شناسهٔ خبر: 49218418 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

خسروانی طلای چهارم ایران را گرفت؛ برتری والیبال نشسته مقابل برزیل

پارالمپیک توکیو| جانشین رحمان نقره‌ای شد/ پرتاب زرین اولاد؛ پنجمین طلا ضرب شد

در ششمین روز از بازیهای پارالمپیک 2020 توکیو پارالمپین ایران با نمایشی خوب کار خود را آغاز کرده و به پایان بردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ششمین روز از بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو امروز با رقابت پارالمپین‌های ایران در رشته‌های پارادوومیدانی، والیبال نشسته و پاراتیروکمان، بسکتبال با ویلچر و پاراوزنه‌برداری آغاز شد.

*عسگری از رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی بازماند
 
در آغاز ششمین روز از بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو؛ فرزانه عسگری کماندار ایران امروز دوشنبه در مرحله یک هشتم نهایی کامپوند انفرادی با «ویرجیلیو» ایتالیایی به رقابت پرداخت.
 
عسگری در این مرحله با نتیجه ۱۳۵ به ۱۳۶ و با یک امتیاز کمتر نسبت به حریف خود شکست خورد و از رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی بازماند. 
 
راند اول این دیدار با نتیجه ۲۹ بر ۲۷ به سود کماندار ایتالیا به پایان رسید. در راند دوم عسگری موفق شد با نتیجه ۲۷ بر ۲۵ به برتری برسد. 
 
دو تیرانداز در راند سوم به تساوی ۲۸ – ۲۸ رسیدند و راند چهارم هم ۲۷-۲۷ تمام شد. در راند پنجم اما عسگری یک امتیاز از حریفش کم آورد و ۲۶ به ۲۷ نتیجه را واگذار کرد.
 
 
*شجاعی ششم شد و با چشمان گریان رفت
 
در ادامه ششمین روز از بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، مسابقات تیراندازی ماده تفنگ بادی ۱۰ متر R۲ ایستاده در مرحله مقدماتی برگزار شد. در این رقابت رقیه شجاعی بانوی ملی‌پوش کشورمان با ۲۰ حریف از کشورهای اسلواکی، چین، اوکراین، کره جنوبی (۲ نفر)، چین (۲ نفر)، سوئد، تایلند (۲ نفر)، لهستان، اندونزی، آلمان، استرالیا، ترکیه (۲ نفر)، آمریکا، هند و بریتانیا (۲ نفر) رقابت کرد.
 
شجاعی در این مسابقه که در مرکز تیراندازی آساکا برگزار شد و هر تیرانداز ۶۰ تیر را شلیک کرد، ۶۲۴.۱ امتیاز به ثبت رساند و در رده پنجم قرار گرفت و موفق به صعود به فینال شد.
 
از میان ۲۱ تیرانداز شرکت کننده و علاوه بر شجاعی، نمایندگان اسلواکی، کره جنوبی، اوکراین، چین (۲ نفر)، هند و سوئد جواز صعود به فینال را کسب کردند.
 
رقیه شجاعی که با ۶۲۴.۱ امتیاز به فینال رسیده بود، برای دستیابی به مدال با هفت ورزشکار دیگر از چین (دو نفر)، اوکراین، کره جنوبی، سوئد، اسلواکی و هند رقابت کرد که در پایان با ۱۶۳.۰ امتیاز به عنوان ششمی دست یافت.
 
در این رقابت لخارا آوانی از هند با امتیاز ۲۴۹.۶ رکورد پارالمپیک را شکست و به مدال طلا رسید، کاپینگ ژانگ از چین با امتیاز ۲۴۸.۹ دوم شد و تیرانداز اوکراینی با امتیاز ۲۲۷.۵ به مدال برنز دست یافت.
 
این بانوی تیرانداز کشورمان پس از ناکامی در کسب مدال در رقابت امروز با چشمانی گریان سالن برگزاری مسابقه فینال مرکز تیراندازی آساکا را ترک و از گفت‌وگو با خبرنگاران خودداری کرد.

*باخت دوباره بسکتبال با ویلچر ایران
 
تیم ملی ایران در پنجمین بازی در مرحله گروهی از ساعت ۷ صبح برابر آلمان گرفت و با نتیجه ۵۶ بر ۵۳ شکست خورد و از صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی بازماند.
 
در کوارتر اول دو تیم عملکرد برابری داشتند، هر چند که آلمان ۱۶ بر ۱۳ به پیروزی رسید. جدال در کوارتر دوم نیز برابر بود، اما آلمانی‌ها یک امتیاز بیشتر گرفتند و ۱۳ بر ۱۲ پیروز شدند تا نیمه اول ۲۹ بر ۲۵ به پایان برسد.
 
در کوارتر سوم انتظار می‌رفت که ایران اختلافش را با حریف کمتر کند، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه عملکرد ضعیف‌تری از تیم کشورمان مشاهده شد تا نتیجه ۱۸ بر ۸ رقم بخورد.
 
در کوارتر چهارم عملکرد بسیار خوبی از تیم ایران رقم خورد، اما برد ۲۰ بر ۹ کافی نبود و تیم کشورمان ۵۶ بر ۵۳ باخت. تیم ایران برای کسب رتبه نهم این دوره از بازی‌ها روز پنج‌شنبه به مصاف کره جنوبی می‌رود.
 
 
 
*طلای چهارم ایران را خسروانی گرفت
 
در ادامه ششمین روز بازی های پارالمپیک و در مسابقات پرش طول، امیر خسروانی یک مدال طلای ارزشمند را برای کاروان پارالمپیکی ایران به دست آورد. مسابقات پرش طول بازی های پارالمپیک توکیو در کلاس T۱۲ با حضور ۱۰ ورزشکار از کشورهای آذربایجان، کوبا، سوئد، ازبکستان، آلمان، بلاروس و ایران برگزار شد.
 
در این مسابقات که به میزبانی ورزشگاه المپیک توکیو برگزار شد، توانست با ثبت رکورد ۷ متر و ۲۱ سانتی متر به مدال دست پیدا کند. 
 
او در پرش اول خود خطا کرد اما در پرش دوم با ثبت رکورد ۷ متر و ۲۱ سانتی متر هم رکورد شخصی اش را شکست و هم به مدال طلا دست پیدا کرد.   
 
ورزشکار کوبا ساوون پینه دا هم با ثبت  ۷ متر و ۱۶ سانتی متر توانست به مدال نقره برسد. مدال برنز هم به سعید نجف زاده از آذربایجان رسید که ۷ متر و ۳ سانتی متر پرید.
 

*رضی به برنز بسنده کرد

روز آخر رقابت‌های پاراوزنه برداری با مسابقات دسته ۱۰۷ کیلوگرم در سالن «اینترنشنال فروم» شهر توکیو در حال پیگیری است. سامان رضی نماینده ایران در این دسته باید با ورزشکارانی از مغولستان، مکزیک، آذربایجان، ازبکستان، عراق، گرجستان و آمریکا برای رسیدن به سکوی پارالمپیک رقابت کند.
 
سامان رضی با ۳۵ سال سن یکی از امیدهای کسب مدال برای کاروان ایران در پارالمپیک توکیو به شمار می‌رود. او مدال برنز بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و عنوان چهارم پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو را در کارنامه دارد. مسوولان کمیته ملی پارالمپیک این ملی‌پوش دسته ۱۰۷ کیلوگرم را در ردیف ورزشکاران شانس کسب مدال طلا قرار داده بودند.
 
کادر فنی برای نخستین حرکت سامان رضی درخواست وزنه ۲۳۱ کیلوگرم را دادند که رضی در مهار آن ناموفق بود. داوران این مسابقه به سامان رضی برای حرکت نخست ۲ چراغ قرمز و یک چراغ سفید دادند. 
رضی در دومین حرکت وزنه ۲۳۱ کیلوگرمی را به‌راحتی مهار کرد تا شانس خود را برای رسیدن به سکو افزایش دهد.
 
ملی‌پوش دسته ۱۰۷ کیلوگرم که با ۲۳۱ کیلوگرم مدال برنزش قطعی شده بود، پشت وزنه ۲۳۳ کیلوگرم قرار گرفت اما در مهار آن ناموفق بود.
 
در این دسته «انخبایارین» ورزشکار مغولستانی با مهار وزنه ۲۴۵ کیلوگرم رکورد این دسته  را در بازی های پارالمپیک از آن خود کرد که رکورد جهانی این دسته با ۲۴۷ کیلوگرم در اختیار این ورزشکار قرار دارد.
 
«جان یی کی» از مالزی نیز با مهار  وزنه ۲۳۷ کیلوگرمی در جایگاه دوم قرار گرفت و به مدال نقره رسید.
 
 
*تیر زندی به مدال نرسید
 
در مرحله یک هشتم نهایی تیروکمان انفرادی W۱ مردان پارالمپیک ۲۰۲۰، امروز دوشنبه محمدرضا زندی با «لی ژی» از چین رقابت کرد و در نهایت با نتیجه ۱۳۸ بر ۱۳۳ به پیروزی رسید و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد.
 
زندی در راند اول ۲۶ بر ۲۴ از حریف چینی خود پیش افتاد ولی راند دوم با نتیجه تساوی ۲۸ – ۲۸ مساوی شد. در راند سوم «لی» موفق شد ۲۹ بر ۲۸ برابر کماندار ایران به برتری برسد اما زندی در راند چهارم یک بار دیگر از حریف چینی پیش افتاد و نتیجه را ۲۸ بر ۲۶ تغییر داد. در راند پنجم و پایانی هم زندی همین نتیجه را تکرار کرد و در نهایت با نتیجه ۱۳۸ بر ۱۳۳ این رقابت را به پایان برد.
 
محمدرضا زندی کماندار ماده W1  انفرادی مردان در مرحله یک چهارم نهایی بازی های پارالمپیک 2020  توکیو برابر «ژانگ» از چین قرار گرفت و با نتیجه 137 بر 129 به پیروزی رسید تا با این برد راهی مرحله نیمه نهایی شود.
در این رقابت که از ساعت 19:28 (به وقت توکیو) در سایت تیراندازی «یومنوشیما» توکیو برگزار شد، زندی در راند اول 27 بر 25 از حریف خود پیش افتاد. این برتری در راند دوم با نتیجه 28 بر 27 به سود کماندار ایران ادامه یافت.
روند خوب تیراندازی زندی در راند سوم با نتیجه 28 بر 25 تداوم داشت و راند چهارم هم 26 – 26 به پایان رسید.
در راند پنجم و پایانی زندی 28 بر 26 پیروز شد تا کماندار ایران که در مرحله یک هشتم هم یک حریف چینی دیگر را شکست داده بود، در مجموع با 137 بر 129 راهی نیمه نهایی شد.
 
محمدرضا زندی با قبول شکست برابر حریفی از جمهوری چک از رسیدن به فینال ماده W1 تیروکمان بازماند و باید برای کسب مدال برنز تلاش کند. در مرحله نیمه نهایی ماده W1 محمدرضا زندی با «دیوید دراهونینسکی» از جمهوری چک به رقابت پرداخت. این مسابقه در نهایت با نتیجه 131 به 139 به سود نماینده چک به پایان رسید تا زندی از صعود به فینال بازبماند.

جزئیات نتایج پنج راند مسابقه زندی با دیوید  به ترتیب زیر است:
راند اول: 29 بر 23 به سود دیوید
راند دوم: 26 بر 25 به سود زندی
راند سوم: 29 بر 28 به سود دیوید
راند چهارم: 28 بر 27 به سود دیوید
راند پنجم: 28 بر 25 به سود دیوید
 
 دیدار رده بندی ماده W1  تیروکمان بازیهای پارالمپیک توکیو امروز دوشنبه بین محمدرضا زندی و «حکیم اوغلو» از ترکیه برگزار شد. در پایان این رقابت که از ساعت 8:45 به وقت توکیو در سایت «یومنوشیما» آغاز شد، حکیم اوغلو در نهایت با نتیجه 139 بر 134  به برتری رسید و عنوان سوم این ماده را از آن خود کرد.
زندی پیش از این در مراحل یک هشتم و یک چهارم نهایی حریفان چینی را شکست داده بود اما در مرحله نیمه نهایی برابر حریف جمهوری چک شکست خورد و به فینال نرسید.

نتایج 5 راند دیدار رده بندی این دیدار به شرح زیر است:
راند اول: 26-26
راند دوم: 27 بر 26 به سود حکیم اوغلو
راند سوم: 30 بر 28 به سود حکیم اوغلو
راند چهارم: 27 – 27
راند پنجم: 29 بر 27 به سود حکیم اوغلو
 
 
 
*جانشین سیامند رحمان نقره‌ای شد
 
رقابت های پاراوزنه برداری بازی های پارالمپیک توکیو با برگزاری مسابقات دسته به اضافه ۱۰۷ کیلوگرم مردان به پایان رسید. در این دسته ورزشکارانی از ایران، عراق، مصر، کلمبیا، چین، کره جنوبی، آذربایجان، یونان و اردن حضور داشتند. 
 
در ابتدای این مسابقه چند کلیپ از سیامند رحمان رکوردار جهان و پارالمپیک این دسته پخش شد. رحمان اسفندماه سال ۱۳۹۸ به خاطر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
 
 منصور پورمیرزایی ورزشکار نماینده ایران در دسته فوق سنگین به شمار می رود. او در لیست ورزشکاران اعزامی به سرزمین افتاب در جمع نفرات شانس مدال طلا قرار دارد.
 پورمیرزایی ۴۰ ساله و از استان کرمان در ترکیب تیم ملی پاراوزنه ایران  راه یافته است.
 
وی سه مدال نقره قهرمانی جهان و یک نقره بازی های آسیایی را در کارنامه دارد. پورمیرزایی از ورزشکاران باتجربه تیم ملی پاراوزنه برداری ایران به شمار می رود. 
 
 فنی برای حرکت نخست پورمیرزایی وزنه ۲۳۵ کیلوگرمی را درخواست دادند که دارنده مدال نقره قهرمانی جهان برای مهار آن مشکلی نداشت. وی در ادامه رقابت وزنه ۲۴۱ کیلوگرمی را مهار کرد تا خود را به عنوان مدعی جدی مدال طلای این دسته معرفی کند. پورمیرزایی در حرکت سوم نتوانست وزنه ۲۴۶ کیلوگرم را مهار کند تا مدال طلای این دسته بعد از سال های نصیب کاروان ورزشی ایران نشود.
 
جمیل الشبلی ورزشکار اردنی رقیب پورمیرزایی برای کسب مدال طلا بود که در حرکت نخست وزنه ۲۳۶ کیلوگرمی را مهار کرد. او در حرکت دوم نیز وزنه ۲۴۱ کیلوگرمی را مهار کرد تا رقابت او با ملی پوش ایرانی برای کسب مدال طلا به حرکت پایانی بکشد. وی نیز در حرکت پایانی موفق به مهار وزنه ۲۴۶ کیلوگرمی نشد اما به خاطر اختلاف وزن در جایگاه نخست ایستاد.
 
فارس از عراق با مهار وزنه ۲۲۸ کیلوگرم به مدال برنز رسید.
 
 
 
*پرتاب زرین اولاد؛ پنجمین طلا ضرب شد/ آرخی ششم شد
یک مدال طلا و یک عنوان ششمی برای ورزشکاران پرتاب وزنه ایران به دست آمد.
مسابقات پایانی کاروان ورزشی ایران در روز ششم بازی های پارالمپیک به مسابقات پارادوومیدانی اختصاص داشت و مهدی اولاد ورزشکار نابینای ایران پنجمین مدال طلا را به دست آورد. در رقابتهای پرتاب وزنه مردان کلاس 11 F ایران دو نماینده داشت که باید برای رسیدن به مدال با 9 نفر رقابت می کردند. مهدی اولاد و نور محمد آرخی نمایندگان ایران در پرتاب وزنه بودند که مهدی اولاد با ثبت  14.43  به مدال طلا رسید.

مهدی اولاد در پرتاب اول 13.53 را پرتاب کرد. در پرتاب دوم 14.12 و در پرتاب سوم هم 14.01 را به ثبت رساند. او در حرکت چهارم و پنجم هم با ثبت رکورد 14.40 و 14.43 دو بار پیاپی رکورد شخصی اش را افزایش داد و در نهایت هم در پرتاب ششم 13.79 را به ثبت رساند تا پرتاب پنجم او را به مدال طلا برساند.

همچنین نورمحمد آرخی هم با ثبت  12.78 در رده ششم قرار گرفت. آرخی در حرکت اول 12.78 را ثبت کرد که بهترین پرتاب او هم بود. او در حرکت 12.47 را ثبت کرد و حرکت سوم هم خطا اعلام شد. در حرکت چهارم 12.47 و در حرکت پنجم هم 12.44 را ثبت کرد. پرتاب ششم او هم خطا اعلام شد.
آلساندر دا سیلوا با ثبت 13.89 به مدال نقره رسید و مدال برنز هم به اونی تاپیا از ایتالیا با ثبت 13.60 رسید.

در این رقابتها ورزشکاران کشورهای اوکراین، ایتالیا، برزیل، کراواسی، روسیه، لهستان، اسپانیا، گوام حضور داشتند.
 
 
*برتری تیم ملی والیبال نشسته ایران مقابل برزیل
تیم ملی والیبال نشسته کشورمان در دومین دیدار خود در گروه B مسابقات والیبال نشسته بازی‌های پارالمپیک توکیو از ساعت 20:30 امشب (دوشنبه - به وقت محلی) در سالن ماکوهاری مسه به مصاف تیم ملی برزیل رفت و به برتری 3 بر صفر رسید.
 
شاگردان هادی رضایی در این مسابقه و در سه ست متوالی با نتایج 25 بر 19، 25 بر 23 و 25 بر 22 پیروز شدند و جایگاه خود را در صدر جدول گروه B مسابقات استحکام بخشیدند.

امتیازآورترین بازیکن مسابقه ایران - برزیل مرتضی مهرزاد بود که 14 امتیاز برای تیم کشورمان کسب کرد. میثم علیپور و صادق بیگدلی نیز هرکدام موفق به کسب 13 امتیاز شدند.

تیم ملی والیبال نشسته کشورمان از ساعت 18:30 فردا (سه‌شنبه) در آخرین بازی خود در مرحله گروهی مسابقات والیبال نشسته بازی‌های پارالمپیک 2020 به مصاف چین خواهد رفت.

تیم والیبال نشسته چین امروز در مصاف با آلمان با نتیجه 3 بر یک به برتری رسید تا شکست 3 بر یک بازی اول مقابل برزیل را جبران کرده باشد.
 
 
*ششمی دارابیان در پرتاب دیسک
ورزشکار پرتاب دیسک کلاس F53 ایران به عنوانی بهتر از ششمی نرسید.
 مسابقات پرتاب دیسک زنان کلاس F53 در حالی برگزار شد که الناز دارابیان از ایران به عنوانی بهتر از ششمی نرسید. الناز دارابیان در این مسابقات در پرتاب اول 10.79 را ثبت کرد و در پرتاب های بعدی به ترتیب 12.34 ، 11.30، 12.28، 12.37 و 12.49 را به ثبت رساند.

مدال طلا به ورزشکار الیزابت گومز از برزیل رسید. او چهار بار رکورد پارالمپیک را جا به جا کرد و در نهایت هم با ثبت ۱۷.۶۲ رکورد پارالمپیک را به نام خودش زد. لانا از اکراین با پرتاب 15.48 هم مدال نقره را به دست آورد. مدال برنز هم به هموطن او زویی اووسی با ثبت رکورد 14.01 رسید.

در این مسابقات ورزشکاران کشورهای اوکراین، مکزیک، تونس، آمریکا روسیه و برزیل حضور داشتند.
 
 
انتهای پیام/

 

نظر شما