شناسهٔ خبر: 49069686 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح کرد؛

وضعیت قیمت خودرو پس از تعیین وزیر صمت / عامل اصلی افزایش قیمت چیست؟

کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان در تلاش هستند که خودروهای پرتیراژ و ارزان را عرضه نکنند که این امر موجب میشود قیمت‌ها در کف بازار گران تر شود.

صاحب‌خبر -

سپهر زنگنه؛ کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر و حتی ایام تعطیلی سراسری گفت: خودروسازان عرضه را کم کردند و امیدوارند که وزیر صمت جدید مجوز قیمت‌گذاری را مجدد به آنها داده تا بتوانند با قیمت‌هایی که خودشان تعیین میکنند خودرو را روانه بازار کنند.

وی عنوان کرد:  افزایش نرخ ارز، کاهش عرضه خودرو و بی نتیجه ماندن مذاکرات وین از یک سو و تعطیلات سراسری از سوی دیگر در میزان معاملات تاثیر فراوانی داشته است به طور مثال در روزهای عادی اگر ۲هزار خودرو معامله میشد در ایام تعطیل این عدد به کمتر از ۵۰ خودرو رسیده است ولی همین تعداد کم سبب التهاب در بازار شده است زیرا به دلیل شرایط و جو روانی ایجاد شده و گسترش اخباری مبنی بر گران شدن خودرو خود سبب افزایش قیمت‌ها میشود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: شایعات نیز تاثیر زیادی بر بازار دارند به طور مثال حدود یک ماه پیش بود که اخباری مبنی بر توقف تولید ۲۰۶ تیپ ۲ از سوی ایرانخودرو منتشر شد و یا مدیرعامل سایپا رسما اعلام کرد که تولید تیبا متوقف میشود که همین عوامل اثیر زیادی بر افزایش قیمت ها دارد. 
وی گفت: خودروسازان در تلاش هستند که خودروهای پرتیراژ و ارزان را عرضه نکنند که این امر موجب میشود قیمت‌ها در کف بازار گران تر شده و مردم نیز با مقایسه قیمت‌ها، نرخ بالاتری بر خودروی خود اعمال کنند که به مرور زمان سبب افزایش قیمت سقف بازار میشوند.

زنگنه بیان کرد: خودروسازان و افرادی که در قیمت‌گذاری نقش دارند عامدانه این کار را انجام میدهند و خودشان میدانند که تاثیر کاهش تولید پراید و تیبا بسیار بیشتر از این است که سراتو از تولید خارج شود زیرا کمتر کسی است که توانایی خرید خودروی ۸۰۰ میلیونی را دارد ولی پراید و تیبا پرفروش تر است.

وی تاکید کرد: خودروسازان با این کار سعی دارند بر وزارت صمت فشار آورده و  تا در نهایت وزیر را مجبور به این کار کنند که اجازه قیمت‌گذاری را به خودروسازان دهد زیرا از ابتدای سال جاری این مجوزها داده نشد.

این کارشناس خودرو در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست خودروسازان اینگونه خواهد بود که پس از انتخاب وزیر صمت، مجوز قیمتگذاری را گرفته و با  عرضه گسترده در بازار، قیمت‌ها را کاهش داده و بدین طریق نشان دهند که با آزادسازی قیمت ها میتوان نرخ خودرو را کنترل و کاهشی کرد ولی آینده این کار نیز معلوم نیست و نمیتوان اطمینان داد که آیا این روند تداوم خواهد داشت یا نه! 

پایان پیام/

نظر شما