شناسهٔ خبر: 49123542 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بهبود وضعیت دارویی، التیامی بر درد کرونا در مشهد و خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- مشهد و خراسان رضوی در هفته نخست مرداد ماه امسال بحرانی‌ترین روزهای کمبود اقلام دارویی ویژه کرونا را همگام با افزایش فزاینده تعداد مبتلایان به ویروس دلتا در موج پنجم تجربه کرد که به مدد تلاشهای متولیان سلامت، گزارشها از بهبود وضعیت توزیع و عرضه داروهای درمان کرونا خبر می دهد.

صاحب‌خبر -

در هفته‌هایی که گذشت کمبود سرم ، کمبود رمدیسیویر و فاویپیرایور و سایر اقلام دارویی ویژه درمان بیماران کووید ۱۹ به بحرانی‌ترین حد خود در داروخانه‌های مشهد و خراسان رضوی رسید به طوری که خانواده‌های بیماران کرونایی  برای تهیه داروی  بیمار خود مجبور به  پرداخت مبالغ گزاف و چندین برابر نرخ واقعی آن دارو شده‌اند.
در این شرایط صف‌های طولانی در داروخانه‌های بیمارستانها برای تهیه رمدسیویر به عنوان پرمصرف‌ترین داروی درمان کرونا ، اوج گرفتن بازار قاچاق داروهای کرونا و کمبود شدید سرم همه و همه روزهای سخت و دشواری  را برای مردم مشهد رقم زده بود.
افزایش تعداد داروخانه‌های توزیع رمدیسیور، تهیه و توزیع سرم در بین داروخانه های مشهد و افزایش داروخانه های توزیع فاویپیراویر و توزیع سایر اقلام دارویی مرتبط با درمان کرونا از جمله  اقدامات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی این مدت بوده است.

کمبود داروهای کرونایی برطرف شده است 

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت تهیه و توزیع داروهای ویژه درمان کرونا در مشهد و سایر مناطق استان خراسان رضوی بهبود یافته است.
دکتر محمد رضا افخمی افزود: در هفته‌های گذشته تهیه داروی رمدیسیویر، داروی فاویپیراویر و سرم در مشهد و خراسان رضوی به عنوان سه داروی مهم برای درمان بیماران کرونایی با کمبود شدیدی رو به رو بود اما با تلاشهای معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم اکنون تعداد داروخانه‌های توزیع رمدسیویر که در گذشته فقط در چند داروخانه محدود بود و باعث ازدحام زیادی در مشهد شده بود افزایش یافته است و همچنین توزیع داروی فاویپیرایور نیز در داروخانه‌های زیادی در حال انجام است.
وی اضافه کرد: ییش از این فقط در بیمارستان ها سرم توزیع می شد ولی اکنون سرم در داروخانه‌های مشهد و سایر شهرستانهای خراسان رضوی نیز توزیع و در دسترس مراجعان قرار داده می‌شود. 
او تعداد داروخانه های زیر پوشش دانشگاههای علوم پزشکی در استان خراسان رضوی شامل دولتی و خصوصی و دانشگاهی را بیش از ۹۰۰ داروخانه برشمرد.

۲۳ داروخانه در مشهد رمدسیویر عرضه می کنند
دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: داروخانه‌های توزیع رمدسیویر در شهر مشهد با هدف دسترسی بیشتر مردم به ۲۳ داروخانه افزایش یافت و در همه این داروخانه‌ها، داروی رمدسیویر موجود است.
دکتر حمید رضا رحیمی افزود: داروخانه‌های توزیع کننده رمدسیویر عبارتند از ۲۲ بهمن در خیابان دانشگاه، دکتر باستان جنب بیمارستان امدادی، دکتر مهنوش ژیانی در قاسم‌آباد، دکتر واحدی در هفت تیر، دکتر بیات در چهار راه عبدالمطلب، دکتر سبزی در سیدی، دکتر جعفری‌نژاد در طلاب، درمانگاه ولی عصر در وکیل آباد ، داروخانه هلال‌احمر در بلوار سجاد، داروخانه های امام، دکتر عامل و دکتر نوری فرد در میدان بیمارستان امام رضا(ع)، دکتر تقی‌زاده در خیابان بهار، دکتر جهرمی در خیابان پاسداران، دکتر مقربی در چهارراه دکترا، دکتر مقدم در خیابان ابن سینا،دکتر دین محمدی و اکبری در خیابان احمدآباد، دکتر مدرس‌زاده در بلوار فردوسی، دکتر هاشمی در بلوار طبرسی، دکتر نافعی در بلوار پیروزی، دکتر شریعت در طرقبه و دکتر امیرحسین ژیانی در شاندیز.
او تاکید کرد: مردم مشهد توجه داشته باشند داروی رمدسیویر هم‌اکنون در ۲۳ داروخانه معرفی شده در این کلانشهر موجود است و فقط به چند داروخانه مراجعه نکنند.

توزیع ۱۰۰ هزار عدد انواع سرم در مشهد

مدیر اداره داروی معاونت غذا و دارو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: در هفته های گذشته شرکت داروسازی ثامن ۱۰۰ هزار عدد انواع سرم برای استفاده بیماران کرونایی به این دانشگاه تحویل داد.
دکتر علی روحبخش افزود: این سرم‌ها شامل ۴۰ هزار عدد سرم سدیم کلراید ۹ دهم درصد ۱۰۰ سی.سی و ۶۰ هزار عدد انواع سرم‌های نیم لیتری قندی و نمکی است.
وی با قدردانی از این اقدام شرکت داروسازی ثامن ادامه داد: این سرم ها به بیمارستان های امام رضا (ع)، قائم (عج) و شهید هاشمی نژاد مشهد تحویل داده شده است تا برای بیماران بستری در این مراکز مورد استفاده قرار گیرد. 
مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز مبرم به انواع سرم، تلاش ویژه برای افزایش ظرفیت تولید سرم در این شرکت در دستور کار قرار گرفت.
مجید طبسی افزود: علاوه بر افزایش ظرفیت تولید سرم، یک محصول سدیم کلراید ۹ دهم درصد ۱۰۰ سی.سی که حجم کمتری دارد و برای بیماران کرونایی مناسب‌تر است در این شرکت تولید شد که مصرف آن برای تمامی بیماران کرونایی‌ به خصوص برای بیماران نیازمند تزریق رمدسیویر کاربرد دارد.
وی ادامه داد: با دستور تولیت آستان قدس رضوی حمایت از کادر درمان کرونا با تامین سرم تا زمانی که نیاز باشد ادامه خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن گفت: ماموریت ما برای کل کشور است و تنها مربوط به مشهد و خراسان رضوی نیست و موظف هستیم بخش قابل توجهی از کشور را زیرپوشش قرار دهیم اما در شرایط فعلی شهر مشهد و استان خراسان رضوی به دلیل وضعیتی که دارد در اولویت است تا از شرایط بحران خارج شود.

طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ظهر روز دوم شهریور ۱۴۰۰، ۷۰۹ نفر در کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و این ویروس بار دیگر یک رکورد جدید تلفات روزانه را به نام خود ثبت کرد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا طی مرداد ماه تلفات روزانه را چندین بار جا به جا کرد و ۳۱ مرداد ماه به رکورد بی سابقه مرگ ۶۸۴ تن طی ۲۴ ساعت رسید اما با گذشت ۲ روز از شهریور، کرونا نشان داد که قصدی برای عقب نشینی ندارد و درصدد کسب رکوردهای تازه است.

 مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت روز سه شنبه اعلام کرد: مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۳ هزار و ۳۵۷ تن رسیده است.

از روزدوشنبه تا سه شنبه دوم شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰ هزار و ۶۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که پنج هزار و ۴۸۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور نیز به چهار میلیون و ۷۵۶ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.  

سه میلیون و ۹۹۳ هزار و ۲۱۱ نفر از بیماران تا کنون، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و هفت هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین ۲۸ میلیون و ۹۳ هزار و ۵۸۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ تا کنون در کشور انجام شده است و ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۷۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۳۴ دُز رسیده است.

نظر شما