به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسین باغگلی؛ در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم، با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامههای خود برای وزارت آموزش و پرورش، ضمن تشکر از اعتماد رئیس جمهور، اظهار کرد: رئیس جمهور به صورت جدی به دنبال ایجاد تحول در آموزش و پرورش است ولی این امر به جرأت مندی بالایی نیاز دارد.
باغگلی ادامه داد: به جامعه فرهنگیان این اطمینان را میدهم که کمک کنم نظام آموزش و پرورش جنس تحولی پیدا کند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، با اشاره به این که باید با جرأت وارد شرایط جدید شویم، بیان کرد: از مجموعه گفتوگوهای انجام شده متوجه شدم که با شرایط پیچیده ای در وزارت آموزش و پرورش، روبرو هستیم که برای حل این موضوع باید جرأت مندانه وارد شرایط جدید شویم.
وی با تأکید بر این که اصلی ترین کار من «اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» است، بیان کرد: من با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم؛ این مدارس زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی است، سیاست ما کیفیت بخشی به آموزش در «مدارس دولتی» است.
باغگلی گفت: مبنایی ترین مسأله در نظام تعلیم و تربیت،عقب ماندگی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش است و من قول می دهم که با تمام توانم این سند را در همه ابعاد آن اجرایی کنم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، «تربیت اسلامی و معنوی» را رویکرد فعالیتهای خود دانست و گفت: من به تربیت دینی عشق میورزم و در حوزه تعلیم و تربیت حرفهای ویژه ای دارم که باید آن ها را به دنیا تحویل دهم.
وی گفت: من دو فرزند دانشآموز دارم و میدانم مجموعه اقدامات مدارس، برای توانمند شدن فرزندانمان، کافی نیست. امروزه مسائل تربیتی در کنار آموزش کمرنگ شده است و برای رفع این مشکل باید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تعداد سرفصلهای کتب درسی را با نیازهای امروز مطابقت دهد.
باغگلی با تأکید بر تربیت دختران عنوان کرد: ما نیازمند ساختار سنجش، ارزشیابی و تضمین کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی هستیم. معلم ستون خیمه آموزش و پرورش و قلب تپنده تعلیم و تربیت است، معلم خوب، کمبودهای دیگر را حل میکند و لازم است به جامعه فرهنگیان، توجه ویژه شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره «طرح رتبه بندی فرهنگیان»، گفت: اجرای رتبه بندی میتواند راهگشای خوبی برای ما باشد تا به ارتقای کیفیت آموزش و معیشت معلمان کمک کنیم.
وی افزود: «دانشگاه های فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باید تنها درگاه تربیت و جذب نیروی انسانی آموزش و پرورش باشد» و تمام نیروهای ورودی به دستگاه تعلیم و تربیت باید در دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی آموزش دیده باشند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: «صندوق ذخیره فرهنگیان» باید معیشت فرهنگیان را بهبود ببخشد این صندوق نیازمند بازنگری و اصلاح است. موج بازنشستگی ۲۷۰هزار نفری تا پایان دولت سیزدهم هم فرصت است هم تهدید؛ که باید برای آن برنامه داشت.
باغگلی با اشاره به این که آموزش و پرورش باید به سمت «کاهش تمرکز» برود، ادامه داد: ما برای شرایط کرونا و پساکرونا برنامه داریم؛ مفهوم جدیدی از «مدرسه در پساکرونا» درحال شکل گیری است.
وی با بیان این که نیازمندیم «بودجه آموزش و پرورش» افزایش پیدا کند و «بهره وری مطلوب» داشته باشیم، افزود: بسته ای برای «اجرای عدالت آموزشی» تهیه خواهیم کرد.