رمضانعلی فردوسی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به مصوبههای ستاد مدیریت کرونا شهرستان نطنز آیینهایی از جمله نخلگردانی ۴۰۰ ساله بادرود و جغجغهزنی روستای ابیانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برگزار نمیشود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز نیز گفت: هرساله آیین نخلگردانی روز عاشورا در شهر بادرود با حضور انبوه عزاداران حسینی با شور و حال وصف ناشدنی برگزار میشد اما با توجه به شدت شیوع کرونا و برای حفظ سلامتی مردم، برگزاری این آیین ممنوع شده است.
حسین یزانمهر با بیان اینکه اوج برنامه سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) صبح روز عاشورا همراه با نوحهخوانی و مدیحهسرایی است، افزود: عزاداران شهر بادرود در شب عاشورا، آیین ویژه آراستن نخل با پارچههای سبز و سیاه همراه با زمزمه اشعار آیینی انجام و نخل بزرگ برای صبح عاشورا آماده میشود.
وی ادامه داد: در آیین نخلگردانی بادرود که قدمتی نزدیک به ٤٠٠ سال دارد پیران و جوانان طایفههای خاص در حالی که با پای پرهنه هستند دستکهای نخل را طبق سنت دیرینه بر روی شانه میگذارند و مسیر طولانی از حسینیه پانخل تا گلزار شهدای بادرود حمل میکنند و هنگام عبور نخل نوحه مخصوصی را با صدای بلند سر میدهند: یا سید سجاد این نخل حسین است، یا فاطمه فریاد این نخل حسین است، یا عابد بیمار این نخل حسین است، زینب به فغان گفت این نخل حسین است؛ عزاداران نیز نوحهگویان و گریهکنان نخل را تا گلزار شهدا همراهی کرده و در آنجا نماز جماعت ظهر عاشورا را اقامه میکنند.
به گفته وی، با توجه به شیوع کرونا، این آیین سنتی برای دومین سال پیا\ی برگزار نمیشود.
بادرود مرکز بخش امامزاده از توابع شهرستان نطنز با جمعیت ۲۵ هزار نفر در ۱۳۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
همچنین علیرضا علیرضایی عضو شورای اسلامی روستای ابیانه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه آیینهای سنتی تاسوعا و عاشورای حسینی در این روستا برگزار نمیشود، اظهار داشت: بر پایه تصمیم ستاد مقابله با کرونای شهرستان نطنز مبنی بر سلامتی شهروندان و جلوگیری از شیوع کرونا، برای دومین سال پیاپی تمامی آیینهای سنتی و مذهبی روستای ابیانه تعطیل است.
به گزارش ایرنا، هرساله در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی خیل کثیری از اهالی روستای ابیانه و همچنین از مناطق اطراف برای دیدن آیین خاص عزاداری اهالی این روستا به ویژه آیین جغجغه زنی و نخل گردانی به ابیانه عزیمت میکردند.
پرسهزنی یکی از آیین های مذهبی ابیانه است که صبح روز تاسوعا برگزار میشود؛ در این آیین برخی اهالی روستا دسته دسته در کوچهها قدم میزنند و در مقابل خانههایی که خیرات و نذری دارند، میایستند و پس از احوالپرسی با صدای بلند فاتحهای میخوانند و سراغ خانه بعدی میروند.
جغجغه زنی از دیگر آیینهای روستای ابیانه است. جغجغه به اشیای کوچک چوبی گفته میشود که در ابتدای آیین در اختیار حاضران قرار میگیرد و سوگواران حسینی با به هم کوبیدن ۲ جغجغه به هم، در رثای شهیدان کربلا عزادارای میکنند.
هر یک از حاضران به توصیه نوحهخوان از روی پلههای مسجد ۲ جغجغه برمیدارد و پس از تشکیل صفها آیین آغاز میشود و صدای چِکچک به هم خوردن جغجغههای چوبی پس از ترکیب با صدای طبل و سنج و نوحه مداح، صدای ارکسترگونه زیبایی را پدید میآورد.
علاوه بر جغجغهزنی و پرسهزنی، آیین نخلگردانی با شکوه و عظمت خاصی برگزار میشود؛ نخل که به حرکت در میآید از همان ابتدای مسیر کار سخت آغاز میشود. هنگامی که مردم نخل را بر دوش میگیرند باید آن را از کوهی با شیب تند بالا ببرند. نحوه حمل نخل به این صورت است که عدهای زیر پایههای نخل هستند و عدهای طنابی را که به نخل بسته شده به طرف بالا میکشند و همزمان در این هنگام، بخشی دیگر از مردم ابیانه آماده به حرکت در آوردن نخل محله بالا میشوند.
پرشورترین بخش آیینهای سنتی در ابیانه هنگامی است که صبح عاشورا نخل محله بالا به حرکت در میآید و همه مردم چه ابیانهای و چه مهمانان در محله پرزله جمع میشوند و منتظر به حرکت در آمدن نخل هستند.
نخل که به حرکت درمیآید، دستههای زنجیرزن به دنبال نخل به عزاداری میپردازند و نخل محله بالا از محله پرزله به طرف میان ده حرکت میکند.
برای دیدن ۲ نخل ابیانه به صورت همزمان باید در مکانی قرار گرفت که ۲ نخل در یک نقطه به هم میرسند؛ همزمان با حرکت نخل محله بالا به طرف محله میان ده، نخل محله پایین هم به طرف این محل حرکت میکند و تنها جایی که هر ۲ نخل ابیانه در کنار هم دیده میشوند در همین مکان است.
ابیانه روستای تاریخی از توابع نطنز با قدمت ۲ هزارو ۵۰۰ ساله ، موزه ای است با پیشینه تاریخی، فرهنگ و آداب و رسوم که اصالت فرهنگی آن حفظ شد.
ابیانه در ۴۱ کیلیومتری شمال غربی مرکز شهرستان نطنز قرار دارد.