شناسهٔ خبر: 49167804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

احتمال بازگشایی مرز جدید افغانستان برای دسترسی به قرقیزستان

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی خراسان رضوی اعلام کرد که امکان صادرات و ترانزیت کالا از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به آسیای مرکزی از مسیر افغانستان بصورت ایمن و با امنیت بالا فراهم شده است.

صاحب‌خبر -

جی پلاس؛ رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی خراسان رضوی از احتمال بازگشایی مرز کتای در شمال غرب افغانستان برای دسترسی ایران به تاجیکستان و قرقیزستان خبر داد.

وی افزود: امکان صادرات و ترانزیت کالا از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به آسیای مرکزی از مسیر افغانستان بصورت ایمن و با امنیت بالا فراهم شده است. بر این اساس میتوان به افزایش مبادلات تجاری در مسیر دالان کتای، بعنوان مسیر جایگزین تردد به آسیای مرکزی امید بیشتری داشت و این امر میتواند در افزایش صادرات و ترانزیت کالا به کشورهای حوزه آسیای مرکزی تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

آغاز فعالیت و عملیات بهره‌برداری از این مسیر در دست برنامه‌ریزی است که به زودی آغاز خواهد شد.

در حال حاضر ترکمنستان بعنوان دروازه ورود و ترانزیت کالا از ایران به پنج کشور آسیای مرکزی مطرح است که بروز برخی مشکلات از جمله تعرفه‌گذاری نامناسب کالای ترانزیت، اختلافات این کشور با برخی همسایگان و محدودیت‌های خاص کرونایی ترکمنستان موجب شده تا بازرگانان منطقه به دنبال مسیرهای جایگزین برای ارسال کالا به چهار کشورهای دیگر آسیای مرکزی باشند.

نظر شما