شناسهٔ خبر: 49046281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات؛

از نداشتن تجربه کافی در وزارت ارتباطات تا افزایش رضایتمندی در قوه قضائیه؛ موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خدمات زارع پور در قوه قضائیه و در حوزه هوشمندسازی موجب افزایش رضایتمندی مردم از این قوه شده است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سیدمجتبی محفوظی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق کلیات برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات سخن می‌گفت، اظهار کرد: زارع پور از انگیزه و تخصص و تجربه برای تصدی این مسئولیت برخوردار است و در عین حال تحصیلات عالی و مرتبط با حوزه مسئولیتش نیز دارد.

وی افزود: امروز ما در بحث وزارتخانه ارتباطات نیاز به متخصصانی داریم که در حوزه‌های مختلف صاحب تجربه باشند، در این وزارتخانه 10 هزار نیرو مشغول فعالیتند. 100 هزار نیرو مختص زمانی بود که هنوز مخابرات خصوصی سازی نشده بود و آقای زارع پور سال‌ها تجربه مثبت در حوزه عملکردی خود دارد و در دوره 5 ساله مسئولیت خود در وزارت ارشاد نیز عملکرد خوبی داشته است.

نماینده مردم آبادان در مجلس تصریح کرد: در توسعه خدمات الکترونیکی در وزارت ارشاد خدمات زیادی ارائه کرده است و قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار را اجرایی نمودند. همچنین شناسایی صاحبان سایت‌ها بخش دیگری از خدمات ایشان بود و ایشان در سال 89 به عنوان مدیر برتر وزارت فرهنگ مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی با اشاره به دوره مسئولیت وزیر پیشنهادی ارتباطات در قوه قضائیه، گفت: بخش زیادی از رضایتمندی مردم از این قوه مربوط به خدمات الکترونیک است که به همت آقای زارع پور راه اندازی شد و 5 و نیم میلیون مراجعه مرگ و میر به قوه را کاهش داد و 10 درصد زمان رسیدگی به پرونده‌ها را کم کرد. ایشان راه اندازی سامانه‌های فراوان و اپلیکیشن‌های نظیر استعلامات الکترونیکی و آنلاین کردن دادگاه‌ها را در کارنامه خدمات خود دارد، اما ما انتظارات نیز از ایشان در حوزه وزارت ارتباطات داریم.

محفوظی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار داریم ایشان در جهت خارج شدن انحصار اپلیکیشن‌های خارجی از فضای مجازی کشور و راه اندازی شبکه ملی ارتباطات و اجرای آن به نفع مردم و بهره مندی علوم جامعه از مزایای آن برنامه‌های عملیاتی و اجرایی ارائه کنند.

نظری: روحیه زارع پور با وزارتخانه پرپول ارتباطات سازگار نیست

سید غنی نظری خانقاه در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه 31 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه‌های وی گفت: دلیل اصلی مخالفت من فقدان روحیه شفافیت در وجود آقای زارع پور است، چرا که ایشان در یک کمیسیون با طرح مصونیت فضای مجازی مخالفت کرده و در کمیسیون که طراحان حضور دارند، قاطعانه می‌گوید؛ موافق است؛ بنابراین معتقدم روحیه ایشان با این وزارتخانه پرپول تناسب ندارد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس یازدهم ادامه داد: آقای زارع پور صرفاً مسئول آی تی هستند و لذا اداره وزارتخانه عریض و طویل ارتباطات در توان وی نیست. ضمن آنکه ایشان هنوز در شبکه‌های مجازی و خارجی عضو نیستند، یا با خط شخصی خود وارد این فضا‌ها نشده و یا کلاً اعتقادی به این پلتفرم‌ها ندارد.

وی افزود: اکنون کارگزاران مخابرات روستایی دچار گرفتاری‌های بسیاری هستند، چرا که 20 سال است وضعیت استخدامی مشخصی ندارند، این در حالی است که در برنامه وزیر پیشنهادی چیزی از رسیدگی به وضعیت آن‌ها ذکر نشده است، لذا مخالفت ما با برنامه‌های ایشان است. در واقع آقای زارع پور با برنامه‌هایی که دارد، نمی‌تواند این ارتباط گسترده را مدیریت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم بیان کرد: واقعیت این است که وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری با چالش‌های اساسی حوزه ارتباطات روبرو نشده است، بنابراین نمی‌تواند گزینه خوبی برای تکیه بر صندلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.

مشکینی: زارع‌پور تخصص و تجربه کافی برای وزارت ارتباطات ندارد

محمود عباس زاده مشکینی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: از منظر مدیریت سیاسی کابینه باید در کنار کارآمدی، مظهر و تجلی وحدت ملی و انسجام اجتماعی باشد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: عاشورا و تاسوعا که به حوزه انتخابیه خود رفتم، مطلع شدم که مردم آذربایجان انتظار داشتند حداقل 2 تا 3 وزیر به ویژه در حوزه‌های بنیادی از جمله اقتصادی در کابینه از مردم آذربایجان انتخاب شوند؛ لطفاً پیام ما را به رئیس جمهور برسانید.

وی با اشاره به یکی از سخنان پیامبر اکرم (ص) اضافه کرد: ایشان می‌فرمایند اگر در یک جامعه کارگزاری را انتخاب کنیم که شایسته‌تر از او در جمع باقی مانده باشد خیانت به خدا و مسلمانان است.

مشکینی ادامه داد: نمایندگان باید فارغ از اینکه وزیر پیشنهادی چه نسبتی با ما دارد، مانند جراح که هنگام جراحی فقط محل بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهد، در حال حاضر نیازمندی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارتخانه‌ای زیربنایی است، تصریح کرد: این وزارتخانه شاهراهی را باز می‌کند که تمامی وزارتخانه‌ها از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، اقتصاد و ... از آن عبور کرده و توسعه را جستجو می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: برای انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به دو مولفه «خواستن» و «توانستن» توجه کرد، هر چند وزیر پیشنهادی مولفه انگیزه و خواستن را دارا است، اما باید موضوع توانستن وی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تخصص و تجربه کافی داشته باشد، تصریح کرد: متأسفانه آقای زارع‌پور در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص نداشته و تحصیلکرده کامپیوتر یا IT است، این در حالی است که مأموریت وزارتخانه مذکور ICT و فناوری است.

مشکینی با بیان اینکه بیش از 95 درصد وظایف وزارتخانه مذکور زیرساختی است، ادامه داد: باید دقت کرد که IT با ICT متفاوت است، این موضوع همانند مقایسه مهندسی پزشکی با پزشکی است، یک پزشک بیماری‌های عفونی ممکن است از دستگاه سی. تی. اسکن و ام. آر. آی استفاده کند، اما توانایی تعمیر و ساخت آن را ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: وزیر پیشنهادی سابقه یک روز کار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ندارد در حالی که حدود یکصد هزار کارمند، متخصص، مهندس و ... در این وزارتخانه مشغول هستند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهایش بیش از 50 هزار میلیارد تومان درآمد دارند در حالی که وزیر پیشنهادی تاکنون مجموعه‌ای که یک صدم این گردش مالی را داشته اداره نکرده است، اضافه کرد: فردی که برای این وزارتخانه در نظر گرفته می‌شود باید متخصص میان رشته‌ای باشد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال تحول هستیم و در صورتی که وزیر توانایی نداشته باشد نمی‌تواند این مهم را محقق کند، ادامه داد: این وزارتخانه حدود 20 میلیارد دلار تجهیزات زیربنایی دارد بنابراین نداشتن تجربه در اقتصاد کلان امکان اداره موفق این وزارتخانه را فراهم نمی‌کند.

مشکینی با تصریح بر اینکه نباید با سرنوشت کشور شوخی کرد، ادامه داد: هر چند ما به دنبال جوانگرایی هستیم، اما آیا برای امور زیربنایی خانه خود تنها به موضوع جوانگرایی توجه می‌کنیم و بحث تخصص را در نظر نمی‌گیریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ایشان رئیس مرکز دیجیتال در وزارت ارشاد بود که تنها کار کنترل، پایش، ثبت و ضبط وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی را انجام می‌داد که این کار اقدامی فرهنگی بود. همچنین در بازه زمانی مشاوره سازمان ساترا بود، 18 ماه نیز به عنوان مسئول رسیدگی به امور فناوری اطلاعات قوه قضائیه خدمت کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: شفافیت یکی از مولفه‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و این در حالی است که وزیر پیشنهادی به موافقان طرح صیانت از کاربران پیام‌رسان‌های اجتماعی گفته که با روح طرح موافق است و در جای دیگر به مخالفان گفته که با روح طرح مخالف است. بهتر است وزیر پیشنهادی پشت همین تریبون مطرح کند که با روح طرح صیانت موافق است یا مخالف.

محفوظی: عملکرد مثبت زارع‌پور در راه‌اندازی خدمات الکترونیک قضایی

سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 31 مرداد) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: آقای زارع پور از انگیزه و تخصص و تجربه برای تصدی مسئولیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برخوردار است و در عین حال تحصیلات عالی و مرتبط با حوزه مسئولیتش نیز دارد.

وی افزود: امروز ما در بحث وزارتخانه ارتباطات نیاز به متخصصانی داریم که در حوزه‌های مختلف صاحب تجربه باشند، در این وزارتخانه 10 هزار نیرو مشغول فعالیت هستند. 100 هزار نیرو مختص زمانی بود که هنوز مخابرات خصوصی سازی نشده بود و آقای زارع پور سال‌ها تجربه مثبت در حوزه عملکردی خود دارد و در دوره 5 ساله مسئولیت خود در وزارت ارشاد نیز عملکرد خوبی داشته است.

نماینده مردم آبادان در مجلس تصریح کرد: در توسعه خدمات الکترونیکی در وزارت ارشاد خدمات زیادی ارائه کرده است و قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار را اجرایی کرد. همچنین شناسایی صاحبان سایت‌ها بخش دیگری از خدمات وی بود و ایشان در سال 89 به عنوان مدیر برتر وزارت فرهنگ مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی با اشاره به دوره مسئولیت وزیر پیشنهادی ارتباطات در قوه قضائیه، گفت: بخش زیادی از رضایتمندی مردم از این قوه مربوط به خدمات الکترونیک است که به همت آقای زارع پور راه‌اندازی شد و 5 و نیم میلیون مراجعه مرگ و میر به قوه را کاهش داد و 10 درصد زمان رسیدگی به پرونده‌ها را کم کرد.

نماینده آبادان در مجلس گفت: زارع پور راه اندازی سامانه‌های فراوان و اپلیکیشن‌هایی نظیر استعلامات الکترونیکی و آنلاین کردن دادگاه‌ها را در کارنامه خدمات خود دارد، اما ما انتظارات نیز از وی در حوزه وزارت ارتباطات داریم.

محفوظی خاطرنشان کرد: انتظار داریم ایشان در جهت خارج شدن انحصار اپلیکیشن‌های خارجی از فضای مجازی کشور و راه اندازی شبکه ملی ارتباطات و اجرای آن به نفع مردم و بهره مندی علوم جامعه از مزایای آن برنامه‌های عملیاتی و اجرایی ارائه کنند.

یوسفی: اقتصاد مردم در فضای مجازی باید ساماندهی شود

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 31 مرداد) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: کابینه توانمند یعنی کارامدترین فرد و متخصص‌ترین فرد در آن حوزه، تا آن فرد بتواند مشکلات مردم را در حوزه کاری خود رفع کند، حال کارآمدی چگونه تشخیص داده می‌شود؟ اول با ارائه برنامه و دوم با ارائه کارنامه شخص تا مشخص شود که آیا فرد مورد نظر تحول گرا بوده و یا در بحث تعارض منافع اقدام مثبت داشته است یا خیر؟ جوان بودن به معنای صرفا جوانی برای مجلس موضوعیت ندارد.

وی افزود: نباید رشته تخصصی وزیر پیشنهادی که مرتبط با حوزه زیرساخت می‌باشد را فراموش کنیم، اگرچه در نظام اسلامی در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی شده است، ولی در این حوزه نیز باید کار شود، از سوی دیگر در حوزه مدیریت منابع و حکمرانی نیز باید توجه لازم را داشته باشم و بدانیم که این فضا امروز با اقتصاد مردم گره خورده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: معتقدم وزیر پیشنهادی در این حوزه باید باید دارای شهامت باشد، راه‌اندازی مرکز دیجیتال که رخ داد سابقه نداشت، این موضوع یعنی وی شهامت این کار را دارد، سابقا مردم باید برای دریافت ابلاغ‌های قضایی در مراکز قضایی در صف‌های طولانی حضور پیدا می‌کردند، اما با ایجاد مرکز ابلاغ الکترونیک اقدام خوبی شکل گرفت.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که نمایندگان باید برای رای اعتماد به آن توجه کنند ساماندهی نیرو‌های شرکتی و نیرو‌هایی است که در بحث پرداخت حقوق دچار مسائلی هستند، چه در حوزه وزارت ارتباطات و چه در وزارت نفت و بازنشسته‌ها، این حوزه نیز نیازمند اقدامی مثبت می‌باشد.

یوسفی افزود: حکمرانی دیجیتال و توجه به تعاملات بین‌المللی و ایجاد پهنای باند و مبادلات اینترنتی می‌تواند برای ما در این حوزه ایجاد بازار کند، از سوی دیگر شبکه ملی اطلاعات توسعه پایدار در حوزه زیرساختی نیز موضوع مهم دیگری است که نیازمند توجه می‌باشد، در بحث اقتصاد دیجیتال برخی می‌گویند قرار است فضای مجازی بسته شود، اما ما نماینده مردم هستیم و اقتصاد مردم در فضای مجازی برای ما مهم است، حفظ مالکیت باید مشخص شود، متاسفانه عملا نظارتی بر این فضا وجود ندارد، ما خواهان سامان دهی این حوزه هستیم.

وی اظهار داشت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان موضوع مهم دیگر است، باید بپذیریم که در حوزه دیجیتال می‌توانیم با برنامه وی به سهم ۱۰ درصدی برسیم و این با حمایت از پلتفرم‌های داخلی و فعالین حوزه دانش بنیان امکان پذیر است، ما در حوزه روستایی دارای 3.5 میلیون دانش آموز هستیم، با توجه به بحث آموزش در فضای مجازی این جمعیت در حوزه برای دسترسی به اینترنت پر سرعت نادیده گرفته شدند که باید مورد توجه باشند.

نظر شما