شناسهٔ خبر: 49188219 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر فرهنگی؛

دومین آیین چهارپایه‌خوانی نوجوانان در تهران برگزار می‌شود

تهران-ایرنا-دومین آیین چهارپایه‌خوانی نوجوانان با عنوان «بلندا» به مناسبت ماه‌های محرم و صفر و ایام عزاداری شهادت امام حسین(ع) در شهر تهران برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از اعلام روز شنبه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دبیر اجرایی ویژه برنامه چهارپایه خوانی نوجوانان اظهارداشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت در اجرای مراسم مذهبی در مکان‌های سر پوشیده، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این مراسم را با رعایت نکات و اصول صحیح شیوه‌نامه‌های بهداشتی در فضای باز برگزار می‌کند.

محمدحسن سادات امیری درباره چگونگی و زمان اجرای برنامه «بلندا» گفت: فراگیری بیماری کرونا امسال هم مانند سال گذشته فضای محرم و صفر را متفاوت کرده و محدودیت‌هایی را برای اجرای مراسم‌ مذهبی داشته‌ است با این‌حال دلدادگان حسینی به هر طریقی سعی در هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن این آیین مذهبی و ملی دارند.

سادات امیری افزود: یکی از سنت‌های قدیمی و آیینی مردم ایران برای عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) آیین چهارپایه خوانی است که در آن با کمترین تکلف و فقط با یک چهارپایه، مراسم عزاداری برگزار می‌شود. 

وی بیان کرد: این سادگی و بی‌تکلفی ویژگی‌ است که امسال می‌تواند برای مسئله حضور کمتر مردم در هیئت‌ها راه‌گشا باشد از سوی دیگر مشارکت نوجوانان در برگزاری مراسم می‌تواند گسترش آیین چهارپایه خوانی و علاقه‌مندی آنان را به آیین‌های مذهبی و روضه امام حسین(ع) بیشتر کند و تأثیرات زیادی در تربیت دینی نوجوانان داشته باشد. سازمان فرهنگی هنری سال گذشته نیز به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا این مدل از اجرای برنامه را انتخاب کرد.

سادات امیری گفت: برنامه «بلندا» در ماه‌های محرم و صفر میزبان هیئت‌ها و کانون‌های نوجوانان است و فرهنگسراهای مستقر در مناطق ۲۲گانه به عنوان مجریان برنامه، با دعوت از نوجوانان علاقه‌مند در مناطق و راه‌اندازی هیئت‌های کوچک در معابر، گذرهای پرتردد شهری، جلوی درب منازل شهدا، کوچه‌ها، امام‌زاده‌ها، درب مساجد، ایستگاه‌های مترو و... این برنامه را برگزار می‌کنند.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۱ بیان کرد: امسال دبیرخانه این برنامه مستقر در فرهنگسرای رازی در نظر دارد طی فراخوانی از نوجوانان علاقه‌مند به هنر مداحی دعوت کند برای آشنایی و آموزش آیین چهارپایه خوانی به این فرهنگسرا به نشانی میدان قزوین، خیابان شهید مرادی مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌های ۵۵۴۰۹۴۸۷ و ۰۹۰۲۸۱۳۷۶۳۶ تماس بگیرند.

اجرای مجالس «تعزیت خورشید» در بوستان شهید منفرد نیاکی

مجالس تعزیه‌خوانی «تعزیت خورشید» با هدف سوگواری برای سید و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش دهه سوم محرم به همت فرهنگسرای اندیشه و با مشارکت بنیاد رودکی از هشتم تا ۱۲ شهریور به مدت پنج شب در بوستان شهید منفرد نیاکی برگزار می‌شود.

از جمله جلسات تعزیه‌خوانی که در ویژه برنامه «تعزیت خورشید» اجرا می‌شود می‌توان به تعزیه «متوکل عباسی و ‌پیرزن زائر»، تعزیه شهادت حضرت علی اکبر(ع)، شهادت حضرت عباس(ع)، شهادت حر بن ریاحی(ع) و شهادت امام حسین(ع) اشاره کرد. 

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه که در فضای باز و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود می‌توانند بعد از نماز مغرب و عشاء به بوستان شهید منفردنیاکی واقع در خیابان شریعتی، جنب فرهنگسرای اندیشه مراجعه کنند.

برپایی چهار نمایشگاه مجازی به همت نگارخانه فرهنگسرای خانواده

چهار نمایشگاه با عنوان‌های «به رسم ۱۴۰۰»، «به رسم سلامت»، «فردا روشن» و «به رسم شُکر» با حضور ۱۵۴ هنرمند به همت نگارخانه فرهنگسرای خانواده در بستر فضای مجازی برپا ‌شد.

نمایشگاه‌های گروهی «به رسم ۱۴۰۰» با ۱۲۶ اثر از ۸۳ هنرمند در زمینه تصویرسازی، نقاشی، کاریکاتور، نقاشی خط و تذهیب برای ترسیم دنیای نو، آرزوهای فردا، دنیای آب و قرن نو و «به رسم سلامت» با ۴۴ اثر از ۳۱ هنرمند شامل پوستر، آرم و روجلد برای نمایش مبارزه سلحشورانه‌ هنرمندان در بخش ویژه‌ سلامت و کرونا، مدافعان سلامت و اهدای خون و عضو برپا شده است.

همچنین نمایشگاه‌های «فردا روشن» با ۳۷ اثر از ۲۴ هنرمند به منظور نمایش دنیای پساکرونا، دیجیتال و دنیای بدون کمبود آب از دریچه نگاه نقاشی کودکان و نوجوانان به فردا و «به رسم شکر» با ۷۲ اثر از ۴۱ هنرمند در رشته عکس با روایت زیبایی شکر برای بازنمایی فرهنگ ایران اسلامی توسط گروه هنری «رسم» به سرپرستی سمیرا صفاری برپا شده است.

معرفی دیدگاه‌ها و چشم‌اندازهای متفاوت در زمینه‌های عکس، پوستر، طراحی تصویرسازی، نقاشی، کاریکاتور، نقاشی خط و تذهیب، ایجاد بستر مناسب برای بروز خلاقیت هنرمندان سراسر کشور، همچنین ارتباط و آشنایی بیشتر متقاضیان با رشته‌های مختلف هنری از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه‌های مجازی است.

موضوع و تکنیک آثار در این نمایشگاه‌ها آزاد و محدودیتی در سبک و اجرای آنها و سن شرکت‌کنندگان وجود نداشت و زیبایی، خلاقیت و نوآوری، مفهوم رسانی و اصالت اثر از ملاک‌های مهم انتخاب بود، همچنین در بخش ویژه، بیان بصری متفاوت از موضوع، مورد اهمیت واقع شد.

تمامی آثار توسط مدرسان و طراحان گرافیک پس از داوری مورد بررسی قرار گرفتند. سارا خبیر، مسعود صفرنیا، یونس دهقانی و سمیرا صفاری از اعضای رسمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران از جمله داوران این رویداد بودند.

همچنین دانشگاه جامع علمی کاربردی، مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی رشت، مرکز علمی کاربردی بندرعباس یک و انتشارات گپ در برپایی این نمایشگاه‌های مجازی مشارکت داشتند.

علاقه‌مندان برای دیدن آثار نمایشگاه‌ها می‌توانند تا ۱۱شهریور به تارنمای فرهنگسرای خانواده و صفحه اینستاگرام به نشانی https://khanevadeh.farhangsara.ir/ و farhangsara_khanevade@ مراجعه کنند.

نظر شما