شناسهٔ خبر: 49181590 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لامبدا؛ جولان تازه کرونا در جهان

تهران- ایرنا- جهان با اتکا به برنامه‌های ناقص واکسیناسیون، هنوز نتوانسته است بر ویروس اولیه کووید-۱۹ تفوق یابد که گونه‌های جدیدتر و نگران‌کننده‌تری چون «لامبدا» به فهرست این بیماری اضافه می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، «لامبدا» جدیدترین سویه از خانواده ویروس کرونا است که پس از شناسایی نخستین مورد ابتلا در پرو، اکنون در دست‌کم ۴۰ کشور جهان گسترش یافته است.

این ویروس که با نام اختصاری C.۳۷ شناخته می‌شود، قابلیت انتقال بیشتری نسبت به کرونای دلتا دارد و در برابر آنتی‌بادی‌ها نیز مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد.

تشدید بیماری‌زایی، افزایش سرایت‌پذیری، فرار از عوامل ایجاد ایمنی، دور زدن اقدامات تشخیصی یا درمانی همچون واکسن‌ها از مواردی است که سبب شده تا سازمان جهانی بهداشت، گونه لامبدا را «خطری در حال ظهور برای سلامت عمومی جهانی» تلقی کند.

به باور برخی متخصصان عفونی، علائم مبتلایان به کرونای لامبدا با دیگر سویه‌ها مشترک است که تب، سرفه خشک، تنگی نفس، گلودرد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست‌وپا بخشی از آنها است.

بر اساس اطلاعات تارنمای آماری «وردو میترز»، در حالی شمار جانباختگان کووید-۱۹ در پرو به عنوان نخستین میزبان لامبدا از ۱۹۸ هزار نفر عبور کرده است که در حال حاضر ۹۷ درصد موارد ابتلا در این کشور از گونه لامبدا گزارش شده است.

منابع وزارت بهداشت مکزیک هم اعلام کرده‌اند، در حال حاضر ۹۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در مکزیکوسیتی به گونه لامبدا مرتبط بوده و نخستین بیمار مبتلا به این سویه جدید در ایالت غربی «کولیما» نیز شناسایی شده است.

در شماری از کشورهای آمریکای جنوبی همچون آرژانتین و شیلی، لامبدا دومین نوع شایع پس از گاما بوده که چالش‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیماری ایجاد کرده است.

گاما سویه جهش یافته‌ای از کرونا است که ابتدا در برزیل رویت شد.

سازمان جهانی بهداشت به تازگی گزارش داد که آرژانتین از هفته سوم فوریه شاهد روند صعودی شیوع لامبدا بوده به طوری‌که در بازه زمانی دوم آوریل تا ۱۹ مه ۲۰۲۱ (۱۳ فروردین تا ۲۹ اردیبهشت) ۳۷ درصد موارد ابتلا به کرونا در این کشور آمریکای جنوبی از نوع لامبدا بوده است.

همچنین وزارت بهداشت شیلی بر اساس بررسی بیش از چهار هزار مبتلا به کرونا در بازه زمانی ۲۲ دسامبر ۲۰۲۰ تا ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۱ (دوم دی تا ۲۶ تیر ماه) اعلام کرد که ۲۲.۸ درصد موارد ابتلا از نوع لامبدا شناسایی شده است.

پس از شیلی و پرو، آمریکا در جایگاه سومین کشور جهان با بیشترین تعداد موارد ابتلا به سویه لامبدا قرار دارد. بر اساس اطلاعات تارنمای آماری GISAID، در حال حاضر ۸۴۶ مورد لامبدا در آمریکا شناسایی شده و ۳۲ کشور جهان، دست‌کم یک مورد بیمار مبتلا به این گونه جدید کرونا را گزارش کرده‌اند.

لامبدا در حالی به نگرانی جدی‌تر جهان تبدیل شده است که گونه دلتا با شیوع در ۱۳۱ کشور و بیش از ۱۲۲ هزار مورد ابتلا در آمریکا همچنان گونه غالب محسوب می‌شود.

لامبدا؛ جولان تازه کرونا در جهان

 پرو، شیلی، آمریکا، اکوادور، مکزیک و اسپانیا به ترتیب با ثبت یکهزار و ۷۵۶، یکهزار و ۴۹۶، ۸۶۶، ۱۹۴، ۱۸۹ و ۱۲۴ مورد ابتلا به گونه لامبدا از بیماری کووید-۱۹ ، در صدر ۶ کشور نخست درگیر این سویه در جهان قرار دارند.   

علاوه بر اسپانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، هلند و بلژیک نیز مواردی از بیماران مبتلا به لامبدا را گزارش کرده‌اند. لامبدا به شماری کشورهای آسیایی همچون ژاپن و فیلیپین نیز راه یافته است.

نظر شما