شناسهٔ خبر: 49053877 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد در مجلس؛

خاندوزی: برای اجرای عدالت و شفافیت آمده‌ام/ از قول اصلاح نظام مالیاتی تا حمایت واقعی از بازار سرمایه/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟ +فیلم

جلسه بررسی صلاحیت سید احسان خاندوزی؛ وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مجلس شورای اسلامی در آخرین روز مردادماه ۱۴۰۰ به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو دقایقی پیش جلسه بررسی صلاحیت سید احسان خاندوزی؛ وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مجلس شورای اسلامی شروع شد.

خاندوزی پیش از این نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم و مدیرکل دفتر اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بوده است.


در ابتدای جلسه مجلس، عباس زاده مشکینی به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد در صحن عمومی صحبت کرد.

عباس‌زاده مشکینی گفت: چون تراکم مشکلات مردم به وزارت اقتصاد مربوط است مقبولیت وزیر بسیار اهمیت زیادی دارد. وزیر اقتصاد به ما بگوید به طور شفاف که رییس بانک مرکزی مطلوب شما کیست، باید پاسخگو باشید.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد ادامه داد: برای حل مشکلات به هماهنگی بین وزیر اقتصاد و وزیر نفت احتییاج داریم. برای بهبود معیشت مردم از کجا بدانیم با وزیر نفت تعامل خوب خواهید داشت. وزیر پیشنهادی اقتصاد به سیاست‌های اصل ۴۴ در برنامه‌های خود اشاره‌ای نکرده است! آیا اعداد و ارقامی که خاندوزی از درامد و مخارج تحویل گرفته شده از دولت روحانی ارئه داده سحت‌سنجی شده است؟


پاشایی نماینده موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد

معصومه پاشایی بهرام گفت: اقای خاندوزی تجربه‌ی سیاست تعامل با مجلس پژوهشگران و کار گروهی دارد و جوان انقلابی عدالت طلب و فساد ستیز و متخصص هست خاندوزی در دانشگاه اقتصاد ایران تدریس میکند و اهل تعامل خوب با اهالی کسب و کار است. خاندوزی برنامه‌های خوبی برای اصلاح نظام مالیاتی و گمرک دارد. بهترین مقالات کاربردی و طرح‌های خوب اقتصادی در زمان مدیرکلی خاندوزی در مرکز پژوهش‌ها تدوین شده است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472615" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958015/1472615?width=400&height=300"></script></div>

 

محمدرضا پورابراهیمی بعنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد

در ۲ حوزه‌ی نظارت دقیق مجلس بر عملکرد دولت و اجرای قوانین روی زمین مانده با آقای خاندوزی توافق کردیم. قرار است یک نماینده از درون مجلس برنامه‌های موثر و مدنظر مجلس را به خوبی اجرا کند. اصلاح نظام بانکی، مالیاتی، فضای کسب و کار که در دولت قبلی اجرا نمیشد و مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود قرار است از طریق وزیر جوان و انقلابی سید احسان خاندوزی اجرا شود.
اصلاح قوانین مربوط به حوزه شفافیت مثل صندوق‌های مکانیزه فروش بسیاری لز مشکلات را حل میکند و فردی مثل خاندوزی می‌تواند آن‌ها را اجرا کند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472621" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958015/1472621?width=400&height=300"></script></div>

 

اویس کرمی؛ نماینده ی مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد

دشمن از شکست نظامی و فرهنگی مایوس شده و به جنگ اقتصادی روی آورده است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472628" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958015/1472628?width=400&height=300"></script></div>


جوان‌گرایی آقای رئیسی قابل تقدیر است، اما اقای خاندوزی نظریه پرداز اقتصادی نیست و فقط در دانشگاه استادیار است. در بانک و بیمه و خصوصی سازی و مالیات وزیر اقتصاد باید صاحب تجربه باشد. تجربه خاندوزی در کار اجرایی کمرنگ است و تالیفات وی مشخص نیست تا چه اندازه واقعی و قابل اجراست. برنامه‌های تحولی خاندوزی ناظر به اصلاح وضع موجود است. راه نجات اقتصاد کشور بومی‌سازی اقتصاد و اجرای اقتصاد مقاومتی است که در برنامه دکتر خاندوزی ندیدم.

 

عزیزی نماینده موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد

ساختار وزارت اقتصاد قابل توجه است و می‌تواند محوریت تیم اقتصادی دولت باشد. از وزیر اقتصاد انتظار می‌رود به عنوان عضو مهم دولت و حاضر در بسیاری از شورا‌ها با همکاری مجلس در مبارزه با فساد و جهش تولید نقش اساسی بازی کند. خاندوزی رویکرد مطالبه گری دارد. جوان و انقلابی و فسادستیز است و رویکرد ولایی دارد و دانش کافی هم دارد. خاندوزی علاوه بر تخصص علمی روحیه جهادی و مردمی دارد و برای وزارت اقتصاد گزینه مناسبی است. امیدواریم با دولت انقلابی و وزیر اقتصادی شاهد جهش تولید، ایجاد اشتغال و و کاهش گرانی‌ها باشیم.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472630" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958015/1472630?width=400&height=300"></script></div>

 

 

مهدی طغیانی نماینده موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد

خاندوزی فرزند عزیز مجلس است و تا کنون ۱۴ سال تلاش او را شاهد بوده‌ایم. ۱۵۰ گزارش نظارتی و تقنینی مجلس حاصل زحمات خاندوزی بوده است. شناخت خاندوزی از مجلس و مسئولان اجرایی برای مدیریت وزارت اقتصاد بسیار موثر است. خاندوزی ۳۷ مقاله علمی و پژوهشی دارند که کلید واژه مهم این مقالات اسلام، عدالت و اقتصاد اسلامی است. بهتر از دکتر خاندوزی که بتواند به اقتصاد مسلط باشد و اصلاحات اساسی انجام دهد در کشور وجود ندارد. فعالیت یکساله خاندوزی در مجلس در حوزه طرح‌های اصلاح نظام مالیاتی مثل مالیات بر عایدی سرمایه قابل تقدیر است.شهادت می‌دهم خاندوزی متخصص و متعهد است. شمس الدین حسینی هم در سن ۴۰ سالگی وزیر اقتصاد شده بود.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472634" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958015/1472634?width=400&height=300"></script></div>



خاندوزی وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد

بعد از اعلام نظر موافقان و مخالفان، سید احسان خاندوزی؛ وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت اقتصاد پشت تریبون صحن علنی مجلس آمد و به سوالات و شبهات نمایندگان مخالف و ارائه اهم رئوس برنامه‌های خود در وزارت امور اقتصادی و دارایی پرداخت که در ادامه مهمترین آن‌ها آمده است.

 

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472635" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958015/1472635?width=400&height=300"></script></div>

 

وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد گفت: از اعتماد رئیس‌جمهور تشکر میکنم و از خدا میخواهم نماینده موفقی برای اجرای گام دوم انقلاب باشم. جامه‌ی رزم اقتصادی بر تن دارم. سختی کار را میدانم، اما به فضل خدا با همکاری تیم متخصص اقتصادی به دنبال اجرای راه‌حل‌های واقعی هستیم. حتما در میان مردم خواهم بود و گوشی شنوا و چشمی بینا برای دیدن حرف‌ها و مشکلاتشان خواهم داشت.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472640" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958015/1472640?width=400&height=300"></script></div>

 

خاندوزی افزود: دولت سیزدهم با عنایت به خدا و نه توسل به کدخدا با فهم دقیق از مشکلات و راه‌حل‌ها حرکت خواهد کرد.آرایش تحریم‌ناپذیری در دولت خواهیم گرفت و مسیر‌های جدید با هم‌پیمانان باز می‌کنیم. بازطراحی سیستم‌ها و هوشمندسازی با هدف رفع مشکلات تولید و ایجاد عدالت ماموریت اصلی وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم است. در کوتاه مدت اولویت وزارت اقتصاد مهار پایدار تورم است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472642" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958015/1472642?width=400&height=300"></script></div>

 

وی ادامه داد: از روز اول تمام تلاشم را برای تامین کسری بودجه از طریق راه‌های غیر تورمی بکار خواهم گرفت. دولت سیزدهم در دهه از دست رفته اقتصاد دولت را تحویل میگیرد.صاحبان کسب و کار‌ها و روستاییان منتظر خبر‌های خوش باشند.در برنامه‌ی خود برای دیپلماسی اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی راهکار ارائه داده‌ام.

 

نظرات خاندوزی در مورد بازار سرمایه

کاهش قیمت‌گذاری دستوری و سپردن رقابت قیمتی به بورس‌های کالایی، لغو انحصار مجوزها، افزایش تامین مالی اقتصاد و بازگشت اعتماد از مهمترین برنامه‌های خاندوزی برای بازار سرمایه است. با تصمیم‌گیری‌های درست مسئولین، نگاه مردم به بازار سرمایه مثبت خواهد شد.

 

خاندوزی در ادامه تاکید کرد: ساماندهی ظرفیت‌های تولیدی ذیل سهام عدالت برای بهبود بازار سرمایه در برنامه‌هایم قرار دارد. ضعف قوانین بانکی و نظارت بانک مرکزی، شرکت‌های دولتی و وجود تعارض منافع نارضایتی ایجاد کرده است که باید اصلاح شود. عدم اتکای بودجه به درآمد‌های ناپایدار مالیاتی باعث تحریم‌پذیری اقتصاد شده است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472644" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/958015/1472644?width=400&height=300"></script></div>

 

 

وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه اصلاح نظام مالیاتی علاوه بر درآمد پایدار می‌تواند بهبود توزیع درآمد ایجاد کند و قابل اجراست وعده داد: شاخص مالیات به GDP را تا پایان دولت یک و نیم برابر میکنیم. هوشمندسازی سیستم مالیاتی و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا میکنیم. کاهش بار مالیاتی از دوش تولیدکنندگان را طبق وعده رئیس جمهور انجام خواهیم داد.

 

خاندوزی افزود: صنعت بیمه کشور دچار تعارض منافع و عدم برنامه‌های توسعه‌ای است. اصلاح گمرک با استفاده از سامانه‌های هوشمند واقعی نیاز ضروری کشور است که ما انجام می‌دهیم. زیرساخت‌های مناطق آزاد باید فراهم باشد و بجای محلی به واردات باید سکویی برای صادرات باشد که امکان‌پذیر است. مولد سازی دارایی‌های دولت و پاسخگو کردن مدیران شرکت‌های دولتی از برنامه‌های اصلی بنده است. من فرزند مجلسم و امیدوارم نماینده مقتدر و شایسته مجلس در دولت باشم. با قوت پیگیری میکنم تا کمترین چندصدایی از تیم اقتصادی دولت شنیده شود.

 

وزیر پیشنهادی اقتصاد در پایان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم ایران گفت: من برای برقرای عدالت و بهبود زندگی اقشار ضعیف و متوسط مسئولیت پذیرفته‌ام و برای تحقق این اهداف دست از هیچگونه تلاشی برنخواهم داشت.

نظر شما