شناسهٔ خبر: 48986679 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرونا برگزاری آیین نخل گردانی را در جاجرم خراسان شمالی لغو کرد

بجنورد-ایرنا- آیین نخل‌گردانی در شهر جاجرم خراسان شمالی از آیین‌های ویژه عزاداری برای امام حسین(ع) است که قدمتی چندصد ساله دارد و هرسال در روز عاشورا برگزار می‌شود اما امسال به علت شیوع کرونا لغو شده است.

صاحب‌خبر -

رییس اداره تبلیغات اسلامی جاجرم روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شیوع ویروس کرونا سبب شد تا امسال، مراسم علم گردانی و نخل برداری لغو شود.

حجت الاسلام سید عباس موسوی جاجرمی افزود: این دو آیین همه ساله در روزهای تاسوعا و عاشورا با شور بسیار برگزار می شد اما امسال به علت شیوع کرونا، دسته روی، علم گردانی، نخل برداری و تعزیه خوانی ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: امسال مراسم عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا در محل حسینیه بزرگ تنها به صورت نوحه خوانی، سینه زنی و زنجیر زنی به مدت ۲ ساعت برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: در شب های تاسوعا و عاشورا هم هیچ مراسمی در محل حسینیه بزرگ برگزار نخواهد شد.

وی افزود: مراسم شام غریبان عاشورای حسینی هم که همه ساله در محل مصلی امام حسن(ع) برگزار می شد، امسال اجرا نمی شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی جاجرم از مردم خواست تا برای جلوگیری از تهدید سلامت، فاصله گذاری اجتماعی را مورد لحاظ قرار داده و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

فلسفه نخل گردانی در خصوص قیام امام حسین و نمادی از تابوت اباعبدالله و یا خیمه است که صحنه جنگ روز عاشورا را تداعی می کند.

نخل در لغت به معنای درخت خرما است اما آنچه در روز عاشورا به عنوان عزاداری از نخل و نخل گردانی یاد می شود، مصداق تابوت بزرگی است که با پارچه تزئین می شود و بر آن، آیینه، خنجر و شمشیر نصب می کنند.

آیین نخل گردانی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) از دیرباز در برخی از نقاط کشور و در بین برخی شیعیان کشورهای دیگر مثل هند رواج دارد. آیین نخل گردانی در شهر جاجرم هم پیشینه دیرینه دارد و  مردم عزادار این شهر، در روز عاشورا، نخل را به عنوان تابوت امام حسین(ع) در دسته عزاداری حرکت می دهند.

در تحقیق میدانی که از بزرگان، تکیه داران و نخل گردانان انجام شده، سرآغاز دقیقی برای مراسم نخل گردانی در جاجرم به یاد ندارند اما همه بر این نظر هستند که این مراسم، سابقه ۳۰۰ تا ۳۵۰ ساله دارد.

در جاجرم در روز عاشورا چهار نخل در مراسم عزاداری استفاده می شود که شامل نخل بزرگ چوبی مستقر در پای تکیه حسینیه بزرگ، نخل بزرگ آهنی هیات دهقان ها مستقر در حسینیه دهقان ها، نخل گهواره حضرت علی اصغر(ع) مستقر در هیات سرمحله و نخل گهواره علی اصغر مستقر در هیات نونهالان است.

شهرستان جاجرم با ۳۶ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری بجنورد و در مسیر ارتباطی خراسان شمالی به استان سمنان واقع است.

نظر شما