شناسهٔ خبر: 49030843 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نگاهی به استدلال‌های مخالفان و موافقان کلیات کابینه دولت سیزدهم؛

چرا از اهل سنت و زنان در کابینه استفاده نشد؟/ دولت سیزدهم از دولت قبل جوانتر است/ دولت، شرکت‌های خودرویی را به بخش خصوصی واقعی بدهد

یکی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز گفت: ایران خودرو ۳۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد اما بخش خصوصی می‌گوید اگر سهام این شرکت به بخش خصوصی واقعی واگذار شود از زیانده خارج می‌شود و آن را سودده خواهیم کرد. حل معضل فاصله طبقاتی و ایجاد سامانه شفافیت در دولت آیت‌الله رئیسی بسیار ضروری است و این دولت باید پاسخ دهد آیا بنای اجرای این موضوعات را دارد یا خیر.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جلسه علنی امروز (شنبه 30 مرداد) مجلس شورای اسلامی ساعاتی قبل با حضور محمد باقر قالیباف آغاز شد. در ابتدای جلسه علنی امروز (شنبه 30 مرداد) با برگزاری جلسات دو شیفته صحن علنی به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی موافقت کردند. 

طبق آیین نامه داخلی مجلس جلسات صحن باید 4 ساعته باشد و در صورت لزوم و با موافقت نمایندگان این ادامه جلسات صحن علنی می‌تواند ادامه یابد.  بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از امروز (شنبه) آغاز شده و تا سه‌شنبه جاری ادامه دارد.

قالیباف: نمایندگان شناخت کاملی از وزرای پیشنهادی دارند

رئیس مجلس در آغاز جلسه علنی امروز مجلس، گفت: طبق برنامه‌ریزی که از قبل انجام شده بود با شکل‌گیری یک سامانه و برای اولین بار این فرصت فراهم شد که یکایک وزرای پیشنهادی در تمام کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند و همه نمایندگان چهره به چهره با همه وزرای پیشنهادی صحبت کنند.

چرا از اهل سنت و زنان در کابینه استفاده نشد؟/ دولت سیزدهم از دولت قبل جوانتر است/ دولت، ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واقعی بدهد

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بیش از ۲۷۰ جلسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس به صورت فشرده برگزار شد و در این جلسات شناخت بسیار خوبی هم نمایندگان از وزرای پیشنهادی پیدا کردند و هم وزرای پیشنهادی شناخت خوبی نسبت به مجلس و نگاه‌ها و انتظارات در حوزه‌های تخصصی به دست آوردند.

رئیسی: اولویت اول دولت؛ مهار کرونا است

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز در صحن علنی مجلس که به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگزار شد، گفت: عدالت‌محوری هم در توزیع منابع و هم در توزیع فرصت‌ها و هم در توانمندسازی، کشف و تقویت استعدادها و هم در شایسته‌سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت و ثروت می‌باشد. رویکرد عدالت‌محوری در تضمین حقوق همه مردم از زن و مرد و کودک و نوجوان، روستایی و شهری مطرح می‌شود.

وی گفت: اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور و تسریع در واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقاء سطح درمان است و اولویت بعدی مساله اقتصاد، ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان، و در یک کلمه تقویت معیشت مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است.

چرا از اهل سنت و زنان در کابینه استفاده نشد؟/ دولت سیزدهم از دولت قبل جوانتر است/ دولت، ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واقعی بدهد

رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران، شرطی کردن اقتصاد و مشکلاتی بوده که کشور با آن مواجه بوده است، گفت: امروز با مشکلاتی از جمله تورم بالای ۴۴ درصد اعلامی مرکز آمار، یا بیش از ۵۵ درصدی بانک مرکزی، افت شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت خرید مردم و خانوارها، سختی معیشت مردم ، رشد بالای نقدینگی و حجم بالای بدهی دولت مواجه هستیم.

در ادامه به بررسی مواضع موافقان و مخالفان کلیات کابینه می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید؛

مخالف/ حسین زاده بحرینی: دولت مراقب بانک‌های خصوصی باشد

حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس خطوط کلی دولت‌شان را با مردم در میان گذاشتند؛ در مهلت قانونی مقرر کابینه دولت آیت‌الله رئیسی به مجلس معرفی شد و ما نظراتمان را بیان کردیم.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: امروز با معضل و مسأله‌ای با عنوان دیوانی کشور مواجه هستیم که در حقیقت بروکراسی پنهان است؛ ما با حجم زیادی از کارمندان مواجه هستیم که قراردادهای متعدد شرکتی، قراردادی، قانون کار و... دارند و قرار است رئیس جمهور، کشور را با همین دیوان‌سالاری اداره کند.

چرا از اهل سنت و زنان در کابینه استفاده نشد؟/ دولت سیزدهم از دولت قبل جوانتر است/ دولت، ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واقعی بدهد

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه بخشی از صندوق‌های بازنشستگی در وزارت رفاه است و بخشی دیگر در وزارتخانه‌های دیگر، خاطرنشان کرد: صندوق بازنشستگی کشور یک معضل بالفعل اقتصاد ایران است که هر سال در بودجه سنواتی اعتباری را برای ارائه مستمری به بازنشستگان دولت مصوب می‌کنیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به مشکلاتی که بانک‌ها برای کشور به وجود آورده‌اند تصریح کرد: ریشه تورم در ایران ناشی از کسری بودجه و بی‌انضباطی بانک‌هاست این در حالی است که از دهه 80  که بانک‌های خصوصی در ایران ایجاد شدند به دلیل عدم رگلاتوری شاهد بی انضباطی پولی و مالی بانک‌ها در کشور هستیم که دود آن به چشم همه ملت رفته است.

موافق/ حسینی: جوانی، تجربه و سلامت نفس از مهمترین شاخص‌های کابینه رئیسی است

سیدکریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز گفت: در برنامه‌های رئیس‌جمهور و وزرای پیشنهادی، مسأله تمرکززدایی و توجه به استان‌های مرزی و محروم و توسعه متوازن به ویژه در خوزستان و سیستان و بلوچستان دیده می‌شود که البته این برنامه‌ها باید با اقدام و عمل همراه باشد و این مطالبه جدی مردم سراسر نقاط کشور است. 

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس با تأکید بر توجه به نقاط کمتر توسعه‌یافته  در دولت جدید اظهار داشت:‌این زیبنده کشور ما نیست که نقاطی مانند خوزستان از تنش آبی رنج ببرند.

مخالف/ بابایی: بعضی مدیران در صندوق‌های بازنشستگی حقوق 50 میلیونی می‌گیرند

علی بابایی کارنامی در جلسه علنی امروز مجلس و در مخالفت با کلیات کابینه دولت سیزدهم گفت: آقای رئیسی! در برنامه شما برای کارگران این سرزمین برنامه کاربردی ارائه نشده است. باید برای عدالت استخدامی در دستگاه‌های دولتی برنامه کاربردی ارائه شود. در حوزه مسائل مالی دولت شما بر اساس چه مدلی کار را می‌خواهید به پیش ببرید؟ غیر از این است که باید از اقتصاددانان دعوت به همکاری کنید؟کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال، سرمایه‌گذاری و فرمانده پیگیری این بحث مهم را اعلام نکرده‌اید، آقای رئیسی! در بحث کاهش ضریب جینی و ایجاد عدالت اجتماعی باید برنامه علمی و کاربردی کوتاه مدت و میان مدت ارائه شود.

چرا از اهل سنت و زنان در کابینه استفاده نشد؟/ دولت سیزدهم از دولت قبل جوانتر است/ دولت، ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واقعی بدهد

بابایی خاطرنشان کرد: صندوق‌های بازنشستگی به حیاط خلوت بعضی از باندهای سیاسی و دولت‌ها تبدیل شده، آیا می‌دانید در صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و شستا بعضی از مدیران 50 میلیون حقوق می‌گیرند و کارگر ساده نابود می‌شود؟ اینجا برنامه اجرایی می‌خواهد. آقای رئیسی! ما به شما ایمان و ارادت داریم اما باید محکم و مستحکم در برابر ظلم 40 ساله‌ای که بر بعضی از کارگران مملکت روا داشته شده، بایستیم.

موافق/ سلیمی: دولت سیزدهم از دولت قبل جوانتر است

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم اظهار داشت: در برنامه ها و مواردی که در حوزه برنامه بیان شده است حوزه تخصصی محیط زیست، صندوق‌های بازنشستگی و همچنین تبدیل وضعیت نیروها از مواد درستی است که به آنها پرداخته شده اما نکته‌ مهم این است که آنچه که توسط برنامه‌های وزرا ارائه شده است به صورت جدی و آن پرداخته شده و اتفاقاً در برخی موارد به صورت جدی به آنها پرداخته شده است، به عنوان مثال در حوزه محیط زیست در برنامه ساداتی نژاد به صورت جدی به آن پرداخته شده است که  آیت الله رئیسی در مراسم تنفیذ این موضوع به طور مبسوط اشاره کرد.

عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: یکی از مخالفان در حوزه هماهنگی گفت بالاخره چه کسی می‌خواهد برنامه‌های کلان را اجرایی کند اتفاقاً آقای رئیسی هم اشاره کردند که تیم اقتصادی توسط آقای مخبر اداره می‌شود، اتفاقاً در این حوزه آیت‌الله رئیسی مباحث جدی را بیان کردند.

مخالف/ نوروزی: دولت ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واقعی بدهد

حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: موضوع جانبازی، آزادگی و ایثارگری وزرا اهمیت بالایی دارد؛ اما من چیزی در این باره ندیدم.

وی ادامه داد: دولت آیت‌الله رئیسی باید پاسخ دهد که آیا بنا دارد بانک اسلامی و بانکداری بدون ربا و نظارت بر بازار به صورت جدی پیگیری کند؟

نوروزی افزود: ایران خودرو 35 هزار میلیارد تومان بدهی دارد اما بخش خصوصی می‌گوید اگر سهام این شرکت به بخش خصوصی واقعی واگذار شود از زیانده خارج می‌شود و آن را سودده خواهیم کرد.

وی افزود: حل معضل فاصله طبقاتی و ایجاد سامانه شفافیت در دولت آیت‌الله رئیسی بسیار ضروری است و این دولت باید پاسخ دهد آیا بنای اجرای این موضوعات را دارد یا خیر.

چرا از اهل سنت و زنان در کابینه استفاده نشد؟/ دولت سیزدهم از دولت قبل جوانتر است/ دولت، ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی واقعی بدهد

موافق/ مولوی: دولت به دنبال بهبود معیشت مردم و احیای سرمایه اجتماعی است

سیدمحمد مولوی نماینده مردم آبادان و اروند‌کنار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور و برنامه‌های دولت سیزدهم اظهار داشت: جوان‌ترین وزیر پیشنهادی 40 سال و مسن‌ترین آنها 60 سال سن دارند و میانگین سنی کابینه 53 سال است، کارآمدی، فسادستیزی و مردمی بودن در سوابق همه افراد مشاهده می‌شود. 

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس اظهار داشت:‌معاونت نظارت مجلس مقایسه‌ای بین گزینه‌های پیشنهادی با شرح وظایف وزارتخانه‌ها و اهداف و قوانین بالادستی انجام داده که در نتیجه آن، اکثر وزرای پیشنهادی نمره بالایی گرفته‌اند. 

مولوی در پایان ساماندهی معیشت کارگران، رتبه‌بندی معلمان، ساماندهی مناطق آزاد و لایروبی اروندرود و نیز توجه به یکپارچگی استان خوزستان در اختصاص منابع و امکانات را از مهمترین انتظارات از دولت آینده برشمرد.

مخالف/ محمودزاده: چرا از اهل سنت و زنان در کابینه استفاده نشد؟

جلال محمود‌زاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه علنی مجلس گفت: کشور ما به دلیل نپیوستن به FATF در لیست سیاه کشورهای صنعتی قرار دارد  و تحریم‌ها هم برای ما مشکلات زیادی ایجاد کرده است. 

نماینده مهاباد در مجلس گفت: تیم اقتصادی آیت‌الله رئیسی یا از آستان قدس هستند و یا از ستاد اجرایی فرمان امام؛‌ آیا نمی‌توانستید از همه کارشناسان و متخصصان اقتصادی برای رفع مشکلات کشور دعوت کنید.

نماینده مهاباد در مجلس گفت: از اقدام قابل تقدیر و اندیشمندانه رهبر معظم انقلاب برای انتخاب یک کرد سنندجی به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش تشکر می‌کنم.

وی تأکید کرد: چرا  50 درصد از جامعه یعنی زنان در کابینه آیت‌الله رئیسی  جایگاهی ندارند و آنان کاملا نادیده گرفته شده‌اند. 

وی گفت: با وجود تورم 44 درصدی و نقدینگی بالا و آمار 32 درصدی خانوارهای زیر خط فقر و کسری بودجه و بدهی سنگین دولت و خشکسالی و خاموشی‌های اخیر و رکود سرمایه‌گذاری خارجی به نظر می‌رسد آیت‌الله رئیسی و کابینه‌اش شرایط سختی دارند که نیازمند پزشکان متخصص هستند.

موافق/ ایزدپناه: برنامه‌های دولت بر مبنای تحلیل واقع‌بینانه تهیه شده است

عبدالله ایزدپناه نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم گفت: دولت در حالی پا به عرصه خدمت گذاشته است که تحریم‌های ظالمانه و سوءمدیریت گذشته عرصه را بر مردم تنگ نموده و مردم با شرایط بد اقتصادی، تورم و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: تورم ۴۰ درصدی و نقدینگی موجود، بدهی شرکت‌ها و کسری بودجه سالانه و ضریب جینی ۴۰ درصدی، نرخ بالای بیکاری، همه‌گیری بیماری منحوس کرونا، گرانی و ده‌ها مشکل دیگر کشور را در شرایط سختی قرار داده است که می‌توان با همکاری همه قوا و استفاده از نیروی مردمی به آینده امیدوار بود و با برنامه‌ریزی مشکلات را کاهش داد.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید با عنایت به برنامه‌های وزرای پیشنهادی از جمله استفاده از سرمایه انسانی، نخبگان، شایسته سالاری و شفافیت، مبارزه با فساد اشتغالزایی و بهبود معیشت مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر و همچنین ساخت یک میلیون مسکن در سال و کاهش هزینه‌های دولت به وزرای پیشنهادی رای دهیم.

 

 

 

نظر شما