شناسهٔ خبر: 49031900 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

پایان بررسی کلیات برنامه دولت سیزدهم/ موافقان و مخالفان برنامه‌ و کلیت کابینه چه گفتند؟ +عکس و فیلم

رئیس‌جمهور اولویت اول دولت سیزدهم را مهار کرونا و ارتقاء وضعیت بهداشتی در کشور دانست و گفت: اولویت بعدی مساله اقتصاد و بهبود شاخص‌های کلان و تقویت معیشت و فضای کسب و کار است.

صاحب‌خبر -

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، وزرای پیشنهادی و اکثریت نمایندگان مجلس آغاز شد.

پوشش زنده جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیسی اولویت دولت مهار کرونا است

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست، دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

-ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی

-گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی

-بررسی خط‌مشی و اصول‌کلی برنامه دولت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی

-بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به ترتیب:

۱- حسین باغگلی (آموزش و پرورش) ۲ - عیسی زارع پور (ارتباطات و فناوری اطلاعات) ۳ - حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب (اطلاعات) ۴ - احسان خاندوزی (امور اقتصادی و دارایی) ۵ - بهرام عین اللهی (بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) ۶ - حجت‌الله عبدالملکی (تعاون، کار و رفاه اجتماعی) ۷ - سیدجواد ساداتی نژاد (جهاد کشاورزی) ۸ - حسین‌امیر عبداللهیان (امور خارجه) ۹ - امین‌حسین رحیمی (دادگستری) ۱۰ - امیر سرتیپ ستاد محمد رضا آشتیانی (دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ۱۱ - مهندس رستم قاسمی (راه و شهرسازی) ۱۲ - سیدرضا فاطمی امین (صنعت، معدن و تجارت) ۱۳ - محمدعلی زلفی گل (علوم، تحقیقات و فناوری) ۱۴ - محمدمهدی اسماعیلی (فرهنگ و ارشاد اسلامی) ۱۵ - احمد وحیدی (کشور) ۱۶ - مهندس سید عزت الله ضرغامی (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) ۱۷ - مهندس جواد اوجی (نفت) ۱۸ - مهندس علی اکبر محرابیان (نیرو) ۱۹ - سیدحمید سجادی هزاوه (ورزش و جوانان).

پوشش زنده جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی/رئیسی: اولویت دولت مهار کرونا است

دفاع رئیس جمهور از وزرای پیشنهادی به مجلس

رئیس‌جمهور در خصوص فرآیند روش انتخاب وزرای پیشنهادی نیز گفت: من لازم است ابتدا روش انتخاب یا متد کار را خدمت شما توضیح بدهم. ابتدا ما یک فراخوان در سایت [سامانه مردم یار] اعلام کردیم و بسیاری از مردم به ویژه نخبگان در آن شرکت کردند. افراد بسیاری از سوی گروه‌ها، دسته‌جات و دلسوزان معرفی شدند. افراد مختلف و چهره‌های بسیاری معرفی شدند و این مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد، برای دولت بسیار مفید و مؤثر بود.

رئیسی در ادامه به معرفی وزرای پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های دولت سیزدهم پرداخت. اهم اظهارات رئیس جمهور به شرح زیر است:

وزارت آموزش و پرورش

مسئله معلمان و فرهنگیان و مساله معیشتی آنها از دغدغه مورد تاکید ماست. فرهنگیان بدانند طرح رتبه بندی معلمان را ما دنبال خواهیم کرد. در مساله آموزش و پرورش مساله تخصص را در نظر گرفتیم.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

شفاف کردن فضای مجازی جزو برنامه‌های وزارت ارتباطات است.

وزارت اطلاعات

جناب آقای خطیب هم دانش اطلاعاتی دارند و هم تجربه چندین ساله در وزارت اطلاعات دارند. پیشگیری از فساد و جلوگیری از نفوذ و صیانت از مردم در مقابل از هجمه‌ها از برنامه‌های وزارت ارتباطات است

وزارت امور اقتصادی و دارایی

مسئله دانش و تخصص از مؤلفه‌های مورد توجه بوده. ما وزیر جوانی می‌خواهیم که نظام مالیاتی را اصلاح کند، در سیستم کسب و کار مردم تحول ایجاد کند، شفافیت را دنبال کند، ما چهره جوان فسادستیز می‌خواهیم و این امر را در چهره آقای خاندوزی می‌بینیم.

وزارت امور خارجه

آقای امیر عبداللهیان فردی خوشنام در مساله وزارت خارجه است. توسعه روابط همسایگی و مساله دیپلماسی اقتصادی از رویکردهای وزارت خارجه است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

آقای عین‌اللهی از آدم‌های در میدان است و از چهره‌های شاخصی است که حتی در مساله مبارزه با کرونا می‌تواند نیروها را به خط کند و مدیریت کند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

آقای عبدالملکی، آقای جوان و پاکدست و فسادستیز است. ایشان معاونت بخش اشتغال در کمیته امداد بودند. ایشان امین رهبر انقلاب در کمیته امداد هستند. آقای عبدالملکی با نخبگی خودشان انشاالله می‌تواند در این وزارت خانه تحول ایجاد کند.

وزارت جهاد کشاورزی

آقای سادات نژاد نسبت به این حوزه کاملاً تسلط دارد. بسیاری از افراد ایشان را به عنوان متخصص در این امر معرفی کردند. ایشان با استفاده از دانش و تخصص می‌تواند این وزارت خانه را اداره کند.

وزارت دادگستری

ایشان آشنایی کامل با حوزه قضائی دارند.

وزارت دفاع

آقای امیر آشتیانی، نیروهای مسلح خوشحال شدند از معرفی ایشان به عنوان وزیر دفاع و هم از چهره‌های خوشنام در نیروهای مسلح هستند

وزارت راه و شهرسازی

آقای رستم قاسمی در قرارگاه خاتم کارهای بسیار بزرگی انجام دادند. افراد زیادی را در این حوزه پیشنهاد کردند، ما دنبال کسی بودیم که وعده دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در سال را عملی کند که آقای رستم قاسمی آن فرد است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت

آقای فاطمی امین، زمانی که در آستان قدس بود در بخش اقتصادی شفافیت را بر قرار کرد. ایشان در وزارت کشور عملکرد موفقی داشتند

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دکتر زلفی پور، ۷ سال ریاست یک دانشگاه در سطح کلان را بر عهده داشتند.

وزارت فرهنگ و ارشاد

از مجموع بررسی‌ها کسی که دارای دانش در این امر بود، آقای دکتر اسماعیلی بود. آقای صفارهرندی گفتند آقای اسماعیلی گزینه خوبی برای وزارت فرهنگ و ارشاد است. اهالی فرهنگ و هنر بدانند آزادی را ما به شما ندادیم. آزادی را شما به ما دادید

وزارت کشور

دکتر وحیدی، چهره راهبردی است. ایشان می‌تواند وزارت کشور را به نحوی اداره کند که نیازهای کشور را مرتفع کند

وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی

آقای ضرغامی را همه می‌شناسند، این وزارت خانه به کسی نیاز دارد که سیاست اقتصاد بدون نفت را دنبال کند، انشاالله آقای ضرغامی این امر را می‌تواند دنبال کند

وزارت نفت

آقای مهندس اوجی در تمام ادوار وزارت نفت که ایشان مسئولت داشتند، انسان موفقی هستند و با یک حرکت جهادی می‌تواند حرکتی در وزارت نفت بکند. نسبت به فروش نفت بسیار دغدغه دارند، نگران فروش نفت نباشید

وزارت نیرو

در حوزه آب و برق عقب ماندگی داریم. اقداماتی که ایشان در حوزه نیروگاهی و سد سازی کرده بسیار بالاست. مدیریت آب و برق در کشور بسیار مهم است

وزارت ورزش و جوانان

با نام آوران ورزش جلسه داشتم، انتقاد داشتند که چرا از درون ورزش معرفی نمی‌کنید؟ از نامهای مختلفی که به من ادادند، آقای سجادی از مدال آورانی است که هم دانش و هم تجربه در امر ورزش داراست

پوشش زنده جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی/رئیسی: اولویت دولت مهار کرونا است

پس از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت، مجلس وارد بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی می‌شود.

قالیباف: روزهای حساسی برای مجلس و دولت در پیش رو داریم

رئیس مجلس شورای اسلامی در آغار نشست علنی امروز با اشاره به جلسه رای اعتماد وزیران گفت: روزهای حساسی برای مجلس و دولت در پیش رو داریم و بیش از ۲۷۰ جلسه بررسی کارنامه وزرای پیشنهادی در مجلس برگزار شد.

نمایندگان مجلس: رأی اعتماد به وزرا مخفی انجام شود

نمایندگان با امضای نامه‌ای خطاب به هیئت رئیسه خواستار رأی گیری برای رأی اعتماد به وزرا به صورت مخفی و با ورقه شدند.

برنامه وزرا باید متناسب با شرایط کشور باشد

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: چنانچه وزرای پیشنهادی دولت از سوابق خوب و برنامه‌های متناسب با مقطع کنونی و پیش‌ روی کشور برخوردار باشند، می‌توانند اعتماد مجلس را به دست آورند.

رئیس‌جمهور در فرآیند بررسی وزرای پیشنهادی تلاش زیادی انجام داد

مولوی گفت: با مطالعه کارنامه وزرای پیشنهادی به این نتیجه می رسیم که رئیس‌جمهور در شناسایی و فرآیند بررسی وزرای پیشنهادی تلاش زیادی انجام داده است.

نوروزی: برنامه وزرای پیشنهادی کیفی و توصیفی است

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه ارائه شده از سوی وزرای پیشنهادی دولت کیفی و توصیفی است و باید بگویند که برای شفافیت در دارایی مسئولان چه می کنند.

حواشی کم‌ترین تاثیر را بر نظر نمایندگان درباره وزرای پیشنهادی دارد

رئیس مجلس گفت: با حضور تمام وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی و آشنا شدن با انتظارها و نگاه‌ها، حواشی کم ترین تاثیر را بر نظر نماینده ها دارد.

فساد ستیزی از شاخصه مهم کابینه رئیسی است

عضو هیات رئیسه مجلس در موافقت با کلیات کابینه دولت سیزدهم، گفت: در موضوع کلیات کابینه، فساد ستیزی و جوان گرایی بسیار مهم است و اینکه منتخبین قدرتِ گرفتن تصمیمات سخت را داشته باشند.

از میان وزرای پیشنهادی، برخی نمی‌توانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره کلیات برنامه دولت سیزدهم پرداخت.

مخالفی برای وزرای پیشنهادی راه، دفاع و دادگستری در مجلس ثبت نام نکرد

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات برگزاری رأی اعتماد برای وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم گفت: برای سه وزیر پیشنهادی هیچ مخالفی ثبت نام نکرده است.

دولت سیزدهم اقتصاد و سفره مردم را به مذاکرات پیوند نخواهد زد

میرتاج الدینی گفت: در برنامه دولت سیزدهم مسئله اشتغال زایی، بهبود معیشت مردم، رونق تولید، خودکفایی، اصلاح نظام بانکی که به درستی از سوی آقای بحرینی به آن اشاره کردند، مورد توجه قرار گرفته است.

مجلس یازدهم حداکثر حقوق و دستمزدها را نسبت به حداقل‌ها 6 برابر کاهش داد

رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات نماینده بافق گفت: دولت در لایحه بودجه 1400 حداکثر دریافت حقوق و دستمزدها را 21 برابر حداقل در نظر گرفته بود که مجلس یازدهم آنرا 6 برابر کاهش داد.

جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیسی/گزارش تصویری

تصاویر جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت رئیسی را در اینجا مشاهده کنید.

رئیسی: می‌خواهم به وعده‌هایی که داده‌ام عمل کنم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنای من این است که به وعده‌هایی که داده‌ام عمل کنم، گفت: نمایندگان در مجلس هم مساعدت کنند تا دولت در عمل به وعده‌هایش موفق شود.

راستی: کسانی که امروز اعتراض می‌کنند کجا علیه سند 2030 صحبت کرده‌اند

جعفر راستی در جلسه علنی امروز عصر (شنبه 30مرداد ماه) ‌مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: خدای تبارک و تعالی را شاکرم که بعد از چند دهه فرصت داد مردم شریف ایران بتوانند یک رئیس جمهور انقلابی، جهادی و پاکدست انتخاب کنند.

دلخوش : این کشتی بزرگ که فرهنگیان در آن نشسته‌اند یک ناخدای باتجربه می‌خواهد

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس تصریح کرد: ما می‌خواهیم برای دولت بهترین اتفاق بیفتد و فرهنگ و اقتصاد کشور اصلاح شود. مردم در شرایط فعلی این فرصت را آخرین فرصت و امید برای خودشان می‌دانند و باز هم تأکید می‌کنم که مجلس هیچ مخالفتی با وزیر جوان ندارد.

قادری: وزیر پیشنهادی حرفی در زمینه آموزش و پرورش ندارد

قادری با بیان اینکه وزیر پیشنهادی حرفی در زمینه آموزش و پرورش ندارد، گفت: آقای باغگلی در دانشگاه دارای رتبه استادیاری است و حتی نتوانسته طی چند سال گذشته پایه سنواتی خود را بگیرد چطور می‌تواند ادعا کند که در تعلیم و تربیت حرف برای گفتن دارد.

نظرات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش امروز عصر در مجلس بررسی شد؛ عدم حضور در بدنه آموزش و پرورش و نداشتن تجربه کافی از عمده دلایل مخالفان و تحولگرایی، جوان بودن و برنامه گرایی از عمده دلایل موافقان رای اعتماد به وی بود.

نظر شما