شناسهٔ خبر: 67640160 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

علم‌الهدی:

نمی شود که در مقابل همه این بی حجابی ها بگوییم دستگاه ها کارشان تبیین و توجیه است؛ حاکمیت مکلف به اعمال اقتدار است / باید با قدرت جلوی حرام را گرفت

علم الهدی، امام جمعه مشهد تصریح کرد: این نمی شود که در مقابل همه این بی حجابی ها، معضلات و آسیب های اجتماعی بگوییم دستگاه ها کارشان تبیین و توجیه است. تبیین و توجیه کار من طلبه است. من باید تبیین و توجیه کنم. حاکمیت مکلف به اعمال اقتدار است

صاحب‌خبر -
نمی شود که در مقابل همه این بی حجابی ها بگوییم دستگاه ها کارشان تبیین و توجیه است؛ حاکمیت مکلف به اعمال اقتدار است / باید با قدرت جلوی حرام را گرفت
کد خبر: 667034
|
۱۴۰۳/۰۴/۲۲ ۲۰:۰۰:۲۶

امام جمعه مشهد تصریح کرد: این نمی شود که در مقابل همه این بی حجابی ها، معضلات و آسیب های اجتماعی بگوییم دستگاه ها کارشان تبیین و توجیه است. تبیین و توجیه کار من طلبه است. من باید تبیین و توجیه کنم. حاکمیت مکلف به اعمال اقتدار است.

به گزارش «انتخاب»؛ حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به نامگذاری هفته قبل به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: امروز اولین جمعه در ماه محرم امسال است و دلیل اینکه هفته گذشته به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است، ریشه در فلسفه قیام عاشورا دارد.

وی افزود: وجود اقدس حضرت سیدالشهدا(ع) در اولین محفلی که در خانه ولید ابن عتبه حاکم وقت مدینه برگزار شد، نخستین بار از فلسفه قیام خود سخن گفت و فرمود «اِنّی لَم اخرج اشراً وَلا بَطراً وَلا ظالِماً وَلامُفسِداً وَ اِنَّما خَرجتُ لِطَلَبِ الاِصلاح فی اُمَّةِ جَدّی رَسول الله وَ أریدُ اَن آمَرَ بِالمَعروف وَ اَنهى عَنِ المُنکَر» تا تأکید کرده باشند که ماهیت انقلابش اقامه امر به معروف و نهی از منکر است. به همین دلیل است که می گوییم هرکس حسینی است، باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشد و انسانی که در برابر معصیت خدا تکان نمی خورد، خشم و غضب الهی در نافرمانی آشکار را می بیند اما اصلاً به روی خودش هم نمی آورد، این فرد حسینی نیست؛ حالا هرچه قدر هم می خواهد عزاداری کند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در تشریح دو شکل امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: این فریضه الهی دو شکل دارد؛ یکی اینکه شما افراد را راهنمایی کنید تا عامل به معروف باشند و دیگر آن که افراد را از ارتکاب منکرات بازدارید تا نهی از منکر صورت بگیرد. امر در لغت به معنای وادار کردن و نهی به معنای بازداشتن است و به همین دلیل است که می گویند در امر نمیتوان از ابزار قدرت استفاده کرد اما نهی باید با اقتدار باشد.

وی ادامه داد: شما ببینید به طور مثال اگر جایی روزه خوار را مجازات می کنند، فقط به خاطر نفس روزه خواری او نیست. این حکم شرعی است که هرکس وجوب فردی بر پایبندی به آن دارد اما اگر حد بر روزه خوار واجب می شود، به خاطر تظاهر و تجاهری است که او در آشکار انجام داده و حرمت جامعه اسلامی را زیر پا گذاشته است.

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه نمی شود با اجبار، واجبات دینی را نهادینه کرد، گفت: با این حال، نهی می تواند به اشکال گوناگون اجرا شود؛ از توجیه و تبیین گرفته تا اعمال قدرت و حاکمیت. همه اینها اشکال مختلف نهی از منکر است. در مبنای فقهی هم علمای جریان نسبت به نهی از منکر می گویند از نفرت قلبی به گناه شروع می شود تا به مرحله اظهار آشکار به شکل ترشرویی با گنهکار و حتی برخورد فیزیکی. هرکس باید در حوزه اقتدار خودش نهی از منکر کند.

وی بیان کرد: بر عموم واجب است به حد بضاعت خود قائل به نهی از منکر لسانی باشند یعنی در همین حد بگویند که برادر من، خواهر من، معصیت نکن و باحجاب باش. این تبیین است اما بدیهی است بضاعت حاکمیت با بضاعت مردم تفاوت دارد. در نظام حاکم دینی که نهی از منکر واجب می شود، اقتدار حکومتی هم باید پای کار بیاید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دستگاه های مسئول نباید منحصر در تبیین و توجیه بمانند، تصریح کرد: این نمی شود که در مقابل همه این بی حجابی ها، معضلات و آسیب های اجتماعی بگوییم دستگاه ها کارشان تبیین و توجیه است. تبیین و توجیه کار من طلبه است. من باید تبیین و توجیه کنم. حاکمیت مکلف به اعمال اقتدار است.

وی با اشاره به آیه 41 سوره مبارکه حج تأکید کرد: خداوند عالم در قرآن کریم می فرماید «الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ للهِ عاقِبَةُ الْأُمُور» و این کلام به سیاق آیه ای آمده که فرمود «إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا» تا مؤمنان کسانی باشند که نماز را برپا می دارند، زکات می دهند و اقامه کننده فریضه امر به معروف و نهی از منکر هستند.

علم الهدی اظهار کرد: نهی از منکر قدرت می خواهد. باید با قدرت جلوی حرام را گرفت. منکر یک ناهنجاری اجتماعی است و باید با قدرت جلوی آن را گرفت. یک وقت ما می خواهیم بانوان ما به حد شایستگی ذاتی خودشان عامل به حجاب باشند و بدیهی است باید برای این هدف، کار فرهنگی کرد و عامل به تبیین بود اما در نهی از منکر، با بی حجابی سروکار داریم که منکر شرعی است و باید نهی از بی حجابی به عنوان منکر شرعی صورت بگیرد.

وی افزود: حکم «مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ» که خداوند عالم می فرماید، یعنی برای تحقق این هدف، مکنت و قدرت لازم است. جریان حکومتی که قدرت دارد، برخواسته از دین است و مکنت دارد، باید با قدرت بیاید و جلوی گناه را بگیرد. ای حکم قرآن است. عزیزان مسئول ما هم در این کشور معتقد و عامل به قرآن هستند، مؤمن هستند، مجاهدند و ایثارگر در راه دین هستند. همین ها نیز باید اقتدار حکومتی را در همه شئون از حوزه عملیاتی گرفته تا عرصه قضایی به کار بگیرند و با ناهنجاری اجتماعی مقابله کنند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ضمن تبیین حد و مرز اجرای امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: این یک سؤال راهبردی است که بپرسیم حد نهی از منکر کجاست؟ تا جایی که به ما توهین کنند و همین که توهین کردند، دیگر تکلیفی نداریم؟ تا جایی که بد و بیراه بگویند، در فضای مجازی و رسانه ها ما را بکوبند و آبروی ما به خطر بیفتد؟ تا جایی که جان ما به خطر بیفتد؟

وی ادامه داد: برادران و خواهران، گستره امر به معروف و نهی از منکر را وجود اقدس حضرت سیدالشهدا(ع) برای ما مشخص کردند. آقا تا کجا امر به معروف و نهی از منکر کرد؟ تا جایی که دختر سه ساله اش را روی بدن پاره پاره اش کتک زدند و طفل شیرخوارش را در آغوشش با تیر سه شعبه ذبح کردند. شرح مقاتل راوی حد امر به معروف و نهی از منکر است.

 

نظر شما