شناسهٔ خبر: 49206148 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

تحلیل روزانه بورس؛

اولین نشانه افت قیمت دلار در بازار سرمایه مشخص شد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افت قیمت دلار در بازار باعث پایین آمدن شاخص کل شد، گفت: نوسانات اصلاحی بازار کاملا طبیعی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بازار؛ در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل به صورت ناپایدار جابجا می‌شد؛ به طوری که در طول معاملات، صعود و سقوط را تجربه کرد، اما به گفته کارشناسان این روندهای اصلاحی و نا پایدار در وضعیت صعودی در بازار سهام طبیعی است. شاخص کل امروز ۲ هزار و ۳۵۴ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۵۷۳ هزار و ۴۰۷ واحد رسید. کارشناسان معتقدند شاخص کل بازار این هفته بین یک میلیون و ۵۷۰ تا ۵۸۰ هزار واحد نوسان خواهد داشت.

شاخص کل هم‌وزن نیز روند حرکتی شبیه به نماگر اصلی بورس داشت و در نهایت تا پایان معاملات با رشد ۹ واحدی و رسیدن به خانه ۴۶۷ هزار و ۵۱۵ واحدی به کار خود پایان داد. فلزات اساسی یکی از گروه‌هایی بودند که بر خلاف کلیت بازار، تحرکات مثبت داشتند چراکه شاخص این گروه ۱۹ هزار و ۹۲۷ واحد رشد کرد و رقم یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۲۸۶ واحد را نشان داد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «سپید»، «شستا»، «خودرو»، «شپنا»، «فولاد»، «فملی» و «برکت» بیشترین تراکنش را داشتند و نمادهای «کگل» و «فارس» بیشترین اثر منفی و نمادهای «میدکو»، «فولاد»، «فخوز»، «فملی» و «پارسان» بیشترین اثر منفی روی شاخص را داشتند. گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، اما فلزات اساسی بهتر از سایر سهم‌ها خرید و فروش می‌شدند.

امروز، نمادهای فولادی تراکنش خوبی در بازار داشتند. در این میان، نمادهای «فخاس»، «فخوز» و «کویر» بیشترین رشد را داشتند، اما نماد «کگل» سقوط تقریبا ۳.۵ درصدی را تجربه کرد و «کچاد» مثبت بود. در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» رشد تقریبا ۳.۵ درصدی داشت.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز بورس اظهار کرد: معاملات امروز در سایه کاهش نرخ دلار در بازار آزاد انجام شد. از آنجا که نرخ دلار در بازار کاهشی بود، اکثر سهم‌هایی که وابسته به دلار بودند و سهم‌های بزرگ بازار محسوب می‌شوند، روند کاهشی در پیش گرفتند و به این ترتیب، معاملات منفی دنبال شدند.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: اتفاق اثرگذار دیگری که امروز روی شاخص اثرگذار بود، بازگشایی نمادهایی بود که مدت زیادی معاملات آن‌ها متوقف شده بود. در این میان، نماد«غناب» را می‌توان مثال زد که با ۱۳ هزار درصد بازگشایی شد، اما سهم‌های بزرگ بازار بودند که تأثیر بیشتری روی روند حرکتی شاخص کل داشتند و باعث افت ۲ هزار واحدی نماگر اصلی بورس شدند.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: زمانی که بازار در یک روند صعودی قرار می‌گیرد و با اصلاحی مواجه نمی‌شود، شکل‌گیری روند اصلاحی طبیعی است و برای بازار نیاز است تا قوی‌تر بتواند به کار خود ادامه دهد، اما به نظر نمی‌رسد این وضعیت ادامه‌دار باشد و با اصلاح‌های کوتاه مدت روبه‌رو خواهیم بود.

نوروزی درباره بازار در روزهای آینده گفت: تحرکات اصلاحی تا پایان بازار امروز دوامی ندارد و روند بازار دوباره صعودی می‌شود. همچنین شاخص کل هم تا چند روز آینده در محدوده یک یملیون و ۵۷۰ تا ۵۸۰ هزار واحد در نوسان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این روزها برای اینکه بتوان جهت سرمایه‌گذاری را مشخص کرد، باید به تغییرات دلار هم نیم‌نگاهی انداخت. با این وجود طرح‌های توسعه‌ای و اخبار بنیادی سهم‌ها را نیز باید بررسی کرد. به نظر می‌رسد با توجه به معاملات امروز، سود بیشتر شامل حال فولادی‌ها شد، اما این روزها بیشتر معاملات در جهت صنایع خودرو، شیمایی و فلزات اساسی است و این سه گروه بیشتر مورد توجه معامله‌کنندگان خواهند بود.

نظر شما