شناسهٔ خبر: 49104347 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رویترز؛ برگزاری نشست «گروه 7» در سایه تشدید تنش‌ها درباره افغانستان

طبق گزارش رویترز، نشست امروز سران هفت کشور برتر اقتصادی جهان (گروه هفت)، در حالی برگزار می‌شود که تحولات اخیر افغانستان تنش‌ها بین‌ واشنگتن و دیگر پایتخت‌های غربی را تشدید کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با نزدیک شدن ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست (۹ شهریور ماه) برای خروج اتباع خارجی از افغانستان و عدم پیشرفت عملیات خروج از این کشور، خبرگزاری رویترز گزارش کرد که رهبران هفت اقتصاد پیشرفته جهان موسوم به گروه هفت قصد دارد در نشست مجازی امروز (سه‌شنبه) خود به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای تمدید ضرب‌الاجل خروج هزاران نفر از اتباع خارجی و افغان‌های در معرض خطر از افغانستان اعمال فشار آوردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، کشورهای غربی در روزهای اخیر و با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در 24 مردادماه، در تلاش هستند تا شهروندان خود و افغان‌های مستأصل که در فرودگاه کابل تجمع کرده و به دنبال فرار از کشورشان هستند را از افغانستان خارج کنند.

گزارش‌های میدانی از وضعیت افغانستان حاکی از آن است که هرج و مرج شدیدی در فرودگاه کابل به وجود آمده است و دست‌کم ۲۰ نفر در زیر دست و پا و تیراندازی جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که نحوه خروج از افغانستان، ۲۰ سال پس از حمله ایالات متحده برای خلع طالبان از قدرت در افغانستان پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، تنش‌ها بین‌ واشنگتن و دیگر پایتخت‌های غربی را تشدید کرده است و ناراحتی‌هایی در خصوص زمان و نحوه خروج بین طرف‌ها به وجود آمده است.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس که ریاست نشست امروز گروه هفت را برعهده دارد تصریح کرد که رهبران گروه هفت که شامل ایالات متحده، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و کانادا و انگلیس می‌شود قرار است در نشست امروز خود بر تلاش‌ها برای خروج از افغانستان و همچنین آینده بلندمدت افغانستان تمرکز دارند.

وی در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «اولویت اول ما تکمیل خروج شهروندانمان و آن دسته از افغان‌هایی است که در 20 سال گذشته به تلاش‌های ما کمک کرده‌اند اما همانطور که به پیش‌رو برای مرحله بعدی نگاه می‌اندازیم، ضروری است که بعنوان یک جامعه بین‌الملل گردهم آییم و در خصوص یک رویکرد مشترک برای بلندمدت توافق کنیم».

جانسون سپس با اشاره به این موارد ادامه داد: «به همین دلیل من خواستار نشست فوری گروه هفت شدم تا واکنش خود به این بحران فوری را هماهنگ کنیم و بر تعهد خود در قبال مردم افغان مجدداً تأکید کنیم و از شرکای بین‌المللی خود بخواهیم تا برای حمایت از آنهایی که نیاز به کمک دارند، با اقدامات انگلیس هماهنگ شوند».

دفتر جانسون تصریح کرد که رهبران گروه هفت قصد دارند مجدداً بر وعده خود برای حفظ دستاوردهای 20 سال گذشته در افغانستان به ویژه در زمینه تحصیل دختران و حقوق زنان تأکید کنند.

منابع انگلیسی روز گذشته گزارش کردند که در نشست گروه هفت قرار است در خصوص موضوع تحمیل احتمالی تحریم‌های اقتصادی و احتمال قطع کمک‌ها به افغانستان در صورت اقدامات طالبان در نقض حقوق بشر و تبدیل افغانستان به پناهگاه شبه‌نظامیان و گروههای تروریستی بحث‌هایی صورت گیرد.

این منابع انگلیسی همچنین گزارش کردند که قرار است در نشست گروه هفت در خصوص زمان و احتمال به رسمیت شناختن طالبان به عنوان رهبران افغانستان نیز بحث و گفت‌وگو شود اما محور اصلی این گفت‌وگوها درباره مسئله خروج از افغانستان است.

علی‌رغم آن که طالبان هشدار داده است ضر‌ب‌الاجل 31 آگوست یا همان 9 شهریور خط قرمز است و نباید تمدید شود اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً گفته است که ممکن است نظامیان آمریکایی پس از این تاریخ برای خارج کردن کامل اتباع و افغان‌های در خطر همچنان در افغانستان بمانند.

طبق این گزارش، جانسون در آستانه نشست گروه هفت (G7) با بایدن گفت‌وگو کرده است و توافق کردند تا خروج تمامی واجدین شرایط از کابل را تضمین کنند.

نحوه برخورد رئیس‌جمهور آمریکا با بحران فعلی افغانستان تاکنون خشم برخی از نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده را برانگیخته است.

در جلسه اضطراری هفته گذشته در پارلمان انگلیس، قانونگذاران بریتانیایی از جمله بسیاری از چهره‌های ارشد حزب محافظه کار اقدامات بایدن را محکوم کردند و «تونی بلر»، نخست وزیر سابق انگلیس، سیاست پشت این خروج از افغانستان را «احمقانه» توصیف کرد.

از طرف دیگر، «ژانو ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه گفته است زمان بیشتری برای تخلیه افغانستان نیاز است و «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه تأکید کرد که گروه ۷ باید بررسی کند که آیا همچنان نیاز است که پس از ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست در افغانستان حضور داشت یا خیر.

طبق این گزارش، از طرف دیگر، «بن والس»  وزیر دفاع انگلیس نیز گفته است که  گفت که احتمال کمی وجود دارد که نیروهای بریتانیایی پس از خروج نیروهای آمریکایی به حضور خود در افغانستان برای عملیات تخلیه ادامه دهند.

وی در این خصوص گفت: «بدیهی است که نخست‌وزیر در نشست گروه هفت تلاش می‌کند تا چشم‌انداز این که آیا ایالات متحده قصد تمدید (حضور در افغانستان برای ادامه عملیات خروج) دارد را مطرح کند».

وزیر دفاع انگلیس در این خصوص گفت: «مهم است که افراد متوجه باشند ایالات متحده بیش از 6 هزار نفر در فرودگاه کابل دارد و وقتی آن‌‌ها خارج شوند، چارچوبی که به ما اجازه خروج داده است دیگر از بین می‌رود و ما نیز مجبوریم (از افغانستان) برویم».

نشست امروز گروه هفت درباره مسئله افغانستان در حالی منتشر شده است که اوایل امروز (سه شنبه)، خبرگزاری رویترز گزارش کرده بود که بعد از هشدار شدید طالبان به واشنگتن درباره احتمال به تعویق افتادن تاریخ خروج کامل از افغانستان، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در این‌باره تصمیم‌گیری کند.

یک مقام آمریکایی بامداد سه‌شنبه به خبرگزاری «رویترز»، گفت بایدن طی ۲۴ ساعت آینده درباره تمدید یا عدم تمدید تاریخ خروج از افغانستان - که هم‌اکنون روز ۳۱ آگوست است - تصمیم خواهد گرفت.

این مقام آمریکایی گفته است که بایدن تمایل داشته زمان بیشتری را به بررسی نحوه خروج از افغانستان تخصیص دهد اما اما برخی از مشاوران وی با اشاره به دلایل امنیتی، درباره تمدید ضرب‌الاجل خروج به وی هشدار دادند.

با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در تاریخ ۲۴ مردادماه، بسیاری از اتباع افغان نگران هستند که توسط طالبان به دلیل همکاری با آمریکا و ناتو در سال‌های گذشته مورد هدف قرار گرفته شوند و به همین دلیل هجوم افغان‌ها به سمت فرودگاه کابل برای خروج افغانستان تشدید شده است و این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که حاضر به پذیرش اتباع افغان نیستند و استدلال آورده‌اند که کشورهای منطقه آسیای مرکزی باید شهروندان افغان را اسکان دهد و آینده شهروندان افغان در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

انتهای پیام/م

نظر شما