شناسهٔ خبر: 49148362 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد: موردی از ثبت قارچ سیاه گزارش نشد

یزد- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: تاکنون موردی از ابتلای افراد به قارچ سیاه در این استان گزارش نشده و برای درمان این بیماری به اندازه کافی دارو در مراکز درمانی موجود است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی این دانشگاه، دکتر محمود نوری شادکام افزود: قارچ سیاه نوعی بیماری است ، افرادی که بدن آنها نقص سیستم ایمنی ، دیابت پیشرفته یا پیوند عضو دارند و در مواردی به برخی سرطان‌ها مبتلا باشند یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کورتون یا داروهای شیمی درمانی مصرف کردند، مستعد این بیماری هستند.

وی ادامه داد: قارچ سیاه، بیماری خیلی شایعی نیست تاکنون در استان موردی از آن مشاهده نشد و  برخلاف برخی مناطق که برای درمان آن کمبود داروی وجود دارد در یزد کمبودی از این لحاظ  وجود ندارد.

به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد،ارتباطی بین قارچ سیاه و ویروس کرونا نیست، مگر فر بیمار که طولانی مدت در آی. سی .یو بستری شد یا کورتون در دراز مدت دریافت کرد که مستعد ابتلا باشد وگرنه در افراد مبتلا به  کرونا زیاد شایع نیست.

نوری شادکام با اشاره به اینکه این بیماری واگیردار نیست و ضعف شدید سیستم ایمنی علت ایجاد آن است ،تاکید کرد: نگرانی در مورد این بیماری نباید وجود داشته باشد.

همچنین امروز داوود یادگاری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و متخصص بیماری‌های عفونی به خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا  گفت: فارچ سیاه به  صورت همه گیری بروز نمی‌کند.

وی با بیان اینکه به دنبال شیوع همه گیری کرونا، این بیماری در مبتلایان به کرونا در هند مشاهده شد و به تازگی در ایران برخی افراد دچار آن شدند، تصریح کرد: این بیماری معمولاً از دهان یا بینی شروع می‌شود.

وی ادامه داد: نشانه های بیماری از طریق چشم وارد سیستم عصبی مرکزی می‌شود، تورم یک طرفه صورت، سردرد، احتقان در بینی و سینوس، ضایعات سیاه به سرعت در حال رشد در سراسر بینی یا قسمت فوقانی دهان، تب و تورم چشم می‌تواند در اثر سینوس یا مغز ایجاد شود.

به گفته این استاد داشنگاه ممکن است چشم‌ها برآمده باشد، تب، سرفه، درد قفسه سینه و دشواری در تنفس یا خلط خونی و نیز هنگام درگیری ریه‌ها و شکم درد، حالت تهوع، استفراغ و خونریزی در هنگام درگیری دستگاه گوارش ایجاد شود.

یادگاری تصریح کرد: این بیماری حالت تهاجمی دارد و اگر به موقع تشخیص و درمان نشود با ورود به بافت و جدار عروق، منجر به بروز ترشح سیاه رنگ و به خصوص صورت دچار تیرگی و کمبودی می شود، اولین علایم بروز قارچ سیاه درد اعصاب در ناحیه چشم و بینی است و حتی باعث برون زدگی چشم، خونریزی بینی و کام می شود و خطر تهاجمی به مغز دارد.

به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی آمریکا، قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و از طریق استنشاق یا بریدگی و زخم‌های پوستی وارد بدن می‌شود و روی سینوس‌ها تاثیر می‌گذارد.  
یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می‌تواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب ‌کننده‌ها یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد، عفونت از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نامگذاری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌گیرد.

نظر شما