شناسهٔ خبر: 49105834 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ در مجلس

با اتمام بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی وزارت «علوم،تحقیقات و فناوری»، مجلس وارد بررسی صلاحیت محمد مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی «فرهنگ و ارشاد اسلامی» شد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - با اتمام بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی وزارت «علوم،تحقیقات و فناوری»، مجلس وارد بررسی صلاحیت محمد مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی «فرهنگ و ارشاد اسلامی» شد.

سخنگوی کمیسیون «فرهنگی» مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت «فرهنگ و ارشاد اسلامی» را در صحن مجلس قرائت کرد.
 
علی اصغرخانی در مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن مجلس گفت: آقای اسماعیلی با کدام پشتوانه قادر به تعامل با نویسندگان، موسیقی دانان، کانون‌های فرهنگی و هنری و فعالین حوزه هنری هستند؟ یکی از عمده مسائل وزارتخانه مربوط به مباحث نظارتی و حمایتی است، ایشان قرار است مجوز نشریات و اکران فیلم‌ها را صادر کنند، در برنامه‌های ایشان سهم سینمای خانگی کجاست؟ با کدام رویکرد قادر به بازگشت اعتماد به رسانه‌های داخلی هستند؟

خانی گفت: اکثر ادارات این وزارتخانه بدیهی‌ترین امورات را نمی‌توانند اجرا کنند، خارج کردن این وزارتخانه از حالت انفعال نیازمند فردی است که در این زمینه توانمند باشد، جریان سازی فرهنگی و بیان آرمان‌های انقلاب اسلامی از جمله مهم‌ترین وظایف این وزارتخانه است که با توجه به سوابق ایشان اجرایی شدن آن‌ها بعید به نظر می‌رسد.

وی بیان داشت: وضعیت برخی هنرمندان، خبرنگاران، تولید کنندکان آثار هنری و سایر افراد این حوزه جای تامل و برنامه ریزی دارد، با شیوع کرونا وضعیت معیشتی این قشر شرایط نا مطلوبی پیدا کرده است، برای حل این موضوع به کدامین تجربه متوسل می‌شوید؟

سید علی یزدی‌خواه در  مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: آقای اسماعیلی معاون سیاسی - امنیتی استانداری اصفهان بود که بودجه خارج از شمول بنا بر گفته برخی تا چند صد میلیون تومان در اختیارش وجود داشت با این حال در آن زمان انضباط مالی در استانداری اصفهان مشاهده نمی‌شد شاید او در بین معاونان و استانداران یکی از مدیرانی بود که بیشترین اعمال ماده ۹۱ را داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون ایشان برای وزارتخانه‌ای معرفی شده که ۲۵۰۰ میلیارد تومان بودجه وزارت فرهنگ است و ۸۵ درصد آن خارج از شمول می‌باشد. ایشان چه‌طور می‌خواهند نسبت به این بودجه رفتار کنند و ما چه طور می‌خواهیم بر آن نظارت کنیم؟

وی اضافه کرد: با معرفی اسماعیلی در وزارت ارشاد مجامع صنفی، اهالی فرهنگ و هنر علیه او موضع‌گیری کردند که ناظر به صحبت‌های آقای اسماعیلی است که مبنی بر این‌که با حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه موسیقی و سینما را جمع کرده و محدود می‌کند. اهالی سینما و هنر که همه ضد انقلاب نیستند؛ خیلی از آن‌ها متعهد هستند پس چرا همه گارد گرفته‌اند؟  

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، در صحن مجلس گفت:  محمدمهدی اسماعیلی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور متشکل از عرصه مطبوعات، رسانه ها، صنعت چاپ، کتاب، هنر، سینما، شعر و کانون‌های ادبی معرفی شده است و ما باید بین حیطه وظایف این بخش از فرهنگ با فرهنگ کلاسیک تفکیک قائل شویم.

وی تاکید کرد: فرهنگ در جامعه مایه هویت و موجودیت است و به نوعی می‌توان گفت که فرهنگ تمدن ساز است و متشکل از مجموعه‌ای از گرایش‌ها و باور‌های مردم یک جامعه است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

تقوی تأکید کرد: مدیریت حوزه فرهنگی نیازمند روحیه آزاداندیشی مدیران فرهنگ است و اسماعیلی فردی است که به مشارکت پذیری در امر فرهنگ اعتقاد دارد؛ و این مسئله بسیار مهم است چرا که توسعه فرهنگ بدون همراهی مردم به جایی نمی‌رسد.

وی گفت: همچنین ارزش‌های دینی نقش اساسی در شکل دادن به فرهنگ کشور دارد که مدیر فرهنگی باید خودش فردی دیندار باشد و وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی این ویژگی را دارد.

عفت شریعتی در موافقت با صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس گفت:  وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال تعیین تکلیف وضعیت مدیریتی بخش فرهنگی کشور است و این مسئله نشان دهنده آن است که وی یکی از مشکلات اساسی دستگاه‌های فرهنگی مبنی بر تعدد مراکز تصمیم‌گیر در این حوزه را احصاء کرده و برنامه‌هایی برای رفع این مشکل دارد.

نماینده مردم زرند در مجلس تصریح کرد: اسماعیلی چهره‌ای محبوب در میان جوانان انقلابی و خوشنام در میان رسانه‌های مکتوب و تصویری است.  اسماعیلی به دلیل تحصیل در رشته‌های مرتبط با حوزه فرهنگ، روی موضوعات این حوزه و همچنین مباحث شرعی و دینی کاملاً اشراف دارد و قطعاً می‌تواند عملکرد قابل قبولی در این عرصه از خود به جای بگذارد.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه جدی در حوزه اقتصاد فرهنگ دارد که یکی از آنها، خودکفایی در حوزه لوازم و ابزارآلات فرهنگی است.
 
محمد مهدی اسماعیلی در دفاع از برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن مجلس گفت: در دولت مردمی کار اصلی بر عهده مردم است. همین که دولت موانع را مرتفع و سیاست گذاری را مدیریت کند بیشتر کار‌ها اصلاح می‌شود. بار اصلی کارزار ما بر دوش پر توان اصحاب اندیشه، فرهنگ و هنر و رسانه خواهد بود. من تمام تلاش خود را برای حمایت از تولیدات ارزشمند و تولید کنندگان به کار می‌برم.

وی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان، بی اراده و صرفا ناظر بی طرف و منفعل باشد. این رویکرد را قبول نداریم. عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل اندیشی نیست. البته اینکه وزارت ارشاد کار‌های موسسات و انجمن‌ها و صنوف فرهنگی می‌توانند بر عهده بگیرند تا تصدی کند، قبول نداریم. ما می‌توانیم از ظرفیت‌های بزرگ انجمن‌های علمی استفاده کنیم. امروز کشور ما از دانشمندان در حوزه‌های مختلف آکنده است. وزارت فرهنگ نمی‌خواهد تصدی گری کند بلکه می‌خواهد انجمن‌ها را بکار گیرد.

اسماعیلی در بیان چالش‌های حوزه فرهنگ و هنر گفت: مشکلات معیشتی بخش قابل توجهی از اصحاب هنر را به خود مشغول کرده، شیوع کرونا بلای همه گیر بوده، اما بیشتر به حوزه اصحاب فرهنگ و هنر رسیده، امروز تعطیلی سینماها، سالن‌های نمایش، کنسرت ها، کتابفروشی و مشاغل فرهنگی را مشاهده کردیم که ضربه‌های سختی به حوزه فرهنگ کشور وارد کرد. دولت مردمی در اولین اقدامش به رفع مشکلات آن‌ها کمک می‌کند.

اسماعیلی ادامه داد: فقدان نظارت بر گرانی افسارگسیخته باعث کاهش قدرت خرید شده است، در کاهش قدرت خرید هم اولین چیزی که حذف می‌شود محصولات فرهنگی می‌باشد که در دولت سیزدهم برای آن چاره اندیشی کرده ایم، مسئله دیگر موضوع توزیع غیرقانونی محصولات فرهنگی است، ناشر و تولیدکننده محصولات هنری و فرهنگی تلاش می‌کنند برای مثال تا کتابی به خوبی فروش می‌رسد، اما بدون توجه به حق ناشر یا نویسنده کتاب به صورت غیر قانونی توزیع می‌شود که نیازمند توجه می‌باشد.
 
 
 
 
انتهای پیام/

نظر شما