شناسهٔ خبر: 48977532 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

نرخ دارو‌های تحت لیسانس، ده‌ها برابر قیمت داروی داخلی است

اختراعی گفت: برخی می‌خواهند تولید داخلی دارو را متوقف کنیم تا شرکت‌های تحت لیسانس با ده‌ها برابر قیمت، محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

صاحب‌خبر -

 فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص موضوع انحصار دارو گفت: ما تولیدکننده داخل هستیم و بازار داخل متعلق به خودمان است.

او افزود: طبق قانون کالای مشابه تولید داخل حق ورود به کشور ندارد و متأسفانه برخی افراد این موضوع را به عنوان انحصار می‌بینند و بازاری را که متعلق به خودمان هست را می‌خواهند تحویل شرکت‌های خارجی بدهند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی ادامه داد: مدتی پیش، ما به انحصاری بودن مجوز‌ها انتقاد داشتیم که برخی افراد مجوز را انحصاری کرده بودند، ولی این سندیکا از تمام کسانیکه قصد تولید مولکول ماده موثره دارویی را دارند، استقبال می‌کند و به شدت از تولیدکنندگان داخلی و خارجی که در کشورمان اقدام به تولید کنند، حمایت خواهیم کرد، اما اینکه برخی‌ها بخواهند تولید کننده داخلی را محدود کنیم تا شرکت‌های تحت لیسانس با ده‌ها برابر قیمت نسبت به قیمت‌های داخلی، تولیدات خود را به بازار عرضه کنند، نه تنها حمایت نمی‌کنیم بلکه در مقابل آن‌ها خواهیم ایستاد، چون این عمل، یک جنایت است.

اختراعی افزود: اگر شرکت خارجی بخواهد وارد بازار کشور ما شود و فعالیت کند، باید بتواند با قیمت‌های ما رقابت کند نه اینکه با قیمت بالاتر از ما محصول خود را عرضه کند؛ چراکه متخصصان صنعت مطلع هستند که از لحاظ کیفی ماده موثره‌ای که منطبق بر فارماکوپه باشد، قابل عرضه به بازار است و بعنوان ماده موثره دارویی بفروش می‌رسد؛ بنابراین اگر کسی ماده موثره‌ای ارزان‌تر از آن چیزی که ما در داخل تولید می‌کنیم، داشته باشد، باز هم مورد استقبال ما خواهد بود و می‌تواند بعد از پرداخت تعرفه گمرکی فعالیت خود را آغاز کند.

او ادامه داد: ما آمادگی خود را جهت ورود سازمان حسابرسی کل کشور به قیمت گذاری و محاسبه قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکت‌های عضو در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده و مردم عزیزمان اعلام می‌کنیم اما اینکه عده‌ای با هدف تخریب این صنعت ورود می‌کنند و مدعی می‌شوند که قیمت‌ها بالاست، اجازه ورود چینن افرادی را به هیچ عنوان نمی‌دهیم.

اختراعی بیان کرد: سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی اساساً از مولکول‌هایی که صرفه جویی ارزی ندارند، هیچ حمایتی نخواهد کرد و حتماً مولکولی که در داخل کشور تولید می‌شود، باید صرفه جویی ارزی داشته باشد و این یک اصل است. امروزه با توجه به اینکه مشکل ارزی وجود دارد، اگر قیمت تمام شده بیشتر از تعرفه حمایتی که دولت وضع کرده است باشد، باز هم سندیکا حمایت نخواهد کرد، چون منافع مردم نباید آسیبی ببیند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی گفت: از بین ۴۰۰ قلم محصولی که ما تولید می‌کنیم، ممکن است ۲ الی ۳ قلم در محاسبات به انحراف رفته باشد که بلافاصله اگر کسی شناسایی کند، قطعاً اصلاح خواهد شد تا مردم تاوان این اشتباه را پرداخت نکنند.

اختراعی گفت: قیمت مواد موثره دارویی در کشور ما منطقی و حساب شده است، چون رقابتی تولید می‌کنیم، بیشتر اقلام مواد موثره دارویی، تولیدکنندگان متعددی دارد که با یکدیگر رقابت می‌کنند. در ضمن نقش ماده موثره در بهای تمام شده دارو‌ی نهایی به طور متوسط کمتر از ۳۰ درصد است، یعنی قیمت مواد موثره، تاثیر چندانی روی قیمت داروی نهایی ندارد.

او ادامه داد: تمام این انتقاد‌ها و حمله‌هایی که در روز‌های اخیر توسط برخی‌ها به صنعت مواد اولیه شد، به دلیل تضاد منافع آنها و با هدف ایجاد بحران در این صنعت فعال و پویاست. هر یک قلم ماده موثره‌ای که در داخل تولید نشود، یک مولکول دارویی به جای آن با چندین برابر قیمت وارد خواهد شد و صدمه جبان ناپذیری در این بخش خواهیم خورد.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما