شناسهٔ خبر: 49091840 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدال طلای سرخ بر گردن «شجاع»؛ فردی که رکورددار اهدای خون در خوزستان است + فیلم

علیرضا شجاع شخصی است که با اهدای خون برای ۱۵۶ بار پیاپی رکورددار خون دهی شده است، به همین بهانه سعی کردیم تا نگاهی به آمار و چگونگی خونگیری بیندازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خون ارزشمند‌ترین مایه حیات است که شانس زندگی مجدد را به بیماران می‌دهد و با وجود پیشرفت‌های شگرف در علوم پرشکی هنوز جایگزینی برای آن پیدا نشده است.

جمله «اهدای خون، اهدای زندگی» را شاید بار‌ها و بار‌ها دیده و یا شنیده ایم، اما بی تفاوت از کنار آن عبور کرده ایم، در حالی که خون ارزشمندترین ماده حیات است و بیماران بسیاری نیز به آن نیازمند هستند.

بر اساس داده‌های سازمان انتقال خون کشور در هر ۳ ثانیه یک بیمار نیاز به خون پیدا می‌کند و اهداء هر واحد این ماده می‌تواند جان ۳ فرد نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی را از مرگ نجات دهد، همچنین طبق همین اطلاعات از هر ۱۰۰ نفر ایرانی ۲ نفر اهدا کننده خون است که ۵۵ درصد اهداکنندگان مستمر، ۲۴ درصد پرسابقه و ۲۱ درصد برای بار نخست خون خود را اهدا می‌کنند.

داستان امروز ما ماجرای ایثار شهروند اهوازی است که نسبت به اهدای خون بی تفاوت نبوده و حالا مدال طلای اهدای این ماده ارزشمند را به گردن آویخته است. او که حالا سنین جوانی را پشت سر گذاشته، اما به نظر می‌رسد شور، نشاط، هیجان و انرژی جوانان را در خود دارد و همچنان نیز بدون هیچ چشم داشتی، علی رغم شیوع ویروس کرونا و خطرات ناشی از آن سعی دارد برای ۱۵۶ بار پیاپی خون را داوطلبانه اهدا و به همنوعان نیازمند خون جانی تازه ببخشد.

علیرضا شجاع برای ۱۵۶ بار به سازمان انتقال خون خوزستان مراجعه کرده تا ضمن انجام مصاحبه با او، در جریان روند کار اهدا و جمع آوری خون هم قرار بگیریم.

اهدای خون در خوزستان

نجات جان انسان‌ها با اهمیت‌تر از رکورد است

علیرضا شجاع رکورددار اهدای خون در خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ۵۵ سال سن دارد و تاکنون ۱۵۶ بار خون اهدا کرده معتقد است که تعداد دفعات اهدای خون مهم نیست بلکه عمر دوباره بخشیدن به انسان‌ها ارزشمند است.

او افزود: هرگز رکورد زدن برایم مهم نبوده و تا زنده هستم اگر شرایط اهدای خون را داشته باشم، این کار را انجام می‌دهم و رنگ پوست، نژاد، قومیت و زبان افراد برایم ملاک نیست، آنچه اهمیت دارد نجات جان انسان‌ها است.

شجاع زمان اولین اهدای خون خود را در سن ۱۹ سالگی عنوان کرد و بیان داشت: وقتی از منطقه جنگی بازگشتم شروع به هدیه دادن این ماده ارزشمند بدنم کردم که تاکنون نیز به صورت مستمر هر ۳ ماه یکبار ادامه دارد و هر زمان سازمان انتقال خون خوزستان پیامک ارسال کند در اسرع وقت و برای رضای خدا و نجات جان همنوعانم، خود را به سازمان می‌رسانم تا خونگیری را انجام دهم.

این رکورددار اهدای خون در خوزستان اظهار کرد: تاکنون به دلیل اهدای خون هیچ مشکلی برایم پیش نیامده و اتفاقا حالم بهتر هم شده که از دیدگاه من اهدای خون یک موهبت الهی است که به اهدا کننده خون هم کمک می‌کند، بنابراین از هموطنان و همشهری‌ها می‌خواهم که با توجه به شرایط کرونایی، گرمای هوای خوزستان و نیاز همیشگی به خون با اهدای این ماده ارزشمند جان همنوعان خود را نجات بدهند.

اهدای خون در سالن خونگیری

دلیل نیاز بیمارستان‌های خوزستان به خون چیست؟

طی هفته‌های اخیر و به دلیل آنکه کشور در پیک پنجم کرونا و وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، هشدار‌هایی مبنی بر کاهش اهدای خون و نیاز استان به تمامی گروه‌های خونی داشته ایم بنابراین تصمیم گرفتیم با علی فیضی مدیرکل انتقال خون خوزستان به گفتگو بنشینیم.

او افزود: سازمان انتقال خون خوزستان ۱۱ پایگاه انتقال خون دارد که ۹ پایگاه آن در شهرستان‌ها و ۲ پایگاه آن در اهواز در مناطق «چهارشیر» و «امانیه» قرار دارد که به صورت ۲ شیفت آماده و پذیرای اهداکنندگان خون است.

فیضی بیان کرد: استان خوزستان یک استان سانتر در جنوب غرب است و خیلی از بیماران استان‌های همجوار برای درمان به این استان مراجعه می‌نمایند که به همین دلیل نیاز خون از نظر جمعیت و اهمیت استان به مراتب بیشتر است.

مدیرکل انتقال خون خوزستان با تاکید بر اینکه هر زمان فراخوان اعلام نیاز خون در خوزستان اعلام شده است، اهدای خون خوزستان‌ها نگذاشته جان بیماران نیازمند به خطر بیفتد اظهار داشت: این مسئله حاکی از آن است که شهروندان در بحث نوع دوستی و کمک به همنوع دریغ نمی‌کنند.

تصاویری از خون

میزان اهدای خون در خوزستان

علی فیضی در خصوص اهداف سازمان انتقال خون با بیان اینکه مهم‌ترین هدف این نهاد تامین خون و فرآورده‌های سالم و کافی جهت استفاده برای بیماران نیازمند است، گفت: براساس آمار میزان اهدای خون در خوزستان طی سال ۱۳۹۹، ۱۰۹ هزار و ۷۵۵ واحد و در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰، ۳۹ هزار و ۵۶۶ واحد بوده که تعداد افراد اهدا کننده خون به صورت مستمر در خوزستان پارسال، ۵۲ هزار و ۳۸۴ نفر و در ۴ ماهه اول امسال، ۱۸ هزار و ۶۷۵ نفر بوده است.

از خون و فراورده‌های آن چه استفاده‌ای می‌شود؟

این مقام مسئول ادامه داد: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها همیشگی است و ما هم به عنوان واسطه خونی که از اهداکنندگان این ماده را اخذ و پس از فرآوری و خارج کردن مشتقات آن پلاکت برای بیماران سرطانی، پلاسما برای بیماران سوختگی، کرایو برای بیماران هموفیلی و پکسل برای عمل‌های جراحی در اختیار مراکز قرار می‌دهیم که جامعه هدف ما را بیماران تالاسمی، دیالیزی، سوختگی، زنان، کودکان و تصادف تشکیل می‌دهند.

انجام معاینات پزشکی به منظور خونگیری

آقایان و خانم‌ها چند بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند؟

او در خصوص تعداد دفعات خون دهی از سوی افراد دارای شرایط تصریح کرد: آقایان می‌توانند ۴ بار در سال یعنی هر ۳ ماه یکبار و خانم‌ها ۳ بار در سال یعنی هر ۴ ماه یکبار خون اهدا کنند که از تمام گروه‌های خونی به ویژه گروه های نوع منفی برای تامین خون و نجات جان بیماران،  می‌خواهیم هرچه سریع‌تر نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

خونگیری شامل چه مراحلی است؟

افراد اهدا کننده خون در مرحله اول اقدام به نوبت گیری، ثبت مشخصات فردی و پرکردن یک پرسشنامه مربوط به تاریخچه پزشکی می‌کنند سپس در مرحله دوم به اتاق معاینه مراجعه و معاینات ساده از جمله اندازه گیری فشار خون، نبض و درجه حرارت بدن را انجام می‌دهند.

پس از تایید صلاحیت پزشکی فرد خون دهنده می‌تواند به اتاق خونگیری مراجعه کرده تا این مرحله را از زمان خوابیدن بر روی تخت تا خارج کردن سوزن خونگیری، در حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد و مرحله آخر آن نیز شامل دقایقی استراحت همراه با مراقبت کادر پزشکی و پذیرایی مختصر است، انجام دهد. 

گندزدایی تخت های محل خونگیری

اهدا کننده مستمر خون در استان خوزستان نشان داد رکوردار همیشه قرار نیست چهره سرشناس و محبوب عرصه های مختلف باشد، همچنین فرهنگ اهدای خون فرهنگ پسندیده ای است که امیدواریم همه گیر شود و اهداء خون علاوه بر کمک به سلامتی اهدا کننده و کشف بیماری های نهفته نجات بخش زندگی دیگران است و می توان گفت زندگی انسان های بسیاری به خون اهدایی وابسته است و فراموش نکنیم نیاز به اهدای خون مختص یک روز نیست.

 

<div id="video-display-embed-code_14550448"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7861859/14550448?width=400&height=300"></script></div>

گزارش از مهتاب محمدحسینی

انتهای پیام/

نظر شما