شناسهٔ خبر: 49137221 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

در چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی چه گذشت؟

مخالفانِ موافق در مجلس

صاحب‌خبر - کار مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرا برای چهارمین روز متوالی کماکان ادامه یافت. دستور کار مجلس شورای اسلامی از ابتدای هفته جاری تاکنون در حال بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم است. در روز چهارم نیز موافقان و مخالفان محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم و فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت به صحبت پرداختند. طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.
به گزارش رویداد24، در اقدامی عجیب، تاکنون هیچ یک از کمیسیون‌ها، مخالفتی با وزرای پیشنهادی نداشته و کمیسیون‌های تخصصی همگی صلاحیت وزرای پیشنهادی را تایید کرده‌اند. جملات سخنگوهای کمیسیون آنچنان در حمایت از وزرای پیشنهادی است که اینگونه تصور می‌شود که کمیسیون‌ها نماینده دولت هستند! برای مثال صبح امروز حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش درباره نتیجه بررسی صلاحیت زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم چنین گفته است: «ایشان مورد اعتماد جامعه علمی کشور بوده و به نظر از مقبولیت لازم برخوردار هستند. همچنین سوابق علمی وی نشان از اشراف ایشان به تحولات علمی در مقیاس بین المللی می‌باشد که از جمله خصوصیاتی است که وزیر علوم باید داشته باشد.»
آش آنقدر شور بود که ابراهیم رضایی نماینده دشستان در تذکری آیین‌نامه‌ای اعلام کرد که افرادی به عنوان مخالف ثبت نام می‌کنند اما در حمایت از وزیر پیشنهادی صحبت می‌کنند یا فقط سوال مطرح می‌کنند. رضایی گفته «دلالی رای در شان دولت رئیسی نیست.»
یکی از مخالفان زلفی گل، ویس کرمی نماینده خرم آباد بود که ظاهرا مخالف بود اما سخنانش را اینگونه تمام کرد: «آقای زلفی گل آنقدر خوب است که من رویم نمی‌شود به او نگاه کنم!!»
حامی احمدی نژاد اصلاح‌طلب شد!
اما تمام ساعات مجلس هم اینگونه نبود و جدال داخلی اصولگرایان کار دست آنها داد؛ آنقدر که برای سوپرانقلابی کردن وزارت علوم، زلفی گل هم مورد قبول برخی نبود و یزدی خواه درباره او گفته «از ایشان شعار مرگ بر آمریکا و اینا نشنیدیم! انگار اعتقاد ندارد. هر وقت می‌گوییم درباره فتنه موضع‌ات چیه؟ سکوت می‌کنند. معتقدند از روسای جمهوری سابق حتی بنی‌صدر باید مجسمه ساخت! علاقه‌ ویژه‌ای به رئیس دولت اصلاحات دارد!»
جلسه رای اعتماد زلفی گل البته یکی از پرحاشیه‌ترین جلسات مجلس بود. اگرچه وزیر پیشنهادی چهره‌ای کاملا اصولگرا و از حامیان محمود احمدی‌نژاد است، اما نمایندگان سوپرانقلابی او را اصلاح‌طلب و حامی سیدمحمد خاتمی خوانده‌اند؛ از جمله نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم که به سخنان علی افشاری در رادیو زمانه و یک مصاحبه اشرف بروجردی استناد کرده بود. البته این استناد هم بسیار عجیب بود از این جهت که گفته شد علی افشاری مصاحبه‌ای کرده و عمده وزرا را تخطئه کرده اما درباره زلفی گل صحبتی نکرده بنابراین او اصلاح طلب است و اگر بار دیگر «فتنه» رخ داد، زلفی گل نمی‌تواند آن را مدیریت کند!
ایزدخواه از دیگر مخالفان زلفی گل اینگونه گفت: «زمانی که من ۷ ساله بودم زنگنه وزیر بود، ۲۵ سالگی ازدواج کردم، ۳۰ سالگی فرزند اولم آمد و اکنون بچه سوم ۷ ساله است و هنوز زنگنه وزیر است پس کی می‌خواهیم مدار بسته مدیریت و وزارت را بشکنیم، چرا به تحلیل‌های صد من یه غاز محافل سیاسی دل داده، اما به امر حضرت آقا اهمیت نمی‌دهیم که فرموده اند دولت جوان حزب اللهی کلید حل مشکلات کشور است.
زلفی گل، وزیر پیشنهادی علوم در دفاع از برنامه‌های خود و همینطور اظهارات مطرح شده از سوی مخالفان گفت: به عنوان یک سرباز علمی، الگوی خودم را شهید دکتر چمران، شهدای هسته‌ای قرار داده و الگوی نظامی‌ام را، مصداق گذشت و ایثار و شهادت؛ سردار دل ها؛ سردار سلیمانی قرار می‌دهم چراکه این عزیزان عاقبت به خیر شدند. بخشی از مدیریت بنده در دانشگاه بوعلی همدان در دوران فتنه ۸۸ بود که به گونه‌ای مدیریت شد که هیچکس آسیبی ندید . فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی برای ما شد.
کسب رای اعتماد با قیمت سیمان
جلسه رای اعتماد به فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت (صنعت معدن و تجارت) هم حاشیه‌های جالبی داشت و فاطمی امین در گام نخست وعده اصلاح قیمت سیمان و میلگرد را مطرح کرد. او گفته «اقلامی مانند سیمان به قیمت قبلی خود باز می‌گردند البته این موضوع نیاز به همراهی و همکاری مجلس دارد.»
دفاع عجیب موسوی نماینده موافق از فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت
موسوی نماینده موافق فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت گفت: وزیر پیشنهادی فاطمی امین بهترین گزینه برای این وزارتخانه است. دختران حضرت شعیب به پدرشان گفتند از حضرت موسی استفاده کن. ۲ شاخصه دارد. قوی و امین است. دختران شعیب اگر می‌گفتند «فانه فاطمی الامین»، همه‌اش تمام شده بود!
اسماعیلی: عرصه فرهنگ عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند.
به گزارش ایسنا، بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
طبق ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.
موافقت کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر پیشنهادی فرهنگ
حجت الاسلام مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.
در ادامه نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ، نظرات خود را بیان کردند.
خانی: سوابق وزیر پیشنهادی فرهنگ ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد
علی اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سوابق وزیر پیشنهادی ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد.
شریعتی: وزیر پیشنهادی فرهنگ چهره‌ای محبوب در میان جوانان انقلابی دارد
عفت شریعتی، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما به دنبال برنامه ریزی جهت تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که وزیر پیشنهادی این امر را در برنامه های خود دیده است.
یزدی‌خواه: اسماعیلی چند پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد
سید علی یزدی‌خواه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرونده مفتوح در دادسرای ویژه کارکنان دولت دارد، گفت: اهالی فرهنگ و رسانه نسبت به حضور اسماعیلی در وزارت فرهنگ گارد گرفته‌اند که باید دلیل آن را بدانیم.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه هایش برای تصدی وزارت فرهنگ گفت: برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ موجودی ناتوان و بی اراده باشد که ما آن را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست.
از ابتدای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، تاکنون صلاحیت ۱۴ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما