شناسهٔ خبر: 49064275 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه

حماس خطاب به تل‌آویو: با آتش خود دشمن را نابود می‌کنیم

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

به‌رغم آتش‌بس شکننده بین فلسطینی‌ها و تل‌آویو، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بار دیگر نواحی مختلف نوار غزه را هدف قرار دادند؛ اقدامی که بلافاصله مقاومت فلسطین پاسخ آن را داد و نسبت به هرگونه خطای محاسباتی به صهیونیست‌ها هشدار داد که غزه با آتش خود دشمن را نابود می‌کند.
در شرایطی که گروه‌های مقاومت فلسطین بار‌ها نسبت به هرگونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهند، این رژیم با آرامش میانه خوبی ندارد و هر از گاهی هوای موشک‌های غزه را می‌کند. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، منابع فلسطینی اعلام کردند که جنگنده‌های اسرائیلی بامداد یک شنبه پس از تظاهرات مرزی فلسطینیان که برای نخستین بار از زمان توقف راهپیمایی‌های بازگشت در پایان سال ۲۰۱۹ برگزار شده و به زخمی شدن بیش از ۴۰فلسطینی و یک سرباز اسرائیلی منجر شد، به نوار غزه حمله کردند. در این حملات سه پایگاه متعلق به گروه‌های مقاومت فلسطین در مرکز و غرب نوار غزه از جمله پایگاه «عرین» در شمال اردوگاه النصیرات در مرکز، پایگاهی در منطقه نتسریم در جنوب غرب و یک پایگاه در اردوگاه الشاطی در غرب غزه هدف گرفته شد. همچنین یک زمین کشاورزی در شمال اردوگاه النصیرات در مرکز شهر غزه نیز بمباران شد. علاوه بر این جنگنده‌های صهیونیستی ۹ موشک به سمت منطقه مجاور نیروگاه تولید برق در النصیرات واقع در مرکز نوار غزه شلیک کردند. سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شد که جنگنده‌های ارتش به چهار انبار سلاح متعلق به حماس در غزه حمله کردند. وی در توئیتی نوشت که «این حملات در پاسخ به اقدامات خشونت‌آمیزی بود که در شمال نوار غزه رخ داد و منجر به زخمی شدن یک نیروی مرزبان شد». ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بر اساس ارزیابی وضعیت امنیتی، تصمیم گرفته که یگان غزه را با نیرو‌های اضافی تقویت کند.» همزمان روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد‌: «ارتش اسرائیل با پیش‌بینی شلیک موشک از سوی گروه‌های فلسطینی در غزه، وضعیت آمادگی را در گنبد آهنین افزایش داد.»
حملات رژیم صهیونیستی پس از آن صورت گرفت که یک نظامی این رژیم به ضرب گلوله یک شهروند فلسطینی به شدت زخمی شد. این نظامی صهیونیست در جریان فعالیت‌های فلسطینیان در سالروز به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل هدف قرار گرفته شد. از زمان روی کار آمدن نفتالی بنت، به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مقامات تل‌آویو برای آزمودن توانمندی‌های نظامی مقاومت غزه، هر از گاهی حملاتی را به این منطقه انجام می‌دهند. بنت که شکست‌های پی‌درپی اسرائیل از فلسطینی‌ها را در سال‌های اخیر به چشم دیده است از وارد شدن به جنگ تمام عیار با گروه‌های مقاومت خودداری می‌کند.
پاسخ مقاومت
در پی حملات جنگنده‌های اسرائیلی به نوار غزه، منابع محلی دیروز اعلام کردند که پدافند هوایی مقاومت فلسطین به سمت هواپیما‌های جنگی اسرائیلی در شمال این باریکه آتش گشود. به گفته رسانه‌های صهیونیستی، پدافند هوایی مقاومت به ساختمانی در شهرک سدیروت در مجاورت این باریکه اصابت کرده و خسارت‌هایی در پی داشته است. شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل هم گزارش داد که یک شهرک‌نشین در سدیروت مجروح شده است. شبکه «کان» نیز اعلام کرد که صدای انفجار‌های ناشی از حملات جنگنده‌های اسرائیلی به نوار غزه در شهرک‌های نتیفوت و اسدود شنیده شده است. یواو زیتون، تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت تأکید کرده که پس از گذشت سه ماه از جنگ ۱۱ روزه، احتمالاً در آستانه درگیری مجدد با غزه قرار داریم. روزنامه هاآرتص اعلام کرد‌: «مصر و سازمان ملل برای توقف درگیری در غزه مداخله کرده و در تلاش برای جلوگیری از کشیده شدن اوضاع به سمت جنگی دیگر هستند.»
رهبران مقاومت هم نسبت به هرگونه جنگ‌افروزی صهیونیست‌ها در غزه هشدار دادند. به نوشته مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، فوزی برهوم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز یک شنبه به حملات شدید جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه واکنش نشان داد و در این‌باره گفت: «واضح است که اشغالگران صهیونیست، وضعیت را اشتباه ارزیابی کرده، پیام مردم ما و جناح‌های مقاومت را نادیده گرفته و مستقیماً به روی آن‌ها آتش گشودند، که در پی آن روزنامه‌نگاران و کودکان و ده‌ها نفر دیگر را مجروح کردند.» وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها سعی دارند با حمله به نوار غزه از شدت ناامیدی و شکست خود در برابر مقاومت بکاهند، تصریح کرد: «غزه بار دیگر با استحکام، عزم و اراده برای مسجدالاقصی و مقدسات دیگر تلاش می‌کند و با آتش خود دشمن را نابود می‌نماید». به گزارش «فلسطین‌الیوم»، ولید القططی، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم گفت: «مقاومت فلسطین این پیام را به دشمن صهیونیستی داده که ملت فلسطین به تنهایی هزینه محاصره را پرداخت نخواهد کرد، این محاصره هزینه‌هایی دارد و رژیم اشغالگر نیز باید آن را از امنیت و ثبات خود بپردازد. این وضعیت زیاد طول نمی‌کشد.» حملات جدید اسرائیل به غزه درحالی است که گروه‌های مقاومت بار‌ها به تل‌آویو هشدار داده‌اند که اگر دست از پا خطا کند، این بار همه اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو را موشکباران خواهند کرد. در جنگ اخیر بین دو طرف، گروه‌های مقاومت بیش از ۴ هزار موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند و بسیاری از مناطق صهیونیست‌نشین از سوی مقاومت مورد هدف قرار گرفت. جنبش حماس و دیگر گروه‌های غزه، در سال‌های اخیر در عرصه‌های نظامی به ویژه موشکی به توانمندی‌های زیادی دست پیدا کرده‌اند و همین مسئله نگرانی تل‌آویو را در پی داشته است. هرچند مقامات اسرائیل مدعی هستند که بسیاری از زیرساخت‌های نظامی حماس را منهدم کرده‌اند، اما فرماندهان مقاومت بار‌ها اعلام کرده‌اند که به اندازه‌ای موشک در اختیار دارند که می‌توانند تا شش ماه با صهیونیست‌ها جنگ کنند.

نظر شما