شناسهٔ خبر: 49049519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دانشجو گزارش می‌دهد؛

از ترک فعل در ماجرای طبری تا ایستادگی در مقابل هاشمی رفسنجانی؛ موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات چه گفتند؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: آیا تصدی بر یک وزارتخانه آنقدر ارزش دارد که برخی به نایب، ولی زمان خود نسبت دروغ دهند تا نمایندگان را دچار خطای محاسباتی و تصمیماتی کنند؟

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حسین میرزایی در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه‌های وی گفت: آیا رهبر انقلاب از بین گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت اطلاعات جناب آقای خطیب را برگزیده اند؟ مجلس فرمایش رهبری را بر روی چشم می‌گذارد و اگر معظم له کسی را تایید بفرمایند مجلس یکپارچه آن را تایید خواهد کرد، اما اگر کسانی به لطایف الحیل برخلاف واقع تایید کسی را به حضرت آقا نسبت دهند، گرفتار خواهند شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم ادامه داد: در این روز‌ها خبر‌هایی مبنی بر تایید آقای خطیب توسط حضرت آقا به زبان‌های مختلف مطرح شده است، برخی تفسیر می‌کنند وقتی آقای رئیسی لیست افراد پیشنهادی برای وزارت اطلاعات را به محضر حضرت آقا عرضه داشته، معظم له انگشت خود را بر روی اسم آقای خطیب گذاشته اند، بعضی می‌گویند سیره حضرت آقا معین کردن ۴ وزیر اطلاعات، خارجه، دفاع و کشور است و برخی به حق گفته اند؛ سیره حضرت آقا با این ۴ فرد خاص به گونه‌ای است که اگر با فردی مخالف باشند، نهی می‌کنند، اما معمولا در تایید شخص خاصی نظر نمی‌دهند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472150" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/957964/1472150?width=400&height=300"></script></div>


وی افزود: در مورد نظر حضرت آقا درباره آقای خطیب چه کسی بهتر از رئیس جمهور می‌تواند پاسخگو باشد؟ این در حالی است که روز گذشته از رئیس جمهور در این رابطه سوال شد، ایشان گفتند که حضرت آقا در مورد آقای خطیب و سایر وزرا نظر خاصی نداشته اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برادران و خواهران گرامی؛ چرا برخی از افراد و گروه‌ها از ارادت مجلس انقلابی به حضرت آقا سوءاستفاده می‌کنند و دیدگاه‌های خود را با نسبت ناثواب دادن به حضرت آقا به کرسی می‌نشانند. آیا این افراد حساب و کتاب را قبول دارند؟ آیا مرگ و معاد را باور دارند؟ آیا خدای متعال را شاهد و ناظر بر اعمال خود می‌دانند؟ و آیا آزادمردانی بین آن‌ها یافت می‌شود که این غذای لای دندان مانده گذشتگان را به اهلش بسپارند؟

میرزایی اظهار کرد: آیا تصدی بر یک وزارتخانه آنقدر ارزش دارد که برخی به نایب، ولی زمان خود نسبت دروغ دهند تا نمایندگان را دچار خطای محاسباتی و تصمیماتی کنند؟

جعفری: خطیب به مأموریت‌های وزارت اطلاعات اشراف کامل دارد

امیرقلی جعفری بروجنی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: رسالت و جایگاه وزارت اطلاعات برای همه ما روشن است و هر فعالیتی در جغرافیای ایرانی اسلامی به شرط وجود امنیت امکان‌پذیر است و کسی در این موضوع تردیدی ندارد. حساسیت این وزارتخانه را همه می‌دانند و در مقام داوری باید انصاف، عدالت و تقوا را رعایت کنیم.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت اطلاعات در تولید اطلاعات دقیق، ایجاد امنیت پایدار و اشراف اطلاعاتی در درون و بیرون مرز‌ها، مبارزه با تروریست و فعالیت‌های ضد جاسوسی و حوزه‌های مختلف دیگر فعالیت دارد و از سوی دیگر در محیط پیرامونی ما و در کشور‌های اطراف که بسیار التهاب و تلاطم وجود دارد، روابط ما، اشراف اطلاعاتی و رصد درست اطلاعاتی از وظایف مهم این وزارتخانه است به خصوص در شرایطی که محیط پیرامونی ما امن و آرام نیست.

جعفری با اشاره به برنامه‌های حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب گفت: مبارزه‌ای هوشمندانه و قاطع با بنیان‌ها، بازیگران، روندها، گلوگاه‌ها و شریان‌های اصلی فساد از برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات است. همچنین ارتقاء روش‌های تولید، جمع‌آوری، تجمیع، تلفیق و انباشت هوشمندانه و لحظه‌ای اطلاعات، تقویت هدفمند عوامل پیشرفت و آبادانی در مناطق حساس و ویژه با توجه به ملاحظات دفاعی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی از دیگر برنامه‌های وی است.

وی ادامه داد: صیانت از دارایی‌های ارزشمند و حیاتی کشور از جمله بنیان‌های نخبگی، ژنتیکی و علمی و همچنین کشف توطئه‌ها و فعالیت‌های براندازی، جاسوسی، خرابکاری و اغتشاش علیه استقلال، امنیت و تمامیت ارضی کشور از دیگر برنامه‌های حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: وزیر پیشنهادی اطلاعات در برنامه‌های خود به توسعه و تعمیق فرهنگ خودباوری، خودکفایی، نوآوری و خلاقیت در تمام سطوح و ابعاد امنیتی و دفاعی در راستای سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اشاره داشتند و همچنین بر برقراری ارتباط و همکاری با دیگر کشور‌ها در زمینه‌های تولید، علمی، تجاری و خدمات دفاعی امنیتی برای دستیابی به امنیت پایدار و لزوم دفاع از نظریه انقلابی طبق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین لزوم توجه به مدیریت جهادی با اعتقاد بر اصل «ما می‌توانیم» تأکید دارد.

جعفری افزود: رفع مهمترین عیوب ساختار اقتصاد از جمله وابستگی به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد، درون‌زایی اقتصاد کشور، مولد شدن و دانش‌بنیان و مردمی کردن اقتصاد جزو برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات است. همچنین اجرای عدالت و مبارزه با فساد در درون دستگاه‌های حکومتی و توجه به ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین‌الملل از دیگر برنامه‌های حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب است.

وی با اشاره به سوابق گذشته وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت سیزدهم گفت: آقای خطیب از درون مجموعه وزارت اطلاعات هستند و از سال ۶۴ در این حوزه فعالیت دارند، همچنین در جایگاه حفاظت قوه قضائیه فعالیت داشته‌اند و اولین وزیری هستند که از درون وزارت اطلاعات برای این مجموعه پیشنهاد شده است. دفاع وی از انقلاب اسلامی نیز در میدان جنگ و دلدادگی ایشان به انقلاب مشخص است و بر مأموریت‌های وزارت اطلاعات اشراف کامل دارد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی به درخواست نمایندگان از وزیر پیشنهادی اطلاعات اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور در اظهارات خود گفت تحول مهمترین شرط دولت با وزرا است لذا درخواست تحول در ساختار و معاونت‌های وزارت اطلاعات از سوی نمایندگان مطرح است که آقای خطیب باید توضیح دهد. همچنین خط قرمز همه ما فتنه، نفوذ و رخنه است که وزیر پیشنهادی باید برنامه‌های خود را در این زمینه تبیین کند، در نهایت امیدواریم از ظرفیت بهترین حامیان انقلاب که در درون این وزارتخانه هستند به خوبی استفاده شود و تحول که شرط رئیس جمهور و مجلس است تحقق پیدا کند.

رضوانی: خطیب فردی صالح است، اما باید سراغ گزینه بهتر رفت

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان و در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از سن تکلیف مقلد امام بودم و به مشی سیاسی ایشان و سپس حضرت رهبری اقتدا کردم؛ سرباز ولایت بوده، هستم و خواهم بود.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472152" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/957964/1472152?width=400&height=300"></script></div>


وی ادامه داد: به دست ابر مرد تاریخ حضرت امام راحل از قید دیکتاتوری شاهی رها یافته و امروز می‌توانیم نسبت به امنیتی‌ترین وزیر یعنی وزارت اطلاعات، اظهارنظر یا مخالفت کنیم اگر قبل از انقلاب را دیده بودیم می‌توانیم از این افتخار بی‌بدیل نظام مقدسمان درک درستی داشته باشیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد تصدی وزارت اطلاعات توسط دکتر خطیب حدود ۲۵ ساعت وقت صرف کردم. برای رای دادن به وزیران پیشنهادی می‌توان به حداقل بسنده کرد یا سراغ بهترین گزینه رفت.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472156" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/957964/1472156?width=400&height=300"></script></div>


رضوانی مبارزه با مفاسد اقتصادی، بررسی صلاحیت مدیران، خنثی‌سازی نقشه‌های تروریستی شیاطین و دشمنان، مقابله با نفوذ و عملیات ضد جاسوسی، اقدام برای مجازات و ریشه‌کنی تروریست‌ها که مسئولان و مردم ما را ترور کردند، آموزش و توجیه مقامات نظام به منظور جلوگیری از موثر شدن ترفند‌های دشمن را از وظایف وزارت اطلاعات عنوان کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هر چه در انتخاب فردی با شرایط احراز حداکثری دقت بیشتری کنیم به موفقیت نظام کمک بیشتری کرده‌ایم. چون نقش وزارت اطلاعات در فساد بی‌بدیل است.

وی ادامه داد: شخصیت آقای خطیب حتی از نظر مخالفان به عنوان فردی صالح، هوشمند، مجاهد و جانباز محترم است و من ندیدم از طرف مخالفان به ایشان تعریضی شده باشد و چیزی که مخالفان سعی در آن دارند درست نیست. در تصدی این امر سخن از خوب و بد نیست بلکه سخن از خوب و خوب‌تر است.

رضوانی با تاکید براینکه هرگونه تلاش برای تصویری غیر از این خلاف واقع و کذب است، گفت: برچسب زدن به کسانی که با وزیر پیشنهادی اطلاعات مخالفت می‌کنند، خلاف انصاف و وجدان و خلاف منویات اعلام شده رهبری است، چون ایشان همواره بر ضرورت انجام وظایف در ساختار‌های قانونی تاکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: ورود نمایندگان به این مبحث بر اساس سوگند شرعی و قانونی و در انجام وظیفه خطیر نمایندگی است و اصلا جنبه گروهی و حزبی ندارد؛ البته افراد هر گروهی در مقام رای دادن ممکن است با هم هماهنگی داشته یا نداشته باشند. تلاش رسانه‌های معاند در جریان برجام که خواسته خود را نشان داده‌اند نباید موجب اشتباه فردی ما شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: بروز مفسده‌های بزرگ توسط برخی مسئولان و تصدی برخی سمت‌های مهم توسط عناصر ناسالم آیا سوال برانگیز نیست؟ اگر افرادی بدون داشتن شرایط لازم در سمت کلیدی با گروه‌های سیاسی مختلف همچنان مشاغل حساس را در قبضه خود داشته باشند، آیا حق داریم ریشه یابی کنیم یا نه.

رضوانی اضافه کرد: این‌ها همان کسانی هستند که دشمن بدون همکاری آنان در برنامه‌های شیطانی خود موفق نخواهد بود. این‌ها چگونه نقش‌آفرینی می‌کنند شاید بپرسید این موضوع ربطی به آقای خطیب ندارد در حالی که او در کمیسیون به درستی گفت که در زندگی خود کار اطلاعاتی کرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به شبهه مطرح شده در باب فتنه ۸۸، اظهار کرد: تکرار می‌کنم آقای خطیب موضع خود را در برابر فتنه ۸۸ رسما اعلام کند و با اعلام مواضع شفاف، بطلان این قضیه را مسجل فرمایید تا اگر ابهامی بوده برطرف شود.

وی افزود: در درخشان‌ترین دوران قوه قضاییه ایشان رییس حفاظت اطلاعات این قوه بود، اما اقدام موثری از او مشاهده نشده است طوری که در ماجرای طبری در دفاع از خود توجیهات غیر قبولی ارائه کرد. آیا ترک فعل‌ها در زمینه مبارزه با مفاسد در قوه قضاییه در دوران ایشان قابل دفاع است.

رضوانی اضافه کرد: آنچه دوستان مطرح کردند این است که او علی رغم توانایی بالا به موقع وارد عمل نمی‌شود؛ اشراف کامل سیستم‌های امنیتی ما به کوری چشم غرب‌گرایان دین ستیز طوری است که با ورود به موقع توانمندی‌ها، منجر به پیشگیری کامل می‌شود یا در صورت ضرورت اقدام جدی می‌شود. می‌گویند اگر او بخواهد می‌تواند من هم می‌گویم پیشگیری یا اقدام ضرورت دارد و تعلل جایز نیست.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود در میان مسئولان وزارت اطلاعات هیچ عضو غیر انقلابی نباشد. غیرانقلابی نباید در وزارت اطلاعات جایی داشته باشد بلکه همه مسئولان وزارت اطلاعات در همه رده‌ها باید مانند همه انبوه بدنه باشند تا رسالت خود را به بهترین نحو به انجام برسانند.

میرزایی: بنا به گفته رئیس جمهور، رهبری نظر خاصی درباره هیچ یک از وزرا نداشتند

حجت‌الاسلام حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات به عنوان مخالف این گزینه اظهار داشت: برخی گفتند وقتی رئیس جمهور لیست را به رهبری ارائه کرده اند، معظم له انگشت خود را روی اسم خطیب گذاشته اند و چند حرف دیگر؛ لذا کسانی هستند که به لطایف الحیل تائید وزیری را به حضرت آقا نسبت دهند.

وی افزود: درباره نظر رهبری درباره آقای خطیب چه کسی بهتر می‌تواند از آقای رئیسی جواب دهد و رئیس جمهور هم دیروز در مجلس گفت که رهبری نظر خاصی درباره وی و هیچ کدام دیگر از وزرا نداشتند؛ یعنی تصدی منصب وزارت آنقدر ارزش دارد که نسبت دروغ به رهبری می‌دهید؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روز گذشته از رئیس جمهور در این رابطه سوال شد، ایشان گفتند که حضرت آقا در مورد آقای خطیب و سایر وزرا نظر خاصی نداشته اند.

وی تصریح کرد: چرا برخی از افراد و گروه‌ها از ارادت مجلس انقلابی به حضرت آقا سوءاستفاده می‌کنند و دیدگاه‌های خود را با نسبت ناثواب دادن به حضرت آقا به کرسی می‌نشانند. آیا این افراد حساب و کتاب را قبول دارند؟ آیا مرگ و معاد را باور دارند؟

میرزایی ادامه داد: آیا خدای متعال را شاهد و ناظر بر اعمال خود می‌دانند؟ و آیا آزادمردانی بین آن‌ها یافت می‌شود که این غذای لای دندان مانده گذشتگان را به اهلش بسپارند؟

قالیباف: آقای رئیسی وزرای این بخش‌ها را خدمت آقا مطرح کرده و ایشان هم موافقت کردند

در ادامه محمد باقر قالیباف در پاسخ به وی گفت: آقای میرزایی نکاتی را منتسب به رئیس جمهور و رهبری بیان کردند که لازم است شفاف درباره آن توضیح دهم. مسئولیت رئیس جمهور تعیین وزرا است که ایشان روال آن را در صحن علنی روز گذشته بیان کرد و توضیح داد که چگونه وزرا تعیین شده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق اصول ۱۱۰ و ۱۷۶ قانون اساسی شخص رهبر انقلاب در حوزه مسائل امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی مسئولیت دارند این مسئولیتی است که قانون اساسی بر دوش ایشان گذاشته است. روال در دولت‌ها اینگونه بوده که آن‌ها وزرای مربوط به این حوزه‌ها را با هماهنگی معرفی می‌کردند و تنها مربوط به این دوره نیست.

وی در پایان عنوان کرد: در این باره آقای رئیسی گفته که از باب وظیفه قانونی وزرای این بخش‌ها را خدمت آقا مطرح کرده و ایشان هم موافقت کردند. حالا اگر کسی از جایی نسبتی می‌دهد حرف اضافه است.

زنگنه: پرونده مهدی هاشمی در دوره مدیریت خطیب در اطلاعات قم بررسی شد

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 31 مرداد ماه) در جلسه علنی مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار داشت: در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باید شاخص‌ها و معیار‌هایی داشته باشیم که اگر این موضوع دقیق باشد خروجی مجلس به نفع مردم است، ولی اگر بر اساس شنیده‌ها، پیامک‌ها و فضای مجازی تصمیم گیری کنیم قطعا این خروجی در خور انقلاب و مجلس نخواهد بود.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472136" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/957964/1472136?width=400&height=300"></script></div>


وی افزود: حجت الاسلام خطیب از سال 64 وارد وزارت اطلاعات شده و این نقطه قوت است و نباید یک ایراد مدیریتی او را بزرگ کنیم؛ کدام مدیر و مجری بیش از 4 دهه در یک وزارتخانه حضور داشته و ایرادی در کار او ندیده باشند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس اظهار داشت: حجت الاسلام خطیب 12 سال مدیر اداره اطلاعات قم بوده است و 6 سال هم کارشناس حوزه معاونت خارجی بوده است، ضمن اینکه در سال‌های 68 تا 72 در این بخش کار کرده که در مجموع در دولت‌های آقای هاشمی و دولت اول آقای خاتمی و دولت اول آقای احمدی‌نژاد در این وزارتخانه فعالیت‌های زیادی داشته است، ضمن اینکه خطیب در سال 89 و بعد از اداره اطلاعات قم به دفتر حراست مقام معظم رهبری رفته و در سال 91 هم به حفاظت قوه قضائیه رفته است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472137" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/957964/1472137?width=400&height=300"></script></div>


زنگنه تصریح کرد: کار در استان قم که یک استان امنیتی است بسیار سخت است؛ شأن مدیرکل اطلاعات و مسئول امنیت با شأن یک تشکل دانشجویی متفاوت است.

وی افزود: وزرایی که در سطوح امنیتی معرفی می‌شوند، حتما مشورت شده انتخاب می‌شوند، ولی قطعا مجلس هم نظر مثبت در مورد وزرا دارد و هم نظر منفی.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس اظهار داشت: در بحث پرونده طبری، کار بررسی این موضوع به اطلاعات سپاه سپرده شده است و البته بیشترین همکاری هم صورت گرفته است.

زنگنه تصریح کرد: به برخی وزارتخانه‌ها نظیر وزارت دفاع و اطلاعات از سطوح بیرونی به آن نگریسته می‌شود.

وی افزود: در بحث جاسوسی در شهر قم و در طول 16 سال حضور حجت الاسلام خطیب در اداره اطلاعات این شهر کار‌های بزرگی مانند پرونده مهدی هاشمی صورت گرفته است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در پایان گفت: رأی بالا به حجت الاسلام خطیب پیام بزرگی برای سرویس‌های جاسوسی دنیا و مخالفین جمهوری اسلامی دارد و باید بر اساس تکلیف شرعی و قانونی عمل کنیم. ضمن اینکه باید بدون توجه به فضاسازی بیرونی و حرف‌های بی‌اعتبار به وزیر پیشنهادی رأی بالایی به او بدهیم تا حجت الاسلام خطیب به دولت برود.

جلالی: خطیب نمی‌تواند انقلابی عمل کند

حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 31 مرداد ماه) و در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات، با اشاره به اظهارات رئیس مجلس در خصوص مشورت رئیس جمهور با رهبر معظم انقلاب برای معرفی وزرای مربوط به حوزه‌های دفاعی و امنیتی و تایید ایشان اظهار داشت: فهرست 19 نفره وزرای محترم خدمت مقام معظم رهبری ارائه شده و آقا هم مخالفتی نکرده‌اند؛ خوب است گفته شود که در این فهرست امثال آقایان باغگلی، زلفی گل و سجادی هم هستند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472160" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/957964/1472160?width=400&height=300"></script></div>


وی در ادامه به تشریح دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداخت و گفت: حوزه علمیه قم کانون انقلاب اسلامی و قیام حضرت روح الله بوده و انقلاب از قم آغاز شده است. دشمن از سال 70 به فرمایش رهبر معظم انقلاب آنتی‌تز انقلاب را از قم کلید زده، در حالی که قم همان طور که نقطه شروع انقلاب بوده باید نقطه بقا و تداوم آن نیز باشد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اظهار داشت: آقای خطیب از سال 1370 مدیرکل اطلاعات قم بوده و همزمان این توطئه‌ها شروع شد و مسائلی مانند حوزه غیرانقلابی و آنتی‌تز انقلاب پیش آمد. انتظار حوزه‌های علمیه از آقای خطیب این بود که پیش بینی و پیشگیری لازم صورت می‌گرفت تا این اتفاقات نیفتد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472161" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/957964/1472161?width=400&height=300"></script></div>


جلالی در ادامه افزود: از سال 1370 آقای خطیب به مدت 12 سال مدیرکل اطلاعات قم بوده و این اداره کل موظف بوده جلوی شکل‌گیری این نطفه نامبارک را بگیرد.

وی با اشاره به ارتباط بخش سنتی و سکولار حوزه با غرب در قم، عنوان کرد: اداره کل اطلاعات نمی‌تواند نسبت به این مسأله پاسخگو نباشد؛ البته بدنه اطلاعات افراد انقلابی هستند و من از سربازان گمنام امام زمان (عج) تشکر می‌کنم، اما مدیران و معاونان هم باید انقلابی باشند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472162" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/957964/1472162?width=400&height=300"></script></div>


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: بعضی از گروه‌های سکولار در قم به مقابله با اصل نظام پرداخته‌اند و برخی‌ها در حوزه علمیه قم رسما با لباس دینی به ترویج نسبیت‌گرایی، هرمنوتیک و پلولاریزم دینی پرداخته‌اند؛ شما (خطیب) از آن‌ها خوب مطلع بودید، چرا با آن‌ها مقابله نشد؟

جلالی خطاب به وزیر پیشنهادی اطلاعات، خاطرنشان کرد: در نمایشگاهی که با موضوع عرفان‌های نوظهور برگزار کردید، یکی از علما به شما گفت چرا از این جریانات وابسته حوزوی هیچ خبر یا تابلویی منتشر نمی‌شود؟

وی ادامه داد: در خصوص برخی طلاب باسواد و انقلابی که در قم حضور دارند و داوطلب خبرگان بوده‌اند گزارش می‌دادید که این‌ها بی‌سواد هستند و برای انقلابی‌ها پرونده‌سازی شد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با اشاره به تحرکات جریان شیعه انگلیسی اظهار داشت: اخیرا کاردار سفارت انگلیس با یکی از این افراد ارتباط برقرار کرده و با فعالیت‌هایی زمینه را برای مرجعیت آن شخص فراهم کرده است.

جلالی در ادامه با اشاره به ماجرای فتنه 88 و با بیان اینکه فتنه 88 قصه پرغصه‌ای است، گفت: در این فتنه 2 رئیس جمهور یعنی آقایان هاشمی و خاتمی و 200 وزیر، استاندار و مدیر در متن فتنه حضور داشتند. وزیر اطلاعاتی مانند آقای یونسی میدان‌داری می‌کرد. چه کسی جلوی ماشین طلابی را گرفت که می‌خواستند از قم به تهران بیایند و در نماز جمعه 29 خرداد رهبر انقلاب شرکت کنند؟

وی افزود: چه کسی اجازه داد تا 17 خانم فتنه‌گر مانند امثال خانم کولایی به قم بیایند و در حرم مطهر علیه نظام عکس بگیرند؟ چه کسی نامه توهین‌آمیز علیه رهبری را امضاء کرد که ایشان را وادار کند علیه فتنه کوتاه بیایند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس عنوان کرد: آقای خطیب در آن زمان ترک فعل کرد یا قصور و تقصیر داشت که باید این‌ها پیگیری شود، اما جلوی ضرر از هر کجا گرفته شود منتفعت است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: آیا آقای خطیب با این کارنامه می‌تواند وظایفش را ایفا کند؟ دفاع برخی رسانه‌های مدعی اصلاح طلبی از ایشان چطور قابل توجیه است؟ یک عنصر غیرانقلابی چطور می‌تواند انقلابی عمل کند؟

روایت ذوالنوری از عملکرد «انقلابی» خطیب در اطلاعات قم

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: دوستان عزیزی که به عنوان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی اظهارنظر می‌کنند، شاید شناخت عمیقی که بنده از آقای خطیب طی چند ده سال دارم و این شناخت می‌تواند مبنای یک قضاوت منصفانه باشد را نداشته باشند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای خطیب از ابتدای جنگ نقطه‌ای که برای نقش‌آفرینی انتخاب کردند، اطلاعات جنوب بود و در همان ماموریت‌ها هم جانباز شدند. وقتی کمونیست‌ها و منافق‌ها مسجدسلیمان را محل تاخت و تاز‌های ضد انقلابی خودشان قرار دادند، جناب آقای خطیب و چند نفر از روحانیون انقلابی بودند که توانستند در مسجدسلیمان مستقر شوند و شرایط را تغییر دهند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472191" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/957964/1472191?width=400&height=300"></script></div>


وی افزود: در ادامه آقای خطیب ضمن حضور در جبهه در عرصه انتخابات ورود پیدا کردند. قبل از حضور آقای خطیب به عنوان مدیرکل اطلاعات، حین حضور ایشان در سه دوره و بعد از حضور ایشان، بنده عضو ثابت شورای تامین قم بودم. مهم‌ترین حوادث و ناآرامی‌ها در آن دوران در قم رقم خورد.

ذوالنوری اضافه کرد: در آن زمان آقای خاتمی رئیس جمهور شده بود و دیداری با مرحوم آیت‌الله منتظری داشت. مطالب ایشان در آن دیدار پخش شد که آقای منتظری، رئیس جمهور را تحریک به آشوب علیه نظام کردند که برو جلوی رهبری بنشین و بگو من فلان اختیارات را می‌خواهم. اگر به شما اختیار نداد، برو به مردم اعلام کن و استعفا بده و این دعوت به آشوب علیه نظام اسلامی بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قم یکپارچه حرکت و هیجان شد که رسانه‌های بیگانه جمعیتی که در خیابان‌های قم آمد را ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرد. حضرت آیت‌الله جوادی آملی سخنران آن جلسه بود.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1472192" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/957964/1472192?width=400&height=300"></script></div>


وی افزود: در دولتی که آقای خاتمی رئیس آن و رئیس شورای عالی امنیت ملی‌اش بود، منجر به حصر مرحوم آقای منتظری شد. آن کسانی که آدرس عوضی به مردم می‌دهند و حصر را از دیگران مطالبه می‌کردند، بدانند در تمام آن ادوار رئیس شورای امنیت ملی که رئیس‌اش آقای خاتمی بود، آقای منتظری را محصور کرد. در ۸ سالی که او رئیس جمهور بود آقای منتظری محصور بود. آقایانی که به دنبال رفع حصر بودند از چه کسی می‌خواستند که این رفع حصر را انجام دهد؟

ذوالنوری خاطرنشان کرد: ماجرای دراویش گنابادی که یک فتنه بود در قم، قضیه مسجد محمدیه و موضوعات دیگری که در قم اتفاق افتاد، بنده مشرف بر ریز جریانات پشت پرده بودم. بنده ولله شهادت شرعی می‌دهم و با قسم جلاله می‌گویم که سر سوزنی در عملکرد آقای خطیب کاری که بوی انقلابی‌گری‌اش کم باشد ما ندیدیم. ایشان در همه حوادث و وقایع انقلابی‌تر از دیگران عمل می‌کرد و جلوتر از بقیه حرکت می‌کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای یونسی در دولت دوم آقای خاتمی از مجلس به عنوان وزیر اطلاعات رأی اعتماد گرفت. بنده، سردار قریشی، مرحوم آقای نقوی، مرحوم حاج آقای بهرامی، سردار شکارچی و چند نفر دیگر که جمعا ۶ نفر بودیم، به عنوان تبریک به دفتر آقای یونسی رفتیم و به وی تبریک گفتیم به قصد ابقای آقای خطیب به عنوان مدیرکل اطلاعات قم.

وی افزود: آقای یونسی گفت که مطلقا این را از من نخواهید که شدنی نیست. گفتیم چرا؟ گفت؛ به دلیل اینکه جناب آقای خاتمی بنده را احضار کرده به عنوان شرط ضمن عقد از من تعهد گرفته که شما باید خطیب مدیرکل اطلاعات قم، شهیدی مدیرکل اطلاعات اصفهان و مدیرکل اطلاعات فارس را باید در اولین روز کاری خود عزل کنی.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: آقای خطیب دو بار عزل می‌شود، یک بار مستقیما با نظر شخص آقای خاتمی و بار دوم با نظر شخص آقای احمدی‌نژاد. اگر خطیب کج رفته، پس احمدی‌نژاد دارد درست می‌رود. چرا باید این اتفاق بیفتد؟ چرا باید اصلاحات و انحراف یک قیچی شوند برای قیچی کردن آقای خطیب.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی آقای خطیب توسط آقای احمدی نژاد عزل شد به عنوان مسئول حراست دفتر رهبری در قم منصوب شد.

وی افزود: وقتی تمام دنیا و نظام سلطه و ایادی داخلی آن بسیج شده‌اند تا آنتی‌تز انقلاب از قم درآید، چرا موفق نبود؟ چرا امروز قم یکپارچه پشتیبان نظام اسلامی و ولایت است؟ چرا این جنگ به موفقیت نرسید، دو عامل داشت؛ یک طبیعت قم و حوزه‌های علمیه و دوم تأثیر کار سربازان گمنام امام زمان (عج) و دستگاه‌های ذی‌ربط.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: آقای خطیب نه جثه خاصی داشتند و نه سن و سال بالایی، ولی پختگی و تدبیر ایشان را که می‌دیدند همه متعجب بودند. در عرصه امنیت کار کردن آن هم در فضای قم نمی‌تواند اقدام، اقدام نسنجیده و خیلی قاطع و خاص باشد. هر عرصه‌ای یک نوع اقدام و عملی را می‌طلبد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زمانی که جلسه سخنرانی مرحوم آقای هاشمی در مسجد اعظم قم در ۱۵ خرداد ۸۵ بهم خورد، قوه قضائیه فشار سنگین می‌آورد. شخص آقای هاشمی روزانه پیگیری می‌کرد. وزارت اطلاعات فشار می‌آورد و ما هم مدافع آن بچه‌ها بودیم که آزاد شوند. بار‌ها در جلسات از آقای خطیب شنیدیم که در مقابل این فشارها، من به دنبال این هستم که چطور می‌شود مدیریت کرد که هم فشار‌ها مدیریت شود و هم این بچه‌ها آسیب نبینند.

وی افزود: چرا نمی‌گویید وقتی این بچه‌ها محکوم شدند، چرا این احکام هیچ کدام اجرا نشد؟ چرا شلاق و حبسی که برایش حکم قطعی داده شده بود هیچ یک اجرایی نشد. دستگاه امنیتی نمی‌تواند جار بزند و بگوید من دارم فلان کار را می‌کنم.

نظر شما