شناسهٔ خبر: 49168961 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

نفتالی بنت: باید جلو چرخش سانتریفیوژهای ایران را بگیریم

آمادگی آمریكا برای اجرای گزینه‌های دیگر در برابر ایران

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: رئیس جمهور آمریکا بعد از اولین دیدار خود با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل گفت: ایالات متحده دیپلماسی را در قبال ایران در اولویت قرار داده اما تصریح کرد که "اگر دیپلماسی شکست بخورد آماده‌ایم به گزینه‌های دیگر رو بیاوریم."
جو بایدن، تاکید کرد که ایران «هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت».
اولین سفر بنت به عنوان نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن با انفجار مرگبار کابل و کشته شدن نظامیان آمریکایی هم‌زمان شد و به همین دلیل دیدار دو رهبر یک روز به تعویق افتاد.
 بایدن  بعد از دیدار مقدماتی با نفتالی بنت گفت دو طرف درباره امنیت اسرائیل و "تهدید ایران" بیشتر گفت‌وگو خواهند کرد.رئیس جمهور آمریکا گفت رابطه با اسرائیل در"قوی‌ترین حالت ممکن قرار دارد."
وی همچنین وعده داد که واشینگتن سامانه دفاع راکتی گنبد آهنین ارتش اسرائیل را دوباره به راکت‎‌های مورد نیاز مجهز خواهد کرد.
 بنت که می‌گوید با "رویکردی تازه‌" نسبت به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل به واشنگتن رفته، بعد از دیدار با  بایدن گفت که اسرائیل می‌داند متحدی بهتر و قابل اعتمادتر از آمریکا ندارد و همواره در کنار ایالات متحده ایستاده است.
نخست وزیر اسرائیل از سخنان  بایدن درباره بررسی "گزینه‌های دیگر" در صورت شکست دیپلماسی و همین طور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استقبال کرد.
او گفت:همین الان که ما اینجا نشسته‌ایم ایرانی‌ها دارند سانتریفیوژهایشان را می‌چرخانند و ما باید این چرخه را متوقف کنیم. بنت گفت که اسرائیل "یک استراتژی برای متوقف کردن اقدامات  ایران در منطقه و جلوگیری دائمی از رسیدن ایران به آستانه تولید سلاح هسته‌ای" طراحی کرده است.او خطاب به  بایدن گفت که اسرائیل انتظار ندارد آمریکا برایش بجنگد اما از حمایت ایالات متحده قدردانی می‌کند. بنت پیشتر در مصاحبه‌ با نیویورک تایمز گفته بود اسرائیل در حال پیگیری ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای از کشورهای عربی همراه است تا "مانع و سد راه تمایل به برتری‌جویی" ایران در منطقه شود.او همچنین هشدار داده بود که عملیات علیه برنامه هسته‌ای ایران در دولت او ادامه پیدا خواهد کرد.
 بنت تصریح کرد که اسرائیل برای تامین امنیت خود هرگز از آمریکا درخواست اعزام نیرو نخواهد کرد و امنیت خود را به منابع خارجی گروه نخواهد زد و خود مراقب سرنوشت خویش است اما از آمریکا به خاطر کمک‌های تجهیزاتی سپاسگزاری می‌کند.به گزارش رسانه‌های اسرائیل، هدف اصلی بنت از این سفر شنیدن این سخن از زبان جو بایدن بود که واشینگتن از بازگشت به برجام برای همیشه صرفنظر می‌کند. اما  بایدن با اظهارات خود در برابر نفتالی بنت، نشان داد که هنوز بختی برای موفقیت دیپلماسی در برابر ایران قائل است.
آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، این هفته در تل‌آویو گفته بود که به ارتش فرمان داده تا تدارکات جهت تحقق برنامه‌های تهیه شده برای بمباران سایت‌های هسته‌ای ایران را «تسریع کنند».بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، این هفته در دیدار با سفیران خارجی مقیم اسرائیل، گفت که ایران «تنها دو ماه تا تکمیل همه توانایی‌های لازم برای تولید بمب اتمی فاصله دارد». او نیز تاکید کرد که کشورش برای «خنثی کردن» این تهدید دست به اقداماتی خواهد زد.
با این حال، به نظر می‌رسد که اظهارات ژنرال کوخاوی و بنی گانتز، هشداری تلویحی به دولت بایدن بود که اگر درخواست نفتالی بنت را برای عدم احیای برجام قبول نکند، اسرائیل حملات علیه ایران را آغاز خواهد کرد.سران اسرائیل در یک دهه اخیر بارها از این نوع هشدارهای تلویحی به آمریکا داده‌اند اما بر اساس برخی گزارش‌ها، در صحنه عمل به اقداماتی مانند منفجر کردن سایت‌های اتمی و ترور دانشمندان هسته‌ای و گام‌هایی از این دست بسنده کرده‌اند.نفتالی بنت این هفته به نیویورک تایمز گفته بود که اسرائیل دست خود را در ادامه اقدامات در برابر ایران، فارغ از هر سیاستی که آمریکا در پیش بگیرد، باز می‌بیند.به نوشته نیویورک تایمز، قرار بود در سفر نفتالی بنت احتمال بازگرداندن اشتراک اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا به سطح پیشین مطرح شود.
 وابستگی اطلاعاتی آمریکا به اسرائیل در امور ایران
روزنامه نیویورک تایمز  گزارش داد که «شبکه جاسوسی آمریکا در ایران» در پی اقدامات  ایران فروپاشیده و لذا آمریکا به طرز فزاینده‌ای در امور ایران «به اسرائیل وابسته شده است».
یك مقام سی‌آی‌ای که مسئول ایجاد شبکه جاسوسی در ایران بوده، به تازگی به این ناکامی اذعان کرده است.به نوشته این روزنامه، این مقام در آستانه کنار نهاده شدن از این مسئولیت یک یادداشت محرمانه در این باره به مقامات ارشد خود ارسال کرد.این گزارش مدعی است که اسرائیل خلاء اطلاعاتی ایجاد شده را پر کرده است.
آهارون زئوی فرکش، یکی از روسای پیشین سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل، در گفت‌وگو با نیویورک تایمز مدعی شده که کشورش «توانایی‌های منحصر به فردی» در چند کشور دشمن دارد که آمریکا از آن بی‌بهره است.مقامات آمریکا تاکنون در مورد ادعای «شکست شبکه‌سازی اطلاعاتی خود در ایران» و «وابستگی اطلاعاتی به اسرائیل» سخنی نگفته‌اند.
اما به نوشته نیویورک تایمز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل، بلافاصله پس از استقرار جو بایدن در کاخ سفید، سطح همکاری‌های اطلاعاتی دو کشور را کاهش داده، زیرا «به او اعتماد نداشت».نویسندگان این مطلب نوشته‌اند که بنیامین نتانیاهو نگران بود که دستگاه دولتی جو بایدن اقدامات اسرائیل در قبال ایران را به نحوی افشا کرده و از این راه دست اسرائیل را ببندد.
مقامات آمریکایی و اسرائیلی، بدون ذکر نام، کاهش سطح همکاری‌های اطلاعاتی را به دستور نتانیاهو، بلافاصله در پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تایید کردند.بر اساس این گزارش، اسرائیل تنها دو ساعت پیش از عملی کردن طرح موساد در اوایل بهار امسال در نیروگاه هسته‌ای نطنز در ایران، این امر را به کاخ سفید اطلاع داد.اطلاع قبلی دو ساعته برای این که آمریکا بتواند یک ارزیابی از عواقب آن انجام دهد یا اسرائیل را به توقف طرح خود فرا بخواند، به‌شدت ناکافی بود.خرابکاری روز ۲۲ فروردین در نطنز، نخستین رویداد از این دست، از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن بود.«مقامات ارشد در دولت جو بایدن» به نیویورک تایمز گفتند که اسرائیل تفاهم‌های نانوشته دیرین را، در خصوص مشورت با آمریکا درباره هر گونه عملیات پنهان و این که شاید این کشور نیز در آن دخیل شود، زیر پا گذاشته است.چند مقام اسرائیلی، بدون ذکر نام، به این روزنامه گفتند که عدم اعتماد اسرائیل به آمریکا، مسبوق به سابقه بود، زیرا آمریکا در گذشته چند طرح دیگر اسرائیل را از طریق درز دادن پیشاپیش آنها به رسانه‌ها ناکام کرده است.
مقامات آمریکایی ادعای درز دادن طرح‌های عملیات مخفی اسرائیلی را رد می‌کنند، اما گفتند که با روی کار آمدن جو بایدن، خشم بنیامین نتانیاهو، مانند دوران باراک اوباما، دوباره در او تکرار شد.
خشم اسرائیل از زمان پی بردن به مذاکرات آمریکا و ایران در عمان، در زمان باراک اوباما، اوج گرفت و تا آخرین روز کاری اوباما ادامه یافت. تنها چند روز بعد از روی کار آمدن جو بایدن، بنیامین نتانیاهو اخطارهای خود را در مورد بازگشت آمریکا به برجام از سرگرفت.
مجموعه‌ای از اظهارات و شواهد حاکی است که بنیامین نتانیاهو غیر از بی‌اعتمادی به جو بایدن، تمایل زیادی به همکاری با ویلیام برنز نداشت.  برنز قبلا مهره ارشد وزارت خارجه آمریکا بود که شخصا در مذاکرات مستقیم با ایران حضور داشت.ویلیام برنز حدود سه هفته پیش به اسرائیل رفت و با نفتالی بنت که سه ماه است بنیامین نتانیاهو را از قدرت بیرون رانده، دیدار کرد اما تنها گفته شد که مذاکرات او در آستانه ملاقات جو بایدن با نفتالی بنت صورت گرفته است.معلوم نیست که سفر  برنز به اسرائیل به تجدید همکاری‌های اطلاعاتی سی‌آی‌ای و موساد در سطح پیشین منجر شود یا خیر.همزمان با افشاگری نیویورک تایمز، دان شاپیرو، سفیر اسبق آمریکا در اسرائیل،  گفت که بنیامین نتانیاهو خود را کسی می‌دید که خیلی بهتر از روسای جمهور آمریکا امور ایران را می‌فهمد.
به گفته  شاپیرو، اختلافات آمریکا و اسرائیل بر سر ایران در دوره نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل، ادامه یافته و انتظار کاهش آن نمی‌رود، اما دست‌کم لحن و برخورد  بنت در قبال رهبر کاخ سفید متفاوت است.



 

برچسب‌ها:

نظر شما