شناسهٔ خبر: 49036564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مردم صومعه سرا:

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پختگی لازم را ندارد

تهران - ایرنا - نماینده مردم صومعه سرا تاکید کرد هرچند وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جوان بوده و ما نیز طرفدار جوانان هستیم ولی وی پختگی و سابقه لازم برای این خانواده ۵۰ میلیونی این حوزه را ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «سید کاظم دلخوش اباتری» در جلسه علنی نوبت بعدازظهر مجلس شورای اسلامی در مخالفت با «حسین باغ گلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نمایندگان مردم ایران امروز دغدغه دارند و دلیل آن این است که مسئول اول اجرایی کشور را به عنوان ناجی خود در مسائل اجرایی و اقتصادی کشور انتخاب کردند و اگر ما مخالفتی می‌کنیم به جهت جوان بودن وزیر پیشنهادی نیست.

نماینده مردم صومعه سرا افزود: بین وزرای پیشنهادی دیگر نیز وزیر جوان هم وجود دارد و اگر مجلس با برخی از افراد مخالفت می‌کند برای این است که می خواهیم برای دولت بهترین‌ها اتفاق بیفتد و سبب شود فرهنگ و اقتصاد مردم بهتر شود. به عبارتی مردم این فرصت را آخرین فرصت خود می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان هیچ مخالفتی با وزیر جوان ندارند، گفت: وزرات آموزش و پرورش خانواده  ۵۰ میلیون نفری است و ما نیز جزو خانواده آموزش و پرورش هستیم. ۱۵ میلیون دانش‌آموز و حدود ۲ میلیون معلم و فرهنگی فرهیخته و بازنشستگان این بخش نشان از خانواده بزرگ آموزش و پرورش دارد که باید نگاه ویژه‌ای به آن شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: حضور حدود ۵۰ میلیون نفر در این خانواده بزرگ آموزش و پرورش سبب شده تا جایگاه ویژه‌ای برای این موضوع باز شود و قرار نیست با این جایگاه در هیات دولت جایگاه پایینی داشته باشد و وزیر پیشنهادی نتواند از منافع این حوزه به درستی دفاع کند.

دلخوش با بیان اینکه مگر افراد پخته آموزش و پرورش نمی‌توانند سکان وزارت آموزش و پرورش را بر عهده بگیرند، گفت: وزیر پیشنهادی از بدنه دولت نیست وحتی رییس جمهوری محترم فرمودند که وزیر پیشنهادی از مهدکودک و دبستان تا دبیرستان تدریس کردند و مربی بودند. اما تا آنجا که من می‌دانم مربی مهدکودک ها مردان نیستند و زنان مسوولیت مربی بودن در مهد کودک‌ها و دبستان‌ ها بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌تواند مشاور مناسبی برای رییس جمهوری و وزرای محسوب شود، گفت: وزارت آموزش و پرورش در زمینه مطالبات فرهنگیان، معلمان و بازنشستگان عملکرد مناسبی نداشته و موفق نبوده است. مجلس قصد دارد به هر میزان که اساتید دانشگاه حق و حقوق دریافت می‌کنند، معلمان نیز از همان میزان حقوق برخوردار شوند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نمی‌تواند در رفع مشکلات و تامین نیاز معلمان عملکرد مناسبی ارائه دهد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در اسناد بالادستی ۱۲۶ شاخص ارائه فرمودند که ۴۸ شاخص برنامه وزیر پیشنهادی با آنها منطبق، ۳۶ شاخص همسو و ۴۲ مورد نیز ذکر نشده است.

وی با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی از سوی معاونت نظارت امتیاز ۵۰ و نیم را دریافت کرده که کمترین نمره دریافتی در میان وزرای پیشنهادی است، عنوان کرد: در بررسی معیارهای کیفی که ۹ شاخص دارد، تنها ۲ مورد آن در برنامه وزیر پیشنهادی کامل است و مابقی آن وجود ندارد. از نظر انطباق برنامه‌ها با شرح وظایف وزارت آموزش و پرورش، از ۴۲ شاخص تنها ۱۵ شاخص تطابق دارد، ۸ مورد همسو است و ۱۹ شاخص ذکر نشده است. مجموعاً ۲۷ وظیفه منطبق نیست.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس میزان انطباق برنامه‌های وزیر پیشنهادی  با سیاست های کلی نظام و سیاست های رهبری را ۴۹ شاخص عنوان کرد و گفت: از این میان ۲۰ شاخص برنامه تطابق دارد، ۱۶ مورد همسو است و ۱۳ مورد ذکر نشده است. همچنین سند تحول بنیادین ۱۵ شاخص دارد که ۷ مورد منطبق، ۵ مورد همسو و ۳ مورد ذکر نشده است.

دلخوش با بیان اینکه جامعه فرهنگیان که بیش از ۲ میلیون فرهنگی و ۱۵ میلیون دانش آموز دارد، فردی با تجربه کافی می‌خواهد، ادامه داد: مردم و معلمان مطالبات بحقی از مجلس و دولت دارند و امروز نظاره گر عملکرد ما هستند که ببینند مجلس به کدام سمت حرکت می کند و باید به سمت اسناد بالا دستی حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه آیا در میان خانواده آموزش و پرورش و فرهنگیان کسی دیگر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی براساس شرایط احراز در وزارت آموزش و پرورش، وزیر پیشنهادی نمی‌تواند جایگاه یک مدیر مدرسه را داشته باشد، ضمن احترام به وزیر پیشنهادی و آقای رییسی در برخی از موارد برداشت درستی صورت نگرفته است. اگر یک فرهنگی از آقای باغگلی حمایت کند، ما نیز به وی رأی می‌دهیم.

نظر شما