شناسهٔ خبر: 49159132 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قدیری ابیانه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

در دولت قبل اراده شفافیت وجود نداشت/ مجلس باید به سمت شفافیت برود

فعال سیاسی اصولگرا در زمینه لزوم شفافیت حقوق و مزایا در دولت جدید توضیحاتی را ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق کشورمان در استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به الزام توجه به ساده زیستی در زندگی مسئولان دولتی بیان کرد: بیت المال متعلق به مردم است و این حق مردم است که بدانند پول چگونه هزینه شده و به چه کسی چه میزان حقوق و مزایا اختصاص می‌یابد.

او ادامه داد:  در این راستا لازم است شفافیت صورت بگیرد و حقوق ها ، مزایا و پاداش ها به صورت شفاف باشد ؛ مگر در زمینه های نظامی و امنیتی که آن هم به این دلیل است که این افراد توسط دشمن شناسایی نشوند، اما در سایر موارد باید همه چیز شفاف باشد و همه به آن دسترسی داشته باشند؛ برای مثال بدانند که رئیس جمهور، وزرا ، اعضای شورای شهر و اعضای هیات مدیره در شرکت های دولتی چقدر درآمد دارند و باید شفاف و قابل دسترس باشد،  شفافیت یکی از عوامل جلوگیری از مفاسد است و معتقدم که حتی وام هایی که توسط بانک‌ها هم به افراد اختصاص داده می‌شود باید شفاف باشند.

قدیری ابیانه تشریح کرد: برای مثال شفاف باشد که چه فردی وام و با چه میزانی گرفته و چه چیزی را ضمانت گذاشته است. اینها مواردی است که اگر شفاف باشد جلوی فسادها تا حد زیادی گرفته خواهد شد.

فعال سیاسی اصولگرا درباره قانون‌هایی که در این زمینه وجود دارد نیز بیان کرد:  قانونی در زمینه شفافیت حقوق و مزایای کارکنان در نظر گرفته شده بود که دولت قبل به بهانه های مختلف آن را اجرا نکرد و مجلس قبل هم آن را پیگیری نکرد.

شفافیت در همه چیز باید ایجاد شود 

وی درباره اقدامی که در این دولت می‌تواند انجام شود نیز خاطر نشان کرد: دولت می‌تواند منتظر مجلس نمانده و خودش حقوق ها را اعلام کرده و فیش ها را منتشر کند و در کل از خودش شروع کند؛ موضوعی که امکان عملیاتی شدن آن در هر دولتی وجود دارد، ولی باید اراده عملیاتی شدن آن نیز ووجود داشته باشد.

سفیر اسبق کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود اراده شفافیت در این دولت نیز گفت:  به نظر من در این دولت هم اراده و هم این آگاهی وجود دارد؛ انتشار این اطلاعات  به مقابله با فساد کمک می‌کند و معتقدم که دولت دست به این اقدام خواهد زد انشاالله.

او در پایان تاکید کرد: شفافیت در همه چیز به غیر از مسائل امنیتی از عوامل مهم ضد فساد است و این شفافیت هم نباید صرفا در مسائل مالی خلاصه شود؛ برای مثال در رای نمایندگان مجلس هم باید وجود داشته باشد که افراد بدانند چه کسی به چه کسی رای داده یا نداده است و چه افرادی به چه موضوعی رای موافق و یا مخالف داده اند بنابراین معتقدم مجلس هم باید به این سمت برود که این شفافیت را در رای گیری ایجاد کند.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

 

برچسب‌ها:

نظر شما