شناسهٔ خبر: 49052916 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

گزارش ایکنا از روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات / موافقان و مخالفان خطیب چه گفتند؟

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات را مورد بررسی قرار داد. مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات را مورد بررسی قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا جلسه علنی امروز، یکشنبه 31 مرداد، مجلس شورای اسلامی با دستور کار ادامه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهور برگزار شد و نمایندگان به بررسی صلاحیت حجت‌الاسلام و المسلمین سیداسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات، پرداختند.

حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب در ابتدا با تسلیت و تعزیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: از همه عزیزانی که دفاع و نقد کردند تشکر می کنم چون همه اینها را برای جلب رضایت الهی و خدمت به ملت می‌دانم و از همه عزیزان تقاضامندم در ادامه راه با نکته سنجی، دقت، یاری، نقد و پیشنهاد بنده را مورد حمایت قرار دهند اگر مورد رأی شان قرار گرفتم که رأی ملت است.

وی افزود: از مطالبی که تهیه کردم صرف‌نظر می‌کنم و تیتروار به چند نکته اشاره می‌کنم. نکته اول اینکه سربازخانه و سربازان گمنام امام زمان(عج) تمام تلاش خود را وقف امنیت این کشور کرده‌اند و در مصاف با دشمنان و توطئه‌ها و فتنه‌ها و سرکردگان جبهه استکبار، گروهک‌های مسلح و مزدوران جاسوسی از جان خود مایه گذاشتند و آبرو و جان خود را تقدیم کردند و لازم است از شهدای مجموعه وزارت اطلاعات در اینجا یادی کرده باشم که آنان غریبانه به شهادت می‌رسند و نام مبارکشان نیز غریبانه می‌ماند.

خطیب اظهار کرد: از جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور مردمی، که اعتماد کردند و بنده را از جمع سربازان گمنام انتخاب کردند تا بتوانم در کابینه مردمی در جهت ایران قوی قدم بردارم و خدمتی ارائه کنم تشکر می‌کنم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات بیان کرد: شرایط کشور، شرایط امنیتی منطقه و مقوله امنیت ملی یک منظومه در هم تنیده‌ای است که به طور شتابان همواره در حال تغییر در پدیدارها و عرصه‌های متنوع و متکثر موضوعات امنیتی و راهبردی است. وزارت اطلاعات باید با تولید اطلاعات و دقت نظر در تأمین شقوق متنوع امنیتی و هوشیاری در دیده بانی و مرزبانی همه جانبه ابعاد پیچیده و لایه‌های مختلف امنیتی را در مقیاس ملی و فراملی و منطقه‌ای شناسایی کند و لازمه این بالندگی، تحولی است که پویایی، پیشگامی و هوشمندی مستمر در تشکیلات پنهان اطلاعاتی کشور را می‌طلبد.

خطیب افزود: وزارت اطلاعات یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی و مجموعه و تشکیلات حاکمیتی است، بنابراین باید در تراز انقلاب اسلامی ظهور و بروز کند و تداوم یابد و مبتنی بر بیانیه راهبردی گام دوم قدم بردارد و با یک حرکت انقلابی و انقلابی ماندن صد در صد به تعبیر رهبر فرزانه، برنامه تحولی خود را عملیاتی کند و تمام سربازان گمنام و نیروهای جهادی و انقلابی با مجاهدت‌های خاموش خود، این اهداف را در مسیر راه نورانی حضرت امام راحل(ره) و منویات حکیمانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی براساس خواست ملت عظیم الشأن در چارچوب این دولت منتخب قدم خواهد برداشت. امیدواریم با حمایت، توجه و اتکایی که به آرای مردم و حمایت‌های مجلس شورای اسلامی داریم بتوانیم قدم‌های جدی‌تر، حساس‌تر، تخصصی‌تر و پیچیده‌تری را در اجرای مأموریت‌های امنیتی نظام برداریم.

تحلیل خطیب از وضعیت نظام بین‌الملل

وی اظهار کرد: در اینجا به چند نکته اساسی مورد توجه عزیزان می‌پردازم. در شرایطی که هستیم دشمن به جهات گوناگونی که الان با او روبرو هستیم کاملاً خاص، پرچالش و چندلایه است و با امید به آینده روشن و توام با سرافرازی و تعالی برای ملت عزیزمان این نوید را می‌دهیم که امروز اگرچه نظام بین‌المللی و منطقه‌ای در حال پوست‌اندازی تمام عیار است و مؤلفه‌های قدرت پوشالی نرم و سخت غرب و آمریکا و رژیم صهیونیستی در حال افول و ریزش است و تسلسلی از شکست‌های اطلاعاتی و ناکامی‌های دکترین نظامی شیطان بزرگ و اذناب منطقه‌ای آن در غرب آسیا و نمونه بارز آن در افغانستان و سردرگمی آشکار غرب در مواجهه و رویارویی با قدرت‌های نوظهور آسیا بیانگر این واقعیت مهم است که این روند به یمن بیداری اسلامی و خیزش نهضت‌ها و جنبش‌های مردمی و اسلامی در کشورهای منطقه، ملهم از اندیشه راهبردی و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی در حال نسج و گسترش است.

خطیب تصریح کرد: این بدان معناست که شیطان بزرگ و نوکرها و مزدوران وابسته به آن به شیطنت و فتنه‌انگیزی در این منطقه و طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌ها و توطئه‌های رنگارنگ خود تداوم می‌بخشند. در همین راستا ایجاد جنگ‌ها و فتنه‌های امنیتی و سیاسی از جمله تحرکات و تجربیات ضد امنیتی طی دهه‌های اخیر شاهد است که دشمن قسم خورده با بهره‌گیری از عوامل نفوذی، سکولار، وابسته به غرب و جریانات برانداز با هدف بی‌ثبات‌سازی کشور در صدد تقابل‌گرایی و ایجاد و تحمیل نارضایتی و تبدیل آن به کشمکش و بحران است.

وزیر پیشنهادی اطلاعات بیان کرد: بحمدلله با درایت، تیزبینی و هدایت حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و بصیرت و هوشمندی مردم انقلابی این توطئه‌ها و فتنه‌ها خنثی گردیده و خنثی می‌گردد.

وی یادآور شد: نظام اسلامی در مقابل دیدگان و سکوت مرگبار مدعیان دروغین حقوق بشر با سنگین‌ترین و بی‌سابقه‌ترین وجوه تروریسم رسمی دولتی وقیح مواجه بوده؛ از سویی رئیس‌جمهور تروریست آمریکا که رسماً در جریان تبلیغات انتخاباتی به ایجاد جریانات تروریستی و تکفیری اذعان می‌کند و به طور آشکار دستور قتل و ترور و به شهادت رساندن سرداران بزرگ جریان مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را صادر نموده و سردمداران رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی نیز ترور دانشمندان و شهید محسن فخری‌زاده را به عهده می‌گیرند.

خطیب اظهار کرد: از سویی دیگر در بزرگ‌ترین پروژه جنگ و تروریسم اقتصادی، اعمال تحریم‌های وحشیانه و ظالمانه و حتی تحریم دارویی علیه ملت بزرگ ایران را اجرایی می‌کنند و با توان تروریسم رسانه‌ای و تبلیغاتی به منظور تطهیر این اقدامات و تروریست‌های وابسته به آنها تلاش می‌کنند.

وی ابراز کرد: باید به این نکته توجه کرد که دشمن با امکانات فناورانه در حال توسعه دشمنی و خصومت علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است. بنابراین در این شرایط باید با تمام وحدت و اتحاد در جهتی حرکت کرد که بتوان از ظرفیت‌ها و امکانات موجودی که وجود دارد در جهت مقابله با نفوذ و رسوب ایادی بیگانگان و تمام توطئه‌‌ها، نقشه‌ها و سناریوهای امنیتی آنها و شیطان بزرگ مقابله و مبارزه جدی کرد و نیاز به یک اقدام فعال دارد.

خطیب تصریح کرد: از طرفی باید با وادادگی‌ها و دلدادگی‌ها به غرب، سوءمدیریت‌ها و ترک فعل‌های سؤال برانگیز، امید و اعتماد غیرمعقول به دشمن، دست‌اندازی به اموال عمومی و بی‌تفاوتی به حیف و میل بیت‌المال، بی‌توجهی به آستانه تاب‌آوری مردم در زیر فشارهای طاقت‌فرسای معیشتی و اقتصادی مقابله کرد. چون نفوذ می‌تواند برای دشمن همچنان که تاکنون نشان داده زمینه امید باشد.

وی اضافه کرد: من برنامه خود را به شما تقدیم کردم و در کمیسیون‌ها هم توضیحات خود را ارائه کردم، ولی به چند ورد مجدد اشاره می‌کنم. یکی از وظایف عمده و اصلی صیانت از مردم ایران و دارایی‌های این ملت است. یکی از وظیفه های بنده این است که تشکیلات اطلاعاتی را انقلابی و اطلاعات را مردم پایه کنم و مردم در تأمین امنیت این کشور همراه و همیار مجموعه سربازان گمنام باشند و در تأمین امنیت عمومی، آزاد‌ی‌ها، حریم خصوصی، رضایت عمومی، حقوق ادیان، اقوام و مذاهب و ارزش‌ها و هنجارهای جامعه ایران اسلامی را محترم بشمارم و صیانت کنم و همچنانکه شعار دولت مردمی است در حمایت از تولید ملی تمام تلاش مجموعه را بسیج کنم و به این نکته توجه داشته باشم که یکی از موانع اصلی که وظیفه ما به عنوان مانع‌زدایی در این سال است مفسده و فساد اقتصادی است و باید تمام تلاش مجموعه اقتصادی وزارت در این جهت بسیج شود.

خطیب بیان کرد: همراهی، هم‌افزایی و تعامل با جامعه اطلاعاتی و جهت‌دهی مجموعه حراست‌ها به مسیر صحیح خود و ایجاد تحول و اصلاح در آن مجموعه را در برنامه‌های اصلی و اولویت‌های خود بگنجانم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تأکید کرد: تحقق آنچه را عرض کردم وابسته به سرمایه اصلی مجموعه اطلاعاتی یعنی نیروی انسانی و سربازان گمنام آن است و همانطور که می‌دانید ما با بدنه فعال، انقلابی و مجاهدی روبرو هستیم. امیدواریم بتوانیم با تحول مدیریتی و بالندگی در مجموعه شرایطی را ایجاد کنیم که وزارت اطلاعات شعار تحول رئیس جمهور محترم را در اجرا پیشقدم باشد.

وی ادامه داد: متعهد می‌شوم تمام تلاشم را برای تحقق رهنمودهای راهبردی و راهگشای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در جهت جلب رضایت و آسایش ملت عزیزمان با یک حرکت جهادی و انقلابی ارائه کنم. حال که بعد از توفیق و افتخار مدال خادمی حضرت امام رضا(ع)، مجدد توفیق پیدا کردم و بر من تکلیف کردند که به سربازخانه جهاد و مبارزه برگردم و در این وزارت خدمتی ارائه کنم منوط است به رأی اعتماد شما. من مجدد از تلاش تمام عزیزان تشکر می‌کنم و از لطف رئیس مجلس سپاسگزارم و از کسانی که در دفاع یا نقد اینجانب کوشیدند نیز تشکر می‌کنم و آن را راهنمایی برای اجرای بهتر کارهای خود می‌دانم.

خطیب بیان کرد: اگر جان ناقابلی دارم وظیفه من فدا کردن آن برای این نظام و رهبری است. بنابراین تا پای جان اگر اعتنماد کردید تلاش خواهم کرد و الا همچنان مدال افتخار شمس الشموس و انیس النفوس، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را بر سینه دارم. خاضعانه از نمایندگان عزیز درخواست می‌کنم مبتنی بر برنامه ارائه شده توسط حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی و به منظور حفظ انسجام کابینه دولت مردمی و بر هم نخوردن پیوستگی کاری میان وزرای پیشنهادی در مقطع کنونی به کلیه لیست پیشنهادی رئیس جمهور رأی اعتماد داده شود تا با اعتماد به نمایندگان ملت و همراهی و معاضدت و هم افزایی دو قوه مسیر بهبود شرایط کشور فراهم گردد و امید به کشور بازآید.

پیش از سخنان وزیر پیشنهادی گزارش کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی امور داخلی کشور و شوراها در خصوص وزیر پیشنهادی اطلاعات شد قرائت شد و پس از آن نمایندگان موافق و مخالف به ارائه نظرات خود در خصوص وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداختند.

ابتدا محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گزارش این کمیسیون را درباره برنامه های وزیر پیشنهادی قرائت کرد که متن آن به شرح ذیل است:

کمیسیون امنیت ملی در جلسه ای با حضور اکثریت اعضا، سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات را بررسی کرد و در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، برنامه‌ها و راهکارهای خود برای حسن کارکرد وزارت اطلاعات را ارائه کرد.

آقای خطیب براساس استعلام‌های واصله در سال 1354 وارد حوزه علمیه قم و پس از طی مراحل مختلف دروس حوزوی، نزد اساتید برجسته و با شرکت در درس خارج فقه و اصول و اتمام آن نزد بزرگانی از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی و مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی، دوره خارج فقه و اصول را به پایان می‌رساند و از سال 58 و 59 به کار تبلیغ مشغول می‌شود و با آغاز جنگ تحمیلی عازم جبهه‌های نبرد می‌شود.

سپس توسط سردار شهید حسن باقری وارد کار اطلاعات و عملیات می‌شوند و در دوره جنگ به افتخار جانبازی نائل می‌آیند. وی برادر شهید و همسر مکرمه‌شان نیز خواهر شهید هستند.

وزیر پیشنهادی در سال 1391 مسئولیت حفاظت اطلاعات قوه قضائیه را برعهده می‌گیرند و در سال 1398 نیز در آستان قدس رضوی مشغول فعالیت می‌شوند.

کمیسیون پس از بررسی برنامه‌های ایشان و طرح سؤالات و گرفتن پاسخ و استعلامات به توانمندی ایشان برای اجرای این برنامه‌ها و تحقق برنامه‌هایشان نظر مثبت دارد و بر اساس قانون وزارت اطلاعات مصوب سال 1362، وزیر اطلاعات باید 4 شرط حد اجتهاد، داشتن عدالت و تقوا، داشتن سابقه روشن از نظر سیاسی و مدیریتی و عدم عضویت در احزاب و سازمان‌ها و گروه‌های سیاسی را داشته باشد که ایشان هر 4 شرط را دارند و شاید تنها وزیر اطلاعاتی باشند که بعد از انقلاب کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی شروع کرده‌اند و در نهایت در سطح ملی هم مسئولیت داشته‌اند.

در ادامه روح‌الله نجابت، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، گزارش این کمیسیون را در خصوص برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات ارائه کرد که متن آن به شرح ذیل است:

به استناد ماده 53 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در اجرای ماده 202 قانون مذکور بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات با اسناد بالادستی، در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها قرار گرفت که نتایج بررسی به شرح آتی تقدیم می‌شود.

شرح استعلامات:

حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب در سال 1354 وارد حوزه علمیه قم شده و مراحل مختلف حوزوی را نزد اساتید مبرّز، تا شرکت در درس خارج آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی)، مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی، آیت‌الله العظمی مکام شیرازی و مرحوم آیت‌الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی گذراند. طی سال های 1358 و 59 ضمن انجام امور تبلیغی همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359 به اطلاعات عملیات سپاه جنوب کشور و تحت فرماندهی سردار شهید حسن باقری وارد شده و در سال 1360 با مجروحیت شدید در جبهه و کسب افتخار جانبازی، مجدداً به انجام امور تبلیغی پرداخت. در سال1364 وارد وزارت اطلاعات شد. در سال 1389 در دفتر مقام معظم رهبری مشغول کار شده و از سال1391 عهده دار حفاظت اطلاعات قوه قضاییه گردید از سال 1398 تاکنون در آستان قدس رضوی حضور داشته است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

ایشان در جلسه مورخ 24 مردادماه 1400 کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها حاضر و رئوس برنامه­ ها و تعهدات خود را با توجه به برنامه پیشنهادی به شرح زیر اعلام کرد:

1ـ مقابله هوشمندانه، قاطع و جدی با بنیان ها، روندها، بازیگران، گلوگاه ها و خواستگاه های شریان اصلی فساد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...
2ـ استفاده حداکثری از نیروهای انقلابی در ساختار اداری و اجرایی وزارتخانه با اولویت جوانان انقلابی و حزب اللهی
3ـ تقویت و فعال‌سازی دیپلماسی پنهان برای تبادلات اطلاعاتی موثر و افزایش نفوذ و عمق استراتژیک نظام با کشورهای دولت هم‌پیمان منطقه و فرامنطقه و حمایت از نهضت‌های اسلامی، حزب الله و همکاری و همراهی با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رابطه با تقویت جبهه مقاومت.
4ـ مقابله پیشگیرانه، هدفمند و هوشمندانه با جریان نفوذ و انسداد نفوذ در ساختار حاکمیتی و اجرایی به ویژه مراکز و کانون های حساس و حیاتی کشور

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:

برنامه پیشنهادی وزیر اطلاعات، مبتنی بر تحول در ساختار و مدیریت اطلاعاتی با رویکرد جهادی، دانایی محور و شجاعانه برای بسیج همه ظرفیت ها و توانایی های آشکار و نهفته در کادرها و نیروی وزارت به ویژه جوانان در میدان جهاد و عرصه گمنامی و تقویت ابعاد حرفه ای گری فعالیت‌ها و نیروی انسانی با توجه به مقتضیات عصر جدید، ضرورت باز تعریف مأموریت‌ها، هوشمندسازی فرایندهای اطلاعاتی آینده‌نگر و فعال در مواجهه با پدیده‌های گوناگون اطلاعاتی و امنیتی پایه ریزی گردیده است.

اصلی‌ترین مسائل و موضوعات محوری در حوزه‌های مختلف مرتبط با وزارت اطلاعات:

ـ حمایت از راهبرد اقتصاد مقاومتی
ـ همکاری کامل با جامعه اطلاعاتی کشور
ـ افزایش دانش، مهارت حرفه‌ای کارکنان در تراز گام دوم انقلاب بر اساس علوم و فنون نوین
ـ به‌روز کردن روش‌های مدیریت و ارتقای مکانیزم‌های رصد و نظارت بر فضای مجازی
ـ ایجاد سامانه ملی پیش بینی وهشدار به هنگام اطلاعاتی در برابر تهدیدات سخت افزاری و نرم افزاری
ـ تغییر رویکرد و تقویت جایگاه حراست ها با همکاری دولت مردمی و مجلس شورای اسلامی
ـ صیانت اطلاعاتی و امنیتی از گروه های هدف نسبت به جریانات نفوذ، تهدیدات و آسیب پذیری های اطلاعاتی و امنیتی
ـ انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات با اسناد بالادستی مشتمل بر: «سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مدظله العالی»، «بیانیه گام دوم انقلاب»، «وظایف قانون وزارت اطلاعات»، «قانون برنامه پنجساله ششم توسعه»، «قانون احکام دائمی کشور»، «اسناد جامع شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «قانون بودجه سال 1400 کل کشور» مورد ارزیابی قرار گرفت و بر اساس گزارش کارشناسی معاونت نظارت، برنامه های پیشنهادی «منطبق» و «همسو» بوده و موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد.

بررسی صلاحیت، برنامه ها و تعهدات وزیر پیشنهادی:

با توجه به تحصیلات حوزوی و سوابق اجرائی ایشان در تصدی پست های متعدد اجرایی درحوزه اطلاعاتی و امنیتی کشور، این کمیسیون از منظر مؤلفه های قانونمندی و قانون گرایی، انتخاب و به کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه طلبی با فساد و افزون طلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردم گرایی و تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر پیشنهادی را مشروط به اجرای کامل برنامه‌ها و تعهدات اعلامی، واجد شایستگی‌های لازم برای تصدی وزارت اطلاعات می‌داند.

نتیجه‌گیری نهایی کمیسیون:

جمع‌بندی کمیسیون درخصوص صلاحیت و انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت سیزدهم جناب حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب، ایشان از نظر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها فردی شایسته، توانمند و مطلوب جهت تصدی وزارت اطلاعات تشخیص داد.

ملاحظات ویژه:

کمیسیون انتظار دارد ایشان اهتمام ویژه در اجرای برنامه‌های خود در زمان رأی اعتماد داشته باشد و اقدامات اصلاحی درخصوص عملکرد این وزارتخانه به ویژه استفاده حداکثری از نیروهای جهادی و انقلابی و همچنین هماهنگی بین قوای مقننه و مجریه و لزوم پاسخگویی به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها را مورد تأکید مجدد قرار داد. ضمناً کمیسیون آمادگی خود را برای کمک به تدوین و تصویب قوانین جامع امنیت داخلی، حفاظت فردی و فیزیکی و جامعه اطلاعاتی اعلام نمود.

پس از ارائه گزارش این دو کمیسسیون تخصصی درباره برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات، نمایندگان مخالف و موافق به بیان نظرات خود پرداختند که مهم‌ترین محورهای سخنان آنها به شرح ذیل است:

مخالفان:

حجت الاسلام حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان:

ـ آیا رهبر انقلاب از بین گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت اطلاعات جناب آقای خطیب را برگزیده‌اند؟
ـ در مورد نظر حضرت آقا درباره آقای خطیب چه کسی بهتر از رئیس جمهور می‌تواند پاسخگو باشد؟ این در حالی است که روز گذشته از رئیس جمهور در این رابطه سوال شد، ایشان گفتند که حضرت آقا در مورد آقای خطیب و سایر وزرا نظر خاصی نداشته‌اند.

ـ چرا برخی از افراد و گروه‌ها از ارادت مجلس انقلابی به حضرت آقا سوءاستفاده می‌کنند و دیدگاه‌های خود را با نسبت ناصواب دادن به حضرت آقا به کرسی می‌نشانند. آیا این افراد حساب و کتاب را قبول دارند؟ آیا مرگ و معاد را باور دارند؟ آیا خدای متعال را شاهد و ناظر بر اعمال خود می‌دانند؟

غلامحسین رضوانی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس:

ـ می‌توان در انتخاب وزیر به حداقل اکتفا کرد یا سراغ بهترین گزینه رفت. سخن از خوب و بد در تصدی وزارت اطلاعات نیست، سخن از خوب و خوب‌تر است.

ـ ایشان در کمیسیون به درستی مطرح کردند در طول زندگی خود کار اطلاعاتی کردند و چندین سال در حفاظت قوه رئیس بودند اما اقدام موثری از ایشان مشاهده نشده است به طوری که حتی در ماجرای طبری موضوعاتی مطرح است.

ـ آیا ترک فعل‌هایی در زمینه مبارزه با مفاسد در قوه قضائیه در دوران مسئولیت ایشان قابل دفاع است؟ ایشان علیرغم توانایی بالا به موقع وارد عمل نمی‌شوند.

ـ به وزیر پیشنهادی نیز گفته و اکنون نیز تکرار می‌کنم با اعلام مواضع شفاف، صریح و قاطع درباره فتنه و فتنه‌گران شائبه احتمالی مطروحه را مشخص کنیم تا اگر کسی اشتباه کرده بیش از این به خطا نرود و ابهام برطرف شود.

موافقان:

حجت الاسلام امیرقلی جعفری بروجنی، نماینده مردم بروجن:

ـ وزیر پیشنهادی اطلاعات در برنامه‌های خود به توسعه و تعمیق فرهنگ خودباوری، خودکفایی، نوآوری و خلاقیت در تمام سطوح و ابعاد امنیتی و دفاعی در راستای سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اشاره داشتند و همچنین بر برقراری ارتباط و همکاری با دیگر کشورها در زمینه‌های تولید، علمی، تجاری و خدمات دفاعی امنیتی برای دستیابی به امنیت پایدار و لزوم دفاع از نظریه انقلابی طبق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین لزوم توجه به مدیریت جهادی با اعتقاد بر اصل «ما می‌توانیم» تأکید دارد.

ـ رفع مهم‌ترین عیوب ساختار اقتصاد از جمله وابستگی به نفت، دولتی‌بودن بخش‌هایی از اقتصاد، درون‌زایی اقتصاد کشور، مولد شدن و دانش‌بنیان و مردمی کردن اقتصاد جزو برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات است.

ـ اجرای عدالت و مبارزه با فساد در درون دستگاه‌های حکومتی و توجه به 3 اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین‌الملل از دیگر برنامه‌های حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب است.

ـ آقای خطیب از درون مجموعه وزارت اطلاعات هستند و از سال 64 در این حوزه فعالیت دارند، همچنین در جایگاه حفاظت قوه قضائیه فعالیت داشته‌اند و اولین وزیری هستند که از درون وزارت اطلاعات برای این مجموعه پیشنهاد شده است.

ـ خط قرمز همه ما فتنه، نفوذ و رخنه است و وزیر پیشنهادی باید برنامه‌های خود را در این زمینه تبیین کند.

محسن زنگنه، نماینده مردم مشهد و کلات:

ـ یکی از وزارتخانه‌هایی که وزیر پیشنهاد شده آن دارای بیشترین سابقه است، وزارت اطلاعات است و آقای خطیب از سال 1364 وارد وزارت اطلاعات شده و این نقطه قوت محسوب می‌شود.

ـ آقای خطیب 12 سال در اداره کل اطلاعات قم مسئولیت داشته و قبل از آن نیز 6 سال به عنوان کارشناس حوزه معاونت خارجی و نهضت‌ها فعالیت کرده‌اند و در سال 1368 تا 1372 در دو دولت آقای هاشمی و دولت اول آقای خاتمی و دولت آقای اول آقای احمدی نژاد حضور داشته است.

ـ آقای خطیب در سال 1389 بعد از حضور در اداره کل اطلاعات قم به حراست دفتر مقام معظم رهبری و در سال 1391 به حفاظت اطلاعات قوه قضائیه رفته و تا پایان مسئولیت رئیس قوه قبلی در آنجا مسئولیت داشته است و این موارد جزو معیارهای ما محسوب می‌شود.

ـ پرونده مهدی هاشمی در دوران تصدی آقای خطیب در استان قم پیگیری شده و وی مسئول این پرونده بوده است. رأی نمایندگان به وزیر اطلاعات پیامی به سرویس‌های جاسوسی دنیا،عرفان های نوپدید و کسانی که امنیت جمهوری اسلامی را تهدید می کنند، خواهد بود.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم:

ـ من شهادت شرعی می‌دهم کاری که بوی انقلابی‌گری در عملکرد ایشان نداشته باشد، ما ندیدیم و در همه حوادث و وقایع ایشان انقلابی‌تر از همه بودند.

ـ در قمی که فعالیت در آن حساسیت‌های خاصی دارد و این سؤال مطرح است که وقتی تمام دنیا و نظام سلطه و ایادی داخلی بسیج شدند که آنتی تز انقلاب از قم دربیاید چرا موفق نبودند و چرا امروز قم یکپارچه پشتیبان نظام و انقلاب است. دو عامل دارد، یک طبیعت قم و حوزه‌های علمیه و دوم تأثیر کار سربازان گمنام امام زمان (عج) و دستگاه‌های امنیتی.

ـ وقتی وزیری که جایگاهش حاکمیتی است و توافق رهبری در مورد آن گرفته می شود، مجاز به تصرف است و این اذن پیدا می‌کند، مانند قاضی که ماذون در تصرف است. کما اینکه در قانون اساسی نیز در شروط قاضی نیامده است که مجتهد مطلق، آمده است مجتهد یا قریب و الاجتهاد. نکته دیگر این است که آقای خطیب تحول در وزارت اطلاعات ایجاد خواهد کرد و اگر این اتفاق نیفتد خودم در جلسه بعدی مطالبه‌گری خواهم کرد و متناسب با بحران‌های جدید این اتفاق باید بیفتد.

انتهای پیام