شناسهٔ خبر: 49104879 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آبادان:

داروی فاوی پیراویر تحت پوشش بیمه نیست/ تهیه ی داروهای کرونایی تنها از داروخانه های عرضه داروهای بیماران خاص

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به اینکه داروی فاوی پیراویر پیشتر جزو پروتکل های درمانی قرار داشت، گفت: حدود ۲ هفته ی پیش داروی فاوی پیراویر از تحت پوشش بیمه خارج شد و هم اینک با قیمت حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در داروخانه ها به فروش می رسد.

صاحب‌خبر -

زینب جوانمردی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین در آبادان با بیان اینکه تعیین پروتکل‌های درمانی توسط وزارت بهداشت و معاونت درمان انجام می شود و به هیچ وجه ارتباطی با دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور ندارد، افزود: در مورد داروهای خاص ما دو مبحث داریم یکی بیماران خاص ثبت نام شده ی دارای پرونده و سهمیه که پیش از شیوع کرونا هم به ضورت مستمر به آنان خدمات ارائه می شد و دیگر داروهای کرونایی هستند که پس از شیوع این ویروس به شکل ویژه به مباحث داروهای خاص مجموعه معاونت غذا و دارو اضافه شد.

وی افزود: در حال حاضر برای تامین داروهای خاص، ویژه بیماران خاص و صعب العلاج دارای پرونده  و آنانی که درگیر بیماری کرونا می شوند، مشکل خاصی نداریم، سهمیه بندی ها انجام شده، البته کسری هایی در سطح کشور وجود دارد که شامل ما نیز می شود. البته رایزنی های مستمری در سطح معاونت های غذا و دارو کشور و از جمله اداره غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آبادان برای دریافت سهمیه استانی و حتی مازاد انجام می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: در حال حاضر نیز مشکلی برای داروهای بیمارستانی و غیر بیمارستانی مخصوص بیماران کرونایی وجود ندارد.

*دپوی خوب آمپول رمدسیویر در بیمارستانها

جوانمردی؛ در بخش دیگری از سخنان خود درباره ی آمپول معروف رمدسیویری یادآور شد: دپوی خوبی از آمپول رمدسیویر در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی آبادان در منطقه ی جنوب غرب خوزستان (آّبادان، خرمشهر و شادگان) داریم. البته در تماسهای مختلف با سازمان غذا و دارو کشور برای دریافت این نوع از داروها درخواست مازاد ارائه کردیم.

وی گفت: با توجه به اینکه مصلای آبادان و مسجد جامع خرمشهر نیز برای بستری بیماران سرپایی کرونایی تجهیز شدند به این منظور درخواست بیشتری برای دریافت دارو به سازمان غذا و دارو ارائه کرده ایم که خوشبختانه مورد اجابت قرار گرفت و لذا در این باره مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر موجودی آمپول رمدسیویر در بیمارستان ‌طالقانی آبادان حدود ۷ هزار عدد،  بیمارستان ولیعصر خرمشهر ۶ هزار و ۵۰۰ عدد، بیمارستان شهید معرفی زاده شادگان ۴ هزار و۵۰۰ عدد، بیمارستان شهید بهشتی آبادان ۲ هزار و۵۰۰ عدد،  بیمارستان ۱۷ شهریور (تامین اجتماعی) به عنوان معین نخست ۲ هزار عدد، بیمارستان امام خمینی (نفت) به عنوان معین دوم یک هزار عدد است و این ارقام دپوهای خوبی برای ما هستند البته در حال دریافت داروهای بیشتر نیز هستیم.

*وجود ۳ داروخانه ی عرضه داروهای خاص در جنوب غرب خوزستان

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آبادان، درباره ی داروی بحث برانگیز فاوی پیراویر در این روزها که دغدغه ی خاطر بسیاری از شهروندان شده، اظهار کرد: این دارو در تمام داروخانه های سطح شهر قابل ارائه نیست. طبق دستور ابلاغی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به تمام معاونتهای غذا و دارو در سطح کشور، این دارو تنها توسط داروخانه های تامین کننده داروهای خاص قابل ارائه هستند.

جوانمردی، تصریح کرد: تعداد اینگونه داروخانه‌ها مانند تمام شهرهای کشور در منطقه ما نیز محدود است به طوریکه در حال حاضر در هر یک از شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان تنها یک داروخانه برای عرضه ی داروهای خاص وجود دارد اما به منظور ارائه خدمات بهتر و مطلوبتر به شهروندان با انتشار فراخوانی از داروخانه های داوطلب برای ارائه خدمات دارویی به بیماران خاص دعوت کردیم که استقبالی نشد و در حال حاضر داروخانه دکتر خلیلی در آبادان، داروخانه شبانه روزی امام رضا در خرمشهر و داروخانه دکتر گنجی در شادگان (پیشتر در شادگان نبود) تامین کننده داروهای مورد نیاز بیماران خاص هستند.

*تهیه ی داروی فاوی پیراویر تنها از طریق داروخانه های عرضه داروهای خاص

وی یادآور شد: همانطور که پیشتر هم گفته شد داروی فاوی پیراویر جزو داروهای خاص به شمار می رود و تهیه ی آن تنها از طریق داروخانه های یاد شده در آبادان، خرمشهر و شادگان امکان پذیر است اما از آنجائیکه شهروندان اطلاع چندانی از این موضوع ندارند وقتی توسط پزشک باریشان نسخه نوشته می شود به تک تک داروخانه های شهر برای تهیه ی آن سر می زنند و چون آن را در داروخانه ها پیدا نمی کنند می گویند دارو نیست و از این بابت ابراز گلایه می کنند و این در حالیست که کمبود دارویی وجود ندارد بلکه مردم بایستی برای دریافت آن به داروخانه های عرضه داروهای خاص مراجعه کنند.

وی گفت: در حال حاضر در داروخانه های ارائه دهنده ی داروهای بیماران خاص شامل داروخانه دکتر خلیلی در آبادان، داروخانه شبانه روزی امام رضا در خرمشهر و داروخانه دکتر گنجی در شادگان بیش از ۳ هزار دارو وجود دارد و حتی این داروخانه ها اعلام عدم نیاز کرده اند.

وی افزود: به منظور سهولت در دسترسی مردم به داروی فاوی پیراویر قرار است تا چند داروخانه ی دیگر را تنها برای عرضه این دارو اعلام کنیم تا به سه داروخانه فعلی اضافه شوند.

*کمبود انسولین نداریم؛ داروخانه ها اشباع اند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آبادان در بخش دیگری از سخنان خود در مورد داروی انسولین اظهار کرد: با مکاتبات فراوان، پیگیریهای مستمر، چانه زنی های بی وقفه و حمایت قابل تقدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان توانستیم با افزایش سهمیه ی دارویی، مشکل کمبود انسولین در منطقه را رفع کنیم و در حال حاضر به هیچ عنوان مشکل انسولین نداریم و داروخانه های مربوطه از این دارو اشباع هستند.

*آمپول رمدسیویر از پروتکل درمانی خارج شد

جوانمردی، تصریح کرد: درباره ی داروهایی که در پروتکل درمانی قرار دارند مانند رمدسیویر تنها در بیمارستان ها موجود است و یکسری کورتن ها وکورتیکو استروئیدها هستند که موجودند و مشکلی از بابت شان نیست.

وی یادآور شد: به رغم آنکه داروی فاوی پیراویر یکی دو هفته ی پیش از پروتکل درمانی خارج شد اما باز برخی پزشکان آن را به عنوان یک آنتی ویروس تجویز می کند و مردم می توانند این دارو را از داروخانه های تامین کننده داروهای بیماران خاص تهیه کنند.

*عرضه ی آمپول اکتمرا با قیمت آزاد و در داروخانه های عرضه داروهای خاص

وی درباره ی موضوع پر بحث دیگر  این روزهای مردم بنام آمپول اکتمرا که برای درمان بیماران کرونایی تجویز می شود، گفت: مشکل کمبود شدید این دارو تنها مختص منطقه ی ما نیست و کل کشور با این کمبود روبرو هستند اما خوشبختانه با رایزنی‌هایی که از طریق سازمان غذا و دارو انجام شد و دریافت سهمیه استانی و مازاد در حاضر این دارو در داروخانه دکتر خلیلی آبادان، داروخانه شبانه روزی امام رضا خرمشهر و داروخانه دکتر گنجی شادگان موجود است البته این دارو از تحت پوشش بیمه خارج شده و هم اینک با قیمت حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به صورت آزاد در داروخانه ها به فروش می رسد.

وی افزود: تعیین پروتکل‌های درمانی توسط وزارت بهداشت و معاونت درمان انجام می شود و به هیچ وجه ارتباطی با دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور ندارد.

48

نظر شما