شناسهٔ خبر: 49030825 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

رئیس جمهور: تقویت اقتصاد مبتنی بر کشاورزی از برنامه های دولت برای تحقق عدالت و پیشرفت در کشور است

صاحب‌خبر -

رئیس جمهور با بیان اینکه تمام برنامه های دولت به گونه ای تنظیم شده که موجب تحقق دو موضوع مهم و محوری عدالت و پیشرفت در کشور باشد، گفت: می‌دانیم فرصت خدمت کوتاه و رنج‌ها و مشکلات مردم بسیارند و این بار امانت جز با هدایت الهی و عنایت اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، عزم فولادین برای تحول به سر منزل مقصود نخواهد رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تحول‌خواهی جز با تکیه بر شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و پیروی از رکن رکین ولایت فقیه به ساحل امن عدالت و پیشرفت منتهی نخواهد شد.

آیت الله رئیسی اظهارداشت: خداوند منان را شکرگزاریم که دل‌های مردم عزیز، صبور و فهیم ایران اسلامی را هدایت فرمود و توفیق عظیم خدمت و بار سنگین امانت را به بندگانی از دل مردم سپرد تا در آستانه قرن پانزدهم هجری شمسی با تکیه بر اصیل‌ترین شعارهای نهضت خمینی کبیر رضوان الله تعالی علیه و رهنمودهای رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، امانت‌دار اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی در ملک عالم آل محمد(ص) و زمینه‌ساز جهش به سوی ایران قوی باشد.

رئیس جمهور افزود: اکنون هنگامه حرکت جهادی، حکیمانه، شجاعانه و مردمی است که با بهره‌جویی از ظرفیت‌های عظیم فکری و نخبگانی و مشارکت‌جویی از آحاد ملت و همدلی و همراهی مجلس انقلاب و نمایندگان محترم مردم و در چارچوب سند تحول دولت مردمی زمینه‌ساز تحقق ایران قوی باشد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: سند تحول دولت مردمی به عنوان چارچوب حاکم بر برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگرفته از محورهای بنیادین پنجگانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی و ایرانی، اقتصاد مقاومتی،تأمین و بهبود معیشت جامعه بویژه اقشار کم‌درآمد و توسعه روابط بین‌المللی براساس منافع ملی و الهام‌بخشی در جهان اسلام است.

رییس جمهور با بیان اینکه در هر یک از برنامه‌های دولت عدالت و پیشرفت کانون برنامه‌ریزی قرار گرفته است و برآیند آنها رونق تولید داخلی، تعالی ایران اسلامی خواهد بود، اظهارداشت: زنجیره کامل فرآیند تحولی در هر حوزه شامل توصیف و تحلیل واقع‌بینانه از وضع موجود، تصویرپردازی از آینده مطلوب. تأکید بر ارائه راهبردها و راهکارها معطوف به علل وقوع چالش‌ها، برنامه‌ریزی در چارچوب ظرفیت‌های ساختاری، انسانی و مالی دولت با رویکرد یاری و همراهی دیگر قوا و نهادهای حاکمیتی مد نظر قرار گرفته است.

آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: کاهش نقش‌های تصدی‌گرایانه و افزایش نقش میدان‌ساز و تسهیل‌گری دولت برای به صحنه آمدن و بسیج ظرفیت گسترده و متنوع مردمی بویژه جوانان و نخبگان که همواره پیشتاز و پیشران تحول‌خواهی هستند از دیگر حوزه‌های مورد تأکید در برنامه است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه تمامی برنامه‌ها به گونه‌ای تهیه و تنظیم شده که تضمین‌کننده تحقق 2 محور اصلی و مهم یعنی عدالت و پیشرفت در کشور باشد، گفت: عدالت‌محوری هم در توزیع منابع و هم در توزیع فرصت‌ها و هم در توانمندسازی، کشف و تقویت استعدادها و هم در شایسته‌سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت و ثروت می‌باشد. رویکرد عدالت‌محوری در تضمین حقوق همه مردم از زن و مرد و کودک و نوجوان، روستایی و شهری مطرح می‌شود.

دکتر رییسی اضافه کرد: محور دوم در پرتو مشارکت و تلاش همه‌جانبه برای مردمی‌سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی‌های اساسی و حقوق عامه و هم در فعال‌سازی با رویکرد خانواده‌گرا و حمایت همه‌جانبه از خانواده است.

رییس جمهور در ادامه برای تحول در 2 محور عدالت و پیشرفت با مشارکت همگانی، چرخش های تحول آفرین در برنامه دولت را به این شرح اعلام کرد:

1- چرخش از بروکراسی کندکننده و فسادخیز به نفع ساز و کارهای جلب مشارکت عمومی.

2- تغییر رویکرد از اقدامات صرفاً مقابله‌ای با فساد به اقدامات پیشگیرانه از فساد

3- چرخش از رویکرد تفکیکی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به رویکرد تلفیق سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی.

4- تغییر رویکرد از بخشی ‌نگری و پایتخت‌محوری در اتخاذ تصمیمات و توزیع منابع و امکانات به فعال‌سازی ظرفیت‌ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی.

5- گذار از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و موسمی در حلقه‌های بسته کارشناسی به فرآیندهای جلب مشارکت حداکثری بویژه در حوزه نخبگانی.

6- تغییر رویکرد مداخله‌ای به رویکرد حمایتی، هدایتی، نظارتی در بازارهای سرمایه.

7- ممانعت از تغییر پی‌درپی‌ مقررات در جهت ایجاد ثبات و تقویت تولید و تجارت.

8- افزایش نقش دولت در تنظیم‌گری و تسهیل‌گری در فضای کسب و کارها.

9- تغییر رویکرد اقتصاد سنتی متمرکز بر منابع و توجه بیش از پیش به اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری‌های نرم و نوین.

10- تغییر رویکرد از صادرات مبتنی بر مواد خام و اولیه به تولید محصولات صنعتی و با تکنولوژی بازارمحور.

11- تغییر رویکرد از اداره کشور براساس درآمدهای نفتی و روش‌های تورم‌زا در تأمین منابع مالی دولت و افزایش بهره‌وری، خلق ثروت ملی و درآمدهای پایدار.

12- تغییر رویکرد از بودجه‌ریزی سنتی و مبتنی برچانه‌زنی به بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد، عملیاتی و هوشمند.

13- توجه بیش از پیش به فرصت‌های اقتصادی روستا و تقویت اقتصاد مبتنی بر کشاورزی.

14- افزایش ساز و کارهای حمایتی و هدایتی جهت تقویت بنیه اقتصادی بخش‌های میانی و گروه‌های محروم به صورت پایدار.

15- صیانت از محیط زیست و کمک به نهادهای مردمی.

دکتر رییسی در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط و وضعیت کشور و مشکلاتی که امروز دولت با آن مواجه است، اظهارداشت: با محوریت مشکلات پیش روی دولت، یک برنامه آنی، فوری و کوتاه مدت تعریف کرده ایم و یک برنامه میان مدت و بلندمدت داریم که انشاءالله به زودی در اختیار نمایندگان و نخبگان کشور قرار خواهد گرفت و دغدغه همه نمایندگان، نخبگان و دلسوزان کشور، در این برنامه تقدیم خواهد شد.

آیت الله رییسی گفت: اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور و تسریع در واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ارتقاء سطح درمان است و اولویت بعدی مساله اقتصاد، ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان، و در یک کلمه تقویت معیشت مردم و رفع مشکلات معیشتی و تقویت فضای کسب و کار است.

رییس جمهور با بیان اینکه وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران، شرطی کردن اقتصاد و مشکلاتی بوده که کشور با آن مواجه بوده است، گفت: امروز با مشکلاتی از جمله تورم بالای 44 درصد اعلامی مرکز آمار، یا بیش از 55 درصدی بانک مرکزی، افت شدید ارزش پول ملی، کسری قابل توجه بودجه، کاهش قدرت خرید مردم و خانوارها، سختی معیشت مردم ، رشد بالای نقدینگی و حجم بالای بدهی دولت مواجه هستیم.

دکتر رییسی با بیان اینکه حل مسائل و مشکلات موجود به حول و قوه الهی امکان پذیر است، اظهارداشت: حل مشکلات اولا نیاز به برنامه دارد و ثانیا نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور بتواند تحول آفرین باشد و شرط سوم پیگیری و نظارت علی‌الدوام برای اجرای برنامه‌ها و تحقق تحول در کشور است. اگر این سه شرط باشد حتما بر این مشکلات فائق خواهیم آمد. دولت با کمک مجلس می‌تواند بر همه مشکلات فائق بیاید.

آیت الله رییسی با اشاره به شاخص‌هایی که در انتخاب وزرای پیشنهادی مورد توجه بوده است ، گفت: تخصص و داشتن دانش در حوزه ماموریت، داشتن تعهد کاری، داشتن روحیه انقلابی، روحیه فسادستیزی و مردمی بودن از شاخص‌های مورد تاکید بوده است. در کابینه تلاش شده که ترکیبی از جوان و جوان‌گرایی و تجربه در کنار یکدیگر قرار بگیرد که مجموعه تخصص، تعهد و داشتن دانش حوزه ماموریت و تجربه کار، بتواند کارها را به پیش ببرد و از این نتیجه، کارآمدی بسازد.

رییس جمهور افزود: برای انتخاب همکاران، ابتدا در سایت یک فراخوان دادیم که بسیاری از مردم به ویژه نخبگان در آن شرکت کردند و افراد بسیاری معرفی شدند. احزاب، گروهها و دلسوزان، افراد مختلف و چهره‌های بسیاری را معرفی کردند و مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد برای دولت بسیار مفید و موثر بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه غیر از دو وزیر محترمی که در روزهای آخر مشخص شد، نام بقیه ده‌ها بار در سایت پیشنهاد مدیران تکرار شده و قابل رویت است که آنان از ناحیه آحاد مختلف مردم پیشنهاد شدند، گفت: بعد از پیشنهادات، اسامی برای بررسی به گروه‌های تخصصی 9 گانه ارسال شد تا افرادی که برای این کار بهتر بتوانند ایفای نقش کنند، اعلام شوند.

دکتر رئیسی افزود: استعلام از مراجع ذیصلاح، دستگاه‌های نظارتی درون و بیرون دولت و دستگاه قضایی هم یکی از کارهایی بوده که انجام شده و با حساسیت سوابق اجرایی، این قضیه پیگیری شده است. برای هر وزارتخانه چند نفر مشخص شدند و کارگروه‌های تخصصی تعیین شد تا هم برنامه عزیزان بررسی شود و هم با تک تک کسانی که در معرض وزارت هستند مصاحبه شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در هر کارگروه حداقل 5 نفر مورد مصاحبه و ارزیابی قرار گرفتند، اظهار داشت: مصاحبه کنندگان، خودشان، شاخص‌هایی برای نمره دادن تعیین کرده بودند و از نظر یکدیگر مطلع نبودند. نظرات در جای دیگری جمع بندی می‌شد و هر کدام از مصاحبه گران خودش نظر می‌داد، اما نظر وی در جایی دیگر جمع‌بندی می‌شد و نظر اینها مورد توجه قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: در نهایت نظرات به دست بنده رسید و خودم توفیق داشتم خدمت عزیزان برسم و از نزدیک مباحثی را که بررسی شده بود، با بررسی‌های دقیق، نهایی کنم. تلاش شد سراغ نیروهایی که امروز خیلی از آنها در ذهن شما هست برویم. خیلی‌ها از نیروهایی که شما می‌شناسید، از این شاخصه ‌هایی که عرض کردم، برخوردار هستند. سراغ آنها رفتیم، منتها به طور طبیعی ممکن است هر دعوتی با یک سری از مسائلی مواجه شود.

رئیس جمهور ادامه داد: گاهی فردی مشکلی دارد، گاهی بعضی از عزیزانی که در مجلس هستند، ترجیح آنها مجلس بود، مثل جناب آقای نیکزاد، آقای علی‌آبادی و بعضی از دوستان دیگر از نمایندگان که ترجیح آنها مجلس بود و ترجیح بعضی دیگر از آنها کاری بود که الان دارند انجام می‌دهند.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: مطلقا رابطه‌ای که بعضی از سایت‌ها نوشتند، رابطه سببی، نسبی، خانوادگی، فشار از ناحیه فردی، حزبی، جریانی، مطلقا در انتخاب و پیشنهاد وزرا نقش نداشته است. با بررسی‌های مقدماتی، خودتان بنده را می‌شناسید، بنده کسی نیستم که بخواهند با فشار فردی را برای معرفی به من تحمیل کنند و این مسئله اصلا در روحیه من نیست. چون دیگران هم شناخت دارند، لذا این کار را نمی‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه افراد و حوزه‌های مختلف و دلسوزان بسیاری نامه نوشتند و پیشنهاداتی کردند، اما به هیچ وجه اینطور نبوده که انتخاب افراد تحت تاثیر یک جریان خاصی باشد، گفت: در ارتباط با کار ممکن است شما ترکیب را طوری ببینید که بگویید اینها چطور ترکیب می‌شوند؛ هر کدام از یک بخش و جایی هستند و ترکیب یک حزب و یک تشکل سیاسی نبوده که بگوییم در این تشکل خودمان هر که پیدا شد، آن را بگذاریم.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: اصلا سخن از حزب، تشکل و گروه خاصی نیست. سعی کردیم که افراد شایسته، و حقیقتا شایستگان را از بخش‌های مختلف پیگیری کنیم و آنها را معرفی کنیم. همیشه تلاش این بوده است، لذا این جهت هم مورد تاکید و توجه بود.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه در بررسی وضعیت و صلاحیت وزرا تلاش شده به محورهایی که همواره مورد تاکید رهبری معظم انقلاب اسلامی هست و همه ما از جمله بنده به عنوان یک طلبه و شما عزیزان، همه مخاطب ایشان هستیم، توجه شود، اظهار داشت: در بررسی‌های انجام شده کارآمدی، تعهد، ارزشی بودن، مساله محوری، توجه به مردم، مردم‌گرایی، مردم‌داری، جوانی و نیروی جوان مورد نظر بوده است. شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند صرفا برای شنیدن نیست. تلاش این بوده که حتما این شاخص‌ها مدنظر و مورد توجه باشد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه باید همکارانی داشته باشیم که بتوانند برون‌‌رفت از وضعیت فعلی کشور را کاملا تسهیل کنند، تصریح کرد: برای اینکه وقت گرفته نشود، به وزرا می‌پردازم و عزیزانی که انتخاب شدند را یک به یک و بر اساس ترتیب الفیایی از وزارت آموزش و پرورش به شکل مختصر معرفی می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در وزارت آموزش و پرورش چند نکته بسیار مهم وجود دارد که در دوره انتخابات مورد تاکید قرار گرفت، خاطرنشان کرد: مسأله فرهنگ در کشور، مسأله بسیار مهمی است. موضوع آینده‌سازان در کشور بسیار بااهمیت است. مسأله معلمان و فرهنگیان مسأله محوری ما و توجه به توانمند سازی معلمان اعم از توانمندی علمی و توانمندی معیشتی مورد تأکید است.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: فرهنگیان عزیز بدانند در برنامه دولت حتما توجه به فرهنگیان، بویژه طرح رتبه‌بندی معلمان مورد تأکید است که با همکاری مجلس محترم ان‌شاءالله دنبال خواهیم کرد.

دکتر رئیسی توجه به سند تحول آموزش و پرورش را از دیگر نکات مورد تأکید درباره این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: این سند نوشته شد که اجرا شود و باید با تمام ابعادش، اجرایی شود. همچنین شورای عالی آموزش و پرورش مورد توجه خواهد بود. بررسی بفرمایید که تا کنون چند نفر از روسای جمهور در ابعاد مختلف در این جلسات شرکت کردند و جلسات این شورا مسأله‌شان بوده است. ان‌شاءالله در مسایل مهم حتماً شورای عالی آموزش و پرورش را تشکیل خواهیم داد و بنده خودم در خدمت‌شان هستم.

رئیس جمهور افزود: حداقل در مسایل مهم در آموزش و پرورش، خودم در جلسات شرکت خواهم کرد برای اینکه آموزش و پرورش، مسأله ماست. در همه ادوار، در مجلس‌ها و دولت‌ها، مسأله آموزش و پرورش مطرح شده، اما دغدغه معیشتی و مسایل مختلفی که در رابطه با مسأله فرهنگیان داریم، باید به شکل اساسی حل شود. رابطه خانه و مدرسه به صورت کاملاً سازمانی و سیستمی باید دنبال شود. این از برنامه‌هایی است که ان‌شاءالله دنبال خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه در این رابطه گزینه‌های مختلفی را بررسی کردیم و می‌خواهم سابقه شناخت و بررسی‌هایی که ما را به آقای دکتر باغ‌گلی رساند عرض کنم، اظهار داشت: در آستان قدس رضوی که بودم، از دانشگاه فردوسی که دانشگاه باسابقه و معتبری است، خواستم که بعضی از اساتید دانشگاه معرفی شوند تا ما در آستان قدس از وجودشان استفاده کنیم. 7 الی 10 نفر از اساتید برجسته که معرفی شدند، جذب کردیم تا یک رابطه بین دانشگاه و آستان قدس برقرار شود.

رییس جمهور با بیان اینکه در بخش تربیت بدنی، دکتری تربیت بدنی، مسایل روانشناسی و روانکاوی و تبلیغ چهره‌های خوبی جذب شدند، افزود: در بعد آموزش و پرورش چون آستان قدس ،مدارس مختلفی دارد آقای دکتر باغ‌گلی ، با نگاه تحولی و بعنوان یک جوان تحول‌گرا وارد شد. همان اوایل یک عده‌ای در مقابلش صف‌آرایی کردند، نامه دادند و شب‌نامه پخش کردند، یک گروه تخصصی فرستادیم تا موضوع را بررسی کنند که آیا کارهایی که ایشان کرده اشکال داشته است که گفتند نه.

دکتر رییسی خاطرنشان کرد: در آن مدتی که در مشهد بودم ایشان کارش را ادامه داد بعد از اینکه آمدیم این فضا دوباره شروع شد. یعنی همان عده‌ای که موضوع‌شان، موضوع تعارض منافع بود در یک فضای گسترده‌ای شب‌نامه و گزارش پخش کردند، تولیت محترم جدید یک گروه از تهران آوردند و عملکرد ایشان را بررسی کردند و ایشان تا همین امروز کارشان را ادامه می‌دهند.

رییس جمهور گفت: در آموزش و پرورش مسأله تخصص را در نظر گرفتیم، وزیر پیشنهادی دکتری تعلیم و تربیت، دارد. برخلاف آنچه برخی در سایت‌ها پخش کردند، ایشان معلمی مهدکودک، مدرسه و در حوزه دبستان، دبیرستان، تا دانشگاه را طی کرده است.

آیت الله رییسی با اشاره به تجربیات وزیر پیشنهادی افزود: داشتن تجربه از اهمیت زیادی برخوردار است . اداره کردن مجموعه فرهنگی برای چندین سال که دارای 7 هزار دانش‌آموز، قریب هزار معلم و همکاری با بخش‌های مختلف آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف می تواند جزو تجربه ایشان باشد. تجربه یعنی در کنار دانش دکتری تعلیم و تربیت ایشان دارای یک تجربه موفقی در اداره یک مجموعه آموزش و پرورش بوده است لذا ایشان هم دانش‌ و هم تجربه‌اش را دارند. مگر اینکه بگوییم داشتن کد استخدامی آموزش و پرورش هم ضرورت دارد .

رییس جمهور خاطرنشان کرد: همه کسانی که برای وزارت، کاندیدا بودند، از آن تیم کارگروه، عبور کردند، یعنی نسبت به تک تک اینها، بررسی شده و نمره دادند.

دکتر رییسی افزود: درست است که آقای باغ‌گلی را در مشهد می‌شناختم اما شناخت من نسبت به هیچکدام از این وزرا کافی نبود، من هر کسی را هم که می‌شناختم از این فیلتر عبور دادم، با اینکه می‌شناختم ولی گفتم کافی نیست بالاخره من نظری دارم و نظر من کافی نیست مسأله کشور است و نمی‌شود به این بسنده کرد لذا کارگروهی که شاید افراد یکبار هم ندیده بودند ، اینها را بررسی می‌کردند. در هر حال تصمیم با مجلس محترم شورای اسلامی است و تصمیم شما هم برای ما محترم است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

رییس جمهور گفت: در انتخاب فردی برای وزارت ارتباطات هم در راستای جوانگرایی آقای دکتر زارع‌پور انتخاب شد که هم علم و دانش و تخصص و هم تجربه لازم را دارد. ایشان هم تجربه دهه 80 را دارند و هم در چند سالی که در دستگاه قضایی بود، تجربه موفقی داشتند . هوشمندسازی، شفاف‌سازی و فعال کردن اقتصاد فضای مجازی جزو برنامه‌های وزارت ارتباطات است. برداشت ‌ما با شناختی که داریم، این است که آقای دکتر زارع‌پور می‌توانند و توانایی دارند این کار را با تخصص و تجربه‌ای که دارند، به نتیجه‌برسانند و کارآمدی دارند.

وزیر اطلاعات

آیت الله رییسی درمورد وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات، گفت: جناب آقای خطیب هم دانش اطلاعاتی و امنیتی دارند و هم تجربه چندین ساله در وزارت را دارند. یعنی هر 2 جهت علم و دانش و کار و تجربه کار ، در جناب آقای خطیب وجود دارد و در وزارت اطلاعات هم بدنه بسیار انقلابی و حزب‌اللهی داریم.

رییس جمهور افزود: آقای خطیب نسبت به جریان مدیریتی هم با روحیه تحولی که دارند با انتخاب همکاران و مدیرانی می توانند مجموعه بدنه انقلابی وزارت را کاملاً در جهت، پیشگیری و مبارزه با فساد و جلوگیری از نفوذ و صیانت از نظام، صیانت از دولت، صیانت از همه بخش‌های نظام و نهایتاً صیانت از مردم در مقابل هجوم،‌ برنامه‌ریزی کرده و کار را دنبال کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی

رییس جمهور درخصوص وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، گفت: در انتخاب آقای دکتر خاندوزی برای وزارت اقتصاد و دارایی هم موضوع دانش و هم تخصص مورد تأکید و توجه بوده است. داشتن اطلاعات اقتصادی، آشنایی با وزارت اقتصاد ، بهترین نوع از معرفت و شناخت نسبت به یک دستگاه است اما فقط منحصر به این موضوع نیست. شناخت یک مجموعه برای یک فردی که می‌خواهد احراز یک مسئولیت بکند بسیار مهم است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: فرمایش مقام معظم رهبری را در بیانیه گام دوم عنایت کنید بی‌گمان یک مجموعه جوان، دانا و مؤمن و مسلط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت خواهند توانست به این مقاصد برسند و دوران پیش‌رو باید میدان فعالیت چنین مجموعه‌ای باشد.

دکتر رییسی افزود: آقای خاندوزی از مجموعه وزارت اقتصاد شناخت دارد و آنجا، یک چهره جوان و مطلع اقتصادی می‌خواهد که بتواند نظام مالیاتی را عادلانه ، نظام تأمین مالی دولت را فعال و اصلاح ، در فضای کسب و کار مردم ایجاد اصلاح و تحول کند، بهره‌وری را ارتقاء و مدیریت دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی را کاملاً سامان دهد و شفافیت و مدیریت تعارض منافع را پیگیری کند.

رییس جمهور گفت: ما چهره جوان فساد ستیزی می‌خواهیم که بتواند موضوعاتی مانند گمرک، مالیات و بخش‌های مختلفی که در حوزه وزارت اقتصاد دارایی است اصلاح کند و این مصمم بودن برای اصلاح امور در چهره و سوابق ایشان کاملاً نمایان است و این بخش هم با همکاری تیم اقتصادی انجام خواهد گرفت و نمایندگان محترم نگران نباشند.

آیت الله رییسی با بیان اینکه معاون اول مسئول هماهنگی تیم اقتصادی است،‌ اظهارداشت: این را به همه دوستان گفتیم برای اینکه بگو مگو نباشد معاون اول مسئول این هماهنگی است. چه تیم اقتصادی به معنی خاص، بانک مرکزی، وزارت اقتصادی و برنامه و بودجه و چه به معنی عام یعنی تمام وزارتخانه‌های اقتصادی که در این رابطه می‌توانند نقش داشته باشند برای اینکه این هماهنگی کاملاً بتواند صورت بگیرد.

نگاه به تیم اقتصادی برای هماهنگی کاملاً مورد توجه بوده است.

وزیر امور خارجه

رئیس جمهور با بیان اینکه آقای دکتر امیر عبداللهیان برای وزارت امور خارجه چهره شناخته شده ای است، گفت: ایشان در حوزه خارجی، هم علم و دانش دارد و هم دارای تجربه است. تمام مراحل وزارت خارجه را گذرانده‌ و فردی خوش‌نام برای وزارت خارجه است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: مسأله سیاست خارجی متوازن، توسعه روابط همسایگی، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و اولویت دادن به اقتصاد در تعاملات خارجی، بویژه با همسایگان در دستور کار وزارت امور خارجه است. ایشان را به عنوان کسی که بتواند سکاندار این بخش باشد پیشنهاد کردیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی

دکتر رئیسی درمورد گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،گفت: در وزارت بهداشت، عزیزان مختلفی مطرح بودند که مثل همه بخش‌های دیگر با آنها مصاحبه و بررسی شد. با بعضی از نمایندگان محترم مانند آقای قاضی زاده هم صحبت شد که آنها هم اولویت‌شان، بهداشت و درمان نبود.

رئیس جمهور با بیان اینکه با دوستان مختلفی موضوع مطرح شد، گفت: آقای عین‌اللهی استاد تمام دانشگاه هستند. به هر کدام از چهره‌های انقلابی بهداشت و درمان بگویید، نام آقای عین‌اللهی به عنوان چهره انقلابی که همواره همراه انقلاب و نظام بوده و در انجام وظایف‌اش احساس مسئولیت می‌کرده، کاملاً آشناست.

رئیس جمهور با بیان اینکه آقای عین‌اللهی یک آدم در میدان است، اظهار داشت: چهره‌ای که باید اینجا اسم ببرم با اینکه معرفی نکردیم، آقای ایمانی است که از چهره‌های شاخص بهداشت و درمان در شیراز و شخصیتی است که هم علم و عمل دارد، لکن شیراز بودند و مسایلی بود که نشد در خدمت ایشان باشیم.

چهره‌های خوب کم نداریم، اما ایشان چهره‌ای شاخص است و حتی در رابطه با مسأله مبارزه با کرونا که امروز مسأله اصلی ما است، ایشان چهره‌ای هستند که می‌توانند بسیاری از نیروها را به همکاری دعوت کنند و این بخش را ان‌شاءالله با موفقیت دنبال کنند.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: بویژه مسأله‌ای که امروز با آن گرفتاریم و ممکن است احیاناً و ان‌شاءالله ریشه‌کن شود، اما اگر ادامه‌دار بود، نیازمند مدیریت قوی و کارآمدی است که بتواند کار را دنبال کند و ایشان در این رابطه نگاه به مردم، نگاه به ضعفا و محرومین همواره در کارنامه‌شان بوده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی

رئیس جمهور درباره گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،گفت: آقای دکتر عبدالملکی جوان، پاکدست، فسادستیز است که در هرجایی که بوده تجربه موفق دارد. اولاً از دانش در این وزارتخانه بگویم. هم دانش است و هم تجربه، دانش‌شان دکترای اقتصاد و از فرهیختگان و از اساتید دانشگاه در اقتصاد است. دوم تجربه، می‌دانید ایشان معاونت بخش اشتغال کمیته امداد را برعهده داشتند.

دکتر رئیسی ادامه داد: آقای عبدالملکی عضو هیأت امنا از طرف مقام معظم رهبری هستند، یعنی امین رهبری در وزارت تعاون. در این تعاون یک بخش مهمی به نام بخش رفاه اجتماعی داریم. ایشان قبل از این سوابقی در آنجا دارند. در صندوق‌های مختلفی در آنجا عضویت داشتند و بعد موفقیتی که در معاونت اشتغال داشتند. از بازرسانی که رفتند حوزه ایشان را بازرسی کردند، سوال کردم. گفتند از حوزه‌های موفق معاونت کمیته امداد، معاونت اشتغال است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این مدت ایشان سعی کردند مبلغی که در اختیارشان بوده، به نحو کامل نسبت به ایجاد اشتغال اقدام کنند. یعنی هم دانش اقتصادی ایشان برای بنگاه‌هایی که در وزارت رفاه و تعاون داریم مفید است و هم در ارتباط با مسأله تجربه، آن هم تجربه موفق در اشتغال که مسأله مهم ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسأله بسیار مهم اشتغال است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه به مردم در رابطه با مسأله اشتغال قول دادیم، گفت طبیعتاً وزارتخانه‌ای که این کار را می‌کند و مدیریتی که این کار را به عهده دارد باید توانا باشد برای اینکه اشتغال را اجرایی کند و ایشان با نیروی جوانی و نخبگی خودشان، با پاکدستی، اگر اعتماد نمایندگان محترم مجلس هم در کنار معرفی ما قرار گرفت، ان‌شاء الله حتماً می‌تواند در این وزارتخانه تحولی ایجاد کند، با دوستانی که از آنها استفاده خواهند کرد.

وزیر جهاد کشاورزی

رئیس جمهور درباره آقای دکتر ساداتی‌نژاد گزینه پیشنهادی برای وزارت جهاد کشاورزی نیز،گفت: در این وزارتخانه هم باز مسأله اول دانش و تخصص و دوم شناخت نسبت به مسأله کشاورزی و مسایل مهمی است که در حوزه کشاورزی وجود دارد. نمایندگان محترم مجلس می‌دانند، آقای ساداتی‌نژاد نسبت به این حوزه، کاملاً تسلط و ورود دارد و گروه‌های مختلفی که پیشنهاد کردند، ایشان جزو پیشنهادات اکثر گروه‌ها برای وزارت جهاد کشاورزی بود.

دکتر رئیسی اضافه کرد: البته خیلی از دوستان بودند، ولی نام آقای ساداتی‌نژاد جزو مواردی بود که از سوی گروه‌های مختلفی که با هم ارتباط نداشتند، تکرار شده بود. اسم‌ها برای من می‌آمد، ایشان جزو اسامی بود که می‌تواند با یک رویکرد جهادی و با برخورداری از دانش و تخصص و تجربه‌ای که دارد، ان‌شاءالله مسائل وزارت جهاد کشاورزی را دنبال کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در رابطه با بعضی از وزارتخانه‌ها یک مسئله‌ای داریم و آن هم این است که یک بخش‌اش فعال است و یک بخش دیگرش باید فعال شود، اظهار داشت: مثلاً وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزی‌اش خوب است و جهادش را باید سازماندهی کنیم و فعال کنیم. وزارت ورزش و جوانان، ورزش‌اش خوب است و بخش جوانان‌اش را باید ساز و کاری برایش ایجاد کنیم. سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌اش خوب پیش می‌رود، اما برنامه دچار اشکالات جدی است و در برنامه مشکل داریم.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: اسامی بعضی وزارتخانه‌ها، یک بخش‌اش فعال است و یک بخش دیگر هم حتماً باید در دستور کار قرار دهیم و فعال کنیم. لذا بخش جهادی وزارت جهاد کشاورزی مورد تأکید است که ان‌شاءالله پیگیری شود.

وزیر دادگستری

رئیس جمهور در ادامه درباره وزیر پیشنهادی دادگستری خاطرنشان کرد: جناب آقای دکتر رحیمی هم آشنا به مسایل قضایی و حقوقی و هم آشنا به مسایل مجلس است. ایشان به دلیل دوره‌ای که در دیوان محاسبات بودند، به مسایل دولت که بخواهند در وزارت دادگستری باشند، که هم دولت و هم مجلس و هم دستگاه قضایی را خوب بشناسند و هم ارتباطات را برقرار کنند، مناسب هستند. آقای دکتر رحیمی را برخوردار از تجربه و دانش کافی می‌دانم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

دکتر رئیسی درباره آقای امیرآشتیانی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت دفاع، گفت: هم وزارت دفاع و هم نیروهای مسلح از معرفی ایشان به عنوان وزیر دفاع خوشحال شدند. ایشان هم یک نیروی مجرب با علم و آگاهی نسبت به مسائل نیروهای مسلح و موضوع وزارت دفاع و چهره خوش‌نام در مجموعه نیروهای مسلح و مجموعه ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وزیر راه و شهرسازی

رئیس جمهور درباره آقای رستم قاسمی گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: می‌دانید آقای قاسمی مدت‌ها در قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان یکی از بزرگترین پیمانکاران دولت در حوزه راه و شهرسازی کارهای بسیاری انجام داده است. کسان دیگری هم برای این وزارتخانه مطرح بودند، اما نمایندگان محترم، روزی که برای تحلیف آمدم، عده زیادی نسبت به افرادی اظهارنظرهایی به من کردند که می‌خواستم نظر نمایندگان محترم را داشته باشم. بالاخره می‌خواهیم با مجلس کار کنیم و موفقیت دولت در گرو همکاری، همراهی و حمایت مجلس و همفکری با مجلس است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: موضوع مهم ما در رابطه با این وزارتخانه ساختن یک میلیون مسکن در هر سال است، 4 سال 4 میلیون. آقای رستم قاسمی برنامه دارند در این جهت و این برای ما خیلی مهم است که کسی بتواند این وعده دولت را عملی کند و این وعده انشاءالله با پیگیری ایشان عملی خواهد شد. تجربه کاری خوبی دارند که بتوانند در این رابطه انشاءالله گام‌هایی به صورت منضبط بردارند و این انضباط و حرکت انقلابی با هم بتواند ان‌شاءالله هم تحولی در وزارتخانه ایجاد و هم کار را بتواند دنبال کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت

رییس جمهور در معرفی وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخشی از مسایل وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده و بخشی از آن به صورت کلان و اساسی همچنان باقی است. این وزارتخانه در ارتباط با اهداف مهم اقتصادی دولت، نقش بسیار مهمی دارد و نیازمند سلامت، شجاعت، جامع نگری، تخصص و داشتن روحیه انقلابی و جهادی است.

آیت الله رییسی با اشاره به اینکه آقای فاطمی امین را از آستان قدس رضوی می شناسم، اظهارداشت: ایشان مسئول بخش اقتصادی آستان بودند. وضعیت حسابرسی خیلی از شرکتهای آستان قدس مشروط و بعضا مردود بود اما روزی که ایشان آمدند دو کار اساسی کردند یکی اینکه جز دو شرکت که مشکل اساسی داشت و راهکار بسیار اساسی می‌طلبد که مشروط شد بقیه شرکت‌ها از یک مقبولیتی برخوردار شد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: آن روز که می‌خواستم از آستان قدس بیایم، ایشان با شفافیت تمام شرکتها را پشت ویترین گذاشت گفت همه اقتصادیون و نخبگان باید ببینند ما چه کردیم و چه می‌کنیم و این کار مهمی بود و شفافیت در بخش اقتصادی برقرار شد. در سایر حوزه‌هایی هم که بودند چه وزارت کشور و چه وزارت صنعت و معدن و تجارت عملکرد موفقی داشتند بنا بر بررسی متخصصین فن و تجربه‌ای که در خودِ این وزارتخانه داشتند، علم و دانش در کنار تخصص قرار گرفته تا بتوانند گام‌هایی را بردارند که شاهد تحول در این وزارتخانه باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

رییس جمهور در معرفی آقای دکتر زلفی گل برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: ایشان علاوه بر دوران معلمی و استادی دانشگاه، 7 سال مدیریت دانشگاه کلان و صاحب‌نامی را به عهده دارند، مسئول مجمع بسیج استان هستند، رئیس دانشگاه هستند. ایشان رئیس مجمع بسیج هم هست روحیه انقلابی و تحول‌گرا دارد و اگر مجموعه آموزش عالی که مجموعه ارزشمندی است به این استاد محترم که صاحب نام نه فقط در ایران بلکه‌ در دنیا هم به عنوان یک چهره علمی صاحب‌ نام است و در مدیریت موفقی هم در دانشگاه بوعلی همدان داشته است سپرده شود، می تواند برای وزارت علوم منشاء آثار باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

دکتر رییسی در معرفی دکتر اسماعیلی بعنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: امروز موضوع اقتصاد را به عنوان یک موضوع فوری کشور مطرح می‌کنیم اما حقیقت آن است که اولویت موضوعی ما فرهنگ است و یادمان نرود که مساله فرهنگ اولویت جدی برای کشور دارد و به نظر ما در دولت سیزدهم موضوع فرهنگ یک موضوع پیشران است باید به آن توجه کرد و در این رابطه چهره‌هایی که مطرح بودند،‌ مورد بررسی گروههای مصاحبه‌گر قرار گرفتند از مجموع بررسی‌ها کسی که هم دارای دانش هست و هم دارای تجربه، آقای دکتر اسماعیلی معرفی شد.

آیت الله رییسی گفت: چون در مساله فرهنگ، حساس بودم علاوه بر اینکه یک جلسه‌ای با اعضای کارگروه گذاشتم تا افرادی که مطرح بودند را بر اساس شاخص‌ها بررسی کنم که از کجا به این نقطه رسیده اند؟ یک به یک بررسی شد علاوه بر این با بعضی از افراد کارگروه از ‌جمله آقای صفار هرندی تماس گرفتم و گفتم شما وزیر ارشاد بودید بررسی کردید واقعا به چه نقطه ای رسیدید؟ چون وزارتخانه را خوب می‌شناسید گفت من در مجموع افرادی که معرفی شدند آقای دکتر اسماعیلی را از همه، شایسته‌‌تر یافتم. یعنی هم بررسی موردی کردم با اینکه احتیاط کردم و ایشان را می‌شناختم در عین حال از متخصصین امر در جلسه حضوری و بصورت تلفنی پیگیری کردم.

رییس جمهور تصریح کرد: اهالی فرهنگ و هنر بدانند آزادی را ما به شما ندادیم آزادی را خدا به شما داده ما تضمین کننده این آزادی هستیم. دولت تضمین کننده آزادی‌های مشروع است که آزادی را برای اصحاب فرهنگ و هنر تضمین کنند تا بتواند ظرفیت‌های اصحاب هنر و اصحاب فرهنگ، شکوفا شود، این کار به عهده دولت است و این کار بر عهده این وزارتخانه و بخش‌های مرتبط با این قضیه خواهد بود.

وزیر کشور

آیت الله رییسی درمورد وزیر پیشنهادی وزارت کشور، گفت: آقای دکتر وحیدی الان رئیس دانشگاه هستند، وزارتخانه‌های مختلفی را مدیریت داشتند و چهره‌ای هستند که علاوه بر دانش حقیقتا، یک چهره راهبردی است. کسی که برای وزارت کشور مطرح می‌شود به عنوان کسی که می‌خواهد کشور را تدبیر‌المُدُن، کند،‌ بسیار اهمیت دارد.

رییس جمهور افزود: درست است که همه وزارتخانه‌ها مهم هستند اما وزارت کشور آن نخ تسبیح بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور است ولذا آقای وحیدی را واقعا با بررسی‌ای که کردیم به عنوان کسی که با نگاه راهبردی و توان بالا بتواند وزارت کشور را دنبال کند، یافتیم و انشاءالله بتوانند با مدیریتی که دارند وزارت کشور را به نحوی اداره کنند که دغدغه همه دوستداران انقلاب اسلامی در سراسر کشور مرتفع شود.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری

دکتر رییسی گفت : برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، مهندس ضرغامی معرفی شدند که همه با چهره ایشان آشنا هستید. در گردشگری مساله مهم، اقتصاد گردشگری است. کشور ما زمینه‌های بسیاری برای توسعه یافتگی در حوزه اقتصاد و گردشگری دارد.

آیت الله رییسی، گفت: نگاه آقای ضرغامی با جلساتی که با ایشان داشتم در ارتباط با مساله گردشگری و معرفی فرهنگ اسلامی، ایرانی و نیز اقتصاد گردشگری، نگاه‌هایی است که بسیار مهم است و باید در کشور توسعه پیدا کند. خیلی‌ها گفتند و حرفهای خودشان را زدند اما در عمل اتفاقی نیفتاد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: من ضمن تشکر از همه پیشینیان عرض می‌کنم به نظر من یک کار تحولی باید صورت بگیرد. در رابطه با اقتصاد بدون نفت هم که دنبال می‌کنیم یکی از حوزه‌ها مساله اقتصاد گردشگری است که باید دنبال شود و انشاءالله با توانمندی آقای مهندس ضرغامی این کار دنبال شود و مساله وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بتواند به جایگاه بایسته و شایسته خود هم برای گردشگران داخلی و هم برای گردشگران خارجی برسد و این هم از کارها و مسائل مهم است.

وزیر نفت

رییس جمهور در معرفی مهندس اوجی برای وزارت نفت، گفت: ایشان از چهره‌های نامدار خوشنام در وزارت نفت است که در علم و دانش مراحلی را گذراندند یعنی مدرک تحصیلی‌شان در لیسانس و فوق لیسانس و تحصیلات تکمیلی و از آن طرف مسئولیت‌های مختلفی که تا معاونت وزیر نفت داشته اند در تمام این ادوار ایشان یک چهره موفق بوده است و می‌تواند وزارت نفت را به عنوان کسی که هم علم و دانش و هم تجربه آن را دارد، بخوبی مدیریت کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در انتخاب همه افراد سعی کردیم دانش مرتبط داشته باشد و ایشان دانش مرتبط با نفت و گاز دارد و دارای تجربه است در واقع در این بخش توانسته نقش آفرین باشد. ایشان هم می‌تواند با یک حرکت جهادی اقداماتی در رابطه با وزارت نفت بکند و نسبت به مساله فروش نفت که دوستان ممکن است نگران باشند باید تاکید کنم که هم امکان و زمینه بسیاری وجود دارد و از این جهت هیچ‌گونه نگران قضیه فروش نفت نباشید.

وزیر نیرو

رئیس جمهور درباره گزینه پیشنهادی وزارت نیرو با اظهار تاسف از اینکه در حوزه آب و برق خیلی عقب‌ماندگی داریم و باید این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود، گفت: تولید باید بالا برود که اگر به برنامه توسعه ششم توجه می‌شد، امروز شاهد این قطع‌ برق‌ها نبودیم و این جزو دستورهای اصلی کار است. آقای محرابیان هم وزارتخانه را می‌شناسد، هم سابقه کار وزارت دارد. در حوزه وزارت نیرو، تعداد نیروگاه‌ها و سدسازی‌هایی که در دستور کار ایشان بوده و اقداماتی که ایشان در رابطه با نیروگاه‌سازی و سدسازی کرده بسیار بالاست و ایشان مجموعه‌ای را که برای آن باید برنامه داشته باشد، می‌شناسد.

دکتر رئیسی افزود: بحث ما امروز ایجاد نیروگاه‌ها و تولید برق و یکی هم موضوع مهم مدیریت آب است. مدیریت آب در کشور مساله بسیار مهمی است. انشا‌الله در مسئله کمبود نزولات آسمانی، با یک مدیریت دقیق، با تدبیر و با کمک مردم عزیز و شما نمایندگان محترم می‌توانیم به وضعیت خوبی رهنمون شویم.

وزیر ورزش و جوانان

رئیس جمهور درباره گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به یکی از جلسات دیدار خود با نام‌آوران ورزش اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از حرف‌هایی که در این جلسه به من می‌زدند، می‌گفتند چهل سال است که در راس ورزش شما چهره‌های سیاسی می‌گذارید. نمی‌شود یک بار بیایید در درون مجموعه خودِ ما، بالاخره ورزشکاری که بتواند مدیر باشد و دانش ورزش هم داشته باشد، در درون خودمان پیدا می‌شود. لذا گفتیم افراد خود را بررسی کنند که 3، 4، 5 نفر را معرفی کردند و در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: در گروه‌هایی که نام های مختلفی به من دادند، آقای سجادی به عنوان کسی که هم مدال آور است و 16 مدال آورده، بر سکو قرار گرفته، سلسله مراتب علمی و دانش خود را در دانشگاه گذرانده و دارای مدرک عالی تربیت بدنی است، یعنی هم از نظر دانش، چون ما دو اصل را گفتیم، هم دانش و هم تجربه، ایشان هم در مجموعه ورزش بوده و هم دارای دانش تربیت بدنی است که این دو جهت یک زمینه خوبی ایجاد می‌کند که یک چهره دانشگاهی و دارای تحصیلات مرتبط که خودش هم ورزشکار است و در درون جامعه ورزشی کشور او را قبول دارند، بتواند این مجموعه را با اجماع و مفاهمه کارش را دنبال کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این هم نسبت به وزارت ورزش، منتها آن تذکر کلی را عرض کردم، بخش جوانان آن باید مورد توجه قرار بگیرد. بخش جوانان به نظر ما از مباحثی است که مقداری به آن توجه بایسته‌ای نشده است.

دکتر رئیسی در بخش پایانی سخنان خود پس از معرفی وزرای پیشنهادی،گفت: وزرای پینشهادی را معرفی کردم، اما تاکید می‌کنم شرطی که مقام معظم رهبری در تنفیذشان با بنده فرمودند، ما هم نانوشته و ناگفته با همه وزرای‌مان خواهیم داشت. تا زمانی که روحیه انقلابی، فسادستیزی، کارآمدی، مردم‌داری در بین عزیزان باشد، در خدمت آنها خواهیم بود. این را هم رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام نظام با بنده طلبه در تنفیذشان فرمودند و بنده هم به همکارانم عرض می‌کنم که مستدام بودن این شرایط در عزیزان برای تداوم اعتماد ما، یک ضرورت اجتناب ناپذیر دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: این نکته قطعی است، لذا من این مجموعه را مجموعه صالح و کارآمد می‌دانم. اما در اینجا مساله مهم مساله نگاه نمایندگان ملت است. وزیر شدن دو شرط دارد، اول پیشنهاد رئیس جمهور و دوم رای اعتماد مجلس. اگر این دو شرط تحقق پیدا کند، آقایان در سمت و جایگاه وزارت قرار می‌گیرند. اعتماد شما بسیار مهم است و این کاری که در کمیسیون‌ها کردید و بررسی کردید، موجب تقدیر و تشکر است. بدانید که نظر و رای شما به عنوان بهترین مشاورین قطعا مورد قبول و احترام بنده خواهد بود.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: نسبت به هر کدام از عزیزان بعد از شنیدن سخنان‌شان، بعد از دیدن برنامه‌هایشان، نظر شما برای بنده به عنوان نظری که صائب است، قانوناً پذیرفته است. از نظر ما رای شما، چون می‌دانیم که شما از درِ دغدغه‌مندی مسائل را دنبال می‌کنید و نظر می‌دهید، حتما مورد احترام و اعتنای ما خواهد بود. در پایان سخن ضمن عذرخواهی از تصدیع، به نمایندگان عزیز و محترم عرض می‌کنم که پیشرفت در این میدان نیازمند حمایت مجلس محترم است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در بررسی اینکه دولت یا مجلس در رفع مشکلات معیشتی، در رفع بیکاری، در ایجاد اشتغال، در رونق تولید موفق بوده یا نه همه ما را با هم می‌بینند. درست است من در جایگاه خدمتگزار شما در دولت هستم، اما همه ما با هم دیده می‌شویم. انتظار مردم، انتظار حوزه‌های انتخابیه شما این است که عنایت کنید. کمیسیون‌های تخصصی شما را به عنوان بهترین مشاورین خودمان و بهترین کسانی که می‌توانند به دولت مشورت بدهند، می‌دانیم.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: خدمت آقای دکتر قالیباف، در جلسات مختلف گفتم که از وقتی مجلس کار خود را شروع کرده، در کمیسیون‌های تخصصی نکاتی که مطرح است، حتما معتقدم با دولت در میان گذاشته شود و ما با نگاه‌های دغدغه‌مندانه همکاران خود در مجلس بتوانیم کار را پیش ببریم و به آنهایی که معتقدند نمی‌شود، کار پیش نمی‌رود، مگر می‌شود، نشان بدهیم که در عمل از اصحاب "ما می‌توانیم" هستیم و یقین داریم با عنایت خداوند متعال و با کمک اهل بیت عصمت و طهارت موفق خواهیم شد که مشکلاتی که امروز پیش پای مردم است و دولت هم با آن مواجه است، با همکاری و کمک مجلس و با عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی این مشکلات و گره‌ها را باز کنیم و گشایشی در زندگی مردم به لطف و کرم خداوند ایجاد شود.


نظر شما