شناسهٔ خبر: 49229853 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تعطیلی سکوهای نفتی و پالایشگاه‌ها به دنبال وقوع طوفان آیدا / امیدواری به بازیابی تولید باعث افت قیمت نفت شد

به دنبال وقوع طوفان در خلیج آمریکا که باعث آسیب به سکوهای نفتی و پالایشگاه‌ها شد، میزان تولید در این منطقه به شدت کاهش یافت، اما امیدواری به بهبود سریع وضعیت، سبب افت قیمت نفت در نخستین روز معاملات هفته شد.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که طوفان شدید در سواحل خلیج آمریکا باعث تخلیه و تعطیلی صدها سکوی نفتی شد، قیمت نفت روز دوشنبه از بالاترین سطح خود در بیش از سه هفته اخیر عقب‌نشینی کرد و کاهش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت 16سنت معادل 0.2درصد کاهش یافت و به 72دلار و 54سنت در هر بشکه رسید. این شاخص نفتی در هفته گذشته به دنبال انتظار اختلال در تولید نفت پس از وقوع طوفان آیدا بیش از 11درصد افزایش یافت.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به دنبال تجربه جهش بیش از 10درصد در طول هفته گذشته، با 49سنت معادل 0.7درصد افت، به قیمت 68دلار و 25سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

پس از اینکه طوفان آیدا از ساحل نزدیک بندر فورچون، لوئیزیانا، قطب صنعت انرژی فراساحلی این خلیج عبور کرد، شاخص‌های نفتی به ترتیب به قیمت 73دلار و 69سنت، و 69دلار و 64سنت در هر بشکه صعود کرد که از اوایل ماه آگوست مشاهده نشده بود.

ویوک دار، تحلیلگر کامودیتی در بانک مشترک‌المنافع استرالیا اذعان داشت: "هنوز زود است که از تاثیر کامل طوفان آیدا مطلع شویم."

دار می‌گوید: "فرآورده‌های نفتی، مانند بنزین و گازوییل، با تعطیلی پالایشگاه‌ها احتمالا شاهد افزایش قیمت بیشتری باشد؛ به خصوص اگر مشکلاتی در راه‌اندازی مجدد پالایشگاه‌ها و خطوط لوله وجود داشته باشد."

از آنجا که قطعی برق به تعطیلی پالایشگاه‌ها در سواحل خلیج اضافه و تمرکز به سمت فرآورده‌های نفت خام معطوف شد، قیمت بنزین در ایالات متحده بیش از 3درصد افزایش یافت. به گفته تحلیلگران، همچنین قیمت نفت خام با خوش‌بینی نسبت به بهبود سریع تولید نفت کاهش یافت.

آسیب به تولید

بر اساس گزارش اداره ایمنی و اجرای محیط زیست، از آنجا که طوفان آیدا به سمت دکل‌های حفاری و سایر زیرساخت‌ها حرکت می‌کند، در بخش تولید، شرکت‌های انرژی بیش از 95درصد تولید نفت خام خود، معادل 1.74میلیون بشکه در روز در خلیج مکزیک آمریکا را متوقف کرده‌اند. این خلیج حدود 17درصد از نفت کشور را تامین می‌کند.

بندر نفتی فراساحلی لوئیزیانا، بزرگترین پایانه خصوصی نفت خام ایالات متحده، تحویل‌های خود را پیش از طوفان متوقف کرد. 

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA اظهار کرد: "طوفان آیدا مسیر نفت را در کوتاه مدت تعیین خواهد کرد. اگر طوفان به زودی ضعیف شود و تخریب آن کمتر از حد انتظار باشد، روند صعودی قیمت نفت به طور موقت از دست خواهد رفت."

به رغم وقوع طوفان آیدا، شرکت‌های حفاری ایالات متحده برای سیزدهمین ماه متوالی، تعداد سکوهای نفتی و گازی را در هفته گذشته افزایش دادند.

نظر شما