شناسهٔ خبر: 49134732 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پنج رویداد جهان

صاحب‌خبر -
مسمومیت در دانشگاه دارمشتات
در پی مسمومیت شدید چند نفر در دانشگاه فنی دارمشتات دادستانی آلمان اعلام کرده که تحقیقاتی در مورد تلاش برای «قتل عمد» در این پرونده را آغاز کرده است. روز دوشنبه هفت نفر در این دانشگاه از طریق یک مایع سمی مسموم شدند. شش نفر از آنها با علائمی مانند ضعف، بدحالی و تغییر رنگ اندام‌ها به مراکز درمانی مراجعه کردند. حال یک نفر وخیم اعلام شده است. پلیس می‌گوید، چندین شیر پاکتی و ظروف حاوی آب به یک سم آغشته شده‌اند. پلیس دریافته که این سم چیست اما تا کنون برای آسیب وارد نیامدن به تحقیقات آن را فاش نکرده است. دانشگاه فنی دارمشتات از همه کارکنان و دانشجویان خود خواسته تا در چند روز آینده هیچ گونه نوشیدنی یا غذایی را که در آشپزخانه یا اتاق‌های دانشگاه نگه داشته می‌شوند مصرف نکنند.
 
 
---
درخواست حضور پناهندگان در مکزیک
دادگاه عالی امریکا در فرمانی از جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور خواسته سیاستی را احیا کند که براساس آن متقاضیان پناهندگی در امریکا در زمان بررسی درخواست آنها، در مکزیک بمانند. این سیاست در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق این کشور با هدف محدود کردن ورود پناهجویان به امریکا به اجرا درآمد اما بایدن در اولین روزی که وارد کاخ سفید شد آن را معلق کرد. گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند این سیاست پناهجویان را در وضعیت خطرناکی در شهرهای مرزی مکزیک با امریکا قرار می‌دهد.
 
 
---
 
تدریس ایدئولوژی رئیس جمهوری چین
ایدئولوژی سیاسی شی جین پینگ، رئیس جمهوری کنونی چین هم اکنون به مفاد درسی این کشور اضافه شده و در مدارس چین تدریس خواهد شد. دولت این کشور گفته این ماده درسی جدید احساسات ملی را تقویت خواهد کرد و به دانش بیشتر درباره حزب کمونیست منجر خواهد شد. شی جین پینگ تقریباً یک دهه پیش به قدرت رسید و از آن زمان تا کنون خود را قوی‌ترین رهبر این کشور پس از مائو معرفی کرده است.
 
 
 
 
---
ممنوعیت خروج آثار باستانی از افغانستان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در توئیتی نوشت، هرگونه نقل‌وانتقال دلار امریکایی و آثار باستانی از افغانستان ممنوع است و خاطیان، هدف عقوبت کیفری قرار می‌گیرند. سخنگوی طالبان تأکید کرده که هیچ سیاست تلافی جویانه‌ای ندارد و تمامی نیروهای دولتی باید به‌کارهایشان برگردند.
 
 
 
---
کاهش مصونیت ناشی از واکسن
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده روز گذشته (سه‌شنبه) داد‌ه‌های جدیدی منتشر کرد که نشان می‌دهد: سه واکسن کرونا ویروس تأیید شده در این کشور در برابر سویه دلتای کرونا از اثربخشی کمتری برخوردار است، اما همچنان می‌تواند از بروز نوع شدید بیماری در بسیاری از موارد جلوگیری کند. داده‌ها نشان می‌دهد: در ۴۲۰۰ نفر از اعضای کادر درمان در هشت شهر ایالات متحده که واکسن مدرنا، فایزر-بیو ان تک و جانسون‌اند جانسون تزریق کرده‌اند، تزریق واکسن پیش از شیوع نوع دلتا مانع از بروز نوع شدید بیماری در ۹۱ درصد موارد بوده است. در گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمده است: هرچند، پس از شیوع سویه دلتا و غالب شدن این سویه، اثربخشی واکسن تا ۶۶ درصد کاهش پیدا کرده است. در بین افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، مصونیت ناشی از واکسن در مدت ۱۴ تا ۱۱۹ روز پس از واکسیناسیون به ۸۵ درصد رسیده است. از ۱۲۰ تا ۱۴۹ روز پس از واکسیناسیون، مصونیت به ۸۱ درصد رسیده و پس از آن به ۷۳ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین تحقیقات تازه در انگلیس روی کسانی که هر دو دوز واکسن‌های کرونای فایزر و آسترازنکا را دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد که اثربخشی آنها به مرور کاهش می‌یابد. این مؤسسه برای تحقیق خود، از داده‌های بیش از یک میلیون آزمایش مثبت کرونای کسانی استفاده کرده که هر دو دوز را دریافت کرده بودند.
 

نظر شما