233794 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پنج رویداد جهان

صاحب‌خبر -

تحرکات هستهای کره شمالی

آژانس بینالمللی انرژی اتمی اعلام کرد که به نظر میرسد کره شمالی رآکتور هستهای یونگبیون را راه انداخته است. این تصور وجود دارد که در این رآکتور پلوتونیم تهیه میشود که در سلاحهای هستهای به کار میرود. کره شمالی در سال ۲۰۰۹ آژانس بینالمللی انرژی اتمی را از این کشور اخراج کرد اما آژانس با اتکا به تصاویر ماهوارهای به ارزیابی برنامه هستهای این کشور ادامه میدهد. این نهاد میگوید که از یک ماه پیش از این رآکتور آب خنک خارج میشود که همین نشانهای است از اینکه رآکتور در حال کار است. آژانس میگوید که از دسامبر ۲۰۱۸، چند ماه بعد از دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری قبلی امریکا، این مجموعه فعالیتی نداشت. متخصصان با نظارت از راه دور امیدوارند که متوجه شوند کره شمالی توانایی ساخت چند سلاح هستهای را دارد.

---

پیام طالبان به کارمندان

طالبان یازده روز پس از تصرف کابل، خطاب به کارمندان پیشین دولت افغانستان پیامی صادر کرد. ذبیحالله مجاهد، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان، در صفحه توئیترش نوشت: «در شهر کابل به تمام کسانی که وسایل، اسلحه، مهمات و دیگر اجناس دولتی را با خود دارند اطلاع داده میشود که اشیای مذکور را در مدت یک هفته به رضایت خود به ارگانهای مربوطه امارت اسلامی بسپارند.» مجاهد، به کسانی که از این اعلامیه امارت اسلامی برای تسلیم نکردن وسایل نظامی و اشیای دولتی سرپیچی کنند هشدار داد و گفت: «کسانی که از این دستور سرپیچی کنند، در صورت کشف وسایل بیتالمال از نزد آنان با برخورد قانونی امارت اسلامی طالبان مواجه میشوند.»

 

---

فرار مجری معروف

«بهشته ارغند» مجری زن طلوع نیوز افغانستان، از کشور فرار کرده است. ارغند با مولوی عبدالحق حمد، نماینده عالی طالبان مصاحبه کرد که تیتر اول روزنامههای جهان را به خود اختصاص داد؛ زیرا اولین بار در تاریخ افغانستان بود که یک عضو طالبان به صورت زنده در تلویزیون کنار یک مجری زن نشسته بود. این روزنامهنگار به سی ان ان گفت که او از ترس طالبان افغانستان را ترک کرده است. ارغند افزود که اگر وضعیت امنیتی کشور بهبود یابد، برمیگردد.

 

---

«آیدا» قربانی گرفت

توفندی به نام «آیدا»، در ایالت لوئیزیانای امریکا شروع به بارش کرده است. بادهای آن با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت میوزند. مرکز ملی توفند امریکا، هشدار داده ،خیزابهای این توفند ممکن است عواقب وخیمی بهدنبال داشته باشد؛ بر اثر این طوفان برق در شهر نیواورلئان قطع شده و در حال حاضر تنها محل تأمین برق مردم ژنراتورهای خانگی است. تاکنون حداقل یک نفر بر اثر شکستن درخت و افتادن آن روی خانهاش در پریش اسنشن، لوئیزیانا جانش را از دست داده است.

 

---

افزایش کودکآزاری در ژاپن

مراکز مشاوره کودکان در سراسر ژاپن در سال ۲۰۲۰ به طور بی سابقه به بیش از ۲۰۰ هزار مورد کودک آزاری رسیدگی کردهاند. وزارت رفاه ژاپن این تعداد را ۲۰۵ هزار و ۲۹ مورد اعلام کرد. این رقم ۱۱ هزار و ۲۴۹ مورد یا ۵.۸ درصد نسبت به سال پیش از آن بیشتر است و کودکان زیر ۱۸ سال را دربر میگیرد. آزار روحی و روانی ۱۲۱ هزار و ۳۲۵ مورد بود که ۵۹.۲ درصد از کل موارد را تشکیل میداد. آزار کلامی و خشونت علیه سایر اعضای خانواده در مقابل کودکان از جمله چنین آزار و اذیتهایی هستند. آزار جسمی نظیر تنبیه بدنی ۵۰ هزار و ۳۳ مورد بود. ۳۱ هزار و ۴۲۰ مورد بیاعتنایی نیز وجود داشت. اطلاع دادن آزار کودکان توسط مدارس و مهدهای کودک به خاطر تعطیلی موقت آنها در بحبوحه همهگیری جهانی کرونا کاهش داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما