شناسهٔ خبر: 49053710 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترویج کشت گلرنگ و کاملینا در فاروج

خبرگزاری صداوسیما

نشست آموزشی ترویجی کشت دانه های روغنی در فاروج برگزار شد. از دانه روغنی گلرنگ،  ۳۰ درصد روغن و ۱۹ درصد پروتئین به دست می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان شمالی، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان در حاشیه نشست آموزشی ترویجی کشت دانه های روغنی در فاروج گفت: گلرنگ و کاملینا دو محصول از دانه‌های روغنی است. گلرنگ به صورت آبی و دیم کشت می‌شود.

عملکرد آبی آن ۱۵۰۰ کیلو و دیم در سال‌های نرمال، بالای ۸۰۰ کیلو است و امسال به علت خشکسالی شدید حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو برداشت خواهد شد.

پژمان شهابی افزود: کاملینا نیز در اراضی پر باران ۸۰۰ کیلو دانه برداشت شده است و در مناطق خشک و کم باران هم ۳۰۰ کیلو بیشتر برداشت نمی‌شود.
 گلرنگ خرید تضمینی دارد و حدود ۱۱ هزارتومان خریداری می‌شود، اما کاملینا را بخش خصوصی خریداری می‌کند و احتمالا سال آینده جزو خرید تضمینی قرار گیرد.

از دانه روغنی گلرنگ،  ۳۰ درصد روغن و ۱۹ درصد پروتئین به دست می‌آید و کنجاله آن بعد از روغن گیری، برای علوفه دام مفید است.

همچنین گل‌های آن ارزش غذایی دارد و به عنوان رنگدانه خوب است.
در صورتی که در آیش‌ها و تناوب‌های مزارع دیم، جایگزین شود، به امنیت غدایی از بُعد روغن خوراکی، کمک می‌کند.

 

<div id="video-display-embed-code_6878916"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3198888/6878916?width=400&height=300"></script></div>

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما