شناسهٔ خبر: 49064843 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

قیمت برنج، تخم‌مرغ و گوشت گوساله گران شد

روزنامه جوان

تجربه جابه‌جایی دولت‌ها در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که اواخر دولت‌ها همواره با هرج و مرج در بازار کالای مصرفی مردم و اساسی همراه می‌شود. این اتفاقات که با شوک افزایش قیمت همراه است ناشی از سوءاستفاده تولیدکنندگان بزرگ و ائتلاف انجمن‌های مربوط برای افزایش قیمت کالاهاست که معمولاً به بهانه‌های مختلف صورت می‌گیرد. افزایش قیمت برنج، تخم‌مرغ، گوشت گوساله و شکر که همزمان با آغاز ماه محرم کلید خورده ناشی از نبود نظارت بر بازار و هماهنگی برای گرانی قیمت‌هاست که باید به سرعت توسط دولت متوقف شود.

صاحب‌خبر -

تجربه جابه‌جایی دولت‌ها در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که اواخر دولت‌ها همواره با هرج و مرج در بازار کالای مصرفی مردم و اساسی همراه می‌شود. این اتفاقات که با شوک افزایش قیمت همراه است ناشی از سوءاستفاده تولیدکنندگان بزرگ و ائتلاف انجمن‌های مربوط برای افزایش قیمت کالاهاست که معمولاً به بهانه‌های مختلف صورت می‌گیرد. افزایش قیمت برنج، تخم‌مرغ، گوشت گوساله و شکر که همزمان با آغاز ماه محرم کلید خورده ناشی از نبود نظارت بر بازار و هماهنگی برای گرانی قیمت‌هاست که باید به سرعت توسط دولت متوقف شود.
نابسامانی بازار‌ها در هفته‌های اخیر به واسطه جابه‌جایی دولت موجب افزایش قیمت کالا‌های اساسی و مصرفی مردم شده است. همواره تولیدکنندگان بزرگ و انجمن‌ها در شرایط حساس اقتصادی به بهانه‌های مختلف موج‌سازی کرده و قیمت‌ها را گران می‌کنند؛ اتفاقی که اخیراً به وقوع پیوسته و ضرورت دارد دولت با مهره‌چینی درست در ستاد تنظیم بازار، تعزیرات و سازمان حمایت بازار‌ها را به دست بگیرد و مانع از ایجاد آشفتگی قیمت‌ها در آغاز به کار دولت شود.
در ایام تعطیلات یک هفته‌ای اخیر موجی از افزایش قیمت مواد غذایی به راه افتاد، به طوری که قیمت برنج ایرانی با رسیدن به ۴۵‌هزار تومان رکورد زد و گوشت گوساله برای چندمین بار در سال جاری گران شد و قیمت آن به ۱۶۰ تا ۱۸۵‌هزار تومان افزایش یافت. همزمان قیمت شکر و تخم‌مرغ نیز روند صعودی داشت، به طوری که هر شانه تخم‌مرغ از مرز ۵۰‌هزار تومان گذشت. برخی از فعالان بازار تعطیلات و افزایش مصرف این کالا‌ها در دهه نخست محرم را دلیل گرانی می‌دانند و برخی دیگر نبود نظارت بر بازار را دلیل اصلی گرانی‌های اخیر اعلام می‌کنند.
برنج ایرانی کیلویی ۴۵‌هزار تومان، برنج هندی ۳۰‌هزار تومان
قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی بر اساس مشاهدات میدانی در تهران در آغاز ماه برداشت برنج امسال رکورد جدیدی ثبت کرد و قیمت آن به ۳۸ تا ۴۵‌هزار تومان و برنج هندی نیز ۲۲ تا ۳۰‌هزار تومان رسید. ظاهراً در سایه نبود نظارت بر بازار این کالای اساسی درحال تبدیل شدن به کالای لوکس برای بسیاری از خانوارهاست و به تدریج از سبد خرید آن‌ها خارج می‌شود.
مسئولیت‌های تنظیم بازار محصولات کشاورزی به‌تازگی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی بازگشته است، اما مسئولان این وزارتخانه از پاسخگویی در این باره به رسانه‌ها خودداری می‌کنند. نایب‌رئیس انجمن برنج گفت: قیمت ۴۵ هزارتومانی برنج حباب است و بهترین نوع این محصول در مازندران ۳۴‌هزار تومان به صورت خالص و بوجاری به فروش می‌رسد. علی اکبری، نایب‌رئیس انجمن برنج در گفتگو یا تسنیم اظهار داشت: بهترین برنج ایرانی مانند طارم در مازندران به صورت بوجاری و خالص ۳۴‌هزار تومان و سایر رقم‌های برنج ایرانی نیز ۲۷ تا ۲۸‌هزار تومان به فروش می‌رود.
وی افزود: فروش برنج ۴۵ هزارتومانی در تهران حباب و گرانفروشی است و در صورتی که شرکتی هرکیلوگرم از این محصول را ۴۵‌هزار تومان به فروش می‌رساند، باید از آن سؤال شود که شالی را به چه قیمتی خریداری کرده است. نایب‌رئیس انجمن برنج با بیان اینکه عده‌ای به دنبال بالا بردن قیمت برنج هستند، گفت: قیمت ۴۵ هزارتومانی برنج مردم را به سمت مصرف برنج نیم‌دانه یا برنج خارجی می‌برد. وضعیت تولید برنج در سال جاری مناسب است و در صورتی که بیشتر از سال قبل نباشد، کمتر هم نیست و برآورد می‌شود در پایان فصل ۲ میلیون و ۲۰۰‌هزار تن برنج در کشور برداشت شود. وی یادآور شد که در استان خوزستان نیز در سال زراعی جاری مانند سال گذشته برنج تولید شد تا از میزان تولید این محصول در کشور کاسته نشود. تا امروز بعد از گذشت یک ماه از آغاز فصل برداشت برنج حدود ۵۰ درصد از این محصول برداشت شده است و این عملیات همچنان ادامه دارد.


گوشت گوساله باز هم گران شد
طی هفته گذشته، قیمت گوشت گوساله برای چندمین بار در سال جاری گران شد و قیمت آن به ۱۶۰ تا ۱۸۵‌هزار تومان افزایش یافت. احمد مقدسی در گفتگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: هر کیلو گوساله زنده به طور میانگین در بازار با قیمت ۵۷ تا ۶۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود، در حالی که قیمت تمام شده دام برای تولیدکننده حدود ۷۵‌هزار تومان است.
وی ادامه داد: قیمت تمام شده برای تولیدکننده بالا رفته، زیرا هزینه‌های تولید هم بالاست. از طرفی به بخش پرواربندی نهاده دولتی تعلق نمی‌گیرد و همه آن‌ها از بازار آزاد نهاده‌های مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران اضافه کرد: ۶۰درصد خوراک گاو یونجه، کاه و ذرت و علوفه‌ای است که همه این اقلام از ابتدای سال ۲۰۰ تا ۵۰۰درصد افزایش قیمت داشته‌اند و سؤال این است که دامدار باید با این افزایش قیمت‌ها چه کند؟ وی گفت: یک ماه گذشته قیمت گوساله زنده حدود ۴۰‌هزار تومان بود که در حال حاضر به ۵۷ تا ۶۰‌هزارتومان رسیده است. بدیهی است که این افزایش قیمت در بازار نیز اثرات خود را بگذارد. فرهاد اکبری، رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری دامداران ایران نیز در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت گوشت گوساله افزایش حدود ۲۰‌هزارتومانی در بازار داشته است، گفت: هر کیلو دام زنده در بازار با قیمت ۵۲ تا ۵۵‌هزارتومان خرید و فروش می‌شود که طبیعتاً باید گوشت با قیمت ۱۰۵ تا ۱۱۰‌هزار تومان به دست مصرف کننده برسد، اما اینکه گوشت با قیمت‌های بالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد به دلیل حضور دلالان و واسطه‌ها در بازار است. وی با اشاره به اینکه کمبودی در دام زنده نداریم، افزود: هزینه‌های تولید بالا رفته است ولی این افزایش هزینه‌ها یعنی اینکه باید دامدار دامش را گران‌تر بفروشد که اینگونه نیست. این دلال‌ها و واسطه‌ها هستند که بر بازار تسلط دارند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.


قیمت هر شانه تخم‌مرغ از ۵۰‌هزار تومان فراتر رفت
با آغاز تعطیلات کرونایی قیمت هر شانه تخم‌مرغ سر به فلک کشید. بررسی‌های میدانی بازار حاکی از افزایش قیمت هر عدد تخم‌مرغ به‌هزار و ۷۰۰ تومان است و هر شانه تخم‌مرغ نیز در بازار به قیمت ۵۱‌هزار تومان به فروش می‌رشد. فروشندگان بر این باورند که تعطیلات اصلی‌ترین نقش را در رشد قیمت‌ها در بازار تخم‌مرغ داشته است و به گفته آن‌ها با آغاز تعطیلات تخم‌مرغ با قیمت‌های بالاتری عرضه می‌شود.
پیش از وقوع این اتفاق و در اوایل مرداد ماه گمانه‌زنی‌هایی در خصوص افزایش قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۴۰‌هزار تومان به گوش می‌رسید و حال پیش‌بینی افزایش قیمت هر شانه تخم‌مرغ با درصد بیشتری محقق شده است. مشکلات عدیده‌ای در پس پرده گرانی مرغ و تخم‌مرغ نهان است و یکی از آن‌ها کمبود نهاده در بازار است. کمبود نهاده و افزایش هزینه‌های تولید تنها قیمت تخم‌مرغ را افزایش نداده است بلکه از سال گذشته تاکنون قیمت مرغ زنده تخمگذار ۱۴۰درصد گران شده است، یعنی سال گذشته قیمت هر مرغ زنده تخمگذار ۴۲‌هزار تومان بوده، اما حالا بین ۱۰۰ تا ۱۰۵‌هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین قیمت مرغ زنده سه ماهه نیز به ۷۰‌هزار تومان رسیده است.
افزایش کرایه‌های حمل‌و‌نقل معضل دیگری است که منجر به گرانی تخم‌مرغ و مرغ شده است. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در این خصوص گفته است که کرایه حمل و نقل بسیار بالا رفته است. ۱۰ تا ۱۵درصد قیمت تمام شده تخم‌مرغ کرایه حمل و نقل است که این کرایه از ارسال نهاده از بنادر تا مرغداری‌ها تا ارسال تخم‌مرغ از مرغداری‌ها به مراکز توزیع است.

برچسب‌ها:

نظر شما