تین نیوز | مطالعه و بررسی ساختار سازمانی وزارتخانه زیرساخت و محیطزیست کشور هلند (کشوری با مساحت 42 هزار کیلومتر مربع، 35 هزار کیلومتر مربع خشکی و هفت هزار کیلومتر مربع آبی، جمعیت 5/16 میلیون نفر و طول خط ساحلی 451 کیلومتر) اطلاعات مفید و ارزشمندی را در اختیار کارشناسان خبره کشور قرار میدهد تا در راستای دستیابی به اهداف کلان توسعهای کشور در حوزه حملونقل (دریایی، هوایی، جادهای و ریلی) به بازبینی و اصلاح اهداف، برنامهها، ساختارهای سازمانی و وظایف موجود در وزارتخانه مربوطه یعنی وزارت راهوشهرسازی و سازمانهای زیرمجموعه همت گمارند. نکتهای که در ساختار سازمانی این وزارتخانه برای نگارنده این یادداشت بسیار جالب و قابل تامل میباشد وجود تشکیلاتی به نام معاونت بازرسیهای حملونقل و محیطزیست است که در ساختار سازمانی این وزارتخانه و زیر نظر مستقیم وزیر به بازنگری و تدوین آییننامه و استانداردهای ایمنی، امنیت و محیطزیست مرتبط با فعالیتهای دریایی، هوایی، جادهای و ریلی مشغول بهکار میباشند.
لازم به ذکر است که تدوین اهداف، برنامههای توسعهای و سیاستگذاریهای کلان و مهم کشور در چهار حوزه حملونقل (ریلی، جادهای، هوایی و دریایی) به عهده معاونت دیگری که نامش معاونت حملونقل و جابهجایی است، میباشد که این معاونت هم زیر نظر مستقیم وزیر فعالیت مینماید و رییس کل امور دریایی این معاونت مسوول تدوین اهداف و سیاستگذاریهای بخش دریایی کشور میباشد. به بیانی دیگر اهداف و استراتژیهای کلان مرتبط با چهار حوزه ریلی، جادهای، هوایی و دریایی کشور در یک معاونت و تدوین، نظارت و ارزیابی نحوه اجرا و رعایت استانداردهای ایمنی، امنیت و محیطزیست مرتبط با چهار حوزه صدرالاشاره در معاونتی دیگر میباشد که هر دو معاونت هم بهطور موازی در ساختار سازمانی زیرنظر مستقیم وزیر قرار دارند.
لذا پیشنهاد میگردد تا وزیر محترم راه و شهرسازی به منظور اطمینان از انطباق مداوم شرکتها و سازمانهای فعال در حوزه کسب و کار حملونقل با این استانداردها، اطمینان از توانمندی و شایستگی شرکتها در راستای اجرای موفق این مقررات و شفافسازی عملکرد آنها، بهبود و توسعه راندمان عملکرد و نیز افزایش اعتماد مخاطبین و مشتریان خدمات ارایه شده توسط این شرکتها از طریق شناسایی و ردهبندی شرکتها از منظر اجرا و رعایت قوانین و استانداردهای مرتبط با ایمنی، امنیت و حفاظت از محیطزیست توسط معاونت بازرسی و محیطزیست، معاونت یا سازمانی را بدین منظور در بدنه وزارتخانه ایجاد نمایند.
لذا در صورت تحقق یافتن چنین معاونتی و بهکار گماردن کارشناسان خبره و آگاه از علم روز دنیا در هر حوزه (دریایی، جادهای، ریلی و هوایی) این معاونت، پیشبینی دستاوردهای ذیل طی مدت زمان پنج سال قابل تصور است:
1- رضایتمندی ذینفعان فعال در حوزه کسب و کار (ارایهدهندگان و متقاضیان خدمات) حملونقل دریایی، هوایی، جادهای و ریلی کشور
2- افزایش رتبه جهانی صنعت حملونقل کشور در حوزههای ایمنی، امنیت و حفظ محیطزیست
3- بهبود و توسعه قوانین و مقررات ملی در حوزههای ایمنی، امنیت و حفاظت محیطزیست و نیز اجرای صحیح آنها توسط ذینفعان که این خود تاثیر بسزایی در نقش و تاثیرگذاری پیشنهادات نهادهای دولتی و خصوصی کشور در انجمنهای مرتبط بینالمللی و تشکلهای منطقهای دارد و نیز شناسایی، ارزیابی، انتخاب و اعزام نمایندگانی شایسته و بایسته دولت در این مجامع بینالمللی معتبر.
4- تغییر استراتژی شرکتهای بیمه داخلی و خارجی در راستای دستیابی و افزایش سهم در بازار حملونقل کشور
5- افزایش سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی مرتبط به حوزه حملونقل پس از ورود حرفهای شرکتهای معتبر بیمهای به این بازار و نیز اشتغالزایی فزاینده و پایدار برای کشور
6- افزایش تمایل همکاری شرکتهای صاحب فناوری فعال در حوزههای چهارگانه حملونقل و نیز محیطزیست با شرکتها و موسسات داخلی مرتبط
∎
لازم به ذکر است که تدوین اهداف، برنامههای توسعهای و سیاستگذاریهای کلان و مهم کشور در چهار حوزه حملونقل (ریلی، جادهای، هوایی و دریایی) به عهده معاونت دیگری که نامش معاونت حملونقل و جابهجایی است، میباشد که این معاونت هم زیر نظر مستقیم وزیر فعالیت مینماید و رییس کل امور دریایی این معاونت مسوول تدوین اهداف و سیاستگذاریهای بخش دریایی کشور میباشد. به بیانی دیگر اهداف و استراتژیهای کلان مرتبط با چهار حوزه ریلی، جادهای، هوایی و دریایی کشور در یک معاونت و تدوین، نظارت و ارزیابی نحوه اجرا و رعایت استانداردهای ایمنی، امنیت و محیطزیست مرتبط با چهار حوزه صدرالاشاره در معاونتی دیگر میباشد که هر دو معاونت هم بهطور موازی در ساختار سازمانی زیرنظر مستقیم وزیر قرار دارند.
لذا پیشنهاد میگردد تا وزیر محترم راه و شهرسازی به منظور اطمینان از انطباق مداوم شرکتها و سازمانهای فعال در حوزه کسب و کار حملونقل با این استانداردها، اطمینان از توانمندی و شایستگی شرکتها در راستای اجرای موفق این مقررات و شفافسازی عملکرد آنها، بهبود و توسعه راندمان عملکرد و نیز افزایش اعتماد مخاطبین و مشتریان خدمات ارایه شده توسط این شرکتها از طریق شناسایی و ردهبندی شرکتها از منظر اجرا و رعایت قوانین و استانداردهای مرتبط با ایمنی، امنیت و حفاظت از محیطزیست توسط معاونت بازرسی و محیطزیست، معاونت یا سازمانی را بدین منظور در بدنه وزارتخانه ایجاد نمایند.
لذا در صورت تحقق یافتن چنین معاونتی و بهکار گماردن کارشناسان خبره و آگاه از علم روز دنیا در هر حوزه (دریایی، جادهای، ریلی و هوایی) این معاونت، پیشبینی دستاوردهای ذیل طی مدت زمان پنج سال قابل تصور است:
1- رضایتمندی ذینفعان فعال در حوزه کسب و کار (ارایهدهندگان و متقاضیان خدمات) حملونقل دریایی، هوایی، جادهای و ریلی کشور
2- افزایش رتبه جهانی صنعت حملونقل کشور در حوزههای ایمنی، امنیت و حفظ محیطزیست
3- بهبود و توسعه قوانین و مقررات ملی در حوزههای ایمنی، امنیت و حفاظت محیطزیست و نیز اجرای صحیح آنها توسط ذینفعان که این خود تاثیر بسزایی در نقش و تاثیرگذاری پیشنهادات نهادهای دولتی و خصوصی کشور در انجمنهای مرتبط بینالمللی و تشکلهای منطقهای دارد و نیز شناسایی، ارزیابی، انتخاب و اعزام نمایندگانی شایسته و بایسته دولت در این مجامع بینالمللی معتبر.
4- تغییر استراتژی شرکتهای بیمه داخلی و خارجی در راستای دستیابی و افزایش سهم در بازار حملونقل کشور
5- افزایش سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی مرتبط به حوزه حملونقل پس از ورود حرفهای شرکتهای معتبر بیمهای به این بازار و نیز اشتغالزایی فزاینده و پایدار برای کشور
6- افزایش تمایل همکاری شرکتهای صاحب فناوری فعال در حوزههای چهارگانه حملونقل و نیز محیطزیست با شرکتها و موسسات داخلی مرتبط
نظر شما