شناسهٔ خبر: 48997478 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

اشرف غنی به امارات رفت

وزارت خارجه امارات متحده عربی اعلام کرد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری از افغانستان گریخته و اعضای خانواده او را به دلایل انسان‌دوستانه پذیرفته است. غنی گفته بود برای جلوگیری از خونریزی داوطلبانه کشور را ترک می‌کند.

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهوری گریخته از افغانستان از سوی امارات متحده عربی پذیرفته شد. وزارت خارجه امارات روز چهارشنبه ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) ضمن تأیید این خبر اعلام کرد که این کشور اشرف غنی و خانواده او را به دلایل انسان‌دوستانه پذیرفته است.
به گزارش خبرگزاری آلمان، پیش از این رسانه‌ها خبر داده بودند که او در ابوظبی، پایتخت امارات دیده شده است.
اشرف غنی در پی پیشروی نیروهای طالبان به سوی کابل روز یکشنبه ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) افغانستان را به همراه اعضای خانواده‌اش ترک کرد.
خروج رئیس‌جمهوری از خاک افغانستان خشم بسیاری از مردم را علیه او برانگیخت؛ شهروندان افغان او را متهم می‌کنند که کشور را به نابودی کشانده است.
اشرف غنی خروج خود از کشور را با این استدلال توجیه کرد که عدم خروج او به خونریزی بیشتر مردم کشورش می‌انجامیده و کابل به ویرانه‌ای تبدیل می‌شده است.
طالبان پیش از این تصریح کرده بودند برای سرنگونی اشرف غنی آماده‌اند دست به حملات خونین در کابل بزنند.
غنی گفت: «تصمیم گرفتم بروم تا از خونریزی جلوگیری کنم.»
در پی آن رسانه‌های داخلی نخست خبر دادند که او به مقصد تاجیکستان کشور را ترک کرده است. / دویچه وله

معاون سیاسی طالبان به قندهار رفت

همزمان با سفر ملا عبدالغنی برادر با هیئت ۹ نفره‌اش از دوحه به قندهار، منابعی در طالبان به طلوع‌نیوز گفتند که این هیئت، رایزنی‌هایی را با سیاستمداران در کابل آغاز می‌کند و دوباره برای مذاکرات دربارۀ نظام آینده به دوحه نمی‌رود.
ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و رئیس دفتر طالبان در قطر، روز گذشته از دوحه با یک پرواز ویژه با ۹ تن از همکارانش به قندهار رفت.
ملا خیرالله خیرخواه، از اعضای هیئت مذاکره کننده طالبان می‌گوید که ملا عبدالغنی برادر در آینده نزدیک به کابل می‌رود و رایزنی‌ها را با سیاستمداران افغان دربارۀ ایجاد نظام آینده به‌گونۀ رسمی آغاز خواهد کرد. طالبان می‌گویند که یکی از هدف‌های سفر ملا برادر به افغانستان این است که پس از این رایزنی‌های میان افغان باید در داخل کشور به پیش برده شوند. / طلوع‌نیوز

قیمت برقع در کابل ۱۰ برابر شد

همزمان با سیطره طالبان بر افغانستان قیمت برقع در این کشور ۱۰ برابر شد.
شبکه خبری سی ان ان در گزارشی اعلام کرد، همزمان با سیطره طالبان بر کابل و قدرت در افغانستان قیمت برقع در این کشور ۱۰ برابر شد. در این گزارش به نقل از یکی از زنان افغانستانی آمده است که زنان در این کشور با پیشروی طالبان برای خریدن برقع به بازارها هجوم برده‌اند.
این زن اعلام کرد که مجبور شده ساعات طولانی در مقابل بانک برای برداشت مبلغی پول از حسابش منتظر بماند.
وی گفت: سیطره طالبان بر کابل حادثه غافلگیرکننده است چراکه همه فکر می‌کردند کابل برای یک سال یا مدت بیشتری می‌تواند مقاومت کند.
یک زن دیگر به سی‌ان‌ان گفت: برقع کمیاب است. من یک یا دو برقع برای سه زنی که در خانواده هستیم، دارم.
او اشاره کرد: شاید مجبور شویم از ملحفه برای دوختن هر نوع حجابی استفاده کنیم.
در این راستا سهیل شاهین، سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه برحسب شریعت اسلامی حجاب را اجباری خواهد کرد اما صحبت درباره پوشیدن برقع نیست بلکه انواع مختلفی حجاب وجود دارد. / ایسنا

نگاهی به تازه‌ترین تحولات افغانستان

* وزارت خارجه امارات گفته است که به دلایل انساندوستانه اشرف غنی و خانواده‌اش را پذیرفته است.
*پارلمان بریتانیا امروز با حضور بوریس جانسون به بررسی تحولات اخیر افغانستان نشست. جلسه اضطراری پارلمان بریتانیا درباره تحولات افغانستان شاهد شدیدترین انتقادها از دولت بوریس جانسون بود که نمایندگان را برای تشکیل جلسه‌ای فوری فراخوانده است. استارمر، رهبر حزب مخالف کارگر، جانسون را به «خیانت» به مردم افغانستان متهم کرد.
* ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‎‌دهد که مردم در شهر جلال آباد به خیابان آمده‌اند و از طالبان می‌خواهند که پرچم ملی افغانستان را تغییر ندهند.
* رهبران طالبان گفته‌اند که به زودی در عموم ظاهر خواهند شد. این موضوع برخلاف رویه ۲۰ سال گذشته آنهاست که عمدتا مخفی بودند.
* کاخ سفید می‌گوید طالبان وعده داده است که غیرنظامیان می‌توانند با خیال راحت به فرودگاه کابل سفر کنند.
* سفیر افغانستان در تاجیکستان در سخنانی امرالله صالح را «سرپرست مشروع» ریاست جمهوری افغانستان خوانده است.
* اوگاندا قرار است ۲۰۰۰ پناهجوی افغان را که پس از به قدرت رسیدن طالبان از افغانستان گریخته‌اند، به عنوان پناهجو بپذیرد. / بی‌بی‌سی

نظر شما