مجلس، در اولین بررسی وزرای پیشنهادی، به سراغ وزیر آموزش و پرورش رفت. واکنش رسمی کمیسیون به وزیر پیشنهادی کاملا منفی بود. در ادامه صحبتهای سخنگوی کمیسیون و نمایندگان مخالف و موافق، و دفاعیات دکتر باغگلی را ببینید.
۷۱ سال قبل سندی منتشر شده که می گوید مشکلات آموزش و پرورش همانی بوده که امروز است.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس:
وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش بدلیل عدم تجربه و مدیریت فاقد صلاحیت برای انتخاب این وزارتخانه است. مجموعه فرهنگیان افراد نکتهسنجی هستند و کوچکترین اشتباه این وزیر میتواند برای کشور هزینه داشته باشد و این وزارتخانه محل آزمون و خطا نیست و صحنهای است که با زندگی بیش از ۵٠ میلیون نفر سر و کار دارد. همچنین باغگلی میتوانند در جایگاههای دیگر عملکرد خوبی داشته باشند.
نوباوهوطن: بگذارید آرزوی چند ساله را محقق کنیم و نتیجه بگیریم.
برخی به دنبال ادارهپنداری آموزش و پرورش هستند نه تحولگرایی
نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: ۷۱ سال قبل سندی منتشر شده که می گوید مشکلات آموزش و پرورش همانی بوده که امروز است. دلیل این است همه برنامه های آموزش و پروش تحول محور نبوده است.
بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۲ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است و در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ درصد این بودجه ارتقا پیدا کرده است اما مشکلات مختلف چرا حل نشده است؟
بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۲ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است و در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ درصد این بودجه ارتقا پیدا کرده است اما مشکلات مختلف چرا حل نشده است؟ به جوان بودن اشاره می کنید ایشان ۴۱ سالش است در کشورهای اروپایی میانگین سن ۳۵ سال است. باید از نسل چهارم استفاده کرد. چه استدلالهایی است که میگویید؟ یک ساعت و ۴۰ دقیقه نمایندگان در کمیسیون سوال پرسیدند و ۲۰ دقیقه به آقای باغگلی وقت پاسخ دادند در این ۲۰ دقیقه برنامه تحولی میخواهید؟ عملیات روانی صورت گرفته است و یکسری پیامک زده شده است.
به فکری نو و جوان در آموزش و پرورش نیازمندیم. باید از پیله بسته مدیریتی خارج شویم.
عنابستانی: فرصت بدهید به جوانی که برنامه دارد/ برنامههای باغگلی قابل دفاع است. نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: چرا فراموش میکنیم که ژنرالهای تدبیر و امید چه بر سر این ملت آوردند؟ میگویند روزهای سختی داریم و فرصت آزمون و خطا نداریم اما سوالم این است مگر آن روزها سخت نبود و جنگ نبود که کشور را به جوانان سپردیم؟ نسل جوان ۴۰ سال به نظاره نشستهاند و ایدههایشان مثل بغض در گلو مانده است. جوانان خون دل خوردهاند. جوانان را به خامی متهم می کنند تا دستشان کوتاه نشود.
یک ساعت و ۴۰ دقیقه نمایندگان در کمیسیون سوال پرسیدند و ۲۰ دقیقه به آقای باغگلی وقت پاسخ دادند در این ۲۰ دقیقه برنامه تحولی میخواهید؟
به نسلی که ایده دارد فرصت بدهید. من ۱۶ سال قبل در شهرداری مشهد به امثال باغگلی فرصت دادم و نتیجه گرفتم. به جوانی که برنامه دارد، انقلابی است و تخصص دارد فرصت بدهید.
 یکبار بگذارید فرزندان راستین انقلاب با فکر نو بیایند تا آموزش و پرورش را سامان دهند.راستی: تمام رسانههای معاند در حال تخریب آقای باغگلی هستند . نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: یکبار بگذارید فرزندان راستین انقلاب با فکر نو بیایند تا آموزش و پرورش را سامان دهند. کدام یک از نمایندگان مخالف آقای باغگلی، در خصوص سند ننگین ۲۰۳۰ اعتراض کردند؟
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
قادری: وزارت آموزش و پرورش وزارت اقتصادی نیست اما گردش مالی آن از برخی از وزارتخانهها بیشتر است . نزدیکی باغگلی با آقای نظری شرط کافی و لازمی نیست و باید با دغدغههای معیشتی و سند راهبری آشنایی داشته باشند. مجموعه فرهنگیان افراد نکتهسنجی هستند و کوچکترین اشتباه این وزیر میتواند برای کشور هزینه داشته باشد و این وزارتخانه محل آزمون و خطا نیست و صحنهای است که با زندگی بیش از ۵٠ میلیون نفر سر و کار دارد. همچنین باغگلی میتوانند در جایگاههای دیگر عملکرد خوبی داشته باشند.
مجموعه فرهنگیان افراد نکتهسنجی هستند و کوچکترین اشتباه این وزیر میتواند برای کشور هزینه داشته باشد.
صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی
در مخالفت با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم: جامعه ما بیصبرانه چشم انتظار تغییرات سریع در حوزههای مختلف است. جایگاه آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی پرمخاطب و گسترده بر همه آشکار است.
وزارت آموزش و پرورش محل رشد و توسعه پایدار است و کوچکترین اخلال در آن میتواند بزرگترین آسیبها را متوجه کشور کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: آموزش و پرورش در یک دهه اخیر با میانگین دو سال فعالیت برای هر وزیر به یک دستگاه بیثبات تبدیل شده است. آقای باغگلی جوانی خوشفکر و دانشمند است، اما سابقه اجرایی در حد مدیریت خُرد دولتی هم ندارد و نباید آموزش و پرورش را به محلی برای آزمون و خطا تبدیل کرد.
رشیدی کوچی: آقای باغگلی شما صلاحیت وزارت را ندارید.
رشیدی کوچی: آقای باغگلی شما صلاحیت وزارت را ندارید. نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: شناخت زیادی نسبت به آقای باغگلی نداشتم اما ایشان را جوانی انقلابی، تحول خواه، دلسوز و خوش اخلاق یافتم اما این چهار گزینه برای اداره آموزش و پرورش کافی است؟ جواب خیر است. ایشان یکی از رویشهای انقلاب است به شرطی که در جای خود باشد.
ایشان را جوانی انقلابی، تحول خواه، دلسوز و خوش اخلاق یافتم اما این چهار گزینه برای اداره آموزش و پرورش کافی است؟ جواب خیر است.
با کمبود 300 هزار معلم در انتهای سال 1403، عدم استقلال دانشگاه فرهنگیان و تغییر نگاه از یک وزارتخانه انسانساز به یک دستگاه مصرفگرا،  انتظار این بود که برای حل این مشکلات بزرگ و گسترده، فردی بزرگ و صاحب تجربه و از بدنه آموزش و پرورش معرفی میشد که سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده و به چالشهای آموزش و پرورش تسلط کافی داشته باشد.
 جنابعالی تخصص کامل برای اداره آموزش و پرورش ندارید. این مسئله مهم است. این عدم انطباق به کشور، وزارت آموزش و پرورش و دولت آقای رئیسی صدمه میزند. بدنه وزارت با آقای باغگلی کار نخواهد کرد.
وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش:
باغگلی: از حرفهای نمایندگان متوجه شدم که میگویند باغگلی کمتوان و کمتجربه است پس نمیتواند مدیریت را به عهده بگیرد. متوجه این موضوع شدم که آموزش و پرورش درگیر مسائل پیچیدهای است و تکرار شرایط گذشته باز تولید شرایط گذشته است و برای ایجاد شرایط جدید، باید برنامه جدید داشته باشیم.معلمان پدران مادران و دانش آموزان این جلسه را می بینند و دغدغه آنها این است که چه کسی سکاندار این وزارتخانه خواهد بود. این اطمینان را می دهم که من اینجا هستم که آموزش و پرورش جنس تربیتی پیدا کند.
من اینجا هستم که آموزش و پرورش جنس تربیتی پیدا کند.
 متوجه این موضوع شدم که آموزش و پرورش درگیر مسائل پیچیدهای است و تکرار شرایط گذشته باز تولید شرایط گذشته است و برای ایجاد شرایط جدید، باید برنامه جدید داشته باشیم.
به شما متعهد میشوم سند ۲۰۳۰ را در هر روزنهای باشد از بین ببرم.ما امروز گروهی از افراد را در کشور داریم که دنبال سند ٢٠٣٠ هستند و به دلیل خلا موجود در سند تحول هستند. من قول می دهم که سند تحول را به گونه ای اجرا کنم و بر دهن کسانی بزنم که فکر می کنند، سند تحول ما کارایی ندارد و به دنبال سند ٢٠٣٠ هستند.
اصلی ترین کار من اجرای سند تحول آموزش و پرورش است.
با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم. مدرسه غیردولتی زمینهساز عدول ما از اجرای قانون اساسی است.
انتهای پیام /
