شناسهٔ خبر: 49092863 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تظاهرات هواداران محیط زیست در لندن

هزاران نفر از هواداران گروه محیط زیستی

صاحب‌خبر -

به گزارش مجتبی قاسم زاده خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از لندن، هزاران نفر از هواداران گروه محیط زیستی "جنبش انقراض" از قشر‌ها و سنین مختلف با حضور در خیابان‌های مرکزی لندن با شیوه‌های مختلف اعتراض خود را به بی توجهی دولت ها، ازجمله دولت انگلیس به مشکلات محیط زیست ابراز کردند.

<div id="video-display-embed-code_6887041"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3200626/6887041?width=400&height=300"></script></div>

اعضای "جنبش انقراض "تاکید کردند تا دو هفته آینده در لندن و برخی دیگر از شهر‌های انگلیس در اعتراض به بی توجهی‌های زیست محیطی تظاهرات می‌کنند.

اعضای "جنبش انقراض" ((Extinction Rebellion (XR)) یکشنبه شب با پاشیدن رنگ بر روی یک ساختمان در بخش مالی لندن که در زمینه سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز فعال است، تظاهرات خود را آغاز کردند.

پلیس لندن اعلام کرد: در تظاهرات هواداران محیط زیست در یکشنبه شب، هشت نفر از اعضای گروه جنبش انقراض را بازداشت کرده است.

هواداران گروه محیط زیستی "جنبش انقراض" اعلام کرده اند در تظاهرات دو هفته ای، "به گونه‌ای که تاکنون دیده نشده است"، خیابان‌های لندن را تسخیر خواهند کرد.

این جنبش اعلام کرده است به منظور فشار بیش‌تر بر دولت، جزئیات برنامه هایش ازجمله زمان و مکان را اعلام نمی‌کند، اما در تظاهرات پیشین این جنبش، اقداماتی همچون بستن ورودی شرکت‌های نفتی، چسباندن اعضا با چسب‌های قوی به در‌های بانک‌های سرمایه گذار در صنعت نفت و گاز، نشستن بر روی زمین و بستن معابر و ورودی مجلس انگلیس، اشغال واگن‌های قطار و پیشگیری از تردد قطارها، برگزاری نمایشگاه‌های محیط زیستی و کنسرت‌های موسیقی در خیابان ها، راهپیمایی با لباس‌های عجیب و غریب به منظور جلب توجه مردم به محیط زیست و اختلال در تردد خودرو‌ها در خیابان‌ها هواهند داشت.

هواداران گروه محیط زیستی "جنبش انقراض" روز دوشنبه در خیابان‌های نزدیک میدان تاریخی ترافالگار در نزدیکی ساختمان نخست وزیری و پارلمان انگلیس در لندن تجمع کردند و با به صدا درآوردن طبل‌ها، سردادن شعادر‌ها و سخنرانی‌ها اعتراض خود را بی توجهی به مشکلات زیست محیطی ابراز کردند.

معترضان لایحه جدید دولت انگلیس، درباره افزایش قدرت نیروی پلیس در برخورد با تظاهرات مسالمت آمیز آنان را به باد انتقاد گرفتند و علیه این لایحه دست به اعتراض زدند.

منتقدان دولت انگلیس می‌گویند هدف از این لایحه، جرم تلقی کردن تظاهرات ضد دولتی در انگلیس است. در تظاهرات امروز این گروه در لندن، مخالفان لایحه دولت شعار می‌دادند:" لایحه را بکشید" (KillTheBill). دولت انگلیس می‌گوید هدف از افزایش قدرت پلیس، دادگاه‌ها و مقامات زندان، مهار تظاهرات پر سرو صدا و پیشگیری از اخلال در نظم عمومی است. در شهر منچستر نیز در روز یکشنبه این هفته، فعالان هوادار حقوق بشر، علیه لایحه مورد نظر دولت انگلیس، تظاهرات کردند.

شهرداری لندن به مسافران هشدار داده است در دو هفته آینده، اختلال‌هایی در رفت و آمد در این شهر پدید خواهد آمد. به نوشته روزنامه مترو، سخنگوی پلیس لندن اعلام کرده است با طرحی جامع تلاش می‌کند تا اختلال ناشی از تظاهرات را در دو هفته آینده در این شهر، به حداقل برساند.

جنبش "شورش علیه انقراض" که در سال ۱۳۹۷ خورشیدی با تدبیر شماری از دانشگاهیان در انگلیس آغاز شد، برنامه‌های اعتراضی خود را علیه سیاست‌های ضد محیط زیست دولت‌های جهان اجرا می‌کند.

اعضای جنبش علیه انقراض معتقدند دولت انگلیس و دیگر کشور‌های گروه هفت که بیش‌ترین آلاینده‌های کره زمین را تولید می‌کنند و زندگی همه جانداران و گیاهان را به خطر انداخته اند، متناسب با سهم خود در آلایندگی، برای کاهش آلاینده‌ها گام بر نمی‌دارند.

به گفته آنان این شرایط موجب شده شمار زیادی از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در جهان از بین برود و محیط زیست و جان انسان‌ها نیز هر روز بیش‌تر از قبل تهدید شود.

 

اظهارات:
1 – یک فعال محیط زیست
2 – یک شهروند انگلیسی
3 – یک عضو جنبش شورش علیه انقراض
4 – یک شهروند انگلیسی

نظر شما