شناسهٔ خبر: 49114367 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

عذرخواهی به دلیل بدرفتاری با زندانیان

اشاره: انتشار تصاویری از کتک زدن افراد در زندان اوین در شبکه‌های مجازی جامعه را در اندوه و حیرت فروبرده است. مردم از اینکه هرازگاهی اخباری مانند برخورد مأموران شهرداری گرفته تا مأموران نیروی انتظامی و ... افشا می‌شود نگران‌اند زیرا ممکن است به دلیل نبود نظارت‌های کافی و واقعی آزارهای جسمانی و روانی دیگری نیز رخ دهد که از چشم ناظران به دور است. اما با توجه به تصاویر منتشرشده مشخص است که این کتک زدن و توهین از دید ناظران به دور نیست. چون به‌وضوح در تصاویر منتشرشده مشخص است که افرادی فرد میان‌سالی را آزار داده‌اند. خوشبختانه رئیس سازمان زندان‌ها پس از انتشار این تصاویر در اقدامی پسندیده در این مورد عذرخواهی کرده است، اما به گفته عباس تدین، حقوقدان جامعه دیگر عذرخواهی‌های نمادین را نمی‌پذیرد، بلکه افراد خاطی باید محاکمه شوند و جزای عمل خود را بینند.

صاحب‌خبر -

  دستور رئیس قوه قضائیه درباره تصاویر منتشر شده از زندان اوین
رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور دستور داد که بدون فوت وقت، پیرامون زندان اوین و رفتار مامورین با زندانی و یا زندانی با زندانی با سرعت و دقت بررسی جامع به عمل آورده و نتیجه را به وی گزارش نماید. محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، دادستان کل کشور را مامور کرد بدون فوت وقت به موضوع این زندان رسیدگی کند.
متن دستور رئیس قوه قضاییه به دادستان کل کشور به شرح زیر است: «حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای منتظری، دادستان محترم کل کشور،  سلام علیکم، با توجه به اخبار و تصاویر منتشر شده در برخی از رسانه ها درخصوص زندان اوین، به جنابعالی ماموریت داده می‌شود بدون فوت وقت، پیرامون موضوع مذکور و رفتار مامورین با زندانی و یا زندانی با زندانی با سرعت و دقت بررسی جامع به عمل آورده و نتیجه را به اینجانب گزارش نمایید.

عذرخواهی می‌کنم
رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرد که در خصوص تصاویر ‎زندان اوین؛ مسئولیت این رفتارهای غیرقابل‌قبول را می‌پذیرم. به گزارش جماران؛ محمدمهدی حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در پیامی توییتری نوشت: ‌«در خصوص تصاویر ‎زندان اوین؛ مسئولیت این رفتارهای غیرقابل‌قبول را پذیرفته و ضمن تعهد به تلاش بر عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی؛ از خداوند متعال، رهبر عزیزمان، ملت بزرگوار و زندانبانان شریف که البته زحماتشان تحت تأثیر این خطاها، نادیده گرفته نخواهد شد،‎ عذرخواهم.»

معاون اول قوه قضائیه: موضوع انتشار تصاویر زندان اوین در حال بررسی است
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق در حاشیه مراسم معارفه معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره ویدئوهای منتشرشده از دوربین‌های مداربسته امنیتی زندان اوین افزود: این موضوع در حال بررسی است و هنوز قضیه خیلی روشن نیست. فکر می‌کنم تا فردا اطلاع‌رسانی شود.

دادستان تهران: 
رئیس قوه قضاییه نسبت به زندانیان و بازداشتی‌ها دغدغه دارد
دادستان تهران گفت: شخص رئیس قوه قضاییه نسبت به مقوله زندانیان و بازداشتی‌ها و موارد ناظر بر بازداشت طولانی مدت متهمین، دغدغه دارند و دستورات و تأکیدات مؤکدی را در این زمینه ارائه کرده‌اند؛ لذا دادستان‌ها و مسئولان دادسرا در بازدیدها و سرکشی‌های خود از زندان‌ها باید بر موضوع تعیین تکلیف متهمین بازداشتی، تمرکز کنند.

چرا واقعا؟
محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز در توییتی خطاب به قوه قضاییه به بیان نکاتی پرداخت. ابطحی در صفحه توییتری خود نوشت: «آقای قوه قضائیه در مورد فیلم‌های بیرون آمده از دوربین‌های زندان اوین توضیح بدهید. حتماً دنبال این هستید که فیلم‌ها را چه کسی بیرون داده. اکی دنبالش کنید. به ملت هم بگید. ولی مهم‌تر اینکه بگویید چرا این اتفاقات افتاده چرا واقعا؟»

جامعه عذرخواهی‌های نمادین را نمی‌پذیرد
یک کارشناس مسائل حقوقی درباره انتشار تصاویری از زندان اوین گفت: انتشار این‌گونه تصاویر نشانگر کاستی‌ها و خلاءهای نظارتی و اقدامات عملی در سازمان زندان‌ها است.
عباس تدین در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تصاویری که از زندان اوین پخش‌شده و عذرخواهی رئیس سازمان زندان‌ها گفت: اگر دسترسی به تصاویر زندان اوین از طریق شیوه‌های غیرقانونی صورت پذیرفته باشد، تحصیل این تصاویر و انتشار آنها می‌تواند از مصادیق بزه‌های مذکور در قانون جرائم رایانه‌ای باشد اما جدا از این موضوع، عدم شفافیت و عدم نظارت کافی بر بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها علی‌رغم مطالبه داخلی و بین‌المللی در این خصوص قطعاً باعث واکنش و اقدام در این مورد می‌گردد.
وی افزود: به نظر می‌رسد انتشار این‌گونه تصاویر نشانگر کاستی‌ها و خلأهای نظارتی و اقدامات عملی در سازمان زندان‌ها است. هر نهادی که خود را رها و فارغ از نظارت و ارزیابی احساس کند چه‌بسا ناخواسته از مسیر درست فاصله بگیرد. این وکیل دادگستری تأکید کرد: این واقعیت که گاه بازداشتگاه‌ها و زندان‌های ما از استانداردها و اصول بین‌المللی مربوط به مکان‌های نگهداری و نحوه رفتار با متهمان و محکومان فاصله گرفته‌اند، قابل‌انکار نیست اما تلاش در تطابق با این معیارها و اصلاح گام به گام و رو به بهبود شرایط زندان‌ها نیز نباید از نظر پنهان بماند. این حقوقدان ادامه داد: متأسفانه ما بارها شاهد بوده‌ایم عوامل نهادهای مختلفی مانند شهرداری با مردم بدرفتاری داشته‌اند و صرفاً پس از انعکاس موضوع در رسانه‌ها، مسئولین مربوطه شروع به توجیه موضوع و بعضاً عذرخواهی کرده‌اند ولی از عدم تکرار وقایع و پیشگیری از آنها خبری نبوده است.
تدین تأکید کرد: در موضوع انتشار تصاویر زندان اوین، اولین سؤالی، که مطرح می‌شود این است که آیا این نحوه برخورد با زندانیان مسبوق به سابقه نبوده است؟ آیا این برخوردها تازه انجام پذیرفته و تصاویر آن منتشرشده است؟ اگر از ابتدا با این‌گونه سوء رفتارها برخورد شده بود الآن شاهد این وضعیت نبودیم.
وی در پایان بابیان اینکه جامعه دیگر عذرخواهی‌های نمادین را نمی‌پذیرد و برخورد عملی با خاطیان و پیشگیری از وقوع چنین حوادثی را خواستار است، گفت: شاید یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این‌گونه وقایع در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها حداقل اجازه نظارت واقعی بر این امکان از طریق نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یا از طریق سازمان‌های مردم نهادی است که در خصوص، حمایت از محرومان از آزادی باید تشکیل گردند.

برچسب‌ها:

نظر شما