شناسهٔ خبر: 49152245 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازتاب دیدار مالکی و بارزانی

بغداد– ایرنا– دیدار «نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون و «مسعود بارزانی» رهبر حزب دمکرات کردستان عراق بازتاب گسترده ای در عراق داشت و رسانه ها نوشتند که دو رهبر سیاسی شیعه و کرد بر سر برگزاری انتخابات در موعد مقرر تفاهم کردند؛ امری که ظاهرا حساسیت صدری ها را بر انگیخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دیدار روز گذشته(چهارشنبه) بین المالکی و بارزانی در اربیل بعد از سه سال از آخرین دیدار بین آنها در بغداد و با توجه به اختلافات سیاسی که این دو رهبر سیاسی در گذشته با همدیگر داشته اند، مورد توجه رسانه ای گسترده ای قرار گرفته است.
براساس بیانیه مشترک پایانی نشست المالکی و بارزانی، این دو رهبر سیاسی عراقی، بعد از بررسی شرایط برگزاری انتخابات زودهنگام، بر ضرورت برگزاری آن در موعد مقرر (دهم اکتبر/۱۸مهرماه ۱۴۰۰) تاکید کردند.
آنها خاطر نشان کردند که برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی باعث ثبات و تصحیح مسیر روند سیاسی در کشور می شود.
به گفته آنها، انتخابات باید در شرایط آزاد، سالم و عادلانه، برگزار و بستر امنیتی لازم برای آن فراهم شود.
دو طرف همچنین بر ضرورت صیانت از آراء رای دهندگان و خودداری از تخلف و دستکاری آرا تاکید کردند.
دیدار المالکی و البارزانی در بر گیرنده حاشیه های رسانه ای زیادی بوده از جمله اینکه این دو رهبر شیعه و کرد بر ضرورت بازگشت مقتدا صدر رهبر جریان صدر به انتخابات تاکید کردند.
آتش سوزی ها در تعدادی از بیمارستان های عراق که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت با توجه به انتساب وزیر بهداشت به جریان صدر و همچنین نابسامانی اوضاع برق که وزیر مربوط نیز به وابسته به این جریان معرفی شده بود، اعتراضات و انتقادهای گسترده ای متوجه جریان صدر کرد. نهایتا مقتدا صدر در ۱۵ ژولای گذشته (۲۴ تیر ۱۴۰۰) از مشارکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی انصراف داد.
به رغم درخواست های سیاسی مکرر برای بازگشت مقتدا صدر به روند انتخابات، وی تاکنون در خصوص بازگشت، تصمیم نهایی نگرفته است.
این درحالی است که جریان های برجسته شیعی از جمله «الفتح» (هادی العامری)، «ائتلاف دولت قانون» (نوری المالکی)، «جریان حکمت» (سید عمار حکیم)، «النصر» (حیدر العبادی) همگی موافق با برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن هستند.
از دیگر حاشیه های خبری مهم دیدار مسعود بارزانی و نوری المالکی، خبرهایی از اعلام عدم مخالفت بارزانی با تصدی مجدد پست نخست وزیری توسط نوری المالکی است.
نوری المالکی تنها رهبر سیاسی از زمان سقوط رژیم صدام در ۲۰۰۳ است که برای دو دوره (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰/۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴) نخست وزیر بود. 
المالکی در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۴ با وجود اینکه بیشترین آراء مردمی را به دست آورده بود اما تحت فشار جریان های سیاسی ناچار به کناره گیری از قدرت به نفع «حیدر العبادی» شد.
از دیگر حاشیه های مهم دیدار المالکی و بارزانی، اعلام تشکیل یک ائتلاف سیاسی بزرگتر بین این دو جریان سیاسی با ائتلاف «خمیس الخنجر» (رهبر سیاسی اهل سنت) است.
«هادی جلو مرعی» روزنامه نگار و کارشناس سیاسی برجسته عراقی در توئیتی در صفحه شخصی خود بعد از دیدار المالکی و بارزانی نوشته است که ائتلافی از حزب بارزانی و المالکی با ائتلاف «خمیس الخنجر» (رهبر سیاسی اهل سنت) شکل می گیرد.
خمیس الخنجر رهبر ائتلاف انتخاباتی «العزم» است که این روزها بین این رهبر سیاسی اهل سنت و «محمد الحلبوسی» رهبر ائتلاف تقدم  (دیگر رهبر سیاسی اهل سنت) رقابت شدیدی درگرفته و بعضا این رقابت به ناسزا گفتن به یکدیگر انجامیده است.
جدا از همه اینها، برخی ناظران در شبکه های اجتماعی گفته اند که نزدیکی بین المالکی و بارزانی به نوعی باعث ناخرسندی مقتدا صدر شده از این رو طرفداران صدر، از احتمال برگزاری تظاهرات گسترده در بغداد در مخالفت با برگزاری انتخابات خبر داده اند.

طرفداران صدر فراخوان اعلام وفاداری به او را در شبکه های اجتماعی داده و برخی از هوادارانش گفته اند که در همه شرایط با مقتدا صدر هستند و او را تنها نمی گذارند.
دیدار نوری المالکی و مسعود بارزانی همان طور که انتظار می رفت بازتاب گسترده ای داشته و از این رو، این دیدار در عراق تحلیل ها و حاشیه های مختلفی به دنبال داشته، هرچند در بیانیه مشترک المالکی و بارزانی تنها بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر تاکید شده است.

نظر شما