شناسهٔ خبر: 49217093 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز

سالیوان: آمار دقیقی از شمار آمریکایی ها در افغانستان نداریم

در پی افزایش انتقادها از عملکرد رئیس جمهور آمریکا در افغانستان‏، مشاور امنیت ملی کاخ سفید خروج آمریکا از افغانستان را بهترین گزینه دانست.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: آمریکا اهرم فشار را علیه طالبان دارد.

جیک سالیوان درباره حمله پهپادی در شرق افغانستان علیه طراحان و تسهیل کنندگان حمله داعش خراسان و اهمیت آن بر داعش چیست و این که رئیس جمهور آمریکا می‌گوید این نخستین حمله علیه افراد مسئول حمله به فرودگاه کابل که به کشته شدن سیزده نیروی نظامی آمریکا انجامید، نخواهد بود. او آماده است تا کجا پیش برود تا بر داعش هزینه وارد کند؟
سالیوان پاسخ داد: رئیس جمهور (بایدن) هیچ کاری را که منجر به تاوان پرداختن داعش خراسان به خاطر کشته شدن نیرو‌های مسلح آمریکا در فرودگاه کابل شود، متوقف نخواهد کرد.
سالیوان ادعا کرد: بایدن مطمئن است که ما افراد مسئول این حمله را خواهیم یافت، بر فشار به گروه مسئول آن ادامه خواهیم داد و همچنان به بِدَر کردن اهداف از میدان ادامه خواهیم داد. درباره این اهداف خاص، باید بگویم این‌ها تسهیل کنندگان و طراحانی بودند که در انتقال و تولید مواد منفجره دخالت داشتند. توانایی ضد تروریستی ماورای افق ما (از راه دور ما) ثابت شده است. آن‌ها هدف را شناسایی کردند و از بین بردند و آن‌ها در حال بررسی اهداف دیگر برای اقدام هستند.

مجری فاکس نیوز پرسید: اگر ما چنین اطلاعات خوبی درباره داعش خراسان داریم که می‌توانیم کمی بیش از ۲۴ ساعت به آن‌ها حمله کنیم. چرا ما قبل از بمب گذاری فرودگاه کابل اقدامی علیه این گروه انجام ندادیم؟
 سالیوان گفت: وقتی که هدف ایجاد شد، ما علیه آن اقدام می‌کنیم. این هدفی بود که در دسترس ما قرار گرفت و ما در زمانی که داشتیم، آن را از بین بردیم.
وی افزود: درباره حمله به فرودگاه کابل باید بگویم ما البته روز‌ها هشدار دادیم که چنین حمله‌ای امکان دارد اتفاق افتد. ما اقدامی در پیش گرفتیم و تلاش کردیم از این حمله جلوگیری کنیم، اما البته، تمام کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که تهدید را کاهش دهیم. ما نمی‌توانیم تهدید را از بین ببریم و این ماموریت بسیار خطرناک است و رئیس جمهور (بایدن) از همان ابتدا همین را گفت. همه ما که در این زمینه کار می‌کردیم، همین را از همان اول گفتیم و این ماموریت همچنان بسیار خطرناک است. تهدیدات بیشتری وجود دارند که ما فعالانه تلاش می‌کنیم آن‌ها را برهم بزنیم و جلوگیری کنیم. همانطور که رئیس جمهور گفت، حمله دیگری ممکن است هر زمانی روی دهد. وی به فرماندهان میدانی خود دستور داد هر اقدام محافظتی قهری را برای اطمینان از امنیت نیرو‌های ما در راه تکمیل ماموریتشان بردارند.

مجری در ادامه گفت: من می‌خواهم دقیقا درباره آن چیزی که شما می‌گویید صحبت کنم. جن ساکی سخنگوی مطبوعاتی گفته است این خطرناک‌ترین بخش ماموریت است. از یک طرف، ما همچنان تلاش می‌کنیم آمریکایی‌ها و افغان‌ها را از فرودگاه کابل خارج کنیم، اما همزمان تلاش می‌کنیم ارتش آمریکا ماموریت دیگری را انجام دهد. من می‌خواهم بدانم ساعات پایانی به چه شکلی خواهد بود؟ آیا آمریکایی‌ها و افغان‌ها که تلاش می‌کنند خارج شوند، مجبورند از ایست و بازرسی عبور کنند و می‌توانند همچنان این کار را انجام دهند یا این که در این ساعات پایانی تنها کسانی که الان در فرودگاه هستند، می‌توانند خارج شوند.

سالیوان در پاسخ گفت: من باید در پاسخ به این سوال مراقب باشم، زیرا ضروری است ما جزییات ماموریت را در این دوره بسیار حساس حفظ کنیم، زیرا همانطور که گفتید ارتش ما در آنجا است، مردان و زنان ما آنجا هستند. این افراد حرفه‌ای همچنان تلاش می‌کنند وظیفه را به اتمام برسانند و شهروندان آمریکایی و متحدان افغان را از افغانستان خارج کنند و خروج آن‌ها را تکمیل کنند. این ماموریت بسیار پیچیده و با همکاری دقیق است، اما در پاسخ مستقیم به سوال شما باید بگویم، الان که با هم حرف می‌زنیم، نیرو‌های ما در آنجا می‌توانند به خروج از شهروندان آمریکایی و دیگر افرادی که به ما کمک کردند، ادامه دهند و آن‌ها را سوار هواپیما کنند و به کشور بازگردانند.
مجری پرسید: پیش بینی شما چیست؟. چه تعداد آمریکایی و چه تعداد متحد افغان در زمانی که ما در نهایت در ۳۱ اوت خارج شویم، باقی خواهند ماند؟
سالیوان گفت: اجازه دهید با شهروندان آمریکایی شروع کنم. ما تا الان حدود ۵۵۰۰ شهروند آمریکایی را از کابل خارج کردیم. ما هرگز نمی‌توانیم آمار دقیقی بدست بیاوریم که چه تعداد آمریکایی در کابل هستند، زیرا آمریکایی‌ها مجبور نبودند نام خود را در هنگام زندگی در افغانستان در پایگاه داده‌ها (متعلق به سفارت) ثبت کنند، اما ما معتقدیم براساس دسترسی سیستماتیک و گسترده‌ای که فراهم کردیم، تعداد حدود سیصد آمریکایی یا کمتر از این، همچنان در آنجا هستند و ما فعالانه در این ساعت‌ها و روز‌ها تلاش می‌کنیم این افراد را خارج کنیم.
وی در ادامه افزود: می‌خواهم به یک نکته بسیار مهمی تاکید کنم. افرادی هستند که تصمیم گرفتند (افغانستان را) ترک نکنند و این حق آن‌ها است. بعد از ۳۱ اوت، آن‌ها در افغانستان گرفتار نخواهند شد. ما قصد داریم اطمینان کنیم ساز و کاری برای خارج کردن آن‌ها از این کشور، در صورتی که در آینده تصمیم بگیرند به کشور (آمریکا) بازگردند، داشته باشیم. طالبان در این زمینه به ما تعهد داد و ما قصد داریم آن‌ها را وادار کنیم به این تعهد عمل کنند و اهرم هم برای وادار کردن آن‌ها جهت عمل به این تعهد داریم.

مجری: من می‌خواهم یک کلیپی را از آنچه که جن ساکی اواخر این هفته درباره روابط ما با طالبان گفت، پخش کنم. نگاه کنید.
در کلیپ مذکور جن ساکی می‌گوید: ما اهرم بسیاری داریم. این دیدگاه ما است که شامل اهرم اقتصادی و اهرمی است که ما به طالبان به صورت صریح درحالی که هماهنگی برای خروج شهروندان آمریکا و متحدان ما ادامه دارد، نشان دادیم.
مجری خطاب به سالیوان گفت: آیا شما واقعا معتقد هستید ما اهرم بسیاری علیه طالبان داریم و این اهرم‌ها آنقدر کافی است که ما بتوانیم شهروندان آمریکایی و متحدان افغان را بعد از (مهلت) خروج خارج کنیم. آیا شما واقعا به این اهرم‌ها اعتقاد دارید و آیا معتقدید ما این شانس را داریم که بتوانیم بار دیگر سفارت آمریکا را در کابل برپا کنیم؟

جیک سالیوان پاسخ داد: هیچ کس از اعتماد به طالبان و هیچ کس از حساب کردن به حرف‌های طالبان حرف نمی‌زند بلکه آنچه که ما بر روی آن متمرکز هستیم، اقدامات است. پاسخ به سوال شما با قاطعیت بله است. ما معتقدیم آمریکا اهرم قابل توجهی در اختیار دارد تا اطمینان یابد شهروندان آمریکایی و دیگران به صورت ایمن از این کشور خارج شوند. اگر آن‌ها نتوانند (خارج شوند)، ما می‌توانیم با پاسخ سریع و قهری در برابر جلوگیری از هر شهروند آمریکایی چه قبل از ۳۱ اوت و چه بعد از ۳۱ اوت، فشار بسیاری به طالبان وارد کنیم. مسئله اعتماد نیست بلکه مسئله توانایی ما برای وادار کردن طالبان به عمل به تعهدشان است که به صورت مستقیم بیان کردند و تعهداتی که به صورت علنی متعهد شدند.
سالیوان افزود: ما به شیوه متحد با چندین کشور دیگر در جامعه بین المللی کار می‌کنیم تا اطمینان یابیم این اتفاق بیفتد (خروج انجام شود). درباره سفارت آمریکا باید بگویم این بستگی به طالبان دارد و ما می‌توانیم درباره چیز‌هایی مانند سفارت‌ها و به رسمیت شناختن صحبت کنیم.
<div id="video-display-embed-code_6912827"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3206141/6912827?width=350&height=250"></script></div>
مجری در سوال دیگری خطاب به سالیوان مبنی بر این که شما از فشار صحبت کردید. ما دارایی‌های آمریکا را در آنجا داریم. شیوه‌های مختلفی برای اعمال فشار بدون استفاده از نیرو وجود دارد، اما اجازه دهید یک مثالی درباره یک عضو طالبان بگویم. خلیل حقانی رئیس امنیت طالبان در کابل است. حقانی کسی است که سال‌ها دستور بمب گذاری انتحاری را علیه آمریکا در افغانستان داد. وزارت امور خارجه آمریکا ۵ میلیارد دلار برای سر او جایزه تعیین کرد. آیا واقعا معتقدید این قدرت فشار باشد؟

جیک سالیوان پاسخ داد: میلیارد‌ها دلار قدرت نرم نیست. این رقم پولی است که مهم است. نکته دوم و مهم‌تر این که هیچ کس به اندازه افراد حرفه‌ای در امنیت ملی که در بیست سال گذشته در این زمینه کار کرده اند، نمی‌داند که طالبان چه کسانی هستند و شبکه حقانی چیست. مسئله این نیست که این افراد آدم‌های خوبی هستند یا نیستند. ما پاسخ به این سوال را می‌دانیم. مسئله این است که آیا آن‌ها در نهایت می‌بینند که به نفعشان است اجازه دهند آمریکایی‌ها خارج شوند. بسیاری از افراد، دوازده روز قبل، پیش بینی می‌کردند که آن‌ها اجازه نخواهند داد. می‌گفتند افراد تحت امر رهبری امنیتی طالبان، اجازه نخواهند داد آمریکایی‌ها به فرودگاه بیایند و خارج شوند. ما در این بازه زمانی، بیش از پنج هزار آمریکایی را خارج کردیم و قصد داریم اطمینان یابیم هر آمریکایی که بخواهد افغانستان را در هر زمانی ترک کند، بتواند این کار را انجام دهد.

مجری:در پایان باید بگویم در روز دوشنبه از رئیس جمهور بایدن درباره تصمیمش برای خروج از پایگاه بگرام پرسیده شد. این پاسخ او است:
بایدن: ارتش به این نتیجه رسید بگرام ارزش زیاد ندارد و باید بیشتر بر روی کابل تمرکز یابیم. بنابر این، من این توصیه را دنبال کردم.
مجری:، اما ژنرال‌ها این توصیه را زمانی دادند که رئیس جمهور آمریکا اوایل این بهار، توصیه آن‌ها را برای نگه داشتن دست کم ۲۵۰۰ نیرو در آنجا رد کرد. سوالم این است که به جای انداختن مسئولیت بر گردن ژنرال ها، آیا فرمانده کل قوا نباید تمام مسئولیت را برعهده گیرد، زیرا آن‌ها (ژنرال‌ها ناچار شدند این تصمیم را درباره بگرام به خاطر شرایطی که او برای آن‌ها ایجاد کرد، بگیرند.

جیک سالیوان خطاب به مجری گفت: شما از رئیس جمهور (بایدن) شنیدید که گفت مسئولیت نهایی را برای هر تصمیمی که به عنوان فرمانده کل قوا می‌گیرد، برعهده می‌گیرد. بایدن صریحا گفت مسئولیت را برعهده می‌گیرد.
سالیوان افزود:اجازه دهید درباره بگرام واقع گرا باشیم. بین توصیه تاکتیکی فرماندهان میدانی -که آن‌ها شیوه درست اجرای خروج را توصیه می‌کنند و او (بایدن) در این زمینه براساس توصیه افراد میدانی عمل کرده است- با تصمیم راهبردی تفاوت وجود دارد. درباره تصمیم راهبردی برای ادامه جنگ در دهه سوم که نیرو‌های آمریکایی در جنگ داخلی کشور دیگری بجنگند و کشته شوند، این تصمیم راهبردی را فقط رئیس جمهور می‌تواند بگیرد. درباره تصمیم تاکتیکی که انتخاب فرودگاه درست برای خروج است، مطمئنا هر رئیس جمهور مسئولیت پذیری بسیار به توصیه فرماندهان در میدان توجه می‌کند و تصمیم آن‌ها بستن بگرام و تمرکز بر کابل بود.
 
گفتنی است اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره تحولات جاری در افغانستان در شرایطی مطرح شده که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال ساعاتی قبل گزارش داده بود در نتیجه تیراندازی نظامیان این کشور در فرودگاه کابل پایتخت، سه نفر از مردم افغانستان کشته شدند.

نظر شما