شناسهٔ خبر: 49134179 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیماری قارچ سیاه چیست؟

خبرگزاری صداوسیما

قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس یک بیماری فرصت طلب و عفونت قارچی به شمار می‌آید که در بیماران دارای نقص ایمنی سلولی ایجاد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: علایم و نشانه‌های بیماری قارچ سیاه ابتدا بیماری قارچ سیاه چیست؟بصورت زخم کوچک در مخاط بینی، پوست بینی و یا کام سخت و نرم دیده می‌شود و به سرعت این زخم منتشر و سیاه رنگ می‌شود.

دکتر علیرضا جانبخش افزود: این بیماری مخاط، زیر مخاط و استخوان‌های مخاط را درگیر و باعث سوراخ شدن استخوان و انتشار به فضای سینوس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیماری قارچ سیاه معمولا در دستگاه تنفسی فوقانی است، اما گاهی علائم معمولا در ریه بصورت ذات ریه و مغز بصورت عفونت و آبسه‌های مغز هم دیده می‌شود که ممکن است موجب اختلال بینایی، تشنج و یا فلج اندام‌ها در بیمار شود.

دکتر علیرضاجانبخش یاداور شد: شایعترین عارضه درگیری در این بیماری مخاط بینی، دهان، چشم و درگیری سینوس‌ها هست و به سرعت بیمار دچار تخریب در غضروف و استخوان‌ها می‌شود، همچنین علائم بصورت تغییر رنگ به شکل سیاه، خوردگی استخوانی و خارج شدن ترشحات خونی از دستگاه تنفسی فوقانی و یا تحتانی است.

این متخصص بیمار‌ی های عفونی با بیان اینکه قارچ سیاه معمولا مسری نیست، گفت: این بیماری در افراد سن بالا و کسانی که دارای نقص سیستم ایمنی سلولی هستند مثل بیماران دیابتی، سرطانی ها و بیماران پیوندی بیشتر بروز پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خود بیماری کرونا زمینه‌ای را برای ابتلا به بیماری قارچ سیاه ایجاد نمی‌کند، گفت: ولی چون افراد دیابتی در صورت ابتلا به کرونا باید از دارو‌های استروییدی و کورتون استفاده کنند این امر موجب بالا رفتن قند و غیر قابل کنترل شدن قند خون در افراد دیابتی می‌شود و یا کسانی که دیابت پنهان دارند استفاده از دز بالای کورتون احتمال ابتلا را در این افراد به قارچ سیاه بالا می برد.

دکتر جانبخش تاکید کرد: بیماران دیابتی باید برای کنترل قند خون حتما رژیم‌های غذایی مناسب استفاده کرده و دارو‌های خود را به موقع مصرف کنند.

وی افزود: بیماری قارچ سیاه در ایام کرونا در بسیاری از شهر‌ها مشاهده شده و در کرمانشاه نیز در یک دوره‌ای مشاهده شده است که حدود ۱۰ نفر مبتلا شدند و متاسفانه بعضی از آن‌ها فوت کردند.

به گفته دکتر جانبخش بیماری قارچ سیاه قدرت کشندگی زیاد دارد بویژه در مواقعی که مغز و ریه را درگیر می کند.

نظر شما