شناسهٔ خبر: 48975436 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب؛

بازماندن غدیر از فینال

خبرگزاری صداوسیما

ورزشگاه غدیر بیرجند  که قرار بود  محل مسابقات کشوری و ملی باشد حالا دوسالیست مورد بی مهری قرار گرفته  و بجای سرسبزی زمین فوتبال به زمین خاکی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، اسفند سال 85 بود که کلنگ استادیوم ۱۵ هزار نفری غدیر بیرجند در زمینی با زیربنای 52 هزار متر مربع به زمین زده شد تا هم ورزش خراسان جنوبی توسعه یابد و هم  برخی از ورزشکاران رشته های فوتبال، دومیدانی، تیر و کمان و دیگر رشته های ورزشی از آن برخوردار شوند.

 مجموعه ورزشی که قرار بود در بازه زمانی سه ساله با هزینه 5 میلیارد تومان ساخته شود، سالها طول کشید و روند ساخت و تجهیز آنقدر طولانی شد که برخی تجهیزاتی که در آن نصب کرده بودند خراب شد.بازماندن غدیر از فینال

15 هزار صندلی این ورزشگاه  که در کمال ناباوری به علت وزش بادهای 120 روزه سیستان و آفتاب سوزان در چشم به هم زدنی سوخت و مسئولان مجبور به تعویض این صندلی ها شدند، صندلی هایی که وقتی آن زمان علت را جویا شدیم گفتند دلیلش بی کیفتی صندلی هاست!

وعده پشت وعده و هزینه های چند باره!

وعده‌های افتتاح این طرح بزرگ ورزشی خراسان جنوبی از سالی به سال دیگر موکول شد  تا بالاخره بعد از گذشت 10 سال و تعویض برخی از تجهیزات آن که میلیارد ها تومان برای آن پرداخت شده بود  و بعد از هزینه 25 میلیارد تومان که صرف شد تا تجهیزاتی که نصب شده بود و بر اثر تابش نور آفتاب و باد و باران از بین رفته بود مجدد تعویض شود؛ در دوم فروردین ۹۶، با حضور رئیس جمهور وقت بهره برداری شد.

سکوت سنگین در غدیر

دوسال بعد از افتتاح، برخی از رشته های ورزشی مدتی از این ورزشگاه استفاده کردند و مسابقات کشوری ورزشی همچون دو میدانی، فوتبال و تیر و کمان در آن برگزار شد. اما حالا دوسالیست باز هم صندلی ها فرسوده و مجدد شکسته شده و زمین چمن هم خشک شده  و فقط  محل تمرین تعدادی از ورزشکاران دومیدانی است که آن هم هیچ استانداردی ندارد.

 برخی ها  معتقدند محروم بودن خراسان جنوبی از داشتن تیم فوتبالی قوی، سرنوشت ورزشگاه غدیر را هم با سکوتی سنگین گره زده و این باعث شده کسی توجهی به این ورزشگاه نکند.

گرچه این کارشناسان ورزشی معتقد به این هستند اما هم اکنون تیم پیام وحدت خراسان جنوبی در لیگ دسته 3 رقابت می کند و همچنین خراسان جنوبی لیگ استانی فوتبال قوی هم دارد اما به علت عدم استفاده از ورزشگاه غدیر، ورزشکاران مجبورند در زمین های غیراستاندارد دیگر ورزشگاهها تمرین کنند و یا بازی های خود را انجام دهند.

بیت المال در آفتاب می سوزد و از بین می رود! چه کسی مسئول است؟

 

پا در این ورزشگاه که می گذاری  در بخشی از آن به مخروبه هایی بر می خوری که تجهیزات آن باز هم به تاریخ پیوسته است برخی از صندلی ها که می گفتند تعویض شده و باکیفیت است دوباره تخریب شده. مدیران به اصطلاح مسئول یکی پس از دیگری آمدند و حالا نتیجه اش شده صدمه زدن  و دود شدن و سوختن میلیارد ها تومان حق بیت المال.

سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برای نگهداری این استادیوم هزینه می‌شود!

قرار بود دفاتر هیات‌های ورزشی خراسان جنوبی در اینجا مستقر شود که آن هم به سرانجام نرسید.

جانمایی نادرست ورزشگاه

این مکان هم اکنون فقط مورد استفاده اندک ورزشکاران رشته دومیدانی است. به سراغ تعدادی از دومیدانی کاران رفتم.

  اشرفی ورزشکار این رشته می گوید: جانمایی نادرست آن باعث شده شدت بادهای 120 روزه در این مسیر بیشتر از همه مناطق باشد و این کار ما را هنگام تمرین سخت می کند و باید گاهها ساعتها صبر کنیم تا سرعت ورزش باد کم شود.

زرین دیگر ورزشکار رشته دومیدانی هم با بیان اینکه فاصله زیاد آن از شهر بیرجند سبب شده خیلی از خانواده ها از اینکه فرزند خود را برای تمرین بیاورند منصرف شوند افزود: خاک  و تشک نامناسب، نمادین بودن پیست تارتان که انگار روی آسفالت راه می روید دیگر مشکلاتیست که با وجود هزینه زیاد این ورزشگاه، با آن مواجهیم  و مورد استقبال کم ورزشکاران قرار گرفته است که بهتر بود این اعتبار در ورزشگاه آزادی در داخل شهر صرف می شد تا عده زیادی از ورزشکاران از آن بهره مند می شدند.

نمی دانم آن زمان که ساخت این ورزشگاه در بیرجند مصوب شد کارشناسان کجا بودند تا درباره مکان نادرست این طرح ورزشی بزرگ و مهم نظر دهند؟

 مگر نه اینکه علاج واقعه قبل از وقوع آن باید کرد؟

حالا حکایت بازسازی مجدد این ورزشگاه و تعویض چندین و چند باره وسایل و تجهیزات آن همان حکایت نوش دارو پس از مرگ سهراب است.

به راستی چه کسی مسئول این همه هزینه کرد از جیب بیت المال و مردم است؟

جدا از جانمایی نادرست و مشکل پیست تارتان این ورزشگاه ، زمین چمن آن است که مدت زیادیست خشک شده است.

میلیاردها تومان بی بهره

الاهی از پیشکسوتان فوتبال با بیان اینکه در مجموع استفاده مفید این ورزشگاه برای برگزاری 8 مسابقه بود می گوید: تا مدتی پیش فقط پیشکسوتان فوتبال آخر هفته  برای تفریح از این ورزشگاه استفاده می کردند که آن هم،  هم اکنون غیر ممکن شده است.

قهوه چی رئیس هیات فوتبال خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه در همان ابتدا به علت نواقص متعدد نباید این ورزشگاه تحویل گرفته می شد افزود:  اگر این ورزشگاه در گذشته کمتر مشکل داشت به علت این بود که مسئول سابق ورزشگاه رسیدگی بیشتری به این مجموعه می کرد.

مربی تیم پیام وحدت بیرجند تنها نماینده خراسان جنوبی در لیگ دسته سه کشور هم با بیان اینکه این ورزشگاه از جمله باشگاههای خوب ایران است می گوید: ما هم اکنون مشکل زمین برای تمرین  و برگزاری مسابقات لیگ دسته 3 را داریم و مجبوریم در ورزشگاه آزادی بیرجند که برخی از استاندارد های لازم را ندارد و فرسوده است تمرین کنیم و مسابقه دهیم که در بسیاری از موارد سبب شده تا آن گونه که باید نتیجه نگرفتیم.

مهدوی کیا با بیان اینکه برنامه 10 ساله داشتیم تا با وجود جوانان مستعد این استان تیمی در لیگ برتر داشته باشیم افزود: برای دست یافتن به این امر نیازمند زمین اختصاصی هستیم که ورزشگاه 15 هزار نفری غدیر بهترین گزینه بود اما هم اکنون نمی توان به علت خرابی تجهیزات این ورزشگاه و مشکلاتی که برای آن بوجود آمده از آن استفاده کنیم .

 

ورزشگاهی که قرار بود روزگاری میزبان لیگ برتر، لیگ یک و حتی بازی های آسیایی باشد حالا زمین چمن آن به  تلی  از خاک تبدیل شده و چمن های خشک آن شاید برای چرای گوسفندان به درد بخورد.

آب هست اما چمن ها خشک شد

سرگذشت سرسبزی چمن ها حالا شده زرد و خاکی ، به سراغ  آب  منطقه ای  رفتم تا بپرسم مجموعه ای که راه اندازی می شود مگر نباید چاه آبی هم برای آبیاری فضای سبزش در نظر گفته شود که  محسن رضوی مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در 200 متری این مجموعه ورزشی چاه آبی حفر شده است و مشکلی از نظر تامین آب نداریم.

مسئول تاسیسات مجموعه ورزشی غدیر بیرجند  هم می گوید : برای رفع سختی آب یکی از بهترین سیستم های  آن زمان و دستگاه تصفیه  را با هزینه 40 میلیون تومان با دلار هزار تومان و با ظرفیت یک میلیون لیتر آب در روز خریداری شد  تا آب مورد نیاز شیرین شود و قابل استفاده در چمن باشد.

حسن آبادی افزود: این دستگاه اگر بعد از مدتی استفاده نشود مستهلک می شود و حالا به علت عدم بهره برداری این دستگاه فاقد استفاده خواهد بود.

زیادی بزرگ کردید!!!!

به سراغ ورزش و جوانان استان رفتم تا علت این همه مشکل پیش آمده در خصوص مدرن ترین ورزشگاه خراسان جنوبی را جویا شوم که حاضر به مصاحبه رسمی نشدند اما به صورت غیر رسمی گفتند: چیز خاصی نیست!!

بازماندن غدیر از فینالشما موضوع را بزرگ کردید!!  پول می خواهد که احیا شود؟؟!!

کوثری مربی سابق تیم فوتبال 04 بیرجند نیز به نور این مجموعه اشاره می کند و  می گوید: این ورزشگاه از نور مناسبی هم تا پیش از این برخوردار نبود به همین علت امکان بازی را در آن سخت کرده بود.

شنیدیم ورزش و جوانان از سال96 ، در حال رایزنی با شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور برای اختصاص اعتبار به این ورزشگاه است که موفق به دریافت نشدند.

سوال اینجاست چرا باید ضعف مدیریت باعث  از بین رفتن تجهیزات و چمن شود تا همچنان دنبال اعتبار برای بازسازی این ورزشگاه بود؟؟!! مگر چقدر هزینه نگه داری می خواست تا اینگونه سرنوشتش رقم نمی خورد و حالا باز هم باید میلیارد ها تومان هزینه کرد؟؟!!

 

وظیفه ای برای نگهداری نداریم

رحمتی معاون توسعه شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور گفت: این شرکت وظیفه توسعه و احداث  را دارد و در قبال نگهداری مسئول نیست.

 وی افزود: مجموعه های ورزشی 15 هزار نفری در هیچ کجای کشور ردیف نگهداری ندارد.بازماندن غدیر از فینال

راه اندازی مجدد و حفظ نگهداری  ورزشگاه 15 هزار نفری غدیر بیرجند باز هم اعتبارات زیادی می طلبد، اعتباراتی که انگار چون از بیت المال برای چندمین بارهزینه می شود خم به ابروی مسئولان نمی آورد.

خراسان جنوبی ورزشکاران ، مربیان و داوران ورزشی همچون فرهاد فرهاد پور فوتبال، مهسا کدخدا والیبال، نجمه خدمتی تیراندازی، سمیه فلاحی نسب ووشو، وحید خرمشاد ووشو، ابوالفضل داوطلب فوتبال ساحلی، محمد محمودی، مسعود و سعید علیزاده سه گانه و .... مطرح درسطح ملی دارد که نشان دهنده استعداد های زیاد ورزشی و ضرورت توجه مسولان کشوری به حوزه ورزش  این استان است.

در استان کم برخوردار خراسان جنوبی روزها و ماهها و سالها طول می کشد تا طرحی بزرگ مصوبه اجرا بگیرد اما وقت زمان استفاده از این طرح ها می رسد با سهل انگاری و با بی توجهی سرمایه هایی که صاحب اصلی آن مردم هستند از بین می رود.

امیدواریم دستگاه قضایی خراسان جنوبی به این ترک فعل کردن مسئولان ورزش و جوانان استان ورود کند و هر چه زودتر اقدامات لازم را برای جلوگیری از تخریب بیشتر این مجموعه ورزشی انجام دهد.

تهیه کننده: زهرا فلاحی نسب 

نظر شما