شناسهٔ خبر: 49214881 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ویروس خطرناک لامبدا پشت دروازه‌های ایران

اشاره: ویروس کرونا بیشتر از 18 ماه است که وارد کشور شده و تاکنون بیش از 106 هزار ایرانی را به کام مرگ برده است. تاکنون گونه‌های دیگری از کووید 19 در جهان کشف شد مثل گونه‌های آلفا و دلتا که این دو نوع از گونه‌های خطرناک ویروس هستند که همچنان در کشور قربانی می‌گیرند. متخصصان هشدار می‌دهند که نوع خطرناک‌تر ویروس لامبدا در 50 کشور جهان شایع شده است. خبرها حاکی از آن است که اکنون ویروس لامبدا به پشت دروازه‌های ایران رسیده و نمونه‌های آن در ترکیه و عراق دیده‌شده است. انتظار می‌رود که مرزهای کشور بسته شوند تا این ویروس خطرناک وارد کشور نشود. متخصصان می‌گویند واکسن فایزر و مدرنا در برابر این‌گونه ویروس لامبدا مقاوم هستند و بقیه واکسن کم اثرند.

صاحب‌خبر -

علائم و تأثیر واکسن بر سویه «لامبدا»
با گذشت دو سال از شیوع بیماری کوهید-۱۹ در جهان، در طی این مدت شاهد جهش‌های متنوعی از ویروس کرونا بوده‌ایم. آخرین سویه‌ای که از سوی سازمان جهانی بهداشت طبقه‌بندی شده است «لامبدا» نام دارد که نخستین بار در دسامبر گذشته در کشور پرو شناسایی شد. این‌گونه پیش از این در برخی از ایالات آمریکا و 50 کشور دیگر که اغلب در آمریکای لاتین هستند، شناسایی‌شده است. سازمان بهداشت جهانی، این ویروس را دارای جهش‌هایی با پیامدهای اثبات‌شده در انتقال و شدت می‌داند که در کشورهای متعددی شناسایی‌شده است.

علائم کرونا لامبدا
به گزارش euronews، sciencefocu و بر اساس گزارش NHS، علائم اصلی کوهید-۱۹ عبارت‌اند از:
* تب به‌طور که هنگام لمس قفسه سینه یا کمرتان احساس گرما کنید. نیازی به‌اندازه گیری درجه حرارت نیست.
* سرفه مداوم بیش از یک ساعت سرفه یا تداوم سرفه در چند مرتبه طی ۲۴ ساعت.
* از دست دادن حس بویایی یا چشایی یا تغییر در آن.

کدام واکسن‌ها در مقابل کرونا لامبدا مؤثر هستند؟
محققان دریافتند که واکسن‌های mRNA در برابر نوع لامبدا مؤثر هستند. هر دو واکسن فایزر و مدرنا که در آمریکا تولید می‌شوند، از نوع mRNA هستند و این مسئله بدین معناست که این دو واکسن حاوی مواد ژنتیکی هستند که سلول‌های بدن را وادار می‌سازند که ویروس کرونا تولید کنند تا واکنش ایمنی بدن را برانگیزند. هرچند مشخص شد که لامبدا دارای جهش‌هایی است که توانایی گریز از فرایند خنثی‌سازی آنتی‌بادی‌های ایجاد شده توسط CoronaVac را دارد.
به گفته محققان دانشگاه کیوتو، گسترش این واریانت در سراسر شیلی نگران‌کننده است چون بررسی‌ها نشان می‌دهد که کرونا لامبدا در فرار از روند ایمن‌سازی بدن توسط واکسیناسیون مهارت دارد. با این حال، رایج‌ترین واکسنی که در شیلی استفاده می‌شود CoronaVac است که متفاوت از واکسن‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا عمل می‌کند.

١١ باور غلط در مورد واکسن کرونا
محققان تأکید کردند که برای تأیید اثربخشی واکسن‌ها مطالعات بیشتری نیاز است؛ آنها معتقدند که همه‌گیری ویروس کرونا مادامی که ۸۰ درصد مردم جهان واکسینه نشوند، پایان نخواهد یافت. محققان دانشکده پزشکی گرو سمن اثر واکسن‌های mRNA مانند فایزر و مدرنا را در برابر نوع لامبدا آزمایش کردند. بنا به نتایج به‌دست‌آمده، نوعی مقاومت نسبی در برابر خنثی‌سازی ویروس وجود دارد اما به‌احتمال‌زیاد باعث کاهش حفاظت در افراد واکسینه شده در برابر ویروس نمی‌شود و افرادی که واکسینه شده‌اند تا حد قابل‌توجهی ایمن هستند.
کدام کشورها درگیر لامبدا شده‌اند؟
سویه لامبدای ویروس کرونا، که نخستین بار در پرو مشاهده شد، تاکنون به بیش از ۵۰ کشور راه‌یافته است. این ویروس با سرعت بالایی در شیلی، آرژانتین، برزیل، کلمبیا، اکوادور و مکزیک در حال شیوع است. شیوع ویروس در اروپا نیز در کشورهای هلند، اسپانیا، فرانسه و پرتغال گزارش‌شده است. شایان‌ذکر است که آمریکای لاتین با بیش از ۱.۴ میلیون مرگ بر اثر کرونا، می‌تواند مرکز جدیدی از انواع جهش‌های این ویروس باشد.

افزایش مرگ‌های کرونایی در تهران
معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران بابیان اینکه روند بیماری در تهران متأسفانه سینوسی است و کاهشی نداشته‌ایم، گفت: درعین‌حال تعداد مرگ‌ها کماکان بالاست و همچنان افزایش مرگ‌ها ادامه خواهد داشت. دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند بیماری کرونا در تهران، گفت: روند بیماری در تهران متأسفانه سینوسی است. این روند سینوسی هم به‌گونه‌ای است که کماکان کاهشی در بیماری نداشته‌ایم. طبق آخرین آمارها، کماکان ۲۰ هزار و ۴۰۰ مورد مراجعه سرپایی به بخش درمان و ۴۱۰۰ مورد مراجعه سرپایی به بخش بهداشت داریم. همچنین بستری‌ جدیدمان بالای ۲۰۰۰ بیمار است که تقریباً ۱۵ درصد آنها در بخش‌های ویژه بستری می‌شوند. وی بابیان اینکه در حال حاضر ۹۳۵۰ بیمار بستری در بخش‌های اورژانس و ویژه داریم، گفت: همچنین ۶۰۰ بیمار هم در بخش‌های اورژانس به سر می‌برند. درعین‌حال کماکان تخت‌ها خالی نمی‌مانند و با توجه به تعداد بیمارانی که ترخیص می‌شوند، بیماران از اورژانس به بخش منتقل می‌شوند. توکلی بابیان اینکه کاهش محسوسی در موارد بیماری نداشتیم، گفت: یکی دو روز ممکن است به صورت موضعی و کوتاه مدت، روند کاهشی را ببینیم، اما به‌طورکلی تغییر محسوسی از نظر کاهش موارد بیماری نداشتیم. درعین‌حال تعداد مرگ‌ها کماکان بالاست و همچنان افزایش مرگ‌ها ادامه خواهد داشت. وی درباره خطر بروز پیک ششمی با موتاسیون لامبدا، گفت: بله کاملاً چنین موضوعی محتمل است. زیرا این جهش در اروپا گزارش‌شده است. ازآنجایی‌که مرزها باز است، اگر مسافرت‌ها و انتقال هوایی مسافران وجود داشته باشد، این پیک در کشو ما هم اتفاق می‌افتد. توکلی افزود: قدرت سرایت کرونای لامبدا به‌شدت بالاست، درعین‌حال مدت طول بیماری طولانی‌تر است و سه تا چهار هفته طول می‌کشد و افراد بین ۱۰ تا ۲۰ ساله را هم بیشتر از سایرین درگیر می‌کند و بیماری طولانی را هم ایجاد می‌کند. وی درباره مباحثی که درباره بازگشایی مدارس مطرح‌شده بود، گفت: خیلی به بازگشایی مدارس خوش‌بین نیستم، البته تصمیمات در کمیته کشوری اتخاذ می‌شود، اما با توجه به شرایطی که اکنون می‌بینم خیلی خوش‌بین نیستم که مدارس باز شوند و حضوری شوند. توکلی تأکید کرد: برای بازگشایی مدارس اگر پروتکل خاص وجود داشته باشد و موفق شویم که کودکان را علیه کرونا واکسینه کنیم، به بحث بازگشایی مدارس کمک می‌کند.

نظر شما